ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Martijnberk schreef:wat kost een nieuwe distribute set bij de dealer en is dit handig zelf te doen?

ik heb dit namelijk nog nooit gedaan maar eens moet je eerste keer zijn....
Volgens mij kun je de spullen het beste bij de brezan ofzo halen (heb ik in ieder geval gedaan. Als je de motor niet in de auto hebt zitten is het goed zelf te doen met de haynes in de andere hand.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep toch liever 2 handen vrij hoor :p
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

en wat zijn de kosten, weet iemand dat? en waar kan ik de haynes halen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riempje is zo rond de 30 euri, spanrollen/omlooprollen (als je ze vervangt tenminste) zijn vaak wel wat prijziger. Euri of 60 ofzo.
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

dus totaal ongeveer 100,- als je het zelf doet.... :beer: hou ik nog geld over voor een biertje...
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Steven schreef:Kep toch liever 2 handen vrij hoor :p
...en hap :p :D

Haynes: http://www.haynes.co.uk/
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Steven schreef:Riempje is zo rond de 30 euri, spanrollen/omlooprollen (als je ze vervangt tenminste) zijn vaak wel wat prijziger. Euri of 60 ofzo.
Dat is wel erg goedkoop, de spanrollen zijn zeker iets van 80 a 90 euro per stuk met korting (een spanrol en een geleiderol nodig), maar die hoef je bij elke riem mee te vervangen. Je kan ze het beste kopen en mochten degene die erin zitten nog goed zijn terugbrengen. Uit het hoofd was het iets van 220 euro voor de set, maar dat weet ik niet zeker.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zoveel? de distributies van alle japanners die ik hier gedaan heb was incl. rollen nooit veel meer dan €100-120.

Maar idd ff voelen hoe de gebruikte rol draait en wattie aan speling heeft, vaak kan ie nog wel een ronde mee.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Even van http://www.hbase.nl

DISTRIBUTIERIEM: 68.92
SPANROLSET, BEVAT VKM 16112 EN VKM 26102: 81.10

los:
- SPANROL DISTRIB. VKM 16112 : 67.00
- LOOPROL DISTRIB. VKM 26102 : 71.20

Dit zijn bruto ex. btw prijzen volgens mij.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zal morgen/overmorgen es kijken bij brezan wat het met onze RTC-korting zou moeten kosten.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Hier ook even de vraag dan ;)

Ik heb voor mijn 19 16v een olietemp-meter gekocht, en nu moet ik de sensor ergens kwijt..
aangezien in een clio 16v die meter standaard al zit, zou dan niet bij mijn blok die aansluiting vrij moeten zijn? dus dat ik daar de sensor in kwijt zou kunnen?
mijn vraag dus: waar zit die sensor in het blok (eventueel met foto als het kan)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kan je geen sensor in de hoofdgalerij draaien? er zitten toch wel ergens "loze" pluggen in je oliekanaal? draai uit draai in en klaar is henkie!
Immer wieder die verdammte Holländer
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Zoveel verstand heb ik er niet van..waar kan ik dat vinden enzo?
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ff goed je blok bekijken, zoveel verstand heb ik ook niet van een 16V blok.

in een GTT zit er 1 onder de dynamo achter de motorsteun, in een 21 zitten er 3 naast mekaar schuin onder de turbo. grote ronde pluggen die je er met een grote inbus uit draait.
Immer wieder die verdammte Holländer
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

zo zit het nu bij mij:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/126-2642_IMG.jpg[/img]
Immer wieder die verdammte Holländer
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Zal morgen eens gaan zoeken! thanx alvast! (Y)
als iemand nog een goede ingeving heeft (of iemand heeft t al vaker gedaan?)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Bij een clio zit de olieniveau en temp senor gecombineerd in het carter, ik weet niet of bij een 19 16v blok er een andere sensor inzit of dat deze gewoon niet volledig gebruikt wordt.
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Iemand nog tips om olie te verversen?
Ik heb geen zin om zelf te kutten eigenlijk. Dus ik dacht, ik ga naar een "garage" die met vaste prijzen werkt. De kwikfit.
Die krijgen het dus niet voor mekaar. Het oliefilter zit vast , ze kunnen er lastig bij en met een schroevendraaier durven ze het niet aan.
Hij had de olie er al uit laten lopen natuurlijk, dus nieuwe erin en weggegaan ( zonder te betalen natuurlijk.).
Weet iemand hier in de buurt ( Haarlem e.o.) een bedrijf die het ook voor een vaste prijs doet en die wel weten hoe het werkt?
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Bram schreef:Iemand nog tips om olie te verversen?
Ik heb geen zin om zelf te kutten eigenlijk. Dus ik dacht, ik ga naar een "garage" die met vaste prijzen werkt. De kwikfit.
Die krijgen het dus niet voor mekaar. Het oliefilter zit vast , ze kunnen er lastig bij en met een schroevendraaier durven ze het niet aan.
Hij had de olie er al uit laten lopen natuurlijk, dus nieuwe erin en weggegaan ( zonder te betalen natuurlijk.).
Weet iemand hier in de buurt ( Haarlem e.o.) een bedrijf die het ook voor een vaste prijs doet en die wel weten hoe het werkt?
Jezus...zo moeilijk is het echt niet hoor. Je auto aand de voorzijde op bokjes rijden, olie aflaten (nieuw ringetje ook bij de hand houden), weer dichtzetten na een tijdje afdruppelen, oliefilter eronderuit tikken (eerst het rubber ringetje van het filter ook met olie insmeren). Nieuw filter erop en nieuwe olie erin kijlen. (Y)
Valt echt mee hoor.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Je hebt toch ook van die soort klemmen om het oliefilter los te halen?
Dan gaat er een soort riempje om het filter heen geloof ik, wat dan klemt als je draait.

Hier op het forum heb ik ook wel eens gelezen dat het met een rubber schoonmaakhandschoen makkelijker gaat (meer grip).

En met een schroevendraaier erdoorheen gaat hij zowiezo wel los, maar dat willen ze dus niet doen?

Gr, Frits.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik heb afgelopen week ook gewoon een schroevendraaier erin gestoken en m zo los gekregen :)
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

HEt is gedaan :)

Gelukkig heb ik een vader die een stukkie handiger is dan mij. En een handig stukkie gereedschap is ook niet weg.
Van boven een soort tang met een ketting er omheen gedaan, auto een sutkkie opgekrikt en rustig losgedraaid. Nieuwe zat er ook binnen no time op.
Max een half uurtje werk.
Prutsers van de kwikfit... (N)
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Dat is inderdaad echt slecht van hun, het is wel even prutsen maar zeker niet onmogelijk om te doen ofzo
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ja behoorlijk slecht.
Maarja, ik heb er weer een aantal liters gratis olie aan over gehouden :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

jeu... 8)

kwikfit olie...

zit iedere clio 16v op te wachten... :lol:

doe er maar gewoon goeie olie in...als je niet zeker weet WAT ze erin gedaan hebben...

onthoud anders het telefoonnummer van ieder revisiebedrijf uit de buurt maar ff... :wink:

niet om te zeiken...maar ik zie het helaas iets te vaak... :beer:
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

zou ik dus ook nooit doen he, wel zuinig zijn op je auto en er dan kwit olie in gooien (N) (N) (N) . bezuinig nooit op onderhoud, en zeker niet op olie, slechte olie kan grote motorschade veroorzaken
R5GTT. Drive it like you stole it
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Ze gebruiken daar Mobil olie. 10W40 half syntetisch. Lijkt me weinig mis mee...
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

:up:
Kan iemand mij vertellen wat er mis is met Mobil olie??
Als dit werkelijk zo slecht is als dat Pat en Paz zeggen dan zal ik dit weer moeten vervangen.
willow
Berichten: 1348
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:32
Locatie: Pijnacker

ok dus conclusie...

welke motorolie moet je in je clio 16v gooien, en welke dikte???
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Mobil olie hoeft helemaal niet slecht te zijn, je kan ook gewoon Hema olie nemen.

Het enige waar je naar moet kijken is de klasse. Persoonlijk heb ik een Valvoline tik, in combinatie met een toevoeging ook van Valvoline. Zit gewoon puur tussen je oren. Verder gaat ie echt niet harder slijten hoor ;)

Als je gewoon een wat betere/duurdere merkolie haalt is er niks aan de hand.
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je moet es kijken wat de gradatie is van die olie.

A2/B2 (klasse 2) A3/B3 (klasse3) of A3/B3/C4 (klasse4)
Klasse 2 is bagger, das gamma olie enzo.
Ik vermoed dat die Mobil gewoon klasse 3 is en das gewoon goed, ff ter vergelijk Castrol GTX is ook klasse 3

En laten we nou niet WEER zo'n oliediscussie starten, dan lezen jullie het Olietopic can Speedline maar es door. Staat genoeg intressant leesvoer in.

Trouwens je kan beter veel verversen met goedkopere olie dan lang doorrijden met dure!
Sportieve auto's moet je gewoon elke 5000-7500km voorzien van nieuwe olie en niet 30.000 mee doorrije zoals de gloednieuwe auto van pa
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

bedankt voor de aanvulling neef, die getallen en letters zocht ik ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

die oliefilter tooltjes kun je bij elke automaterialenzaak shoppen en kost bijna niks. Ik heb er bij de clio geen moeite mee gehad, bij de mini zat hij eens zo vast dat die sleutel zichzelf IN het oliefiter draaide... daarna met de schroevendraaier er dwars doorheen nog los gekregen...

Tipje nog bij olieverversen: als je olie warm is duurt het wat minder lang allemaal doordat je olie dan dunner en sneller is... :D

en idd. die kwaliteit van je olie is leuk, maar het vaak verversen is belangrijker. de metaaldeeltjes die door je oliefilter komen raak je alleen kwijt door het verversen van je olie.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

willow schreef:ok dus conclusie...

welke motorolie moet je in je clio 16v gooien, en welke dikte???
vond zelf total quartz 7000 10w40 wel goed, maar zoals gezegd, de discussie bestaat al :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

-Ray- schreef: Persoonlijk heb ik een Valvoline tik, in combinatie met een toevoeging ook van Valvoline.
Me 2, ik doe in alle Renaultjes de MaxLife.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gesloten