[5GTE]stk`s gte 16v - de opbouw
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
ja het staat er niet voor niks heAbel schreef:gewoon loctite gebruiken op die oude dingen. in het werkplaats handboekstaat idd vervangen. maar die krengen zijn zo hard, dat daar echt niets mee gebeurt.
wel eens afgeknapte bouten gezien?
dan ben je pas verder van huis
ik zou ze vervangen, voor die paar euro moet je het risico niet willen lopen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Moderator
- Car: MB
als je keerring lekt komt dat volgens mij niet 1,2,3 op je koppeling terecht waardoor deze gaat slippen. En ik zou ook effe nieuwe boutjes halen. Als er staat vervangen in het werkplaatshandboek dan zijn het rekbouten. Die moet je gewoon weg flikkeren
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hmm tja daar zit wat in, maar van de 100x dat ik ze vast en los gedraaid heb is er nog geen 1 losgekomenLuco/Alpine-racer schreef:ja het staat er niet voor niks heAbel schreef:gewoon loctite gebruiken op die oude dingen. in het werkplaats handboekstaat idd vervangen. maar die krengen zijn zo hard, dat daar echt niets mee gebeurt.
wel eens afgeknapte bouten gezien?
dan ben je pas verder van huis
ik zou ze vervangen, voor die paar euro moet je het risico niet willen lopen

Ieder zijn keus, we adviseren vervangen, maar zou je er een week op moeten wachten, dan draai die ouwe erin

-
ik verdenk ook de bak van het olie lekken, maar om te voorkomen dat ik mijn blok er nog eens uit moet halen wil ik het gewoon zeker wetenTom schreef:als je keerring lekt komt dat volgens mij niet 1,2,3 op je koppeling terecht waardoor deze gaat slippen. En ik zou ook effe nieuwe boutjes halen. Als er staat vervangen in het werkplaatshandboek dan zijn het rekbouten. Die moet je gewoon weg flikkeren

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
als het bakolie is kan je gewoon ruiken, weet je het ookSteven(stk) schreef:ik verdenk ook de bak van het olie lekken, maar om te voorkomen dat ik mijn blok er nog eens uit moet halen wil ik het gewoon zeker wetenTom schreef:als je keerring lekt komt dat volgens mij niet 1,2,3 op je koppeling terecht waardoor deze gaat slippen. En ik zou ook effe nieuwe boutjes halen. Als er staat vervangen in het werkplaatshandboek dan zijn het rekbouten. Die moet je gewoon weg flikkeren

-
zo even een update voor de winterplannen.
Ik heb met een beetje geluk vanaf volgende maand een eigen sleutelplek/garagebox.
En het is eindelijk weer eens wat minder druk op werk dus tijd voor de vijf
Wat staat op de planning
- achter remcilinders vervangen door een netter paar van een 16v die ik nog heb liggen.
- Motorbok eruit, versnellingsbak eraf en de bron van de lekkage opsporen
- Setje versterkte motorsteunen monteren die ik van ebay heb ("groep n")
- zo nodig koppelingsplaat + krukas keerrring vervangen
- kijken of een alu 16v carter(die zoek ik dus nog
) op mijn blok past , en zo ja een 16v bak erop (alleen de kantelsteun midden voor schijnt dan niet te passen)
- als het carter niet past het 16v mechaniek overbouwen in een bakhuis voor een stalen carter (ik hoop dat dat carter past
)
- radiateur laten checken op lekkage
- slang naar mijn luchtfilter fatsoeneren
als er dan nog geld over is een rvs uitlaat met alleen een einddemper aanschaffen.
Heb er zin in
,
Ik heb met een beetje geluk vanaf volgende maand een eigen sleutelplek/garagebox.
En het is eindelijk weer eens wat minder druk op werk dus tijd voor de vijf
Wat staat op de planning
- achter remcilinders vervangen door een netter paar van een 16v die ik nog heb liggen.
- Motorbok eruit, versnellingsbak eraf en de bron van de lekkage opsporen
- Setje versterkte motorsteunen monteren die ik van ebay heb ("groep n")
- zo nodig koppelingsplaat + krukas keerrring vervangen
- kijken of een alu 16v carter(die zoek ik dus nog

- als het carter niet past het 16v mechaniek overbouwen in een bakhuis voor een stalen carter (ik hoop dat dat carter past

- radiateur laten checken op lekkage
- slang naar mijn luchtfilter fatsoeneren
als er dan nog geld over is een rvs uitlaat met alleen een einddemper aanschaffen.
Heb er zin in

-
- Über-Spammer
- Car: Renault 5 GT Turbo
Fikse plannen. 

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
je mag bij mij wel kijken voor een alu carter, heb nog een paar onderblokken liggen, weet alleen niet of er staal of alu onder zit
-
Ik bel je wel als ik wat extra handen nodig hebArco schreef:Fikse plannen.

achteraf gezien had ik er vorig jaar gelijk een 16-klepper in moeten gooienSteven schreef:Hang er dan direct een 16v motor in, dat is serieus nog minder werk dan die bak aanpassen. Serieus!

ik heb overigens goede hoop dat dat alu carter gewoon makkelijk past er rijd al een duitser van renault5.de rond met zo`n carter. Maar daar kom ik maar op 1 manier achter en dat is doen
Luco/Alpine-racer schreef:je mag bij mij wel kijken voor een alu carter, heb nog een paar onderblokken liggen, weet alleen niet of er staal of alu onder zit

Volgensmij heb ik nog wel zo'n carter ergens??
Beloof niks maar staat me wat van bij?
Beloof niks maar staat me wat van bij?
-
Het wordt wel weer eens tijd voor een update,
de auto staat nu netjes binnen in de sleutelruimte.
Als eerste de achterbumper gedemonteerd, daar kwam dus aardig wat roest vandaan. Mooie klus om te leren lassen. (omdat het toch allemaal uit het zicht zit.
)
Afgelopen zaterdag heb ik met een vriend het motorblok eruit getrokken en de motorruimte even snel geinspecteerd op roest en andere ellende.
Vervolgens de nieuwe "groep n" motorsteunen gemonteerd. En wat roestwerend spul op het subframe gespoten,
Ondertussen heb ik de bak eraf gehaald, en de drukgroep en koppeling losgehaald en daarbij bijna nog een van de inbusboutjes waarmee de drukgroep vast zit stuk gedraaid, maar gelukkig istie er zonder al te veel gedoe uitgekomen.
De koppeling was aan de bak-kant moddervet dus dat de koppeling doorslipte klopt wel...
, waar het vandaan komt is een tweede, de krukas kant is helemaal droog, dus blijft alleen de bak en/of het vet op de prise as over.
Als laatste actie van de dag nog even het staler carter gewisseld voor het alluminum carter van een 16v blok zodat de 16v bak erop past.
Van de week bij de dealer even een dynamo spanner en boutjes voor de drukgroep halen dan kan de 16v bak erop en als de startmotor gereviseerd is kan het blok er weer in.
Foto`s volgen ..
Blijven nog 2 vragen, hoeveel liter olie moet er in een 1.8 16v blok ? , en wat is het bestelnummer voor een pijlstok van de clio 16v ?
de auto staat nu netjes binnen in de sleutelruimte.
Als eerste de achterbumper gedemonteerd, daar kwam dus aardig wat roest vandaan. Mooie klus om te leren lassen. (omdat het toch allemaal uit het zicht zit.

Afgelopen zaterdag heb ik met een vriend het motorblok eruit getrokken en de motorruimte even snel geinspecteerd op roest en andere ellende.
Vervolgens de nieuwe "groep n" motorsteunen gemonteerd. En wat roestwerend spul op het subframe gespoten,
Ondertussen heb ik de bak eraf gehaald, en de drukgroep en koppeling losgehaald en daarbij bijna nog een van de inbusboutjes waarmee de drukgroep vast zit stuk gedraaid, maar gelukkig istie er zonder al te veel gedoe uitgekomen.

De koppeling was aan de bak-kant moddervet dus dat de koppeling doorslipte klopt wel...

Als laatste actie van de dag nog even het staler carter gewisseld voor het alluminum carter van een 16v blok zodat de 16v bak erop past.
Van de week bij de dealer even een dynamo spanner en boutjes voor de drukgroep halen dan kan de 16v bak erop en als de startmotor gereviseerd is kan het blok er weer in.
Foto`s volgen ..
Blijven nog 2 vragen, hoeveel liter olie moet er in een 1.8 16v blok ? , en wat is het bestelnummer voor een pijlstok van de clio 16v ?
Laatst gewijzigd door Steven(stk) op ma 3 dec 2007 11:38, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
Zozo.... 16V bak erop..... Moet niet gekker worden zometeen bij het stoplicht.
Goed bezig geweest iig afgelopen weekend.
Goed bezig geweest iig afgelopen weekend.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
16V blok in de GTE? Goed bezig!
-
nee geen nog 16v blok, ik wil eerst eindelijk eens zien wat de huidige setup doet op het circuit en de rollerbank, maar dan moet het wel in elkaar zitten
bovendien zo`n beetje alles wat ik er nu op schroef past ook op een 16v blok, en stiekem is het wisselen van een blok niet zo heel vervelend als je eenmaal de ruimte hebt en alles al een keer los is geweest

bovendien zo`n beetje alles wat ik er nu op schroef past ook op een 16v blok, en stiekem is het wisselen van een blok niet zo heel vervelend als je eenmaal de ruimte hebt en alles al een keer los is geweest

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ben benieuwd wat erwin eruit gaat persen
blok met al het speciale spul ligt nu bij de motorbouwer
moet ruim 8500 toeren gaan draaien
is ook een mooie optie
blok met al het speciale spul ligt nu bij de motorbouwer
moet ruim 8500 toeren gaan draaien

is ook een mooie optie

Meer dan 8000 toeren is knap lastig met een 8v-tje, moet je wel heel wilde nokkenstok, stevige klepveren en het hele zaakje netjes blueprinten.
Beetje zonde om daar zoveel in te investeren
Ben je er de 15e ook Steve? We gaan de slet weer es voor een recordtijd opgooien...

Ben je er de 15e ook Steve? We gaan de slet weer es voor een recordtijd opgooien...
-
Volgens mij wilde robbert sowieso met de clio rs komen dus naar alle waarschijnlijkheid wel.Steven schreef:Meer dan 8000 toeren is knap lastig met een 8v-tje, moet je wel heel wilde nokkenstok, stevige klepveren en het hele zaakje netjes blueprinten.

Hebben trouwens jullie al wat bedacht tegen om smeltende remmen tegen te gaan? of gaan jullie gewoon minder remmen ?:P
-
- Über-Spammer
??? Smeltende remmen ?????????
Heb hier nog wel een nieuw setje Ferodo FDS845....
Heb hier nog wel een nieuw setje Ferodo FDS845....

Laatst gewijzigd door Arco op ma 3 dec 2007 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
ach ja hij hoopte op tussen de 140 en 150 pkSteven schreef:Meer dan 8000 toeren is knap lastig met een 8v-tje, moet je wel heel wilde nokkenstok, stevige klepveren en het hele zaakje netjes blueprinten.
en is voor een bepaalde klasse bedoelt he

kop is bewerkt
andere nokkenstok
versterkte klepveren
andere kleppen
enz enz
anders drijfstangen
ga zo maar door
misschien komt die te koop als die klaar is
leuk bw autotje

Die smeltende remmen waren gewoon de hookiewookie remblokken die gewoon veeels te snel sleten.
Er zit nu een set nieuwe Formel geboorde schijven op met hittebehandeling op met voorlopig DS2500, als dat niet voldoet gaan we over op DS3000. Daarbij komen er nog 2 stofzuigerslangen over de draagarmen voor wat gefoceerde koeling.
Er zit nu ook een vette performancepijp met spagetti spruitstuk op.
Verder gaat ie nu alleen rijden zonder bijrijdersstoel, es kijken of we een beetje in de buurt van de 2:10 kunnen komen
Er zit nu een set nieuwe Formel geboorde schijven op met hittebehandeling op met voorlopig DS2500, als dat niet voldoet gaan we over op DS3000. Daarbij komen er nog 2 stofzuigerslangen over de draagarmen voor wat gefoceerde koeling.
Er zit nu ook een vette performancepijp met spagetti spruitstuk op.
Verder gaat ie nu alleen rijden zonder bijrijdersstoel, es kijken of we een beetje in de buurt van de 2:10 kunnen komen

-
flikker er nu gewoon een 16v blok in, die blokken kosten geen drol meerSteven(stk) schreef:nee geen nog 16v blok, ik wil eerst eindelijk eens zien wat de huidige setup doet op het circuit en de rollerbank, maar dan moet het wel in elkaar zitten![]()

kun je me ook voorblijven met de clubspecials

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
*update
- ik ben het kabeltje van mijn camera kwijt dus nog steeds geen foto`s.
- Blok is inmiddels voorzien van een nieuwe koppeling en drukgroep
- De 16v bak zit er op en het blok ligt nu voor de auto te wachten. Van de week nog even een andere startmotor erop zetten en dan gaat alles vrijdag weer in de auto.
De planning is dat de vijf uiterlijk aan het eind van het weekend weer rijd en het laswerk (op de brug) kan beginnen.
- De 16v bak zit er op en het blok ligt nu voor de auto te wachten. Van de week nog even een andere startmotor erop zetten en dan gaat alles vrijdag weer in de auto.
De planning is dat de vijf uiterlijk aan het eind van het weekend weer rijd en het laswerk (op de brug) kan beginnen.
-
- Über-Spammer
Schiet erg op. 

Koop een cardreaderSteven(stk) schreef:*update

Klinkt goed allemaal

Reno-loos
-
zo gisteren de eerste meters gereden
well rustig aan want de vacuumslang naar de rembekrachtiger is niet helemaal jofel meer
Nog even een spannend moment toen we het blok voor de 1e keer starten en er een rammel uit het blok kwam, gelukkig bleek alleen de linker aandrijfas niet goed te zitten (fusee niet goed terug gezet )
komende week maar eens aan het laswerk beginnen , zodadelijk eerst aan het kerstdinee

Nog even een spannend moment toen we het blok voor de 1e keer starten en er een rammel uit het blok kwam, gelukkig bleek alleen de linker aandrijfas niet goed te zitten (fusee niet goed terug gezet )

komende week maar eens aan het laswerk beginnen , zodadelijk eerst aan het kerstdinee

-
en de torsie staven zijn er allebei uit, voorlopig even maar 4cm omlaag gezet, lang leve de wd40 

-
- Über-Spammer

-
zo eindelijk de foto`s van mijn camera af
De oude koppeling, redelijk vet
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opkna ... peling.jpg[/img]
Mijn oude bakken
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/jb3.jpg[/img]
De verlaging achter -4cm
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/1.jpg[/img]
Roest achter de verbreder weggeslepen
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest1.jpg[/img]
Roest weggeslepen, wat mist hier
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest2.jpg[/img]
en nog meer roest weggeslepen in de wielkast, ik moet nog even nadenken hoe (goed) ik dit weer ga herstellen. (als iemand ideeen heeft
)
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest3.jpg[/img]
De binnen en buiten dorpel rechtsachter waren erg slecht gelast dus daar ook maar even de slijptol ingezet en voor het eerst van mijn leven een stuk gelast
, helaas is het lasdraad op dus pas volgend weekend komt het stuk buitendorpel er weer op
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/las1.jpg[/img]
wielkast linksachter voorzien van een nieuw stukje plaat, ik zat hier precies tussen 2 standen van mijn las apparaat in de ene ging er dwars doorheen de andere stand net niet genoeg dus niet erg netjes, maar het zit wel muurvast en toch achter de verbreder
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/las2.jpg[/img]
het goede nieuws is dat de vijf weer zijn eerste 50 kilometers heeft gemaakt zonder problemen , dus op de gatenkaas na istie weer klaar en hopelijk komtie dan dit jaar weer door de apk.
En speciaal voor Chris , mijn overbuurman in de loods. Hij is trouwens nog op zoek naar een fatsoenlijke motorkabelboom van een gtt, dus als iemand nog wat heeft liggen laat het me even weten
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/gtt1.jpg[/img]
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/gtt2.jpg[/img]

De oude koppeling, redelijk vet

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opkna ... peling.jpg[/img]
Mijn oude bakken

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/jb3.jpg[/img]
De verlaging achter -4cm
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/1.jpg[/img]
Roest achter de verbreder weggeslepen
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest1.jpg[/img]
Roest weggeslepen, wat mist hier

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest2.jpg[/img]
en nog meer roest weggeslepen in de wielkast, ik moet nog even nadenken hoe (goed) ik dit weer ga herstellen. (als iemand ideeen heeft

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/roest3.jpg[/img]
De binnen en buiten dorpel rechtsachter waren erg slecht gelast dus daar ook maar even de slijptol ingezet en voor het eerst van mijn leven een stuk gelast

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/las1.jpg[/img]
wielkast linksachter voorzien van een nieuw stukje plaat, ik zat hier precies tussen 2 standen van mijn las apparaat in de ene ging er dwars doorheen de andere stand net niet genoeg dus niet erg netjes, maar het zit wel muurvast en toch achter de verbreder

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/las2.jpg[/img]
het goede nieuws is dat de vijf weer zijn eerste 50 kilometers heeft gemaakt zonder problemen , dus op de gatenkaas na istie weer klaar en hopelijk komtie dan dit jaar weer door de apk.
En speciaal voor Chris , mijn overbuurman in de loods. Hij is trouwens nog op zoek naar een fatsoenlijke motorkabelboom van een gtt, dus als iemand nog wat heeft liggen laat het me even weten

[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/gtt1.jpg[/img]
[img]http://home.wxs.nl/~korme003/vijf/opknappen/gtt2.jpg[/img]
-
*schopt topic omhoog
gisteravond weer even bezig geweest.
- Buitendorpel gemaakt en gelast.
- Een plaatje in het gat op de foto in de wielkast gelast.
- Stuk plaat in het zijscherm gelast
- Achterbumper ophangpunten op maat gemaakt (die driehoeken:P)
Todo
- Achterbumper ophangpunten vastlassen
- gaatjes in de kofferbak dichtmaken
- tanken
gisteravond weer even bezig geweest.
- Buitendorpel gemaakt en gelast.
- Een plaatje in het gat op de foto in de wielkast gelast.
- Stuk plaat in het zijscherm gelast
- Achterbumper ophangpunten op maat gemaakt (die driehoeken:P)
Todo
- Achterbumper ophangpunten vastlassen
- gaatjes in de kofferbak dichtmaken
- tanken