StyxX schreef:Net weer even wezen tanken.......echt bedroevend hoe hoog die prijzen zijn
Betaal nou volgens mij zo'n 10 euries meer als een jaartje geleden *(&@*(#&@
nu hier is het onder de 1.30 aan de pomp.. dat is toch nog altijd beter als 1.50 vind je niet?
2002 was het in januarie 1 euro.. dus 45x0.3=13.5 Euro meer in bijna 4 jaar...
StyxX schreef:Net weer even wezen tanken.......echt bedroevend hoe hoog die prijzen zijn
Betaal nou volgens mij zo'n 10 euries meer als een jaartje geleden *(&@*(#&@
nu hier is het onder de 1.30 aan de pomp.. dat is toch nog altijd beter als 1.50 vind je niet?
2002 was het in januarie 1 euro.. dus 45x0.3=13.5 Euro meer in bijna 4 jaar...
Begin heel sip te worden, dus over een jaartje of 2 staat ie zeker wel op 1,80 ongeveer als het zo doorgaat
Madmaus schreef:Eerste biotankstation open
Door MARTINE MOUS
GORINCHEM - Het verkeer in met alcohol. Het lijkt absurd, maar de overheid stimuleert dit van harte. Het gaat echter niet om drinkbare alcohol, maar om de biobrandstof ethanol.
Staatssecretaris Pieter van Geel (r) tankt bij het eerste biotankstation van Argos in Gorinchem benzine met 5 procent bio-ethanol. Argos-directeur Peter Goedvolk (l) kijkt toe. FOTO MARC VAN DER KORT Staatssecretaris Van Geel van Milieu opende gisteren in Gorinchem de eerste bio-ethanolpomp van Nederland van oliemaatschappij Argos Oil. Autos die op het mengsel van benzine en bio-ethanol rijden, stoten minder kooldioxide (CO2) uit dan autos die alleen benzine gebruiken en dat is goed voor het milieu.
De e-fuel is geschikt voor alle autos die normaal gesproken op Euro 95 rijden. Omdat de brandstof gemengd is, is het duurder dan benzine. Voorlopig kost de e-fuel bij de pomp aan de Stationsweg in Gorinchem echter net zoveel als gewone benzine. Peter Goedvolk, directeur van Argos Oil, verzekert dat dit tot 1 januari 2006 zo blijft. Wat er daarna met de prijs gebeurt, ligt eraan of de maatschappij kan profiteren van de accijnsvrijstelling waarmee de overheid volgend jaar het gebruik van biobrandstoffen wil stimuleren. De overheid doet dit vooruitlopend op 2007, want vanaf dat jaar zijn alle oliemaatschappijen in Nederland verplicht om twee procent biobrandstof met fossiele brandstof te mengen.
De verwachting is dat in 2010 bijna twintig procent van de nationale uitstoot aan CO2 (kooldioxide) door verkeer veroorzaakt wordt. De overheid wil deze uitstoot terugdringen. Door de uitstoot van CO2 neemt het broeikaseffect namelijk toe. De biobrandstoffen die nu op de markt zijn, zoals ethanol, kunnen de CO2-uitstoot met vijftig procent verminderen. De verwachting is dat de volgende generatie biobrandstoffen, die nu in ontwikkeling is, die uitstoot met negentig procent kan terugbrengen.
Argos exploiteert momenteel 75 tankstations in Nederland. ,,Als het in Gorinchem een succes blijkt te zijn, willen we het zeker uitbreiden, zegt Goedvolk. ,,We hopen vrij snel een stuk of tien stations van e-fuel te voorzien. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle Argos stations de milieuvriendelijke brandstof aanbieden. De maatschappij bekijkt bovendien de mogelijkheid om brandstoffen met een hoger percentage ethanol te lanceren. De maatschappij heeft concrete plannen om een biodieselfabriek in Pernis neer te zetten.
Er zit 5 procent ethanol in deze benziene, Dus hoezo beter voo hetMillieu.
Maar hoe zal dat spul werken in turbo motoren, zal het klopvaster zijn??
Ik reed net langs de pomp in Aken (Duitsland) en daar stond 116,9 voor 95Žer? Ik zat eerst te kijken naar die prijzen, op zoek naar iets van in de 1,20. Moest toch 3 x kijken voordat ik de nieuwe prijzen doorhad.
Had het er laatst met een bekende over. Waterstof kun je gewoon thuis maken uit elektrolyse, en aan die stroom kun je gratis komen door zonnecellen op je dak of een windmolen ofzo (of een leger ratten in tredmolens ). Beetje water uit de kraan en bellen opvangen.
Zo kan die porsche nog jaren mee
Denk alleen, dat ze met bio-shit gaan rommelen omdat je daar weer NIET zelf "en masse" aan kunt komen. Alles wat de bevolking gratis kan krijgen wordt verhinderd door de overheid of door grote bedrijven (ik noem geen namen als Shell). Dat je het gratis zou kunnen maken is de enige reden dat het wordt tegengehouden.
Laatst gewijzigd door MarcoG op wo 9 nov 2005 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël schreef:Met een dak vol zonnecellen electrolyseer je wel een jaartje voor n bekertje waterstof bij wijze van spreken
Ik weet het niet. Zag bij scheikunde wel flink wat bellen naar boven komen toen we die elektroden in het water hingen. Maar ja, gas kan ik ook zelf maken, als ik genoeg bonen heb gegeten.
Volgens mij betaal ik nog steeds rond de 1.33 euro de liter.
Daar ik ongeveer om de 3 dagen bij de pomp sta, heb ik er ondertussen wel een beetje kijk op.
Abel schreef:Er zit 5 procent ethanol in deze benziene, Dus hoezo beter voo hetMillieu.
De biobrandstoffen die nu op de markt zijn, zoals ethanol, kunnen de CO2-uitstoot met vijftig procent verminderen.
50% minder CO2 dus beter voor het milieu.
Dat is BS, de CO2 uitstoot is gelijk, maar omdat een deel ervan niet uit aardolie maar uit planten komt (aardolie ook, maar dat heeft er miljoenen jaren over gedaan om zo te worden) die de CO2 weer vastleggen is het zogenaamd CO2 neutraal en kun je het wegstrepen.
Merijn schreef:De afgelopen week is de benzine dik 5 cent per liter in prijs gestegen... Geen idee waar het door komt.
Waarschijnlijk door de ruzie tussen Rusland en de Oekraine over de aardgas prijzen en leveringen, in combinatie met de lage temperaturen die de prijs van stookolie opdrijven. Zou als het goed is weer terug moeten lopen binnen afzienbare tijd.
Shell wijzigt brandstofprijzen
DEN HAAG - Shell heeft vrijdag de adviesprijs voor een liter euro ongelood met 1,4 cent verhoogd tot 1,459 euro. De literprijs van diesel gaat met 0,6 cent omlaag tot 1,089 euro. Dat heeft Shell zijn pomphouders laten weten.
De meeste benzinestations rekenen lagere prijzen dan hun leveranciers adviseren. Shell en andere benzinemaatschappijen baseren hun adviesprijzen op internationale productnoteringen.
Hoe kan het dat diesel goedkoper wordt als benzineprijs stijgt? Het wordt toch gewonnen uit olie die dezelfde prijs heeft? Dat diesel minder kost vanwege lagere productiekosten, kan ik begrijpen, maar de prijsverlaging vind ik een beetje vreemd. Dat zou willen zeggen dat de prijsverhoging van euro niet met een hogere olieprijs te maken heeft.