Mark 5T cup Megane

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep ik wil de uitlaatgas temp zoveel mogelijk naar beneden halen.
dus hoe kouder de lucht er in komt hoe beter.

en ik wil perse geen Front Mount IC omdat ik de voorkant zoveel mogelijk Fase 1 wil laten.

kheb nog meer plannen om de temp te laten dalen maar daar horen jullie later meer van
voorlopig erg weinig tijd namelijk en ik moet het nog uitdokteren hoe ik het hebben wil.

Afbeelding
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een chargecooler is ook een mooie optie om geen ingewikkelde frontmount te hoeven monteren.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja steven dat klopt maar ik wil niet 2 watertanken extra aan boord hebben.

er komt er in de toekomst waarschijnlijk al eentje extra in
verdere tips laat ik voorlopig achterwege jij snapt nu toch al wel waar ik mee bezig ben te ontwikkelen (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

elke drukgevoede cup wagen heeft fans op de ic :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

beetje extra intercooling kan nooit kwaad, maar of dat nou de manier is om je egt omlaag te krijgen? kan je beter nog wat extra je best doen op mengsel en ontstekingstiming.
rev it like a rental
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@menno

mengsel wordt aan gewerkt hij moet tzt even weer op de bank

ontsteking zou ik niet weten wat ik daar aan zou moeten doen.
ik rijdt met de originele 209.

tips?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

heb je je spullen al?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je kan je ontsteking wel 4 graden vervroegen door je bdpsensor stekkers om te draaien geloof ik, ik had het wel en vond m'n GT er wel iets beter mee rijden.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ steven gaat je uitlaatgas temp dan naar beneden?
ik zit er namelijk over te denken om mijn BDP sensor gewoon te verplaatsen of is dit niet gunstig?

@ Abel ik heb mijn spullen idd binnen ziet er top uit die nieuwe bussen en zuigers (Y)

helaas heeft Maurice vergeten om de onderblokpakkingset en de koppakking mee te sturen.
kheb hem een mail gestuurd of ie dat zo snel mogelijk wil doen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Van erg late ontsteking gaat je egt in omhoog. Maar ik ken de curve van zo'n 209 niet echt, en weet ook niet wat de motor nodig heeft, dus dat is experimenteren.

Waar ga je dat water injecteren? Dat helpt weldegelijk! Je mag 'm dan ook weer minder rijk afstellen, en de boel toch onder controle houden (Y)
rev it like a rental
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Je kan je ontsteking wel 4 graden vervroegen door je bdpsensor stekkers om te draaien geloof ik, ik had het wel en vond m'n GT er wel iets beter mee rijden.
Je kan de sensor ook gewoon verschuiven, tenminste als je de zwarte sensor bedoelt die met twee boutjes op de bak zit (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Verschuiven kan alleen als je de boutgaten uitboord :wink: zit op vaste gaten als het goed is :) .

Over dat omdraaien dan die draden en daarmee iets vervroegen staat ook wel wat in het gtt cup boek dacht ik
R5GTT. Drive it like you stole it
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

mark 5t schreef:even geduld paz de fotos komen vanavond later als ik het klaar heb.
Ik dacht dat je dat ding ging gebruiken om je koelwater rad te koelen :) (I) Maar op je IC kan natuurlijk ook, die fan heeft idd wel een flnke lucht verplaatsing (Y) (Y)

Zou wel eens willen weten wat dat nu echt effectief voor verschil maakt in graden en of het dat idd de moeite is om een fan te plaatsen
R5GTT. Drive it like you stole it
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

temp verschil kan ik meten omdat ik continu een uitlaatgas temp meter aan boord heb dus het verschil ga ik straks wel zien.

waar ik ga injecteren ben ik nog niet uit ik wil eerst een test opstelling maken en ik dacht zelf meer aan pure methanol dat koelt helemaal super

de nieuwe goodies :D

Afbeelding
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Maar het gene wat je inspuit heeft dat niet tot gevolg dat de verbrandings temp weer naar boven gaat??
R5GTT. Drive it like you stole it
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Hopen dat de bussen een tijdje heel blijven (Y)

Wat voor EGT haalde je tot nu toe?
Methanol is een optie, volgens mij moet je daar ook je carb wel weer apart voor afstellen.
rev it like a rental
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:Verschuiven kan alleen als je de boutgaten uitboord :wink: zit op vaste gaten als het goed is :) .

Over dat omdraaien dan die draden en daarmee iets vervroegen staat ook wel wat in het gtt cup boek dacht ik
Nee hoor voorzichtig op de sensor tikken en hij verschuift over het beugeltje (Y)

@Mark, hoe hoog loopt je uitlaatgastemp op dan?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Luco/Alpine-racer schreef:
-PAZ- schreef:Verschuiven kan alleen als je de boutgaten uitboord :wink: zit op vaste gaten als het goed is :) .

Over dat omdraaien dan die draden en daarmee iets vervroegen staat ook wel wat in het gtt cup boek dacht ik
Nee hoor voorzichtig op de sensor tikken en hij verschuift over het beugeltje (Y)
De eerste keer moet je goed hard slaan hoor, of boren. D'r zitten allemaal van die kleine gaatjes in die strip, het plastic van de sensor zit ook door zulke gaatjes gegoten. Motortechnisch wel erg spannend, als ie gewoon los kan schuiven :D
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep wel es een vliegend stuk koppeling gehad die em probeerde op te schuiven, maar toen ontplofte de hele sensor gewoon :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok dus gewoon even een extra sensor scoren en daarmee aan het knutselen gaan.

@menno wat voor voordeel kan ik mbt uitlaatgas temp halen als ik de ontsteking iets vervroeg dmv verschuiven van de sensor?

en hoeveel graden denk je dat ik kan gaan vervroegen dit omdat ik ook weer geen pingelen wil gaan oproepen.?

EGT kwam bij langere tijd volgas op de snelweg op 1060 en liep door.
toen heb ik dus het gas maar even losgelaten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

1060 is wel erg hoog ja, ik ga bij 960 van het gas.
@Mark, pingelen kan je voorkomen als je de sensor vervroegt door met hoger octaan te gaan rijden.

Flesjes octaanbooster kosten bijna niks als je alles goed uitonderhandeld (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik gooi er al een fles booster in op 20 liter benzine.
dit deed ik altijd al.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

mark 5t schreef:ik gooi er al een fles booster in op 20 liter benzine.
dit deed ik altijd al.
Dan moet je de ontsteking vroeger kunnen zetten zonder dat die gaat pingelen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Luco/Alpine-racer schreef:
mark 5t schreef:ik gooi er al een fles booster in op 20 liter benzine.
dit deed ik altijd al.
Dan moet je de ontsteking vroeger kunnen zetten zonder dat die gaat pingelen
Daar kom je niet achter in de kroeg of op de pc. Das zooo afhankelijk van de motor, de afstelling, en alles wat er omheen hangt.
rev it like a rental
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Menno schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
mark 5t schreef:ik gooi er al een fles booster in op 20 liter benzine.
dit deed ik altijd al.
Dan moet je de ontsteking vroeger kunnen zetten zonder dat die gaat pingelen
Daar kom je niet achter in de kroeg of op de pc. Das zooo afhankelijk van de motor, de afstelling, en alles wat er omheen hangt.
Bij mij werkt het in ieder geval (Y)
Ik laat hem nooit in de kroeg afstellen (I)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@ Mark, over ontsteking, zie paar posts hoger. Stapjes van een graad of 3 zijn zinvol. Kleiner merk je niet, groter gaat misschien wat vlot.

1060 is idd wel erg heet, dat gaat gegarandeerd kapot na een tijdje. Probeer onder de 950 te blijven, das safe. Maar 1060 suggereert ook wel dat er meer brandstof in mag. Je had ergens een uitdraai he? Waar meet je trouwens EGT?

@ Luco, met de racer, of met de gtturbo ?
rev it like a rental
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zou ik eens doen Luco, in de kroeg laten afstellen. Die jongens in de kroeg halen altijd ook veel hogere vermogens dan jij :p
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Lekker als hij staat te high-speed-knocken. En jij maar denken dat hij niet pingelt omdat je niets hoort. Sensor verschuiven is gewoon prutsen, want je verschuift je hele curve met een x aantal graden.

Beter gewoon een programmeerbare ontstekingsmodule nemen, en die afstellen op een bank. Dan kan je ook echt het maximale koppel eruit halen mbv het juiste onstekingstijdstip.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

canonballman schreef:Zou ik eens doen Luco, in de kroeg laten afstellen. Die jongens in de kroeg halen altijd ook veel hogere vermogens dan jij :p
Ja ze rijden ook altijd sneller, jammer dat ze dat nooit laten zien :lol: :lol:

Menno, met de racer, maar de gtt is ook op de bank afgesteld zonder booster, vind ik voor een straatauto wat te gek.
Tevens zo afgesteld dat die inderdaad op advies van jouw zo max rond de 940 graden komt, alleen als het warm is dan loopt die wat verder op met een max van 980.
Wel is het dan zo dat die over het algemeen ietsje te rijk loopt.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ menno EGT meet ik vlak voor de turbo dus einde uitlaatspruitstuk,ingang tubo.

zelf dacht ik idd ook aan de sensor een graad of 3 tot 5 te verstellen.
idd gaat het verstellen dan over het gehele toeren bereik zitten hier nog zware nadelen aan? of alleen maar voordelen?

@ bart ik wil eigenlijk niet te veel geld meer uitgeven.
in principe heb ik genoeg aan een vrij programmeerbare ontsteking maar volgens mij is er niet zoeveel voor op de markt.
kom je al snel in de complete systemen en das me nu net iets te prijzig.

afstellen gebeurt trouwens op de bank.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als je een clio16v ecu hebt denk ik dat je die vrij goedkoop kan laten ombouwen :)

Ik heb toendertijd voor nog geen 200 euro bij Fastchip een chip gehaald om te plaatsen in een clio16v ECU. Daar zat dan onsteking en injectie voor de GT in geprogrammeerd.

Ik denk dat het antwoord zal zijn op 'kan ik die ECU gebruiken voor mijn GT onsteking' Ja zal zijn en prijstechnisch behoorlijk gunstig... vraag het eens na?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik denk dat ik Markie best snap, als je vrij programmeerbare ontsteking neemt like van een 16v, zit je alweer heel dicht tegen een complete injectieombouw. Ook leuk, maar dan schiet je het huidige doel voorbij.
Mark wil nu gewoon een betrouwbaar lopend GTtje met de huidige setup.

Volgens mij waren de BDP draden omkeren ongeveer 4 graden vroeger, mijn GT pakte er toen wel iets beter mee op iig.

Trouwens die waterinjectie is zeker ook een reden voor die compressieverlaging. Die damp neemt wel meer volume in dacht ik toch?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

steven je bent geniaal!! je hebt een motor bedacht die op water wil lopen!

gewoon zuiger verwarmen tot 500 graden en koud water er bij voila!


:worship:

:lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ehr... wel es van Aquamist gehoord? :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie