[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
StevenK
Contacteer:

catrinus schreef:Ik heb zo`n idee dat jij nu rally en straat gebruik door elkaar haalt. Ik zie niet de buurjongen nou met magnesium velgen rijden. Deze jongen rijd al een hele tijd zo met zo weinig ruimte tussen de klauw en de velg en hij heeft nergens last van. Het enigste waar hij last van heeft is zijn lood. En hij rijd voorzichtig. Met parkeren langs een stoeprand kom hij wel bijziend zijn of zo. Zo ver parkeerd hij er vanaf.
Dan heeft íe niet echt veel aan die remmen :)

Ik heb ook op straat echt magnesium wielen nodig, alu wielen hou ik nog geen twee weken recht.

Ik ging er voor het gemak vanuit dat iemand zulke remmen monteert omdat 'ie ze nodig heeft; als je bijv. een keer op de Nordschleife gaat rijden dan komt er een moment dat je je verremt en dan kom je erachter dat daar gewoon stoepranden met curbstone kleur liggen.
Robert dB.

Nou, zo heb ik laatst een velg krom gereden en toch was ik erg lij dat me schijven niet geraakt waren...anders wordt zo'n 'geintje' extreem duur. Enige afstand tussen remblok en velg is dus wel gewenst.
Tom
Moderator
Car: MB

weet je ook hoeveel je velg dan aan binnenzijde naar binnen is gekomen? Dat is dan natuurlijk wel leuk om te weten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
clio_rally
Contacteer:

StevenK schreef: Dan heeft íe niet echt veel aan die remmen :)

Ik heb ook op straat echt magnesium wielen nodig, alu wielen hou ik nog geen twee weken recht.

Ik ging er voor het gemak vanuit dat iemand zulke remmen monteert omdat 'ie ze nodig heeft; als je bijv. een keer op de Nordschleife gaat rijden dan komt er een moment dat je je verremt en dan kom je erachter dat daar gewoon stoepranden met curbstone kleur liggen.
Gebruik je serieus magnesium op straat? Ik heb ooit een setje gehad, maar ze zijn natuurlijk echt duur en ik heb er uiteindelijk eentje gebroken, dan liever af en toe een nieuwe alu velg...
Nog iets, vind je AP serieus te vergelijken met Brembo? Kan niet zeggen dat ik beide geprobeerd heb, maar spul van ap vind ik toch echt net wat netter, laag gewicht en zoals al gezegd, met maximale ruimte voor de velg...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
chendy
Contacteer:

Diesel remmen monteren

Weet iemand misschien of de remmen van een Clio diesel ook op de GTT passen? De remmen van een diesel zijn vaak net wat groter en wat zwaarder uitgevoerd dan de benzine variant.
Mocht dit passen, weet iemand dan evt. ook welke modellen dezelfde zijn als een Clio-diesel. :)

mvg, Chendy.
Robert dB.

volgens mij kan je beter clio 16v remmen pakken, of als je groter wilt die van de laguna.
Foeke

gewoon de remmen en klauwen van een clio 16V
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Foeke

damnit you've beaten me :p
<-------So you know don't mess with a Reno------->
chendy
Contacteer:

Ok, maar de Clio 16v staan weinig op de sloperijen die ik bezoek... En volgens mij stopt het met de remmerij van een diesel (bijna) hetzelfde als een 16v.
Ehhh enig idee welke Laguna's? Ook de diesel?

mvg, Chendy.
Riël
Über-Spammer

of ik lees niet goed, maar ik kan hier nog niets vinden over 13" opties. Ik blijf sowieso 13" rijden, maar ik neem aan dat er op remgebied ook beters te krijgen valt.

Iemand goeie ideeen om mijn vijfje na de winter mee uit te rusten?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

Riël schreef:of ik lees niet goed, maar ik kan hier nog niets vinden over 13" opties. Ik blijf sowieso 13" rijden, maar ik neem aan dat er op remgebied ook beters te krijgen valt.

Hoofd remcylinder van een Clio 16V op de normale Gtt heeft ook al een verbetering (hogere remdruk)
Steven
Car: M536

Matijs heeft voor zijn coupje volgens mij ook 13" Brembo's gekocht.
Lijkt mij dat dat ook wel iets redelijks zal zijn...
Riël
Über-Spammer

Abel schreef:
Riël schreef:of ik lees niet goed, maar ik kan hier nog niets vinden over 13" opties. Ik blijf sowieso 13" rijden, maar ik neem aan dat er op remgebied ook beters te krijgen valt.

Hoofd remcylinder van een Clio 16V op de normale Gtt heeft ook al een verbetering (hogere remdruk)
Ik neem aan dat je de rembekrachtiger bedoelt?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb nog een setje Clio 16V remklauwen te koop, dus dan hoef je alleen nog maar een paar nieuwe remschijven en blokken te kopen.
Ollie

Dat gaat toch niet passen dan...
Robke
Car: Lexus IS250

Dat bedoelde ik in reactie als algemeen (voornamelijk Chendy), niet als reactie op Riel. ;)
Ollie

Solly (F)
Matijs
Contacteer:

Steven schreef:Matijs heeft voor zijn coupje volgens mij ook 13" Brembo's gekocht.
Lijkt mij dat dat ook wel iets redelijks zal zijn...
Ik heb inderdaad standaard schijven van Brembo gekocht. Ik heb ze alleen nog niet kunnen testen :@ Maar het schiet aardig op met het project. Alleen nog teveel roest rond de voorruit (lek!), dus die moet er eerst nog uit. Daarna kan het interieur er weer in, en dan alleen de motor nog. Het inlaatspruitstuk is al deels gelast, dus dat hoeft ook niet lang meer te duren. En dan laat ik nog wel weten of het remt of niet 8)
Maar voor de mensen die geïnteresseerd zijn, bij de firma Lasaulec (bijv. in Eindhoven, Riël) zijn ze tot eind januari te krijgen met 30% (!) korting. Dan betaal je 100 euro voor een setje van 2. Is niet duur...
alexgt

even een vraagje tussen door,
door dat je geboorde schijven onder je auto zet dan neemt het werk opervalk van de schijven af minder oppervlak= minder vrijving= dus minder werken de remmen toch of ben ik nu gek?
Ollie

Is een goede vraag...

Lijkt mij dat het allereerst zorgt voor een betere koeling. Ten tweede is het oppervlak van de blokken natuurlijk niet verandert, ze worden alleen niet voortdurend over het volledige oppervlak belast, maar telkens op iets andere plaatsen.
Of dit klopt en wat het verder voor een voordeel oplevert...???
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk idd dat de extra koeling meer oplevert. warme remmem minder minder dus...
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert dB.

de gaten zorgen dat de luchtlaag tussen remblok en schijf weg kan, hierdoor wordt het fading effect minder.
jeroen.k

En de groeven? Die zijn puur om in de blokken te "happen"? Ik heb namelijk wel heel leuk geventileerde, geboorde en gegroevde schijven, maar weet niet eens wat die groeven precies doen :p
Robert dB.

groeven slijten je remblok met regelmaat waardoor ze altijd een 'goed' oppervlak hebben en dus beter presteren.
Robert dB.

Hier even een algemeen stuk over remmerij, erg nuttige info:

Om modificaties aan de remmen uit te voeren, moet je eerst goed weten hoe het remsysteem werkt en waar de zwakke punten in verscholen liggen.

Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt via de remvloeistof in de remleidingen druk overgebracht naar de remklauwen. Hierin zitten verschillende zuigers, die hydraulisch bediend worden, en deze drukken het remblok tegen de remschijf. Hierbij ontstaat wrijving (tussen het blok en de schijf) en dit zorgt voor vertraging van het wiel. Wordt er teveel druk uitgeoefend, dan grijpt het blok zo hard aan op de schijf dat deze blokkeert. Bij gebruik van de remmen ontstaat veel warmte. Door de wrijving tussen blok en schijf worden beide warm, en wanneer deze warmte te groot wordt, worden ook de remleidingen, de naaf, de klauw en de kogellagers van het wiel warm. Hier ontstaan de problemen.

Remblokken
worden specifiek gemaakt voor een bepaald doel. De eigenschappen van het toegepaste materiaal geven remsterkte in een bepaald gebied. Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik, maar zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Als je een piepend snerpend geluidje hoort bij het remmen, is de indicator bloot komen te liggen en dien je de blokken te vervangen.

Remschijven worden gekenmerkt door: diameter, dikte, materiaal en vorm. De diameter van de standaard remschijf is beperkt, zodat het mogelijk blijft om 14, 15, 16, 17 inch velgen te monteren. Een remschijf met grotere diameter maakt het mogelijk om grotere remblokken toe te passen, waardoor de remkracht aanzienlijk toeneemt. De dikte van een remschijf bepaalt de sterkte. Dunne schijven zullen snel krom trekken. Het toegepaste materiaal bepaalt, net zoals bij de remblokken, de wrijvingscoefficient en de karakteristiek. Qua vorm zijn er veel varianten op de markt. Geventileerde schijven zorgen voor een goede warmteafvoer, gegroefde en geboorde schijven doen dit ook, maar hebben tevens het voordeel dat ze remstof en water goed afvoeren. Een nadeel van geboorde schijven is dat ze snel scheuren. De schijven van Porsche hebben gegoten gaten en hebben dit nadeel niet. Gegroefde schijven zorgen voor snellere slijtage van de blokken en veroorzaken meer geluid.

Remleidingen brengen druk over van de remcilinder naar de remklauw. De leidingen mogen niet te veel uitzetten, aangezien dan drukverschillen optreden, waardoor de remkracht slechter wordt, en het gevoel in het rempedaal afneemt. Het toepassen van stalen remleidingen zorgt ervoor dat de remdruk constant wordt overgebracht. Stalen remleidingen zijn tevens beter bestand tegen scheuren, bijvoorbeeld wanneer je een tak raakt.

Remvloeistof.
Bij een stevige rijstijl met veel remmen wordt zoveel warmte opgebouwd in het remsysteem, dat de remvloeistof kan gaan koken. Bij een hygroscopische remolie leidt dit tot afname van de prestaties, en dient de olie vervangen te worden. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid middels de DOT specificatie. Hoe hoger de specificatie, hoe beter de kwaliteit is.

Remklauwen moeten de remkracht overbrengen op het remblok. Hoe meer zuigers een remklauw heeft, hoe beter de kracht kan worden overgebracht. Het is tevens mogelijk om, bij meer zuigers, blokken met een groter oppervlak toe te passen, waardoor de wrijving per vierkante cm minder is bij gelijke afremming.
alexgt

Robert dB. schreef:de gaten zorgen dat de luchtlaag tussen remblok en schijf weg kan, hierdoor wordt het fading effect minder.
Dat fading heeft toch te maken met je remvloeistof
dat het kookpunt te laag licht dus gewoon dot 5 of hoger ben je klaar tocht?
Robert dB.

fading is misschien niet het juiste woord, dit heeft idd te maken met je remvloeistof.

Laten we het maar een sponzig effect noemen, voor verdere uitleg zie mijn post hierboven.
Derby

Robert dB. schreef: De schijven van Porsche hebben gegoten gaten en hebben dit nadeel niet. Gegroefde schijven zorgen voor snellere slijtage van de blokken en veroorzaken meer geluid.

Remvloeistof.
Bij een stevige rijstijl met veel remmen wordt zoveel warmte opgebouwd in het remsysteem, dat de remvloeistof kan gaan koken. Bij een hygroscopische remolie leidt dit tot afname van de prestaties, en dient de olie vervangen te worden. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid middels de DOT specificatie. Hoe hoger de specificatie, hoe beter de kwaliteit is.
Goed stuk, mag ik hierbij wat aanpassingen/toevoegingen doen? (correct me if i'm wrong)

Dat porsche schijven niet scheuren kan ik niet beamen. Een van mijn collega's wees me laatst op een porsche turbo (gegoten schijven)met scheurtjes in de remschijf. Haaks op de schijfcirkel. Misschien dat het langer duurt voordat ze scheuren.

Dat koken heet dat niet vapor lock?

Dat hygroscopisch heeft alleen wat met levensduur temaken. Hygroscopische vloeistoffen trekken water aan. daar water een lager kookpunt heeft als remolie kookt de olie eerder. Dan wordt het pedaal sponzig zoals men dat noemt. Het is dan tijd om de olie te vervangen.

Het faden is het opbouwen van een laag verbrandingsgassen van de remblokken tussen schijf en blok in. In het pedaal geeft dat geen gevoel je vertraging neemt af. Ge groefde/geboorde schijven moeten dit tegen gaan door de sleuven en gaten.

Derby
jeroen.k

Ik hoorde laatst dat ze bij bmw tegenwoordig ipv meerzuiger klauwen meerder klauwen op 1 schijf monteren voor meer remkracht...klopt dit? :)
Derby

ik weet van het bestaan van dit systeem. alleeen dan voor de maybach. De extra klauw grijpt alleen in bij noodsituaties.

Derby
alexgt

Laten we het maar een sponzig effect noemen, voor verdere uitleg zie mijn post hierboven.[/quote]

had ik nog niet gezien (S), dat is zeer handig!

Maar het spreekt toch van zich zelf dat minder vrijving = minder warmte= minder werk kracht. dus moet er een groter maat schijf om de zelfde of groter remkracht te krijgen niet?
jeroen.k

Derby schreef:ik weet van het bestaan van dit systeem. alleeen dan voor de maybach. De extra klauw grijpt alleen in bij noodsituaties.

Derby
Aha...dus het klopt wel...wat ik mij ook afvraag...? Stel ik zou in de toekomst meerzuigerklauwen monteren...zijn er dan gewoon blokken te krijgen speciaal voor die klauwen ofzo? Of moet daar dan gewoon je oude blokken in? :s Weet namelijk niet wat je daarvoor dan allemaal ombouwt...
Derby

het is mogelijk om met de zelfde maat schijf... een groter remkracht te ontwikkelen alleen warmte is een probleem. druk omhoog dus harder trappen.

(ff graven in het geheugen)
P=F/a
->P*a=F
Fw=F*u

->Fw=p*a*u

u is de wrijvingcoefficient... en die waarde voor remmen weet ik zo niet.

Derby
Derby

jeroen.k schreef:
Aha...dus het klopt wel...wat ik mij ook afvraag...? Stel ik zou in de toekomst meerzuigerklauwen monteren...zijn er dan gewoon blokken te krijgen speciaal voor die klauwen ofzo? Of moet daar dan gewoon je oude blokken in? :s Weet namelijk niet wat je daarvoor dan allemaal ombouwt...
Nee de fabrieks renault blokken passen dan nietmeer. het worden dan *merk*remklauw blokken is $$$

Derby
alexgt

Derby schreef:ik weet van het bestaan van dit systeem. alleeen dan voor de maybach. De extra klauw grijpt alleen in bij noodsituaties.

Derby
kost ook wat maar dan heb je ook wat :D
Plaats reactie