Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Weer eens met de compressor in het olie cirquit geblazen. Ook met een tandartsspiegeltje in de olieboring van de druksensor geloerd.
nou het gaatje naar de druksensor is gewoon schoon.
Er vlak onder zit nog een fake-boring, en ik hield eergisteren mn hand daar voor. Vandaar dat er geen lucht uit kwam :)
Uit de goede boring loeit er wel lucht uit. ok dus.

de klepveren zijn niet gebroken, de klepspeling is niet echt fout. Je kan de kleppen met je hand indrukken, ze gaan allemaal even zwaar.

Op de zaak een endoscoop geja.. ehm ..leend ;).

Door de bougiesgaatjes naar binnen geloerd: de zuigerkoppen zien er nog prima uit. Ik had die opgelast, alles waar je met je fikken aan komt is natuurlijk verdacht. Geen krassen op de cilinderwanden.
De 4e cilinder kom je niet bij, dus maar een gat in de motorkapsluiting geboord, en.. ok nog eentje ernaast ja! ik kan er ook met de endoscoop bij.
Oook prima.

Het enige wat er overblijft is een in elkaar gedrukte zuiger, die giga staat te kantelen, maar dat kan zomaar niet. Of iets exotisch als een kapotte nokkeaslager??

Duzz vd week komen verse lagerschaaltjes, en ik plof zaakie maar weer in mekaar. Ik snap der geen ruk van dus.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Blijft Renault he ;)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

sja en gedachtes aan in elkaar gedrukte zuigers... en het blokkie al half open..
uitmekaar die hap!

kop eraf, zuigers en bussen eruit.

Kop is prima.
zuigers zijn heel.
Bussen zijn erg versleten. Helemaal gepolijst en flinke stootranden.

bij verdere meten en inspectie: een vd zuigers heeft wel heel veel speling
75,65 mm, de rest was 75,85 en 75,80.

Dus een zuigertje is wel heeel erg aan vervanging toe.

Wat speuren op de bussen: een bus (een andere dan van die slechte zuiger??) heeft een klein scheurtje aan de onderkant. Ik zag door het vreemde slijtpatroon op de hoonsporen.

Sja komt hier nu die luide 'drijfstangtik'vandaan?. Het zal wel, maar blijf het vreemd vinden.

Dus verse zuigers en bussen.

Weer eens dat topic van de kanonskogelman opgezocht: verschillen at en gtt zuigers en bussen. Hieruit had ik bedacht dat gtt zuigers veel beter in een at passen dan de orginele zuigers.
En die zijn nog eens veel goedkoper ook. Dus daar gaan we dan maar eens aan werken. :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ook weer met verhoogd squishvlak etc?

Oje, zo wordt het weer een heel nieuw project ipv. een kleine inspectie ;)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik geloof dat je met gtt zuigers niks meer aan het squishvlak hoeft te doen
het moet al een hele verbetering zijn

@robert : hoe ziet de tuimelaar gallerei eruit? is er daar niks mis?
bij dat blok wat ik heb staan kan je zien dat het niet super stevig materiaal is
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hey,

natuuurrlijk moet er weer een squishvlak op (k*t alles kan weer over)

heb net ouwe gtt zuiger en at zuiger precies opgemeten.
Ik hoef voor zon squish minder op te lassen, dus makkelijker. Arg nieuwe zuigersoplassen! Er moet ook een pocket in voor de uitlaatklep.

Met squish en pocket blijft de cr standaart (8.6)

Indeed sven volgens mij moet de verbrandingskamer dan weer beter zijn: meer geconcentreerd bij de bougie. Die tuimelaar galerij kan ik nix vreemds aan ontdekken.


Morgen langs mr revisie parts, es kijken hoeveel we in de min schieten. :(

Ik dacht een week geleden: ff nieuwe drijfstanglagertjes en 20 euries later rijdtie weer. Tis ff anders.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

hey,

nou we hebben reeds een verse kit GTT zuigers, bussen en pennen liggen,
en we schoten ruim E400 in de min.
Ennieway het houd je van de straat.
Morgen komen de lagers binnen.
Van de week weer aan de slag :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tjonge.. Tja dat scheuren van bussen daar kunnen Menno met zijn 21T en Boneless (Jeroen vd Belt) met zijn Alpine turbo @ 2 bar ook over mee praten.

Heel vervelend. Maar motortje gaat strax veel beter lopen he.. (Y) :foto:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb je een weekje vrij dan ?
ik ga in de laatste week van het jaar ook weer verder met de at
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

hee robert ,had dit topic ff over het hoofdgezien ; maare je bent lekker bezig :D wat een werk he zo,n *%$%! alpine . moeten eerdaags weer ff diskuzeuren ,heb weer extreme plannen met mijn 1.6je (ff jouw ideeen)
kom binnen kort wel een keer langs met de dames :beer:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

binnenkort weer eens een rondje alpinebieren, heren? :beer:
rev it like a rental
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

drank orgel :beer: :p :lol:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

BONELESS (jeroen) schreef:drank orgel :beer: :p :lol:
Zolang de AT niet net zo veel zuipt als het baasje is er niets aan de hand toch? ;)
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

nou als ik net zo veel zuip als de alpine , dan werd ik vanacht nog van mijn bed gelicht en afgevoerd naar de betty ford kliniek :lol:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

haha ik ben van de partij
dan wel ff de alpine aan de praat helpen
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ja heren t wordt weer hoog tijd voor een technische meeting :beer:

vandaag, omdat je er nu zo "leuk'' bij kan, de startmotor eruitgehaald.
De 2 bouten aan de bovenkant kon ik zo bij, die ene aan de onderkant kostte me wel 30 min :(.
Want wat je dus niet wil is nu het zaakie inelkaar schroeven en over een half jaar de startmotor willen vervangen.

Ondanks dat de startmotor het nog prima deed (mwa het relais maakte wel een sgeen kontact) bleek hij aardig op te zijn.
Voor E75 weer een vers relais, nieuwe bendix, lagers, koolborstels en de ehm dinges afgedraaid.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Anker Robert, het Anker :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heb ik zo een mooie startmotor sleutel voor
kromme ringsleutel
maar roberto heb jij nog genoeg ruimte om het huis?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

jaja anker, natuurlijk. :p

sven twas een m8 inbus.
Probeer er maar es bij te komen met zon sm sleutel.

welk huis bedoel je? startmotorhuis? neej helemaal geen ruimte.
huishuis kwa wonen?: ruimte zat kwa bieren/parkeren.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

whaha dan ben je dus al een keer in de boutenbak aan het graaien geweest
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zat de toiletpot weer verstopt?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

zo het zaakie zit weer inelkaar.
Dus nu verlaste gtt zuigers in mn ATtje. very rare
Bij het monteren van de pen in de drijfstang nog 2 zuigers verkloot gvd. Niet te geloven las je ze op, afdraaien en frezen alles gelukt, dan verkloot je em doordat je de pen niet netjes door de drijfstang krijgt. Ik pers em er altijd door, dat gaat bij AT zuigers prima omdat die netjes vlak zijn aan de binnenkant. Bij gtt zuigers zit daar een giet-bultje, zodat de drijftstang een heel klein pietsje scheef ligt. En dan gaat persen niet goed.
Dus maar 2 nieuwe gekocht, het hele truukje herhaald (kword er best handig in) en nu maar de drijstang heet gemaakt. hmm gaat veel beter. Maarr zo heet, daar moesten me me wel een paar man van overtuigen dat dat kon.

omdat ik zo lekker bij de inlaat kon..de lpg injectoren zitten er al in.

Dan die startmotor. Zit het hele zwikkie inmekaar, doetie het niet. grrr!
Ja dan kan er dus erg veel weer uitmekaar. Maar kheb het uitlaatspruitstuk wat aangepast zodat ik die nu wel vlot kan demonteren.
Annyway, ik had een vers schuifstekkertje gemonteerd, maaar de kabel was al een beetje gezwart, dus dat maakte geen kontact. Nah een nieuw draadje dannmaar, en gewoon gesoldeerd.

Dus NU dan eindelijk....neee accu plat natuurlijk. grr ok lader erop.
Volgende dag ...accu nog plat!?!. neeej e*kel niet de deuren open laten staan. Ok nog een dag ad lader eennn... start meteen.

oliedruk is weer als nieuw lekker snel hoog. geen enkele drijfstangratel meer :-)
morgen weer lekker karren.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Mooi man, goe gedaan (Y)

feest-gate slangetje goed vastgezet? ;)
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

heeej dat zijn eindelijk weer mooi berichten!
mooi man!
laat ff horen het rijd
Plaats reactie