ACT: Ondersteltechniek
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
De 16V veer reageert anders met inveren, vooral als er zijdelings kracht op komt (bochtenwerk). Dat dat hoesje mist maakt niet zo heel veel uit, is een stofhoesje. De afdichting van de demper zelf houdt het wel tegen, dus het is niet cruciaal naar mijn mening.
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Zelfde dus als bij pneumatica, duidelijk.
En een veerpootbrug kende ik wel, en leon ook, die kan er bij mij niet op, en de stabilisator stang kende die niet, die zat er volgens hem niet standaard onder?
En een veerpootbrug kende ik wel, en leon ook, die kan er bij mij niet op, en de stabilisator stang kende die niet, die zat er volgens hem niet standaard onder?

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Bij een 16V sowieso wel..Joopieboy schreef:Zelfde dus als bij pneumatica, duidelijk.
En een veerpootbrug kende ik wel, en leon ook, die kan er bij mij niet op, en de stabilisator stang kende die niet, die zat er volgens hem niet standaard onder?
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Gewoon onder de auto tussen de ophanging zeg maar?
Iemand een voorbeeld foto? Weet ik waarnaar ik moet zoeken.
Iemand een voorbeeld foto? Weet ik waarnaar ik moet zoeken.

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Hij is niet te missen, zit aan je draagarm vast, aan de achterkant.
Nogmaals de foto van een pagina terug:
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/remmen/4.JPG[/img]
Onder de stuurkogel zie je een zwart stuk rubber (rechts van de remschijf) met daarin een klomp ijzer in de vorm van een stang. Dat is hem
Als je die er niet onder hebt, dan snap ik wel waarom die zo veel helt
Er zijn ook peugeot 205jes die dat niet hebben, is wel echt lache om mee te rijden en dan flink hard een bocht te pakken, voor je gevoel ga je over de kop
Nogmaals de foto van een pagina terug:
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/remmen/4.JPG[/img]
Onder de stuurkogel zie je een zwart stuk rubber (rechts van de remschijf) met daarin een klomp ijzer in de vorm van een stang. Dat is hem

Als je die er niet onder hebt, dan snap ik wel waarom die zo veel helt


Er zijn ook peugeot 205jes die dat niet hebben, is wel echt lache om mee te rijden en dan flink hard een bocht te pakken, voor je gevoel ga je over de kop

Wel es gedaan met een eend of iemand gezien die dat deed met een eend?Maarten-Jan schreef: Er zijn ook peugeot 205jes die dat niet hebben, is wel echt lache om mee te rijden en dan flink hard een bocht te pakken, voor je gevoel ga je over de kop

Fantastisch om ze over rotondes te zien gaan


1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Veerpootbrug kan zeker. moet je dat luchtfilter eraf fokken.Joopieboy schreef:Zelfde dus als bij pneumatica, duidelijk.
En een veerpootbrug kende ik wel, en leon ook, die kan er bij mij niet op, en de stabilisator stang kende die niet, die zat er volgens hem niet standaard onder?
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Ik heb een keer een stuk in een eendje gereden, op een rotonde inderdaad dat gevoel en dan hoeft 't niet eens hard te gaan om dat effect al te krijgen-jacco- schreef:Wel es gedaan met een eend of iemand gezien die dat deed met een eend?![]()
Fantastisch om ze over rotondes te zien gaan![]()

Heb zelf trouwens ook een vraagje voor dit topic: ik vind m'n Laguna te windgevoelig, zit me bij sterke zijwind altijd kapot te ergeren, en op m'n to-do list staan ooit nog eens andere veren. (naast wat andere vernieuwingen omdat ie ook niet mooi genoeg rechtuit gaat)
Wie weet er toevallig of ze op een Laguna diesel sterkere veren monteren, in verband met de zwaardere motor ofzo. Of dat misschien veren van een Break ook passen ofzo..
of misschien -30% van biesheuvel.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Is ook een optie idd..
Voor de looks zeker mooier, ben alleen bang dat ik dan nog vaker de grond raak met die onderlip onder de voorbumper
Goed, ben me voorlopig alleen nog maar aan het orienteren, voor nu weet ik ff genoeg (tips blijven uiteraard welkom
)
Voor de looks zeker mooier, ben alleen bang dat ik dan nog vaker de grond raak met die onderlip onder de voorbumper

Goed, ben me voorlopig alleen nog maar aan het orienteren, voor nu weet ik ff genoeg (tips blijven uiteraard welkom
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@Jacco, wel eens gezien inderdaad, echt fantastisch
Edward voor mijn gevoel is er gewoon iets niet helemaal 100% met jouw auto. Wij hebben hier 2 laguna I's gehad, een phase 1 en een phase 2.
De eerste had weliswaar koni geel met eibach veren dus die lag sowieso als een blok op de weg, de tweede volledig origineel maar was een RXI uitvoering. Die tweede lag ook gewoon goed op de weg en zeker geen last van zijwind. RXI heeft wel andere veer / demper combinatie als RXE/RT, wat sportiever / iets stugger.
In elk geval, zou gewoon eens goed onderzoeken of je niet ergens speling op hebt voor je in dingen gaat investeren die het niet oplossen. Ook geen lichte speling op je draagarmrubbers bijvoorbeeld?
Als je echt 100% zeker weet dat alles goed is en de uitlijning ook klopt kun je eens kijken naar een setje eibach veren i.c.m. koni rood (of geel).



Edward voor mijn gevoel is er gewoon iets niet helemaal 100% met jouw auto. Wij hebben hier 2 laguna I's gehad, een phase 1 en een phase 2.
De eerste had weliswaar koni geel met eibach veren dus die lag sowieso als een blok op de weg, de tweede volledig origineel maar was een RXI uitvoering. Die tweede lag ook gewoon goed op de weg en zeker geen last van zijwind. RXI heeft wel andere veer / demper combinatie als RXE/RT, wat sportiever / iets stugger.
In elk geval, zou gewoon eens goed onderzoeken of je niet ergens speling op hebt voor je in dingen gaat investeren die het niet oplossen. Ook geen lichte speling op je draagarmrubbers bijvoorbeeld?
Als je echt 100% zeker weet dat alles goed is en de uitlijning ook klopt kun je eens kijken naar een setje eibach veren i.c.m. koni rood (of geel).
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Met een open luchtfilter op een single point injectie? Het liep iig voor geen meter en ik ben blij met mijn standaard luchtbak en k&n inlegfilter, pakt een stuk fijner op en reageert een stuk fijner op het gas.Riël schreef:Veerpootbrug kan zeker. moet je dat luchtfilter eraf fokken.Joopieboy schreef:Zelfde dus als bij pneumatica, duidelijk.
En een veerpootbrug kende ik wel, en leon ook, die kan er bij mij niet op, en de stabilisator stang kende die niet, die zat er volgens hem niet standaard onder?
Dank voor de uitleg voor die stabilisator stang, iemand die er nog 1 heeft liggen van een 16v?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dan moet je zoiets vogelen...
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/filter.jpg[/img]
Maar dat is voor dagelijks gebruik niet grappig
(dat is mijn 19 dan ook niet
)
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/filter.jpg[/img]
Maar dat is voor dagelijks gebruik niet grappig

(dat is mijn 19 dan ook niet

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heeft iemand met zijn Ring/Rag/Race een flinke verlaging, ongeveer 6cm of meer?!
En dan het liefst ook nog even een foto van hoeveel cm er over blijft van je zuigerstang voordat deze volledig in de demper zakt.
Zijn er mensen die de bottom-out rubbers ertussenuit gehaald hebben?
En dan het liefst ook nog even een foto van hoeveel cm er over blijft van je zuigerstang voordat deze volledig in de demper zakt.
Zijn er mensen die de bottom-out rubbers ertussenuit gehaald hebben?
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Tis net andersom: ik weet 100% zeker dat er iets niet goed isMaarten-Jan schreef:In elk geval, zou gewoon eens goed onderzoeken of je niet ergens speling op hebt voor je in dingen gaat investeren die het niet oplossen. Ook geen lichte speling op je draagarmrubbers bijvoorbeeld?
Als je echt 100% zeker weet dat alles goed is en de uitlijning ook klopt kun je eens kijken naar een setje eibach veren i.c.m. koni rood (of geel).

Schokdempers zijn net 15.000 km terug (in juli of augustus


Van de week nog de achterste motorsteun laten vervangen, die oefende ook invloed uit (maar niet altijd, vage bende

Moet eigenlijk iemand hebben die me dat zo kan aanwijzen, heb ook al eens gegoogled op 'wegligging specialist'

Wat betreft die veren: ik heb het idee dat ze na ruim 3 ton gewoon een beetje uitgeveerd zijn, qua deinen valt het nu met nieuwe schokbrekers wel mee maar qua koetsbewegingen en zijwind is er zeker ruimte voor verbetering.
Nog even een losstaande vraag: zo'n veerpootbrug, zijn die eigenlijk ook geleverd op de (duurdere uitvoeringen van de) Laguna 1? Ik ben ze nog niet tegengekomen iig.
Op m'n 19 RT 1.8i had ik 'm er standaard opzitten, en die Mégane hatchback 1.6e had 'm ook... Bij de Mégane ook eens een paar dagen los gehad en eigenlijk merkte ik er niet eens zoveel van, maar in theorie zijn ze wel handig dacht ik. En staat wel leuk in de motorruimte.

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Veerpoot bruggen zijn wel verkrijgbaar voor de laguna 1 maar zijn van renault zelf uit er in elk geval nooit opgezet. Een laguna 1 is van zichzelf al een stuk stijver als een 19/megane 1 (wat het zelfde platform is).
Ik heb zelf de veerpoot brug ook wel eens losgehad maar kon dat meteen merken als je op serieuze snelheid een bocht pakt.
Veren kunnen best na 3 ton uitgeveerd zijn inderdaad, zeker als ze veel hobbelwegen gezien hebben. Monroe is wel prima spul opzich alleen beetje duur, je hebt koni namelijk voor een paar tientjes duurder
Ik heb zelf de veerpoot brug ook wel eens losgehad maar kon dat meteen merken als je op serieuze snelheid een bocht pakt.
Veren kunnen best na 3 ton uitgeveerd zijn inderdaad, zeker als ze veel hobbelwegen gezien hebben. Monroe is wel prima spul opzich alleen beetje duur, je hebt koni namelijk voor een paar tientjes duurder
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Dat is idd een beetje overdreven ja, ik vind het wel goed zo met de luchtbak, is en blijft een 1.4 en als ik niet te gek aan leuke dingen kan komen doe ik het graag.Maarten-Jan schreef:Dan moet je zoiets vogelen...
[img]http://home.planet.nl/~muld3459/filter.jpg[/img]
Maar dat is voor dagelijks gebruik niet grappig![]()
(dat is mijn 19 dan ook niet)
Trouwens, wat ik van xabre hoorde is dat de stabilisator stang van de 19's allemaal gelijk zijn? Iemand die dit kan bevestigen?

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Voorzover ik weet zijn die van de 1.4 19 mm dik, en van de 16V+8V+1.9D 21mm dik.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Moet dat een Clio zijn ? mijn 19 16V is een kleine 70mm verlaagd, bumpstops zitten er nog wel tussen dacht ik, achter zijn ze ingekort. Koni geel om precies te zijn.Jean-Paul-S schreef:Heeft iemand met zijn Ring/Rag/Race een flinke verlaging, ongeveer 6cm of meer?!
En dan het liefst ook nog even een foto van hoeveel cm er over blijft van je zuigerstang voordat deze volledig in de demper zakt.
Zijn er mensen die de bottom-out rubbers ertussenuit gehaald hebben?
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Dat scheelt dus 2 mm in dikte, en levert dat zoveel extra op dan?Maarten-Jan schreef:Voorzover ik weet zijn die van de 1.4 19 mm dik, en van de 16V+8V+1.9D 21mm dik.
En btw, ik heb een 1.4 energy, dus ik weet niet of het standaard 1.4 verhaal opgaat, want ik heb al een compleet ander subframe eronder liggen en alles he...
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Die 2mm maakt meer verschil dan je je kan voorstellen
Hoe het met de verschillende 1.4tjes in elkaar steekt zou ik je niet kunnen vertellen, dat weet ik niet

Hoe het met de verschillende 1.4tjes in elkaar steekt zou ik je niet kunnen vertellen, dat weet ik niet

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Nja mijn 1.4e is gewoon geen vergelijking met de oudere, ook meer vermogen als de 1.7 dus. Maar volgens xabre en de renault dialogs zijn de onderdeel nummers hetzelfde van de 1.4e en de 16v. Dusja, meten is weten!
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dan inderdaad even de schuifmaat erlangs 

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Subframe is niets anders hoor, heb ook gewoon een universeel nieuw R19 subframe onder de 16V zittenJoopieboy schreef:Dat scheelt dus 2 mm in dikte, en levert dat zoveel extra op dan?Maarten-Jan schreef:Voorzover ik weet zijn die van de 1.4 19 mm dik, en van de 16V+8V+1.9D 21mm dik.
En btw, ik heb een 1.4 energy, dus ik weet niet of het standaard 1.4 verhaal opgaat, want ik heb al een compleet ander subframe eronder liggen en alles he...

-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Mm ok dan, wat ik toendertijd heb uitgedokterd toen ik een 1.4 turbo blokje kon regelen was toch dat vanalles t/m het subframe verschillend is.
Maar idd, even meten en dan weten wij meer!
Maar idd, even meten en dan weten wij meer!

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
23mmMaarten-Jan schreef:Voorzover ik weet zijn die van de 1.4 19 mm dik, en van de 16V+8V+1.9D 21mm dik.

Liefst Clio omdat 19 dempers zowieso langer zijn. Hoeveel cm heb je nog over voor hij volledig op z'n eind zit zonder bumpstop?Jean-Paul-S wrote:
Heeft iemand met zijn Ring/Rag/Race een flinke verlaging, ongeveer 6cm of meer?!
En dan het liefst ook nog even een foto van hoeveel cm er over blijft van je zuigerstang voordat deze volledig in de demper zakt.
Zijn er mensen die de bottom-out rubbers ertussenuit gehaald hebben?
Moet dat een Clio zijn ? mijn 19 16V is een kleine 70mm verlaagd, bumpstops zitten er nog wel tussen dacht ik, achter zijn ze ingekort. Koni geel om precies te zijn.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Vergeleken met een 5GTT wel ja, maar dan noem je ook wat he..Joopieboy schreef:Mm ok dan, wat ik toendertijd heb uitgedokterd toen ik een 1.4 turbo blokje kon regelen was toch dat vanalles t/m het subframe verschillend is.
Maar idd, even meten en dan weten wij meer!

-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Dat zou ik eens op de brug moeten bekijken, kan niet tussen de spatbordrand en de band door kijken, maar volgens mij heeft ie nog wel wat veerweg hoorJean-Paul-S schreef:23mmMaarten-Jan schreef:Voorzover ik weet zijn die van de 1.4 19 mm dik, en van de 16V+8V+1.9D 21mm dik.![]()
Liefst Clio omdat 19 dempers zowieso langer zijn. Hoeveel cm heb je nog over voor hij volledig op z'n eind zit zonder bumpstop?Jean-Paul-S wrote:
Heeft iemand met zijn Ring/Rag/Race een flinke verlaging, ongeveer 6cm of meer?!
En dan het liefst ook nog even een foto van hoeveel cm er over blijft van je zuigerstang voordat deze volledig in de demper zakt.
Zijn er mensen die de bottom-out rubbers ertussenuit gehaald hebben?
Moet dat een Clio zijn ? mijn 19 16V is een kleine 70mm verlaagd, bumpstops zitten er nog wel tussen dacht ik, achter zijn ze ingekort. Koni geel om precies te zijn.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb zo het vermoeden dat een std demper met flinke verlaging zo goed als op z'n eind zit.
Heb nu een set andere dempers liggen welke +-3cm langer zijn dan de std dempers. Als ik genoeg ruimte overhoud kan ik de dempers nog wat lager schroeven, afhankelijk van hoeveel extra ruimte ik nodig heb voor de veerweg.
Heb nu een set andere dempers liggen welke +-3cm langer zijn dan de std dempers. Als ik genoeg ruimte overhoud kan ik de dempers nog wat lager schroeven, afhankelijk van hoeveel extra ruimte ik nodig heb voor de veerweg.
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Ronald zou jij dan even kunnen meten hoe dik die stabilisator stang is bij jouw 16v? Weet ik het zeker, thnx alvast. 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Laat hem nou niet rennen, een 16v stang is 23

Edit:
kijk ff bij het bestelnummer op het eind, staat 23
http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... nner_mount

Edit:
kijk ff bij het bestelnummer op het eind, staat 23

http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... nner_mount
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Ok ok, dus toch. Top. 

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Excusez moi, het is idd 23 mm, was uit het hoofd en dat valt toch tegen



-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Zeker op een zondag, ik herken het wel. 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Schaam jullie 
