ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Merijn schreef:
MJ schreef:Benieuwd of ze toch verder gaan met hun 110 graden motor?!
Ze zijn dit jaar al gestopt met de 111 graden blokken. Ze tijden nu gewoon met 'conventionele' 90 graden V10 blokken.

Geen 90, maar 72 graden zelfs!

-Since the expected time to develop a new structured engine is qyuite large many insiders thought that Renault planned to evolve the old Supertec engine of 72 degrees in order to have an engine good enough to last an entire weekend as the new regulations will demand.-


Lees ook hier: http://www.renaultf1.com/en/public/flash/car/engine/

En druk op dat flashfilmpje op Technical Specs.



Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Het zou zomaar eens zo kunnen zijn, ja. Nu je het zegt staat er me wel iets van bij. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen op de hoge snelheidscircuits. De wegligging van de Renaults is in ieder geval erg goed.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Supertec? waar komen die dan ook al weer vandaan?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die hebben, nadat Renault er officieel mee ophield in 97(?) de doorontwikkeling ingezet met als basis de Renault-blokken.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ah. Maar ik kan me niet echt herinneren dat dat nou echt top motoren waren, of wel? Welke teams reed daar mee?
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Matijs schreef:Ah. Maar ik kan me niet echt herinneren dat dat nou echt top motoren waren, of wel? Welke teams reed daar mee?
ARROWS-Supertec met Jos.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Williams heeft ook een tijdje met Supertec motoren gereden, volgens mij.

Was het niet Arrows - AsiaTech? Da's weer wat anders... Kan me niet herinneren dat Arrows ook Supertec motoren heeft gebruikt, maar het zou kunnen. :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja he, ik vond het al zo bekend klinken... Maar dat zeg ik, niet echt een topteam :lol:
Lijkt me knap om van zo'n blok van meer dan 5 jaar geleden nog iets te maken, zal er toch op neerkomen dat je zowat alles moet vernieuwen?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Williams FW21 Supertech

[img]http://www.ultimatecarpage.com/large/503-1.jpg[/img]

This is the Williams FW21, as raced in the 1999 Formula 1 season. The FW21 was raced by Ralf Schumacher and Alex Zanardi with some succes.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Zie hier Arrows-Supertec!

http://www.atlasf1.com/news/2000/may/2371.htm

En Williams inderdaad en BAR.

http://www.silhouet.com/motorsport/arch ... f1aus.html



Groeten,

RikRace
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die heb ik op Zandvoort nog gezien! (Y)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die PlayLife-motoren van Benneton zijn volgens mij ook Supertecs.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Matijs schreef:Ja he, ik vond het al zo bekend klinken... Maar dat zeg ik, niet echt een topteam :lol:
Lijkt me knap om van zo'n blok van meer dan 5 jaar geleden nog iets te maken, zal er toch op neerkomen dat je zowat alles moet vernieuwen?
Denk maar niet dat er ook maar 1 onderdeel van toen op zit. Alles is nieuw en vervangen cq. doorontwikkeld!
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Dat lijkt mij ook, maar waar slaat dit dan op?
-Since the expected time to develop a new structured engine is quite large many insiders thought that Renault planned to evolve the old Supertec engine of 72 degrees in order to have an engine good enough to last an entire weekend as the new regulations will demand.-
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Matijs schreef:Dat lijkt mij ook, maar waar slaat dit dan op?
-Since the expected time to develop a new structured engine is quite large many insiders thought that Renault planned to evolve the old Supertec engine of 72 degrees in order to have an engine good enough to last an entire weekend as the new regulations will demand.-
Met dat verhaaltje wilde ik laten zien dat de motor geen 90 graden maar 72 graden is.

En Renault ontwikkeld nu dus door op die Supertec, omdat men eerst een hele nieuwe motor bouwde met 111 graden. Nu dus weer het oude concept uit de kast gehaald, vandaar.


Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

right :)
Ze hebben dus de blueprints van de oude V10 uit de kast gepakt, daar een kwartiertje om zitten lachen, en toen een compleet nieuwe motor getekend :wink:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Since the expected time to develop a new structured engine is quite large many insiders thought that Renault planned to evolve the old Supertec engine of 72 degrees in order to have an engine good enough to last an entire weekend as the new regulations will demand.-
Dat staat er niet helemaal, Rik. Er staat letterlijk dat veel insiders dachten dat Renault er voor zou kiezen om de 72 graden blokken van Supertec te gebruiken voor doorontwikkeling om motoren te bouwen die het een heel weekend zouden volhouden.

Dat is alles wat er staat. Hierin staat dus niet eens dat de huidige motoren die Renault gebruikt wel 72 garden zijn. :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

72 garden? Dat klinkt wel heel exotisch :lol: :wink:
kloppendeklopperdeklop :lol:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Da's goed voor de fuel-mixture. :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Lekker luchtig :lol:
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Net op veronica naar SBS Formule 1 zitten kijken... wat een K-U-T programma! Een studiootje van 2 bij 2 meter, flut vormgeving, een fluisterende presentator, wiebelige cameravoering, totaal wazige segmentjes en flauw gewauwel van dhr. Mol... Ga ik daar zondag midden in de nacht voor opstaan?
Nouja, als ze de race maar laten zien.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Geef mij RTL5 maar even terug, want dit op SBS was flut, getver, en wat een drol die presenteerde,

Hopen dat zondag ochten Olav de boel beter doet.

En massa deed het weer lekker :wink: :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Stefan T-SPORT
Berichten: 671
Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
Locatie: Vianen (UT)
Contacteer:

En dan nog maar niet te spreken over de uren durende reclame blokken tussendoor :(
* Stefan T-SPORT *
michel 16v
Berichten: 997
Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
Locatie: nijverdal
Contacteer:

Neobyte schreef:En dan nog maar niet te spreken over de uren durende reclame blokken tussendoor :(
tydens de race heb je dat niet meer
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik verwacht dat er minstens 1 Williams stilvalt... :evil:
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Merijn schreef:Williams heeft ook een tijdje met Supertec motoren gereden, volgens mij.

Was het niet Arrows - AsiaTech? Da's weer wat anders... Kan me niet herinneren dat Arrows ook Supertec motoren heeft gebruikt, maar het zou kunnen. :)


arrows heeft zeer zeker met de supertec motoren gereden en wel zeker het seizoen 2000 :wink:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

toen renault gestopt was met hun oude f1 motor is alles overgedaan aan de firma supertech.
dit werd later weer asiatech maar zal mij niets verbazen als er nog steeds goede contacten tussen deze firma en renault zijn.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

patrick 21TURBO schreef:
Merijn schreef:Williams heeft ook een tijdje met Supertec motoren gereden, volgens mij.

Was het niet Arrows - AsiaTech? Da's weer wat anders... Kan me niet herinneren dat Arrows ook Supertec motoren heeft gebruikt, maar het zou kunnen. :)


arrows heeft zeer zeker met de supertec motoren gereden en wel zeker het seizoen 2000 :wink:
Waren dit niet de asiaTech oftewel peugeot motoren in 2001?
ENGINES: ASIATECH
Name: Asiatech
When Peugeot decided to sell its Formula 1 operation in 2000 a company called Asia Motor Technologies emerged to buy it. This was a mysterious company which boasted Asian support but the only investors ever mentioned wereHideo Morita, the son of the late Akio Morita who founded the Sony Corporation, and the Japanese machine tool company Yamazaki Mazak. The organisation was taken over by financier John Gano and the technical side of the operation by Enrique Scalabroni. A deal was struck for the ex-Peugeot engines to be supplied (free of charge) to Arrows in 2001. The programme was not a success and at the end of the year Arrows decided to give up the engines and pay for Cosworths instead. Minardi took over the Asiatech deal. While this was happening Asiatech began to make noises about setting up its own F1 team and set up a design office in the old Williams factory in Didcot. The team had designed an F1 prototype by the middle of 2002 but it became clear that the money had run out and Asiatech, unable to find a customer for its engines closed its doors at the end of the year.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Voor de volledigheid:

1 Michael Schumacher Scuderia Ferrari 1.24,408
2 Rubens Barrichello Scuderia Ferrari 1.24,482
3 Juan Pablo Montoya BMW Williams F1 1.24,998
4 Jenson Button BAR Honda 1.24,998
5 Fernando Alonso Renault F1 1.25,699
6 Mark Webber Jaguar Racing 1.25,805
7 Takuma Sato BAR Honda 1.25,851
8 Ralf Schumacher BMW Williams F1 1.25,925
9 Jarno Trulli Renault F1 1.26,290
10 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes 1.26,297
11 Felipe Massa Sauber Petronas 1.27,065
12 David Coulthard McLaren Mercedes 1.27,294
13 Cristiano da Matta Toyota Racing 1.27,823
14 Giancarlo Fisichella Sauber Petronas 1.27,845
15 Nick Heidfeld Jordan Ford 1.28,178
16 Giorgio Pantano Jordan Ford 1.30,140
17 Zsolt Baumgartner Minardi F1 1.30,681
- Gianmaria Bruni Minardi F1
- Christian Klien Jaguar Racing
- Olivier Panis Toyota Racing
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Wat een saaie baggerwedstrijd! (N)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

ja,gewoon slaap verwekkend (S) (S)
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Maar we zijn wel derde.... 8)
En dat de wedstrijd saai was, snap ik wel, het was de eerste: ze moeten nog even warm worden. :wink: :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tsja, spannend was anders... Maar wel goed gescoord met een derde plaats! (Y) Ziet er goed uit, vooral als je zag dat de rev-limiter bij Renault nog heel conservatief op 17000 toeren stond, en daarmee de BMW's met 19000 toeren voor kon blijven. Dat kan leuk worden als de volgende motor evoluties van de motor komen, over een maand of twee.
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Yup, was een saaie race ja. Williams en McLaren vielen mij vies tegen. Vooral McLaren. (N) Ik had toch wel wat meer van hun verwacht aangezien zij de 1e waren die de 2004 auto af hadden. Renault vond ik zeer positief! :worship: BAR deed het ook vrij goed. Jammer dat Webber uitviel, die had ik wel in de top 8 verwacht als ie niet was uitgevallen.
Gesloten