Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Matijs
Contacteer:

Maar je reageerde dus hierop:
Hilgert schreef:Waarom niet gewoon dubbele carburateurs op je 16V en dan geen computer meer? Dat werkt prima en wij doen het regelmatig op Peugeotjes 205. Gewoon een ander spruitstuk er op, dubbele Webers of Dell'Ortos en de computer in de kliko.
De respons op het gas is stukken beter als met throttlebodies (geen computer meer die er tussen zit) en het is zeer goed af te stellen, zowel in hoog als laag toerengebied.

Just my 2 cents.
Dat het ff duidelijk is :)
Anonymous

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Matthijs schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:ik ga zelf ook met dta werken mathijs
het is betaalbaar en erg goed afteregelen
Maar DTA is dan wel hetzelfde als injectie ?? Het lijkt mij namelijk moeilijk te fixen dat je DTA merkt hoeveel lucht eringeblazen wordt door de turbo. Heb je daar een sensor voor ?? Ik heb me daar verder niet meer in verdiept omdat ik destijds geen saab heb gekocht vandaar..... Het is wel erg mooi :)
mattiegoos DTA is een vrij programmeerbare race/ralley computer die je gebruikt voor injectie motoren
Gaan hier dan 2 dingen langs elkaar heen ofzo ?? DTA en TB's. Sven je zegt zelf........ DTA is een los-programmeerbare computer die je op injectie-motoren kunt gebruiken, dus geen TB's :)

OK Tb's zijn universele injectie-spruitstukken......
Matijs
Contacteer:

Juist. Duidelijk toch?
Je kan dus bijvoorbeeld ook DTA op jouw T1 zetten. Een hele verbetering ten opzichte van de antieke Bosch K-Jetronic (mechanische injectie)
Anonymous

Matijs schreef:Juist. Duidelijk toch?
Je kan dus bijvoorbeeld ook DTA op jouw T1 zetten. Een hele verbetering ten opzichte van de antieke Bosch K-Jetronic (mechanische injectie)
Dat antieke Bosch valt wel mee.... op een BMW 325i zit het motronic-systeem en dat functioneert nog steeds super :D

Btw de T1 blijft origineel :D
Matijs
Contacteer:

Is geel een originele kleur van een T1 dan? Dacht het niet... :wink:
Anonymous

Matijs schreef:Is geel een originele kleur van een T1 dan? Dacht het niet... :wink:
De kleur maakt me niet uit, zolang het maar mooi bij de auto staat....... een auto moet origineel zijn en de kleur maakt dan bij zo'n auto niet echt meer uit, maar het moet geen paars zijn ofzo (mijn mening). Hij is in ieder gaatje en hoekje geel en dan is het al helemaal niet erg (ook mijn mening :) ) en geel vind ik zeker wel wijs zo :) (ook al mijn mening :lol: )..... Het namelijk zo dat de auto zelf al een bijzonderheid is :D Het gaat dan om de staat van de auto, en ik kan je vertellen... die is strak ;)
canonballman

Dat antieke Bosch valt wel mee.... op een BMW 325i zit het motronic-systeem en dat functioneert nog steeds super

Ja maar Motronic van Bosch is wel effe iets anders als die gouwe ouwe K-Jetronic!

chronologische volgorde:
-K-Jetronic (in the early days :wink: )
-KE-Jetronic
-L-Jetronic
-LE-Jetronic
-Motronic (nowadays :wink: )
Anonymous

canonballman schreef:
Dat antieke Bosch valt wel mee.... op een BMW 325i zit het motronic-systeem en dat functioneert nog steeds super

Ja maar Motronic van Bosch is wel effe iets anders als die gouwe ouwe K-Jetronic!

chronologische volgorde:
-KE-Jetronic
-L-Jetronic
-LE-Jetronic
Jaja, dat klopt....... maar er is wel op voortgeborduurd, lijkt me geen slecht teken ;) BTW ik vind het wel top turbo en injectie op een auto uit 81 :)

Dat motronic zit toch ook op die oude 325i's uit 89 enzo.. bij mijn weten wel... zo nieuw is het dan ook weer niet :p
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Matthijs schreef:Gaan hier dan 2 dingen langs elkaar heen ofzo ?? DTA en TB's. Sven je zegt zelf........ DTA is een los-programmeerbare computer die je op injectie-motoren kunt gebruiken, dus geen TB's :)

OK Tb's zijn universele injectie-spruitstukken......
nee als je het topic gevolgd heb gaat xedra (ofzo)
het allebij gebruiken
dta opzich is al een verbetering tov de normale ecu
want het is vrij programmeerbaar
voor atmosferische motoren valt er dan helemaal een hoop vermogen te winnen als men trottlebodies plaatst
je krijgt dan 1 gasklep per cilinder
ik was het zelf ook van plan
maar bij een turbo moter maak je er geen extra winst door plaatsing van tb's dus kost alleen maar
het staat wel erg mooi en het is mooi te verwerken
dus mischien komt het er wel op
het gunstige van die jeanvey tb's is dat ze erg compact kunnen zijn en een uitsparing voor een injector hebben
als je zelf een spruitstuk maakt moet je zoiets er al inlassen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Matthijs schreef:
canonballman schreef:

het enige verschil is dat die systemen allemaal tegelijk inspuiten
de hedendaagse systemen spuiten allemaal afzonderlijk in
als je DTA goed aansluit kan dit dus ook
Anonymous

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Matthijs schreef:
canonballman schreef:

het enige verschil is dat die systemen allemaal tegelijk inspuiten
de hedendaagse systemen spuiten allemaal afzonderlijk in
als je DTA goed aansluit kan dit dus ook
Motronic op een 89-er ook nog ?? Mhhhh dan loopt dat ook niet verkeerd....... :) maar afwachten wat het wel niet bij jou gaat doen dan :D
speedline

Matthijs schreef:Jaja, dat klopt....... maar er is wel op voortgeborduurd, lijkt me geen slecht teken ;) BTW ik vind het wel top turbo en injectie op een auto uit 81 :)

Dat motronic zit toch ook op die oude 325i's uit 89 enzo.. bij mijn weten wel... zo nieuw is het dan ook weer niet :p
Turbo en injectie op een auto uit 1981 ? Een 1954er Mercedes 300SL met directe injectie en 220pk dat vindt ik top. Alle respect voor de T1 trouwens maar ik vindt injectie en turbo op een auto uit 1981 niet zo bijzonder.

Persoonlijk is K-Jetronic een ramp. Teveel ellende van gezien bij "vage kennissen" met Golfs Mk.II :-*

Al is goed onderhoud een groot woord :lol:

vr./gr. Speedy met een bord voor zijn kop... :wink:

En die opvolgende injectiesystemen zijn meer van; laten me maar met een wit vel papier beginnen want het vorige was al niets en doorontwikkelen een gruwel. :D
Menno

canonballman schreef:

chronologische volgorde:
-KE-Jetronic
-L-Jetronic
-LE-Jetronic
-LE3-Jetronic (de eerste digitale)
-LH-jectronic (systeem met hotwire)

De namen zeggen 't al een beetje, maar Jetronic is in principe slechts een injectie-systeem, terwijl Motronic een compleet motormanagement is, met ontsteking, toerentalregeling, etc etc. Een motronic systeem is altijd gebaseerd op een van de Jetronic systemen. Principieel verschil tussen de diverse Jetronic systemen is de manier van motorbelasting meten.

De K en L systemen van Bosch staan nou niet bepaald bekend om hun precisie na een hoop gebruikskm's/jaren. Advies als je d'r eentje tegenkomt: heel hard wegrennen :lol:
rev it like a rental
Anonymous

Menno schreef:
canonballman schreef:

chronologische volgorde:
-KE-Jetronic
-L-Jetronic
-LE-Jetronic
-LE3-Jetronic (de eerste digitale)
-LH-jectronic (systeem met hotwire)

De namen zeggen 't al een beetje, maar Jetronic is in principe slechts een injectie-systeem, terwijl Motronic een compleet motormanagement is, met ontsteking, toerentalregeling, etc etc. Een motronic systeem is altijd gebaseerd op een van de Jetronic systemen. Principieel verschil tussen de diverse Jetronic systemen is de manier van motorbelasting meten.

De K en L systemen van Bosch staan nou niet bepaald bekend om hun precisie na een hoop gebruikskm's/jaren. Advies als je d'r eentje tegenkomt: heel hard wegrennen :lol:
Heb weinig mensen voor een T1 weg zine rennen ;) :lol: maar iig alles is voor verbetering vatbaar :)
Ben

Ik heb ook injectie nu :D
Matijs
Contacteer:

:p
Anonymous

Ben schreef:Ik heb ook injectie nu :D
Go Go Go Ben ;) :p :lol:
Xedrah

Ik heb wat foto's kunnen nemen van de gasklephuizen, de kelkjes en de DTA-module. De operatie gaat nu spoedig beginnen.
Check this:
http://www.geocities.com/xedrah2001/y3.htm
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

SMULLLLLUH
Matijs
Contacteer:

GRMBL ik krijg steeds "has exceeded its allocated data transfer" :(
Foeke

nee hoor.

8) ziet er lekker uit 8)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Xedrah

De plannen zijn gewijzigd. Het wordt een andere set throttle bodies. Hiervoor is geen apart inlaatspruitstuk benodigd. Dit heet direct-to-head TB's. Ik kan niet wachten om te starten met het monteren. Volgende week ga ik beginnen.

Is dit spul niet geweldig? 8)

[img]http://www.freddycane.com/david/qed1.jpg[/img]

[img]http://www.freddycane.com/david/qed2.jpg[/img]

[img]http://www.freddycane.com/david/qed3.jpg[/img]

[img]http://www.freddycane.com/david/qed4.jpg[/img]
Anonymous

Ik vroeg me meteen al af waarom je dat niet meteen deed ?? Zie je namelijk ook redelijk veel op racers.... en het lijkt me net ook weer allemaal een stukje korter welke weg het mengesle af moet leggen... dus minder opstakels..... zal ook wel weer iets schelen :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Wat kosten die andere??? pm me ff anders
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

kwijl druipt langs de toetsen van mn toetsenbord..............

heerlijk Xedrah!
bruno @af
Contacteer:

tuning is still ALIVE 8) 8)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

zie hier maar dan in sneltreinvaart en meer opties voor weinig geld:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 21#1205921
Riël
Über-Spammer

Hoe gaat dat eigenlijk in combinatie met luchtfilter dan??
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Xedrah

Op deze pagina staat een foto's van een Kadett met throttle bodies en filter. Het filter is opengeklapt, maar is normaal dicht natuurlijk. :wink:

http://www.geocities.com/xedrah2001/y2.htm

edit: zo gaat het er ongeveer uitzien, zelfde blok en zelfde TB's:

[img]http://www.qednet.demon.co.uk/images/xd2htb.jpg[/img]
speedline

Xedrah schreef:Op deze pagina staat een foto's van een Kadett met throttle bodies en filter. Het filter is opengeklapt, maar is normaal dicht natuurlijk. :wink:

http://www.geocities.com/xedrah2001/y2.htm

edit: zo gaat het er ongeveer uitzien, zelfde blok en zelfde TB's:

[img]http://www.qednet.demon.co.uk/images/xd2htb.jpg[/img]
Ziet er mooi uit :p Kan niet anders zeggen. Maar volgens mij kun je nog wat koelere inlaatlucht binnenhalen door een aanzuigconstructie te gebruiken a la een Clio Maxi of Willi Tour de Corse. Het aanzuigpunt zit dan tussen de motorkap en de parafaan. Ben je meteen verzekerd van een goede filterwerking. En met de maatvoering van het carbonfiber filter wat je hier ziet ben je ook verzekerd van voldoende toevoer van lucht.

[img]http://leclubclio.free.fr/preparations/maxi/moteur.jpg[/img]

Iemand die bij Lotus onderhanden genomen Lada nog gezien, bij Top Gear op de BBC ?
Laatst gewijzigd door speedline op ma 24 feb 2003 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Derby

speedline schreef:
Iemand die bij Lotus onderhanden genomen Lada nog gezien, bij Top Gear op de BBC ?
Dat was pas een wild project maar wel kunnen sliden aan het eind van de dag. Echt mooi gedaan. Bewijs dat elke auto "leuk" gemaakt kan worden.

Derby
speedline

Derby schreef:
Dat was pas een wild project maar wel kunnen sliden aan het eind van de dag. Echt mooi gedaan. Bewijs dat elke auto "leuk" gemaakt kan worden.

Eind van de dag ? Zaten 1000 manuren in. Twv 100.000 pond ! Dus het was zeker niet in 1 dag gefixed :D
Derby

speedline schreef:
Derby schreef:
speedline schreef:

Derby
Eind van de dag ? Zaten 1000 manuren in. Twv 100.000 pond ! Dus het was zeker niet in 1 dag gefixed :D
Prima, ik wist niet meer hoeveel tijd er mee gemoeid was. Maar knap dat het ze gelukt is. Was het nu 118 of 180 pk?
speedline

Derby schreef: Prima, ik wist niet meer hoeveel tijd er mee gemoeid was. Maar knap dat het ze gelukt is. Was het nu 118 of 180 pk?
180pk uit een 1500cc viercilinder... Ze hadden een engelse autoriteit op het gebied van die motor opgediept. Het was een ingenieur die zelfs die motor heeft gebruikt in de F1. Het resultaat was ernaar. Maar 380.000 gulden voor een 180pk sterke Lada ? :-*
Plaats reactie