[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

inclusief sensoren rond de 2200 euro :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tim
Car: E36 M3

:( Allemachtig wat een geld!
Steven(stk)

Dat moet toch met een notebook met wat sensor spul goedkoper te maken zijn?
Riël
Über-Spammer

Kan zeker.
Gaat je wel een paar nachten kosten :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Moet je ook de parameters kennen plus dat je denk ik niet de baan op mag met een laptop in je auto, met racen dan he
Steven
Car: M536

G-Tech pro kun je wel G'krachten loggen, kun je ook wel wat mee zeggen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:G-Tech pro kun je wel G'krachten loggen, kun je ook wel wat mee zeggen.
Steven, een aim logt veel meer dan alleen g krachten met de juiste sensoren.
gasstand
stuuruitslag
alle g krachten
remdruk voor
remdruk achter
turbodruk
enzenz

hij zet dan zelfs in de software zelf het circuit uit
je kan dus dan al je ronden over elkaar leggen en je kan precies zien waar je gaat remmen, hoe hard je remt
je stuuruitslag
daar kan je dus je ideale ronde mee aflezen en punten zoeken waar er verbetering in zit
Steven

Ja voor een simpel amateurtje niet te betalen en dus niet intressant, daarom opper ik die G-tech.
Aan de hand van de G's die je trekt kun je ook wel wat zeggen over bochtensnelheid/rempower etc.

Maargoed voor dingen als de ring lijkt het me niet bepaald handig, das eigenlijk geen doen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Is inderdaad niet goedkoop, maar als je kijkt wat je ervoor krijgt (Y) (Y)
Geert
Contacteer:

Steven schreef:Ja voor een simpel amateurtje niet te betalen en dus niet intressant, daarom opper ik die G-tech.
Aan de hand van de G's die je trekt kun je ook wel wat zeggen over bochtensnelheid/rempower etc.

Maargoed voor dingen als de ring lijkt het me niet bepaald handig, das eigenlijk geen doen.
wat betaal je nou voor een leuke g-tech? is dat niet meer dan een ipod met dynolisious? dan heb je er ook nog een leuke mp3 speler bij.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Geert schreef:
Steven schreef:Ja voor een simpel amateurtje niet te betalen en dus niet intressant, daarom opper ik die G-tech.

wat betaal je nou voor een leuke g-tech? is dat niet meer dan een ipod met dynolisious? dan heb je er ook nog een leuke mp3 speler bij.
Dynolicious op de iPod/iPhone ziet er wel wat amateuristisch uit maar geeft toch nog wel aardig betrouwbare waarden, ook met G-krachten e.d.

Al denk ik dat er met een G-Tech meer mogelijk is maargoed, daar heb ik verder geen ervaring mee :)

Dynolicious wel en dat werkt wel geinig :D
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:Moet je ook de parameters kennen plus dat je denk ik niet de baan op mag met een laptop in je auto, met racen dan he
Hoeft niet, gewoon met een telefoon, hij hoeft alleen maar data te loggen. Inpluggen en de laptop doet na de race de rest.

Het kan wel, je kan data van sensoren loggen. Je kan de 'raw' data in excel proppen en dan zelf lopen sneuzelen.

Ik denk dat je dan inderdaad beter 2500 euro kan uitgeven :p Maar, het is wel mogelijk, losse sensoren zijn niet duur. Alleen, wie gaat je de software maken?

Als je nu handig bent in een tooltje als LABview kun je een heleboel!

Geen open-source opties voorhanden?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

wat bedoel je daar precies mee riel?
Riël
Über-Spammer

Datalogging software met open-source licentie, dus gratis :)

Zoiets is voor een gebruiker met specifieke eisen, of iemand die graag veel tijd wil steken in een eigen systeem wel een optie (zou het bestaan).

dan nog gaan er gewoon veel uren inzitten. Anderzijds hoef je niet zelf te programmeren, alleen zorgen dat de sensordata op de laptop komt en dan ook nog eens zeggen wat de laptop ermee moet doen :)
Riël
Über-Spammer

Stel je voor je hebt een apparaatje waar je een stuk of 16 kanalen aan kan aansluiten en die dus een analoog signaal digitaliseert en dat elke 20e deel van een seconde doet en dat op zijn geheugenchipje opslaat in een tabelletje. Denk dat een beetje pientere appie van circuitsonline wel zo'n AD-convertertje met geheugen inelkaar priegelt, maar geloof ook wel dat zoiets gewoon te koop is.

luit je daar je gaspedaalsensor, je remdruksensor, je toerental, je versnelling, je motortemp, je snelheid, een gps ontvanger, een g-kracht metertje, een snelheidssignaal etc

Je kan ook de signalen direct opnemen, door er een of andere memo-recorder aan te hangen :) Zo deden ze bij de GT Turbo wel eesn het snelheidssignaal meten, een Minidisc-recordertje aan dat signaal aanslutien, het geluidssingaal was een mooie grafiek van de speedpuls :p Maragoed, per sensor een recorder gaat wat ver he :p

S.

Al die gegevens kun je per tijd in een tabel zetten. Als je nu een stukje software vind die daar mooie plaatjes van kan maken, ben je een end.
Laatst gewijzigd door Riël op do 23 apr 2009 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor

:worship:
Geert
Contacteer:

weet iemand of er een verschil zit in standaart rem schijven zonder groef of gaatjes? Dus verschil tussen die goedkope delpi dingen en standaart brembo schijven. Verschil in legering en dus langere levensduur?
Geert
Contacteer:

iemand een idee?
Steven

Tja watvoor gebruik hebben we het over, dat oparijgedrag van jou? ;)

Delphi schijven is niks mis mee, een standaard bremboschijf is ook niet heel veel anders. Geen speciale hittebehandeling gehad oid. Materiaal zal ook niet extreem afwijken.

Gegroefd/geboord is echt styling&tuning tegenwoordig, zeker bij serieus sportief gebruik heb je daar echt snel scheuren inzitten, dus dat zou ik sowieso links laten liggen.
Op de racestarlet zaten Formel geboorde schijven en een hittebehandeling hebben gehad, dat ging wel goed om toch nog met 13" te kunnen rijden.

Maar voor op straat en nu en dan een rondje ring zou ik lekker Delphi nemen.
Geert
Contacteer:

krij al een tijdje met Delphi maar vroeg me af of deze kwalitatief minder zijn dan standaart brembo spul. Gegroefd en geperforeerd begin ik helemaal niet aan.
Steven

Mwah in min opinie is dat marginaal, zoals ik al eerder zei Brembo heeft ook een hoog tuningsgehalte gecreeerd met die Max-lijn van ze.

De slijtage van je schijf hangt meer af van de agressiviteit van je blokken.
Tim

Interessante vraag! Qua slijtage maakt het dus niet zo heel veel uit. Of is dat met mijn gebruik nog weer anders?

In mijn geval als ik m'n RS remmen erop heb zitten zou het dan zinvol zijn om hittebehandelde schijven te nemen of zou je gewoon standaard RS schijven nemen van een willekeurig merk?
Bart V

Standaard RS schijven moet je hebben. Die zijn hooggekoold, en voldoen uitstekend op het circuit. Zelfs met Ferodo DS3000 geen groefvorming.
Tim

Kijk, dat is een gunstig bericht :)

Met DS3000's rijd ik momenteel en wil ik straks ook weer gaan rijden. M'n achterremschijven zitten wel vol met groeven, hoe dat met standaard blokken kan is me een raadsel...
Steven

Ach mijn Bremsa schijven hebben ook weinig last van DS3000, ik geloof ook niet echt dat er veel grote verschillen in materiaaleigenschappen zijn tussen de diverse schijven op de markt.

Overigens nog even een melding na de tip van Menno, die DS3000 krijg je op straat slecht warm, het remt wel goed, maar het brokkelt ook af als de ziekte. Daarom is die melding van Ferodo ook dat het voor straat niet echt geschikt is. Ik heb die dingen eraf getrokken na een rondje ring en een uurtje Zandvoort en die dingen zijn van 80% al gehalveerd naar iets van 40%, wat dus grotendeels komt door het van- en naar de ring rijden, m'n velgen waren echt al gitzwart dat ik op de ring aankwam.

Kep dus weer mooi die DS2500 er weer tussen gefrot voor op straat, remt toch ook ff net wat vloeiender. Die DS3000 remt wat piekeriger, dat is remrem en trap je iets harder en dan opeens zit je met je neus op het stuur :D
antoine
Car: Renault Clio III RS

Ik heb de gr n schrijven van Sandtler en ben erg tevreden. Het zijn standaard schrijven die een warmtebehandeling hebben gehad en eigenlijk niet zijn toegelaten voor straat gebruik. :p

Misschien zit het tussen de oren, maar de volgende worden weer dezelfde.
Remblokken worden dan wel geupdate, dit omdat de ds2000 niet meer bestaat.
Geert
Contacteer:

heb gister een setje RS remmen opgehaald en wil ze wat gaan opfrissen. Alles los halen en de klauw zelf een nachtje in de schoonmaak azijn. Maar is dit wel zo verstandig voor de binnenkant van de zuiger?
Maarten-Jan
Car: R19.R

Lijkt me geen probleem of azijn moet agressiever zijn dan remvloeistof :lol: :wink:
Riël
Über-Spammer

is t wel :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Revisie setje voor de rs remmen is niet zo gek duur meen ik. De pennen waarover de klauw glijd daarentegen wel!
Geert
Contacteer:

opzich zien de rubbers enzo er wel goed uit. zit alleen laagje vliegroest op.
Vinnie_86
Contacteer:

welke rem blokken en schijven raden jullie aan, voor de rsi?
dacht een prijs rond de 250 euro
mijn schijf is krom en wil het meteen allemaal vervangen,
Tom
Moderator
Car: MB

voor normaal/sportief gewoon eens kijken op autopartsonline. Die sportblokken van hun zijn best goed voor het geld en een schijf gewoon standaard of brembo ofzo.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vinnie_86
Contacteer:

ok zal ik is gaan kijken (Y)
Bart V

Die "sport"blokken van Textar doen het erg goed. Erg veel waar voor je geld (Y)
Plaats reactie