
Edward's Laguna's (nr.3, Phase 2 RTI 2.0 S Volvo motor)
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Doe het zoals mij, pleur gewoon lappen tekst om niks en veel foto's veelal ook over niks, dan krijg je ook commentaar haha. 

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
dat doet ie toch al?



-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Ik doe beiden, veel foto's en tekst, en dan ook nog gezeur krijgen, hij doet vooral tekst. 
Achja laat ook maar anders, zondag brakkigheid!

Achja laat ook maar anders, zondag brakkigheid!

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Oke, sorry maar ik zie echt niet wat ik verkeerd doeRonald1916V schreef:je praat veel.. maar je zegt eigenlijk niets

Tis dat het weekend er nu tussen zit, liever had ik gemeld dat ik m'n auto al weer terug had

Enneh Mrtn: dat laatste stukje WAS toch al aardig kort? Oke, over heel pagina 3 bekeken staat er wel veel tekst ja

Sinds vorige week zondag heb ik links weer een mooie nieuwe (imitatie) mistlamp, waarvan hier dan even foto's

Mistlampen met Xenon aan:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/22112009386.jpg[/img]
Met groot licht er bij aan.. (jammer van die artefacten die m'n telefooncamera er dan ineens bij maakt)
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/22112009387.jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/22112009390.jpg[/img]
Zo bekeken heb ik 4 verschillende kleuren licht

En m'n nieuwste toevoeging aan de Laguna:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/25112009392.jpg[/img]
Een RTC kentekenplaathouder. Zit nu niet echt mooi, maar die kentekenplaat vervang ik binnenkort en dan hang ik de houder ook beter in het midden. Iemand nog tips om die diverse gaatjes achter de plaat mee op te vullen?
Laatst gewijzigd door Edward op zo 29 nov 2009 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
hoezo moet je die gaatjes opvullen? valt je nieuwe plaat toch gewoon overheen?
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Ja, klopt inderdaad, maar heb nu de oude gaten van de plaat gebruikt, deze door de houder gejast waar officieel nog geen gaatjes zaten..
En achter de plaat zitten al meerdere gaten nu, dat wou ik even fatsoeneren als het kan.
Straks met de nieuwe plaat gebruik ik de gaatjes die de houder van zichzelf al heeft, denk ik.
(Dat krijg je dus als je kort en bondig probeert te doen, ik vergeet gewoon de achtergrondinfo in te vullen
)
En achter de plaat zitten al meerdere gaten nu, dat wou ik even fatsoeneren als het kan.
Straks met de nieuwe plaat gebruik ik de gaatjes die de houder van zichzelf al heeft, denk ik.
(Dat krijg je dus als je kort en bondig probeert te doen, ik vergeet gewoon de achtergrondinfo in te vullen

-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
t is een kunststof bumper die gaat niet roesten, dus nutteloos die gaatjes dicht te maken, netjes (en ik kleur) krijg je het toch niet
nieuwe houder in het midden houden en met 4 zelftappende parkertjes goed vastzetten, plaat erin klikken en klaar is kees (of je moet de plaat zelf ook vast willen poppen of wat dan ook tegen diefstal)
En wat de rest bedoelt te zeggen volgens mij is dat je 20 zinnen nodig hebt om eigenlijk zo goed als niets te zeggen (no offence) maar dat leest niet heel erg prettig zeg maar
nieuwe houder in het midden houden en met 4 zelftappende parkertjes goed vastzetten, plaat erin klikken en klaar is kees (of je moet de plaat zelf ook vast willen poppen of wat dan ook tegen diefstal)
En wat de rest bedoelt te zeggen volgens mij is dat je 20 zinnen nodig hebt om eigenlijk zo goed als niets te zeggen (no offence) maar dat leest niet heel erg prettig zeg maar
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Deze houder houdt de plaat niet meer zo mooi vast, kan ook komen omdat de plaat zelf eigenlijk gewoon een beetje krom is. Maar daarom wou ik de plaat en de houder beide met schroeven vastzetten. Verder is de houder nog netjes.
Heb van die officiële grijze schroefjes met gele dopjes gehaald, die dopjes blijven nu ook niet zitten omdat de plaat niet lekker is. Maar dat lijkt me wel mooi straks met een nieuwe plaat
Popnagels heb ik net doorgeboord, rot rommel
Diefstal ben ik niet zo heel bang voor eigenlijk, in mijn 6 jaar nog niet zoveel gekke dingen meegemaakt wat dat betreft. Tis mooi wonen in het Noorden 
Heb van die officiële grijze schroefjes met gele dopjes gehaald, die dopjes blijven nu ook niet zitten omdat de plaat niet lekker is. Maar dat lijkt me wel mooi straks met een nieuwe plaat

Popnagels heb ik net doorgeboord, rot rommel

Laatst gewijzigd door Edward op zo 29 nov 2009 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
schroef dan de nieuwe houder vast met 4 parkertjes en zet de plaat erin zonder schroeven, wel zo netjes vind ik 

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Vanmiddag even een paar lampjes in het instrumentenpaneel vervangen, wat is dat weer mooi, nu alle wijzertjes en tellerplaten weer volop verlicht zijn 
Ben blij als een kind ermee
en het was best te doen.
Zitten trouwens zo'n 25 lampjes in die tellerbak, nooit geweten dat het er zoveel waren.
Het dimlicht-lampje was een paar weken terug ineens kapot gegaan, en volgens mij is het APK afkeur als dat niet allemaal brand, dus daarom moest het even.
M'n auto heb ik sinds vorige week woensdag weer terug van de garage, zit nu een nieuwe koppelingskabel op en een nieuwe achterste motorsteun (het 'hondebot').
Nieuwe koppelingskabel was nog een beste klus, ze zijn er 2 uur voor nodig geweest, omdat m'n gascomputer en verdamper nogal in de weg zitten, die zijn er als het ware tussengebouwd
En donderdag de 17e mag ie bij de Renault dealer voor de APK.. Omdat ik zo'n Renault Privilege pas heb, is de APK gratis, je betaalt dan alleen de afmeldkosten en wat er eventueel aan zou kunnen mankeren natuurlijk. Maar dat zien we dan wel weer, de grootste problemen die op m'n lijstje stonden heb ik allemaal gehad.
En mocht er dan wat aan mankeren dan probeer ik dat zoveel mogelijk zelf op te lossen (nouja, een vriend die doet het werk en ik help zoveel ik kan..)
Afwachten hoe het loopt.

Ben blij als een kind ermee

Zitten trouwens zo'n 25 lampjes in die tellerbak, nooit geweten dat het er zoveel waren.
Het dimlicht-lampje was een paar weken terug ineens kapot gegaan, en volgens mij is het APK afkeur als dat niet allemaal brand, dus daarom moest het even.
M'n auto heb ik sinds vorige week woensdag weer terug van de garage, zit nu een nieuwe koppelingskabel op en een nieuwe achterste motorsteun (het 'hondebot').
Nieuwe koppelingskabel was nog een beste klus, ze zijn er 2 uur voor nodig geweest, omdat m'n gascomputer en verdamper nogal in de weg zitten, die zijn er als het ware tussengebouwd

En donderdag de 17e mag ie bij de Renault dealer voor de APK.. Omdat ik zo'n Renault Privilege pas heb, is de APK gratis, je betaalt dan alleen de afmeldkosten en wat er eventueel aan zou kunnen mankeren natuurlijk. Maar dat zien we dan wel weer, de grootste problemen die op m'n lijstje stonden heb ik allemaal gehad.
En mocht er dan wat aan mankeren dan probeer ik dat zoveel mogelijk zelf op te lossen (nouja, een vriend die doet het werk en ik help zoveel ik kan..)
Afwachten hoe het loopt.

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Vanochtend naar de keuring geweest, niet goedgekeurd (maar ook niet afgemeld)
*Remdrukbegrenzer achter zit weer vast, was vorig jaar ook al zo,
*Lichtbeeld rechter koplamp was niet helemaal goed, heb ik ter plekke al min of meer hersteld, xenonlampje zat iets scheef naar boven gericht, vraag niet hoe dat kan, maar goed. Aantal maanden terug bij een andere firma was het namelijk nog prima op zo'n zelfde testapparaat..
*En het grootste probleem, hij wil momenteel niet op gas, stottert en hakkelt en slaat dan af.
Ik was ervan overtuigd dat 1 van de 2 bobines niet meer goed was, omdat het me ernstig deed denken aan de vorige keer dat ik dat bij de hand had, dus nieuw bobientje gekocht, met beide een keer gewisseld maar geen verschil
Op benzine loopt ie wel, maar zodra ie op gas overschakelt slaat ie nu gelijk af.
Het was de laatste dagen al af en toe moeilijk, en koud stotterde de auto ook op gas, maar eenmaal goed warm was er meestal niks meer aan de hand. En soms hield ie af en toe in, dan schakelde ik even terug naar benzine en daarna liep ie op LPG weer prima.
Toen ik vanochtend met een klein omweggetje via de snelweg naar de dealer toe reed, begon ie steeds erger in te houden, op een gegeven moment kon ik niet meer boven de 3000 toeren komen.. en kon ik eerst nog 110 rijden, dat zakte op een gegeven moment naar 90 (in de 5).
Bij de dealer aangekomen wou die al bijna niet meer op gas lopen, accelereren heb ik op benzine gedaan en de laatste 1,5 kilometer kon ik nog gewoon op een constante snelheid op LPG rijden.. Maar wel merkbaar dat ie wat inhield.
Heb nu 2 opties: kleppen stellen, dat zat er al een tijdje aan te komen (loopt stationair ook niet mooi op alle cilinders, maar verder reed ie prima) maar ik had er helaas geen geld voor
Of iets in het gassysteem, verdamper vervuild ofzoiets? Of bevroren, maar echt koud is het hier momenteel niet en de vorige winter heb ik er nooit enig probleem mee gehad.
(Heb zostraks terwijl het sneeuwde nog bobientjes staan wisselen en dat was best te doen, niet eens koude handen ofzo, dus qua temperatuur buiten kan ik me bijna niet voorstellen dat de verdamper bevroren is)
*Remdrukbegrenzer achter zit weer vast, was vorig jaar ook al zo,
*Lichtbeeld rechter koplamp was niet helemaal goed, heb ik ter plekke al min of meer hersteld, xenonlampje zat iets scheef naar boven gericht, vraag niet hoe dat kan, maar goed. Aantal maanden terug bij een andere firma was het namelijk nog prima op zo'n zelfde testapparaat..
*En het grootste probleem, hij wil momenteel niet op gas, stottert en hakkelt en slaat dan af.
Ik was ervan overtuigd dat 1 van de 2 bobines niet meer goed was, omdat het me ernstig deed denken aan de vorige keer dat ik dat bij de hand had, dus nieuw bobientje gekocht, met beide een keer gewisseld maar geen verschil

Op benzine loopt ie wel, maar zodra ie op gas overschakelt slaat ie nu gelijk af.
Het was de laatste dagen al af en toe moeilijk, en koud stotterde de auto ook op gas, maar eenmaal goed warm was er meestal niks meer aan de hand. En soms hield ie af en toe in, dan schakelde ik even terug naar benzine en daarna liep ie op LPG weer prima.
Toen ik vanochtend met een klein omweggetje via de snelweg naar de dealer toe reed, begon ie steeds erger in te houden, op een gegeven moment kon ik niet meer boven de 3000 toeren komen.. en kon ik eerst nog 110 rijden, dat zakte op een gegeven moment naar 90 (in de 5).
Bij de dealer aangekomen wou die al bijna niet meer op gas lopen, accelereren heb ik op benzine gedaan en de laatste 1,5 kilometer kon ik nog gewoon op een constante snelheid op LPG rijden.. Maar wel merkbaar dat ie wat inhield.
Heb nu 2 opties: kleppen stellen, dat zat er al een tijdje aan te komen (loopt stationair ook niet mooi op alle cilinders, maar verder reed ie prima) maar ik had er helaas geen geld voor

Of iets in het gassysteem, verdamper vervuild ofzoiets? Of bevroren, maar echt koud is het hier momenteel niet en de vorige winter heb ik er nooit enig probleem mee gehad.

(Heb zostraks terwijl het sneeuwde nog bobientjes staan wisselen en dat was best te doen, niet eens koude handen ofzo, dus qua temperatuur buiten kan ik me bijna niet voorstellen dat de verdamper bevroren is)
Hoe is je koelvloeistofniveau? Die verdamper bevriest ook niet van buiten staan, maar verdampend gas haalt temperaturen tot -50 graden. Als ie half droog staat bevriest ie binnen 10 seconden.
Als ie bevroren is zie je dat ook echt wel aan je verdamper: die is wit.
Trouwens, als ie op benzine wel loopt had je je die bobines uit kunnen sparen
Als ie bevroren is zie je dat ook echt wel aan je verdamper: die is wit.
Trouwens, als ie op benzine wel loopt had je je die bobines uit kunnen sparen

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Losse contactjes in je gascomputer? Of eventueel een lambasonde die niet helemaal goed meer is. Ik heb me laten vertellen dat gas wat hogere waarden nodig heeft van de lambasonde. Daardoor kan de auto nog wel mooi lopen op benzine, maar niet meer op gas.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Nou, tis al opgelost hoor 
Oorzaak van het 'niet op gas willen lopen'
Tank leeg
Heb van het weekend diverse lampjes in het dashboard vervangen, alles brand weer maar toch iets verkeerd gegaan, want het lampje dat aan moet geven dat de tank leeg is, doet het niet meer
(of vlotter heel toevallig er mee opgehouden)
Ik reed dus vandaag de hele tijd op benzine, maar de meter stond onderin en op een gegeven moment reed ik langs een pompstation en begon het me op te vallen dat het lampje maar niet gaat branden.....
En toen had ik de briljante ingeving om er ff een tientje gas in te doen
Had al een afspraak gemaakt om maandag kleppen te laten stellen, die laat ik doorgaan, en woensdag zou de gasspecialist er even naar kijken, maar dat is dus nog ff niet heel nodig, dus da's voor in de toekomst.
Nu alleen die remdrukbegrenzer nog weer gangbaar zien te krijgen
@Riël: koelvloeistofniveau is voldoende, het peil schommelt wel iets, de ene keer zit er kennelijk meer in het systeem dan de andere, maar momenteel staat ie mooi iets onder Max.
Het geld van de bobine heb ik al weer terug. Als ik meer geld had, had ik 'm gewoon op voorraad gehouden voor als er eentje sneuvelt, maar kan dat me nu niet veroorloven, gelukkig was het geen probleem.
@Willem-Jan: lambda was wel te hoog vanochtend, maar ik weet niet of daar met kleppen stellen nog iets aan te verbeteren valt, hij loopt niet mooi momenteel, dus dat is ff afwachten.

Oorzaak van het 'niet op gas willen lopen'
Tank leeg

Heb van het weekend diverse lampjes in het dashboard vervangen, alles brand weer maar toch iets verkeerd gegaan, want het lampje dat aan moet geven dat de tank leeg is, doet het niet meer

Ik reed dus vandaag de hele tijd op benzine, maar de meter stond onderin en op een gegeven moment reed ik langs een pompstation en begon het me op te vallen dat het lampje maar niet gaat branden.....
En toen had ik de briljante ingeving om er ff een tientje gas in te doen

Had al een afspraak gemaakt om maandag kleppen te laten stellen, die laat ik doorgaan, en woensdag zou de gasspecialist er even naar kijken, maar dat is dus nog ff niet heel nodig, dus da's voor in de toekomst.
Nu alleen die remdrukbegrenzer nog weer gangbaar zien te krijgen

@Riël: koelvloeistofniveau is voldoende, het peil schommelt wel iets, de ene keer zit er kennelijk meer in het systeem dan de andere, maar momenteel staat ie mooi iets onder Max.
Het geld van de bobine heb ik al weer terug. Als ik meer geld had, had ik 'm gewoon op voorraad gehouden voor als er eentje sneuvelt, maar kan dat me nu niet veroorloven, gelukkig was het geen probleem.
@Willem-Jan: lambda was wel te hoog vanochtend, maar ik weet niet of daar met kleppen stellen nog iets aan te verbeteren valt, hij loopt niet mooi momenteel, dus dat is ff afwachten.
Nou ik denk dat er altijd evenveel in het systeem zit verder.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:

Maar in het expansievaatje schommelt het niveau wel, en dan vraag ik me toch af waar het blijft (of hoe het verdwijnt en weer terugkomt..

De ene keer kijk ik, en staat het peil net boven min, en de andere keer staat het net onder max. En ik houd 't regelmatig in de gaten, omdat ik vind dat ik wat te vaak aan het bijvullen ben. Maar ik rijd ook veel en heb het nog niet met de kilometerstanden berekend.. Puur het idee.
Net weer ff weggeweest, valt me mee hoe stabiel de wagen nu rijdt in de sneeuw, heeft het vervangen van schokbrekers rondom+veerpootlagers+stuurkogel+motorsteun toch allemaal zin gehad (niet dat ik daar ooit aan getwijfeld heb natuurlijk
Binnenste stuurkogel links had trouwens lichte speling, volgens de keurmeester niet noemenswaardig, maar die gaat dus mooi op mijn ter vervanging-lijstje

En wat ben ik op dagen als vandaag blij met m'n winterbanden

Laatst gewijzigd door Edward op do 24 dec 2009 13:16, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Das het beste ja, maar als je weg moet, bijvoorbeeld om garage-afspraken te maken voor een storing die geen storing is
is het toch verrekte handig.
En ik moest later ook nog ff m'n moeder naar een kerstborrel van haar werk brengen, ook zo stom om dat kerstpakket niet op te halen
en op de fiets durfde ze niet zo goed meer.
Hier lag trouwens veel minder sneeuw dan in een groot deel van de rest van NL..
Ik zit me nu trouwens af te vragen of ik niet te vroeg gejuichd heb, want toen ie de vorige keren (begin deze week) op gas inhield, was toen ook de tank leeg? Of is er toch iets niet helemaal lekker

En ik moest later ook nog ff m'n moeder naar een kerstborrel van haar werk brengen, ook zo stom om dat kerstpakket niet op te halen

Hier lag trouwens veel minder sneeuw dan in een groot deel van de rest van NL..
Ik zit me nu trouwens af te vragen of ik niet te vroeg gejuichd heb, want toen ie de vorige keren (begin deze week) op gas inhield, was toen ook de tank leeg? Of is er toch iets niet helemaal lekker
Hey slimpie, al een gedacht aan uitzetten en krimpen van materialen en vloeistoffen, en het verschil in luchtdruk in het vaatje bij koud en warm weer?Edward schreef:
Maar in het expansievaatje schommelt het niveau wel, en dan vraag ik me toch af waar het blijft (of hoe het verdwijnt en weer terugkomt..)
Licht verbruik van koelvoeistof is mogelijk, misschien dat de verdamper intern wat meeneemt.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Nee dus, it did not come to mind
Wat je zegt klinkt wel logisch..
Maar bij m'n vorige auto's was het verschil gewoon minder groot, het niveau in het expansievat bleef constanter.
Nu kijk ik soms en staat het ineens weer bijna bovenin, terwijl het daarvoor nog net boven het minimum streepje hing (zowel met koude als warme motor)
Heb al eens (met koude motor waarschijnlijk) bijgevuld, toen ik later keek, zat er iets te veel in
Ik zal het eens nog nauwkeuriger in de gaten houden.
Kan het ook zijn dat er in die verdamper ook wel eens koelvloeistof blijft zitten (als ik de motor uit zet ofzo) of bedoelde je dat al..?

Wat je zegt klinkt wel logisch..
Maar bij m'n vorige auto's was het verschil gewoon minder groot, het niveau in het expansievat bleef constanter.
Nu kijk ik soms en staat het ineens weer bijna bovenin, terwijl het daarvoor nog net boven het minimum streepje hing (zowel met koude als warme motor)
Heb al eens (met koude motor waarschijnlijk) bijgevuld, toen ik later keek, zat er iets te veel in

Ik zal het eens nog nauwkeuriger in de gaten houden.
Kan het ook zijn dat er in die verdamper ook wel eens koelvloeistof blijft zitten (als ik de motor uit zet ofzo) of bedoelde je dat al..?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Inderdaad, als het 100 graden is neemt het "iets" meer volume in als bij 20.Riël schreef:Hey slimpie, al een gedacht aan uitzetten en krimpen van materialen en vloeistoffen, en het verschil in luchtdruk in het vaatje bij koud en warm weer?Edward schreef:
Maar in het expansievaatje schommelt het niveau wel, en dan vraag ik me toch af waar het blijft (of hoe het verdwijnt en weer terugkomt..)
Licht verbruik van koelvoeistof is mogelijk, misschien dat de verdamper intern wat meeneemt.
Daarnaast willen die waterpompjes intern ook nog wel eens beetje lekken op die 8v's. Wordt vanzelf erger en dan zie je het wel staan bij de waterpomp

-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Net ff gekeken, maar het hele gebied daaronder bij de multiriem/dynamo/distributieriem is wat vochtig, weet niet of dat koelvloeistof is of iets anders, of dat het "zo hoort"
Kon nu trouwens ook zien dat het peil van de koelvloeistof in het expansievaatje in een uurtje aardig "gezakt" is, oftewel het volume weer gekrompen. Verder blijft het eigenlijk constant.
(EDIT: niet het idee dat ik nu veel kwijt ben..)
Zostraks m'n auto even opgehaald, ik had 'm vanochtend om 9 uur bij de Bosch Car Service garage hier in Emmen neergezet.
Remkrachtverdeler is weer gangbaar gemaakt, ik heb ze m'n mistlampen gelijk ook even laten afstellen, en het belangrijkste: de kleppen zijn weer gesteld.
Kleppen stellen was dit keer goedkoper, volgens de rekening dit keer 4, de vorige keer moesten ze 6 stellen. (ge-edit: factuur van toen teruggevonden, maar toen eigenlijk niet eens opgemerkt dat het niet alle 8 waren)
Helaas zijn de kleppen nu uitgesteld, dus ik mag op zoek gaan naar een andere cilinderkop, of heel snel veel geld sparen om de kop te laten reviseren naar een gaskop..
Voor nu kan ik er weer een 20 a 25.000 kilometers tegenaan, das met m'n huidige rijgedrag net iets meer dan een half jaar
EDIT: de vorige keer waren ze nog niet uitgesteld, wist wel dat het er aan zat te komen maar hoopte dat het mee zou vallen.
Tijdje geleden ergens op het Lagunaclub forum gelezen dat er ook nog kleinere stelplaatjes te krijgen moeten zijn, misschien dat ik daar nog even wat mee kan, maar 't blijft uitstel van executie natuurlijk.
Morgen maar eens zorgen dat m'n tank-leeg-lampje het weer gaat doen, LPG-tank zit nu vol en morgen gooi ik even een 15 liter V-power benzine er weer in, maar op dat lampje moet ik wel kunnen vertrouwen.
En dan donderdag de APK herkansing, benieuwd of de lambda nu wel goed zal zijn, nu de motor weer netter loopt.
Kon nu trouwens ook zien dat het peil van de koelvloeistof in het expansievaatje in een uurtje aardig "gezakt" is, oftewel het volume weer gekrompen. Verder blijft het eigenlijk constant.

Zostraks m'n auto even opgehaald, ik had 'm vanochtend om 9 uur bij de Bosch Car Service garage hier in Emmen neergezet.
Remkrachtverdeler is weer gangbaar gemaakt, ik heb ze m'n mistlampen gelijk ook even laten afstellen, en het belangrijkste: de kleppen zijn weer gesteld.
Kleppen stellen was dit keer goedkoper, volgens de rekening dit keer 4, de vorige keer moesten ze 6 stellen. (ge-edit: factuur van toen teruggevonden, maar toen eigenlijk niet eens opgemerkt dat het niet alle 8 waren)
Helaas zijn de kleppen nu uitgesteld, dus ik mag op zoek gaan naar een andere cilinderkop, of heel snel veel geld sparen om de kop te laten reviseren naar een gaskop..
Voor nu kan ik er weer een 20 a 25.000 kilometers tegenaan, das met m'n huidige rijgedrag net iets meer dan een half jaar

EDIT: de vorige keer waren ze nog niet uitgesteld, wist wel dat het er aan zat te komen maar hoopte dat het mee zou vallen.
Tijdje geleden ergens op het Lagunaclub forum gelezen dat er ook nog kleinere stelplaatjes te krijgen moeten zijn, misschien dat ik daar nog even wat mee kan, maar 't blijft uitstel van executie natuurlijk.

Morgen maar eens zorgen dat m'n tank-leeg-lampje het weer gaat doen, LPG-tank zit nu vol en morgen gooi ik even een 15 liter V-power benzine er weer in, maar op dat lampje moet ik wel kunnen vertrouwen.
En dan donderdag de APK herkansing, benieuwd of de lambda nu wel goed zal zijn, nu de motor weer netter loopt.
Laatst gewijzigd door Edward op do 24 dec 2009 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
APK goedgekeurd tot 24-12-2010 
Remkrachtverdeler was ditmaal in orde, lambda en CO waarden ook.
Inhouden en licht stotteren bij koude motor heeft zich ook nog niet weer voorgedaan, denk dat met kleppen stellen opgelost is.
En dinsdag heb ik effe het "tank-leeg" lampje vervangen, was dus kapot. Kreeg de eerste keer de wijzer van de brandstofmeter niet verlicht, en omdat ik maar 5 lampjes had (eigenlijk net te weinig, 2 van de digitale kilometerteller preventief gewisseld dus hield er maar 3 over voor de rest) heb ik lopen wisselen met de lampjes en daarbij waarschijnlijk een oud kapot lampje gemonteerd, toevallig net achter het "tank-leeg" lampje.
(kan ook nog zijn dat ie al kapot was, of dat er tussen de nieuwen een kapotte zat, ik weet het niet meer)
Op naar de volgende reparaties
(nieuwe TPS-sensor stappenmotor en misschien ook wel BDP-sensor, volgens mij komt die er ook aan.. Zaterdagavond sloeg ie af bij het overschakelen op gas (doet ie soms wel eens, kan er mee leven) en ik kon daarna nauwelijks meer starten, gaf geen sjoege. Auto iets naar achteren gedrukt en hij startte weer alsof er niks gebeurd was
)

Remkrachtverdeler was ditmaal in orde, lambda en CO waarden ook.
Inhouden en licht stotteren bij koude motor heeft zich ook nog niet weer voorgedaan, denk dat met kleppen stellen opgelost is.

En dinsdag heb ik effe het "tank-leeg" lampje vervangen, was dus kapot. Kreeg de eerste keer de wijzer van de brandstofmeter niet verlicht, en omdat ik maar 5 lampjes had (eigenlijk net te weinig, 2 van de digitale kilometerteller preventief gewisseld dus hield er maar 3 over voor de rest) heb ik lopen wisselen met de lampjes en daarbij waarschijnlijk een oud kapot lampje gemonteerd, toevallig net achter het "tank-leeg" lampje.
(kan ook nog zijn dat ie al kapot was, of dat er tussen de nieuwen een kapotte zat, ik weet het niet meer)
Op naar de volgende reparaties


Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Poosje terug gele mistlampen gescoord op Marktplaats, komen van een 19 16v en sinds gister zitten ze op mijn Laguna 
Nu ze er op zitten, vind ik dat het een beetje karakter aan de auto toevoegt. En het licht is natuurlijk veel geler, maar dat krijg ik met m'n telefooncamera niet juist vastgelegd, dan lijkt het net of het het licht van gewone blanke units is.
Pica's:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... Small).jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... Small).jpg[/img]
Helaas, terwijl de rechter mistlamp op m'n achterbank lag, heb ik er waarschijnlijk zo'n torx schroevendraaier verkeerd op neergelegd ofzo, dus de rechtse heeft, nog voor de daadwerkelijke montage, een grote barst in het glas:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... ustom).jpg[/img]
Daar bestel ik binnenkort dus een gloedjenieuwe voor.
Ook moest ik bij de rechtse een roestig vastzittend schroefje uitboren, en een nieuw schroefje (3x) besteld bij de dealer. De ouwe zat zo vast dat ik het hele torx kopje gemolesteerd had, kon niet meer normaal draaien
Verder het weggedrag iets beter weten te krijgen, ff bij Wienko Wever Banden hier in Emmen binnengelopen, die ff de uitlijning iets aangepast hebben. De banden staan nu iets naar binnen, waar ze bij de vorige uitlijning iets naar buiten stonden (uitlijning was in de laatste paar maanden ook al weer een beetje anders geworden tov het rapportje van toen)
Ben nog niet klaar, binnenkort draagarmrubbers eens laten vervangen, want ik zie nog steeds ruimte voor verbetering. Auto is op hogere snelheid nog steeds niet echt stabiel zoals ie hoort te zijn.

Nu ze er op zitten, vind ik dat het een beetje karakter aan de auto toevoegt. En het licht is natuurlijk veel geler, maar dat krijg ik met m'n telefooncamera niet juist vastgelegd, dan lijkt het net of het het licht van gewone blanke units is.

Pica's:
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... Small).jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... Small).jpg[/img]
Helaas, terwijl de rechter mistlamp op m'n achterbank lag, heb ik er waarschijnlijk zo'n torx schroevendraaier verkeerd op neergelegd ofzo, dus de rechtse heeft, nog voor de daadwerkelijke montage, een grote barst in het glas:

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... ustom).jpg[/img]
Daar bestel ik binnenkort dus een gloedjenieuwe voor.
Ook moest ik bij de rechtse een roestig vastzittend schroefje uitboren, en een nieuw schroefje (3x) besteld bij de dealer. De ouwe zat zo vast dat ik het hele torx kopje gemolesteerd had, kon niet meer normaal draaien

Verder het weggedrag iets beter weten te krijgen, ff bij Wienko Wever Banden hier in Emmen binnengelopen, die ff de uitlijning iets aangepast hebben. De banden staan nu iets naar binnen, waar ze bij de vorige uitlijning iets naar buiten stonden (uitlijning was in de laatste paar maanden ook al weer een beetje anders geworden tov het rapportje van toen)
Ben nog niet klaar, binnenkort draagarmrubbers eens laten vervangen, want ik zie nog steeds ruimte voor verbetering. Auto is op hogere snelheid nog steeds niet echt stabiel zoals ie hoort te zijn.

Laatst gewijzigd door Edward op ma 29 sep 2014 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Nou... ik ook..
Kan ook zijn dat de mistlamp gewoon is gaan rollen, hij lag namelijk op de achterbank toen ik m'n nieuwe schroefjes bij de dealer ging ophalen de volgende dag. Heb wat troep op de achterbank liggen maar da's voornamelijk papier 
Maar eigenlijk snap ik er niks van, en ik baalde ook wel ff op dat moment. (edit: en nog steeds, want vooral overdag is het geen gezicht natuurlijk....)
Maar goed, komt een nieuwe voor in de plaats binnenkort
De blanke mistlampen ga ik denk ik (proberen te) verkopen, links is een net nieuwe (imitatie) mistlamp, in november nog € 30 voor betaald, en de rechtse is een originele gemaakt in 1997, dus wat minder helder dan de linker. Als ik ze niet kwijtraak is het ook niet erg, maar denk niet dat ik ze weer ga gebruiken.


Maar eigenlijk snap ik er niks van, en ik baalde ook wel ff op dat moment. (edit: en nog steeds, want vooral overdag is het geen gezicht natuurlijk....)
Maar goed, komt een nieuwe voor in de plaats binnenkort

De blanke mistlampen ga ik denk ik (proberen te) verkopen, links is een net nieuwe (imitatie) mistlamp, in november nog € 30 voor betaald, en de rechtse is een originele gemaakt in 1997, dus wat minder helder dan de linker. Als ik ze niet kwijtraak is het ook niet erg, maar denk niet dat ik ze weer ga gebruiken.

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/20012010 ... ustom).jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/23012010 ... ustom).jpg[/img][img]http://www.laskowski.nl/laguna/23012010 ... ustom).jpg[/img]

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/24012010 ... ustom).jpg[/img]

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/24012010 ... edium).jpg[/img]

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
Zo. Heb sinds een week een nieuwe Laguna, mijn 3e. Een Type 1 Phase 2, RTI 2.0S met (kwam ik na een dag pas achter) Volvo 2.0 16v (Renault motorcode N7Q-D704)
Toen ik de motorkap opendeed zag ik Renault N 2.0, toen begonnen bij mij de vermoedens te rijzen, dat ik wel eens een Volvo motor kon hebben...
want de Renault 2.0 16v met 140 pk is een F-motor (F4R)
Viel in dit topic http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 62&t=32249 al te lezen, maar nu bundel ik mijn 3e Laguna gewoon in dit topic bij. Er staan er al 2 in tenslotte.
Paar foto's
De eerste foto, gemaakt bij het autobedrijf. [img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/!22092014.jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 123918.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124005.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124134.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124203.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124217.JPG[/img]
Auto bevalt goed, rijdt goed, heerlijk stabiel rechtuit. Errug strak op de weg, veel beter dan mijn eerdere auto's... Op de snelweg ff uitgetest, toch best wel snel
gewoon in de 5 zit je in no-time op 180.
terwijl ie bij normaal gebruik (gelukkig) niet aanvoelt alsof ie er als een beest vandoor wil. Kunt rustig cruisen als je wilt.
Vorige week op een avond wel een probleempje ondervonden: bij koude start onder vochtige (ietwat mistige) omstandigheden hield ie de eerste paar km in. Tot 3000 rpm om precies te zijn geen problemen, daarna een 'onzichtbare begrenzing', en de snelheid zakt in terwijl je nog gas aan het geven bent. Gaat moeizaam. Met gasgeven trap je er dan wel weer doorheen maar daarna houdt ie weer in en zakt ie weer in snelheid. Paar km zo gereden en toen was het voorbij en kon ik normaal rijden.. Koelvloeistof op temperatuur.
Ook met de koelvloeistof iets raars, expansievat was leeg toen ik er in keek. Dus netjes bijgevuld. Dag later kijk ik weer, koelvloeistof was wit geworden.
Kennissen van me zeggen, misschien zat er een of ander middeltje in, of antivries. Of de koelvloeistof reageerde met water wat er in zat. Of: uitlaatgassen in de koelvloeistof.
Olie gepeild, wat op de peilstok zit is echt olie, en met de aansteker eronder blijft het stil (knettert niet) dus de koppakking is hopelijk niet het probleem. Ga ik nog achteraan.
Blijft wel op peil, en geen temp. problemen. Binnenkort maar even compleet verversen samen met de olie.
Heeft wel wat kleine aandachtspuntjes, zoals bij de achterdeur links een plakkaat roest wat bijgewerkt moet worden om erger te voorkomen. Paar roestblaasjes rondom, paar deukjes en krasjes.
Koplampen zijn erg dof geworden. Ruitenwisser achter gaat niet in de nulstand, volgens de dealer zit dat 'm in de ruitenwissermotor.
En de linkerachterdeur moet je indrukken voordat je 'm kunt openen. Scharnier blijft hangen..
Motorkap gaat ook niet lekker trouwens, ga nog uitzoeken hoe dat te optimaliseren want bij mijn groene die ik om op te knappen een jaar bewaard heb, zat ie op het laatst écht vast, kon de kapotte accu niet eens meer vervangen. Wil graag herhaling voorkomen. Is een klotesysteem op dit type Laguna.
Anyway, op naar een nieuw avontuur!
Toen ik de motorkap opendeed zag ik Renault N 2.0, toen begonnen bij mij de vermoedens te rijzen, dat ik wel eens een Volvo motor kon hebben...

Viel in dit topic http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 62&t=32249 al te lezen, maar nu bundel ik mijn 3e Laguna gewoon in dit topic bij. Er staan er al 2 in tenslotte.
Paar foto's

De eerste foto, gemaakt bij het autobedrijf. [img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/!22092014.jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 123918.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124005.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124134.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124203.JPG[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/TDZX51/2 ... 124217.JPG[/img]
Auto bevalt goed, rijdt goed, heerlijk stabiel rechtuit. Errug strak op de weg, veel beter dan mijn eerdere auto's... Op de snelweg ff uitgetest, toch best wel snel


Vorige week op een avond wel een probleempje ondervonden: bij koude start onder vochtige (ietwat mistige) omstandigheden hield ie de eerste paar km in. Tot 3000 rpm om precies te zijn geen problemen, daarna een 'onzichtbare begrenzing', en de snelheid zakt in terwijl je nog gas aan het geven bent. Gaat moeizaam. Met gasgeven trap je er dan wel weer doorheen maar daarna houdt ie weer in en zakt ie weer in snelheid. Paar km zo gereden en toen was het voorbij en kon ik normaal rijden.. Koelvloeistof op temperatuur.

Ook met de koelvloeistof iets raars, expansievat was leeg toen ik er in keek. Dus netjes bijgevuld. Dag later kijk ik weer, koelvloeistof was wit geworden.

Kennissen van me zeggen, misschien zat er een of ander middeltje in, of antivries. Of de koelvloeistof reageerde met water wat er in zat. Of: uitlaatgassen in de koelvloeistof.
Olie gepeild, wat op de peilstok zit is echt olie, en met de aansteker eronder blijft het stil (knettert niet) dus de koppakking is hopelijk niet het probleem. Ga ik nog achteraan.
Blijft wel op peil, en geen temp. problemen. Binnenkort maar even compleet verversen samen met de olie.
Heeft wel wat kleine aandachtspuntjes, zoals bij de achterdeur links een plakkaat roest wat bijgewerkt moet worden om erger te voorkomen. Paar roestblaasjes rondom, paar deukjes en krasjes.
Koplampen zijn erg dof geworden. Ruitenwisser achter gaat niet in de nulstand, volgens de dealer zit dat 'm in de ruitenwissermotor.
En de linkerachterdeur moet je indrukken voordat je 'm kunt openen. Scharnier blijft hangen..
Motorkap gaat ook niet lekker trouwens, ga nog uitzoeken hoe dat te optimaliseren want bij mijn groene die ik om op te knappen een jaar bewaard heb, zat ie op het laatst écht vast, kon de kapotte accu niet eens meer vervangen. Wil graag herhaling voorkomen. Is een klotesysteem op dit type Laguna.
Anyway, op naar een nieuw avontuur!

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Leuk man
Een echte laguna liefhebber zo te lezen 


-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Koelvloeistof die wit wordt ... Dan zit er waarschijnlijk een wyns lekstop in het koelsysteem ..
Kijk ff of je lek sporen ziet !
Kijk ff of je lek sporen ziet !
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
- Car: Laguna RTI 2.0 S
- Locatie: Hardenberg, NL
- Contacteer:
16 December 2008 23:54

En ook op het papiertje met sleutelcode en andere gegevens wat aan 1 van de kentekenbewijzen zit geniet.
De groene had een sticker van HUB op de kofferklep bij de Renault letters. Deze heeft dat niet, waardoor ik het niet meteen door had.
)
Sven, ga ik doen, bedankt
Leuk toevalligheidje: deze donkerblauwe Phase 2 heeft net als de groene SV-HN-60 óók een stempel van HUB Veghel in het onderhoudsboekje staancoupe16v schreef:Volgens mij ken ik die laguna.
Is die niet nieuw verkocht bij de dealer in veghel???


En ook op het papiertje met sleutelcode en andere gegevens wat aan 1 van de kentekenbewijzen zit geniet.
De groene had een sticker van HUB op de kofferklep bij de Renault letters. Deze heeft dat niet, waardoor ik het niet meteen door had.
Yep. Heerlijke auto's..Patrick RS schreef:Leuk manEen echte laguna liefhebber zo te lezen

Klopt. Ik begin nu als eigenaar van een Phase 2 het ook steeds meer te waarderen. Zo groot zijn de verschillen tussen deze Phases nou ook niet (al vind ik de smoke achterlichten van de Ph1 iets mooier, maar dat oranje heeft ook wel watStefan85 schreef:Een restauratie-object dus?
Veel plezier ermee.
Ik blijf dit model Laguna, en dan met name de ph2, erg mooie auto's vinden.

Sven, ga ik doen, bedankt

Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Die motorkap heeft voor 2 sluitingen als t goed is, begin eerst die eens lekker in te sprayen met WD40 en check meteen of doe trekkabel wel strak genoeg is. Vaak is die WD40 wel genoeg, maar de kabel opspannen helpt ook.
Die linker achterdeur zou ik via onderdelenlijn.nl gewoon 2ehands zoeken op kleurcode, dit soort portiertjes heb je vaak voor 5-7 tientjes en kleurverschillen is zeker bij deze donkere kleur nihil. Ik heb echt al meerdere portieren vervangen zo, ideaal. Kun je gelijk dat slot oplossen, die moet je toch afstellen.
Koplampen kun je oppoetsen met n plasticmiddel van diverse poetsmiddel fabrikanten, maar met n tube tandpasta kun je ze ook polijsten, check YouTube maar, werk serieus goed.
Die linker achterdeur zou ik via onderdelenlijn.nl gewoon 2ehands zoeken op kleurcode, dit soort portiertjes heb je vaak voor 5-7 tientjes en kleurverschillen is zeker bij deze donkere kleur nihil. Ik heb echt al meerdere portieren vervangen zo, ideaal. Kun je gelijk dat slot oplossen, die moet je toch afstellen.
Koplampen kun je oppoetsen met n plasticmiddel van diverse poetsmiddel fabrikanten, maar met n tube tandpasta kun je ze ook polijsten, check YouTube maar, werk serieus goed.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Inderdaad 2 sluitingen, zou ze eerst schoonmaken want ze gaan stroef door zand/vuil. Dus inspuiten met b.v. dasty, zorgen dat ze echt goed schoon zijn en dan weer invetten. WD40 kan maar beter iets wat langer blijft zitten.
Koplampen kun je idd op poetsen, alleen hou er wel rekening mee dat ze na een tijdje gewoon weer dof worden. Als ze dof worden is de beschermende coating namelijk versleten, wil je er vanaf dan is het beste gewoon vervangen (winparts verkoopt goed passende imitatie van goede kwaliteit, origineel zijn ze 300 p/s, dat vond ik destijds wat teveel van het goede).
Koplampen kun je idd op poetsen, alleen hou er wel rekening mee dat ze na een tijdje gewoon weer dof worden. Als ze dof worden is de beschermende coating namelijk versleten, wil je er vanaf dan is het beste gewoon vervangen (winparts verkoopt goed passende imitatie van goede kwaliteit, origineel zijn ze 300 p/s, dat vond ik destijds wat teveel van het goede).
N bus remmenreiniger is nog leuker dan dasty 
Ik zou lekker beginnen met tandpasta, misschien moet je dat n paar x per jaar doen, anderzijds blijft het een Laguna met een lage straatwaarde, dus ik denk dat je ook voor jezelf even moet kijken wat je wilt met de auto. (Geld dan ook voor die deur uiteraard).

Ik zou lekker beginnen met tandpasta, misschien moet je dat n paar x per jaar doen, anderzijds blijft het een Laguna met een lage straatwaarde, dus ik denk dat je ook voor jezelf even moet kijken wat je wilt met de auto. (Geld dan ook voor die deur uiteraard).