[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

thnx, je hebt me nu eigenlijk behoorlijk overtuigd...

maar hoe nu verder...
Zomaar ineens van volsyntheet(10w60) naar halfsynt (10w40 elf sti comp.)???!

Ben een beetje bang dat mijn 'totaal geen oliezuipende en kurkdroge' blokkie opeens allerlei negatieve karakteristieken krijgt!!!
en dat lijkt me ook niet het meest optimale scenario, toch?!

speedline, wat kan ik het beste doen?!
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Nielske schreef:thnx, je hebt me nu eigenlijk behoorlijk overtuigd...

maar hoe nu verder...
Zomaar ineens van volsyntheet(10w60) naar halfsynt (10w40 elf sti comp.)???!

Ben een beetje bang dat mijn 'totaal geen oliezuipende en kurkdroge' blokkie opeens allerlei negatieve karakteristieken krijgt!!!
en dat lijkt me ook niet het meest optimale scenario, toch?!

speedline, wat kan ik het beste doen?!
Als je op veilig wilt spelen moet je overstappen op een volsyntheet 10W/50. Dit mag. Een 10W/40 voldoet ook.

Ik ben persoonlijk niet overtuigd dat het wel of niet zijn van een volsysntheet de keerringen aan zou tasten. Het zijn meestal verdroogde of anderzijds slechte keerringen die worden gereinigd door een olie met een groot vuilopnemend vermogen, waardoor de keerringen opeens olie gaan lekken.

Het kan ook zijn dat een verkeerde olie de keerringen heeft aangetast of er de oorzaak van is dat de keerringen zijn verdroogd of anderzijds beschadigd. Als je de voorgeschreven olie gebruikt en deze op tijd ververst met een nieuw filter is het bijna onmogelijk om falen van keerringen te krijgen.

vr./gr.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 24 feb 2003 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

even over filters. Zijn er "slechte" filters. Je hoort, met nadruk op je hoort, Dat de filters van fram voor een 5gtt snel dicht gaan zitten en dus niet meer filteren. Iemand ervaringen hier mee en wat zijn dan wel goede filters. De Renault filters komen toch ook bij een groot bedrijf vandaan.

Derby
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

gewoon bij reno halen.

Ik heb er van de week eentje gehaald voor de wili en daar staat purflux op. Maar ook renault. Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat reno de goede leverd. Voor mijn GTT heb ik met reno filters nooit problemen gehad
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Speedline, mag ik gebruik maken van jou expertise? ;)

Toen mijn auto laatst naar de garage geweest is, hebben ze de olie ververst. Echter, hebben ze tegen mijn 'eis' in er toch vol-synthetische olie ingegooid. Namelijk, Castrol GTX 10w40. Is dat op de 1 of andere manier slecht? En waar moet ik aan denken als ik deze vol-syntheet vervang door half? Of is dat niet nodig?

Alvast bedankt!
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Derby schreef:even over filters. Zijn er "slechte" filters. Je hoort, met nadruk op je hoort, Dat de filters van fram voor een 5gtt snel dicht gaan zitten en dus niet meer filteren. Iemand ervaringen hier mee en wat zijn dan wel goede filters. De Renault filters komen toch ook bij een groot bedrijf vandaan.

Derby
Tom schreef:gewoon bij reno halen.

Ik heb er van de week eentje gehaald voor de wili en daar staat purflux op. Maar ook renault. Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat reno de goede leverd. Voor mijn GTT heb ik met reno filters nooit problemen gehad
Ik heb een bijna nieuw blok en ververs olie en vervang filter om de 5k. Heb hier en bij andere auto's in onderhoud dus nooit problemen mee.

Het enige wat ik ken uit de werkplaatspraktijk is dat bepaalde Expressjes Diesel met motorschade verdacht veel een bepaald type oliefilter erop hadden zitten...

Ik heb wat dat aan gaat 1 regel: originele filters gebruiken...
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Merijn schreef:Speedline, mag ik gebruik maken van jou expertise? ;)

Toen mijn auto laatst naar de garage geweest is, hebben ze de olie ververst. Echter, hebben ze tegen mijn 'eis' in er toch vol-synthetische olie ingegooid. Namelijk, Castrol GTX 10w40. Is dat op de 1 of andere manier slecht? En waar moet ik aan denken als ik deze vol-syntheet vervang door half? Of is dat niet nodig?

Alvast bedankt!
Lekker laten zitten...

Het is de goede viscositeit en Renault schrijft niets voor qua olievorm.

Ik ben alleen een groot tegenstander van verschillende merken en typen olie (van gelijke viscositeit) door elkaar te gebruiken. Zelfs al houd je je aan een verversingstermijn van 5k km werk je mayonaise en black sludge vorming in de hand. Ook omdat je niet weet hoe bepaalde olieen met elkaar zullen reageren. Er moet specifiek op de container vermeld staan dat de olie zeer goed mengbaar moet zijn maar toch ben ik hier huiverig voor.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Okay, dus als ik vanaf nu altijd Castrol GTX 10w40 erin gooi, dan is er niks aan de hand? :) Mooi! Bedankt voor de info!
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Olie voor een Williams met een zojuist gereviseerde versnellingsbak. Bakolie dus. :) Welke kan ik er het beste in (laten) gooien? Ik heb nu Castrol GTX 10w40 (vol synthetisch) en ben nogal een voorstander van 'alles van hetzelfde merk'. :) Dus is er een goede bakolie beschikbaar voor de Willi-bak?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wat denk je van de olie die reno voor schrijft :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tja, als ik dat wist, dan had ik het niet gevraagd hier, he! :)

Wat zijn de specificaties van de Elf-olie die jij er laatst in hebt gegooid?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die heb je laatst ook al gevraagd en toen heb ik ook geantwoord..............maar ja, ik kijk wel weer even voor je :p



TRANSELF TRX 75W80W

gewoon bij de dealer te koop, je hebt 3,zoveel liter nodig meen ik.

Deze info staat ook allemaal in je instructieboekie
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Tom schreef:die heb je laatst ook al gevraagd en toen heb ik ook geantwoord..............maar ja, ik kijk wel weer even voor je :p
Is dat zo? :( Mijn geheugen wordt met de dag slechter! :(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ja, weet ik zeker 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

hmmz dit verhaaltje over bakolie en motorolie vindt ik wel interesant, ben bang dat ik er weinig olie (lees brood) van heb gegeten, maar wilde toch ff iets weten.
Ben vandaag bij de renault dealer geweest in Breda voor de willie, (afspraak maken voor grote beurt), ik wilde zelf alvast de bakolie vervangen, omdat ik met een klein rammeltje zit (is waarschijnlijk drukgroep) maar wilde alvast ff kijken.. Ook daar kon ie me niet precies vertellen welke bakolie ik moest hebben, hij begon al met: "ik geloof" tja dan kan ik net zo goed zelf er achteraan. hihi
Maar jongens ka 't nu veel kwaad als ik in de motor 10w40 gooi (vol synth) om nog ff een maandje vooruit te kunnen, heb namlijk over 1 maand de grote buurt, en ik weet niet wat voor olie er nu inzit, heb 'm namlijk net aangeschaft...
help......
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

10w40 voor bak is way te dun...

loop eens een brazan binnen en vraag naar bak olie. zoek daar de dunste er van uit en knikker die er in.

als je rammeltje blijft, tja. ligt het niet aan te dikke olie ;)
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Abel schreef:10w40 voor bak is way te dun...
Oeps, ik sprong een beetje van had op de tak :lol: . 10w40 was voor motor bedoeld, en die bakolie, wilde ik graag weten wat renault voorschrijft..:)
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Tom schreef:die heb je laatst ook al gevraagd en toen heb ik ook geantwoord..............maar ja, ik kijk wel weer even voor je :p



TRANSELF TRX 75W80W

gewoon bij de dealer te koop, je hebt 3,zoveel liter nodig meen ik.

Deze info staat ook allemaal in je instructieboekie
:wink:
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

He ik heb als advies gekregen om volsynteet 5W50 motorolie in mijn gtt te gooien, een nieuwe motor. Ik heb hier geen ervaring mee maar wat zijn jullie ervaringen met 5W50.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

lees eens dit topic door, over olie voor de GTT is al zoveel gepost. ik heb ruim twee jaar 0W40 vol syntheet in mijn GTT gehad, reed ik uit de kunst op
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Tom schreef:lees eens dit topic door, over olie voor de GTT is al zoveel gepost. ik heb ruim twee jaar 0W40 vol syntheet in mijn GTT gehad, reed ik uit de kunst op
Ja, is idd veel over geschreven, heb het net allemaal doorgebladerd. Maar echt ervaringen over 5W50 heb ik er niet uit kunnen halen. Heb het nu zelf ook in mijn Clio 16V zitten. Monteur waar ik geweest ben zweert erop!
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Als mijn Clio (II 1.6 16v) goed warm is (lange snelwegrit oid), laten de 1e 2 versnellingen zich af en toe moeilijker inschakelen. De versnellingsbakolie is op peil.
In het instructieboekje staat niets over verversen van de versnellingsbakolie. Het zou er dus levenslang in kunnen blijven? Ik wil het toch verversen, misschien vermindert dat het probleem. Wat en hoeveel moet erin?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

We're back from outer space... Lala :D

Zo dit artikel krijgt een rewrite voor een betere toegankelijkheid en overzichtelijkheid.

Verder zal de beloofde posts publiceren en de bestaande verder uitbreiden.

Wait and see :foto:

Grtz,

Speedline (Y)
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Tom schreef:lees eens dit topic door, over olie voor de GTT is al zoveel gepost. ik heb ruim twee jaar 0W40 vol syntheet in mijn GTT gehad, reed ik uit de kunst op
Hi Tom!

Ik heb net deze topic (snel) doorgenomen, maar jouw 0W40 full-syn lijkt mij ook zinnig voor mijn 5GTT-II. Ik wil alleen nog weten van welk merk jij 'm hebt. En is deze bij de FamoParts of Brezan (beide A'dam) te vinden?

De vorige eigenaar heeft het blok compleet gereviseerd (gas-flowed kop, afgedraait vliegwiel, zwaardere klepveren, race-clutch etc). Nu wil ik ook weten: met welke olie kan ik het blok eerst "inrijden"? De turbo is tevens helemaal dichtgeschroefd door de vorige eigenaar. Dit om het inrijden "beter" te laten verlopen. Is dat wel juist? De teller staat op 195.000km en bouwjaar is 1988. Tot nu toe heeft de motor na inbouw maar iets van 55km gereden.

Verder heb ik van een maatje van mij vernomen, dat hij in zijn Escort-IV Turbo (190pk) ook alleen Helix 5W50 full-syn erin deed. Deze olie was volgens velen ook niet de "spec", maar alle andere full-syn oliën deden de kleppen tikken en zijn oil-temp iets stijgen. Ik ben dus ook benieuwd naar de ervaringen van Helix 5W50 users voor de 5GTT (of andere R's). Mochten die er zijn. :)

Mvg, Chendy.
p.s: mijn 1e post 8)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de vol synhteet die ik toen gebruikte was van shell. Maar andere merken moet ook kunnen, shell is namelijk nogal aan de prijs. Verder moet het blok šwel goed dicht zijnš. de olie is namelijk goed dun!

elf comp. sti 10w40 semi synhteet rijd volgens mij ook goed in een GTT
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

Speedline ik heb een vraagje; ik heb alles door gelezen en ik gebruik dus 10W50 nu heb ik horen zeggen dat 15W50 beter voor de smering bij een koude motor is (alleen dat je rustig aan moet doen bij 't warm rijden) is dit waar? jij bent de juiste persoon om aan te vragen meen ik :worship:

gr Jordi
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

^
en het zou je geluid dempen
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

helemaal niemand??? :(
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

heb je speedline al ge-pm-ed of gemailed ?
of pm of mail ff iemand anders...of bel veban ff
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

15W is toch een wat dikkere olie als 10W? Dan zou het dus wat slechter smeren met koude motor omdat de olie dan nog dikker is, maar doordat de olie weer minder dun wordt als 10W met warme motor, blijft deze beter z'n smeercapaciteit behouden en zal minder warm worden, minder dun en minder drukverlies?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het precies zit...
Mrtn = Maarten
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Jordi - Clio 16V schreef:Speedline ik heb een vraagje; ik heb alles door gelezen en ik gebruik dus 10W50 nu heb ik horen zeggen dat 15W50 beter voor de smering bij een koude motor is (alleen dat je rustig aan moet doen bij 't warm rijden) is dit waar? jij bent de juiste persoon om aan te vragen meen ik :worship:

gr Jordi
10W/50 is dunner en beter voor de smering bij koude motor. 10W is wat Renault aangeeft voor deze motor bij de in ons land heersende buitentemperaturen.

De letter W geeft aan dat de olie geschikt is voor winterse omstandigheden. Het eerste getal in de oliecodering is de viscositeits index bij lage temperatuur. Het tweede getal is de oliedikte bij hoge temperatuur.

Je gebruikt een 50. Een perfecte olie voor hoge olietemperaturen die kunnen optreden bij hard gebruik. Een goede keus. Mijn complimenten. Maaruh, wat voor coderingen staan er precies op de verpakking ?

Diegene die je verteld heeft dat een 15 beter is voor de smering van een koude motor... :gun: |:

Maar als je de moeite had genomen dit topic door te lezen had je dit zelf ook kunnen constateren.

Vervuil niet onnodig topics. Razend irritant. Pm of mail kan ook hoor !

Groeten,

Speedline.
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

Heb je ge-pm-ed Speedline, maar geen reactie gehad, dus ik post maar ff :)

Wat is aan te raden voor een gereviseerd f7p 1.8 opgeboord naar 2.0 blok met nieuwe zuigers ?

Zal ik er volsyntheet ingooien ? en het merk maakt denk ik niet erg veel uit, mits ik bij hetzelfde merk blijf (?). Elf is hier moeilijk verkrijgbaar, ik zat al een beetje te kijken naar Castrol of Kroon Emperol.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

kroon en castrol zijn allebij goed
ik denk dat je qua prijs en kwaliteits verhouding het beste kroon kan kopen
maar als je een volsyntheet 10w 50 of 10 w 60 er in gooid kijk dan niet raar op van een behoorlijk olie verbruik
zeker omdat renault motoren al een slokje lusten en om dat deze olie net zo dun is als de gemiddelde katte urine
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Heb nu met 5W50 volsyntheet minder olieverbruik dan met de 10W40 half-syntheet...vreemd of niet?!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

dit kan ook door de kwaliteit van de olie zijn
duurdere olie kan opzich betere dopes bevatten
daardoor kan hij ook minder gaan gebruiken
goedkopere olie soorten zoals hema en gamma shit zal ook een hoog verbruik geven
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie