1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Waarom raden ze bij B16a blokjes (Honda 1.6DOHC) dan wel een T28 aan?

of is deze geheel verschillend van de 28Rs?
Gast

jup, nu zeg je alles..."aanraden". Geen van die dingen spoelen bij 2-2500 toeren.

trouwens, wie raad dat aan ??? Op de site van Garret wordt de GT28RS aangeraden voor motoren tussen de 2000 en 2500 cc
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

een T3 spoelt bij een V6 van 2500 cc al laat op laat staan bij een viercilinder :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

of gelijk een GT 60 das pas een turbo :D :D :D :D pag 49
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

-jo- schreef:jup, nu zeg je alles..."aanraden". Geen van die dingen spoelen bij 2-2500 toeren.

trouwens, wie raad dat aan ??? Op de site van Garret wordt de GT28RS aangeraden voor motoren tussen de 2000 en 2500 cc
http://www.edelbrock.com/automotive/spo ... turbo.html
The Garrett T28 comes pre-assembled as one unit with a Ni-resist cast exhaust manifold and elbow, inlet oil and water lines for the simplest possible installation.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

TMC16v schreef:
-jo- schreef:jup, nu zeg je alles..."aanraden". Geen van die dingen spoelen bij 2-2500 toeren.

trouwens, wie raad dat aan ??? Op de site van Garret wordt de GT28RS aangeraden voor motoren tussen de 2000 en 2500 cc
http://www.edelbrock.com/automotive/spo ... turbo.html
The Garrett T28 comes pre-assembled as one unit with a Ni-resist cast exhaust manifold and elbow, inlet oil and water lines for the simplest possible installation.
ja en als ik het goed begrijp is het een aangepaste 28 die teruggeschroeft is, dus een 28 met een kleiner opspoelhuis
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Toch lijkt mij een T25 op een 1800 een stuk beter voor dagelijks...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

of een T2 :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

TMC16v schreef:Toch lijkt mij een T25 op een 1800 een stuk beter voor dagelijks...
psies !

en ik dek dat er een paar bij zijn die niet kunnen lezen. OP die JAP wordt een T28 geschroefd. Ik sprak over een GT28RS (plus dan nog een turbine van een GT2871R)

als beiden vergelijken worden hebben ze maar een verschil van bijna 200 pk :~
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Ahhhhhhhh die hoofdletters maken het een stuk duidelijker :D

Maargoed een T2 lijkt mij een beetje klein als je een flowmap van internet vist,
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

TMC16v schreef:Ahhhhhhhh die hoofdletters maken het een stuk duidelijker :D

Maargoed een T2 lijkt mij een beetje klein als je een flowmap van internet vist,
hoger in zijn toeren misschien wel maar een turbo op een nonturbo blok maken heeft zijn beperkingen en je kan er snel een TE grote op zetten :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

TMC16v schreef:Ahhhhhhhh die hoofdletters maken het een stuk duidelijker :D

Maargoed een T2 lijkt mij een beetje klein als je een flowmap van internet vist,
T2 zou ik niet doen, ideaal zou de 25 zijn. Geen T maar de GT serie (ball bearings)

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:
TMC16v schreef:Ahhhhhhhh die hoofdletters maken het een stuk duidelijker :D

Maargoed een T2 lijkt mij een beetje klein als je een flowmap van internet vist,
hoger in zijn toeren misschien wel maar een turbo op een nonturbo blok maken heeft zijn beperkingen en je kan er snel een TE grote op zetten :D
Is een T25 dan te groot?
http://www.gcg.com.au/Technical%20Data/ ... %20map.jpg

Volgens deze map kom je niet verder dan 110kw met een T2 op een benzine auto :(
-jo- schreef:
TMC16v schreef:Ahhhhhhhh die hoofdletters maken het een stuk duidelijker :D

Maargoed een T2 lijkt mij een beetje klein als je een flowmap van internet vist,
T2 zou ik niet doen, ideaal zou de 25 zijn. Geen T maar de GT serie (ball bearings)

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Hebben T serie en GT serie zelfde flenzen? Zodat eventueel gestart kan worden met een Slopertje / 2e handsje en later een andere gemonteerd kan worden
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik lees toch 140 voor de benzine bij de T25
en rond de 110 voor de T2

hoeveel pks zijn dat ook alweer?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:ik lees toch 140 voor de benzine bij de T25
en rond de 110 voor de T2

hoeveel pks zijn dat ook alweer?
160a170 toch?

Ik bedoelde eigenlijk is een T2 dan niet te klein!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

misschien wel maar het is een nonturbo blok toch waar die op moet?
bij teveel druk blaas je je blok op denk ik
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:misschien wel maar het is een nonturbo blok toch waar die op moet?
bij teveel druk blaas je je blok op denk ik
Ja maar 16kleps motor komt ie bij 4500 a 5000 net op gang en begint je turbo in te houden!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

het blijft behelpen he :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:het blijft behelpen he :D :D
En denk dat een T2 niet bevordelijk is voor de warmte afvoer als hij uitlaatgas op hogere toeren niet makkelijk weg krijgt, Wat er niet uit kan!
kan er bij de inlaat ook niet in :D

En Met 160a170pk met een T2 kan je beter een motor van patrick kopen, Is vast betrouwbaarder en levert zelfde prestaties, Maar je weet niet hoever je met een T2 of T25 komt qua prestaties. Blijft toch giswerk denk ik hoeveel je er echt uithaalt. Want 0.5bar lag meer in de planning dan 1bar. Minder problemen met je inlaat temperatuur, en koeling van gehele motor. :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik zou proberen een paar gebruikte goedkope turbos op de kop te tikken en te kijken wat het beste werkt en dan pas een nieuwe turbo kopen (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:ik zou proberen een paar gebruikte goedkope turbos op de kop te tikken en te kijken wat het beste werkt en dan pas een nieuwe turbo kopen (Y)
Dat was ook de bedoeling daarom, Was ik benieuwd naar flens informatie! :D
Maar moet je bij wisselen van turbo de gele injectiemap ook weer veranderen?

En als ik die flowmap goedlees heb je bij de T2: op 500mbar 95kw (129pk)
en bij de t25: net geen 130kw! (176pk)
jammer dat er geen koppel bij staat :(
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

pf zoveel verstand heb ik er niet van eventueel heb ik wel ff een goede T2 voor je te leen :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:pf zoveel verstand heb ik er niet van eventueel heb ik wel ff een goede T2 voor je te leen :)
Zover ben ik nog niet, eerst spruitstuk bakken! :lol:

Met een T3, zou je 200pk kunnen halen op 500mbar:
http://www.gcg.com.au/Technical%20Data/garrett%20t3.jpg

Maar ik zal de grafiek wel verkeerd lezen :D :D

Wat wel zal helpen is een 1 op 1 tekening van de flens van een T2 / T25
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat zit je nou toch telkens over die T2 te mieren man, dat ding heb je gewoon nix aan... klaar. En je moet je niet blindstaren op mappen, das ook maar slechts een indicatie.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

je leest elke keer de dieselkant :D
de onderste moet je hebben en zit je op 250
T3 heb ik ook voor je ghehe
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

@TMC16v: Heb het topic niet helemaal doorgelezen maar, op wat voor 'n compressie ga je rijden, als er een turbo op komt?
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:je leest elke keer de dieselkant :D
de onderste moet je hebben en zit je op 250
T3 heb ik ook voor je ghehe
T3 gaan we niet doen, je neemt juist een turbo om meer koppel op je 1800 onderin te krijgen! Niet om een groter gat te maken :D

Als je een T2 en T3 hebt, zou je de flenzen die op het spruitstuk komen willen opmeten? buitenmaat en afstandvan montage gaten.
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Johan schreef:@TMC16v: Heb het topic niet helemaal doorgelezen maar, op wat voor 'n compressie ga je rijden, als er een turbo op komt?
de compressie die bij 0.4 a 0.5 bar niet zorgt voor een opgeblazen motor :D
Ik moest van patrick maar eens wat bouwen dus vrijdag maar de motor halen / bekijken
En heb al iemand die een spruitstuk wil lassen onder motto: Niet mooi, Werkt wel :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

misschien heb ik het verkeed hoor maar even een theorie

even een T2 als voorbeeld
een T2 kan maximaal 1 bar leveren en dan blijft di heel toch?
dan heb je bovenin wat verlies op de 5

maar als je met zon zelfde turbo op 0,5 gaat rijden kan je toch meer toeren maken met de motor voordat de T2 drukverlies gaat geven?
of zit ik er nu helemaal naast?

tmc 16v ik heb de T2 hier liggen dus roep maar voor de maten edit heb hem vanmiddag naar de loods gebracht dus heb hem niet hier
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op do 13 okt 2005 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gast

ik snap niet waar je het haald dat een N/A blok niet zou voldoen om een turbo te plaatsen. Als de zuigers veranderd/aangepast worden en je de goeie koppakking erbij haalt is er niets om je druk over te maken.

Zal volgende week effe fotos plaatsen van mijn N/A 2.2 turboblok
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Luco/Alpine-racer schreef:misschien heb ik het verkeed hoor maar even een theorie

even een T2 als voorbeeld
een T2 kan maximaal 1 bar leveren en dan blijft di heel toch?
dan heb je bovenin wat verlies op de 5

maar als je met zon zelfde turbo op 0,5 gaat rijden kan je toch meer toeren maken met de motor voordat de T2 drukverlies gaat geven?
of zit ik er nu helemaal naast?

tmc 16v ik heb de T2 hier liggen dus roep maar voor de maten
Volgens mij gaat het niet om wat er uitkomt richting spruitstuk,
Maar meer wat er doorheen moet qua lucht door de uitlaatkant (wastegate)
-jo- schreef:ik snap niet waar je het haald dat een N/A blok niet zou voldoen om een turbo te plaatsen. Als de zuigers veranderd/aangepast worden en je de goeie koppakking erbij haalt is er niets om je druk over te maken.

Zal volgende week effe fotos plaatsen van mijn N/A 2.2 turboblok
Dat je dan ook andere zuigers moet monteren,
Grotere intercooler, Andere brandstofpomp etc etc etc :)
En ik heb een Clio 16v op 0.5 zien gaan en dat vind ik wel prima.
Laatst gewijzigd door TMC16v op do 13 okt 2005 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat je voorzichtig moet zijn met je turbodruk op een niet turboblok
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie