Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat heb bijgehouden, dus hoog tijd voor een update. (Dat vervuilen van andere project topics is toch ook niks

) Het is een behoorlijk verhaal geworden, dus succes met lezen!
Heb net terug gelezen dat ik net op wintersport ben gegaan. Wel ik kan jullie melden dat ik inmiddels weer veilig ben thuis gekomen en zelfs met een 9 ben afgestudeerd voor mijn HTS elektrotechniek. In september verder aan de TU. De doos met onderdelen die op de laatste foto is inmiddels gemonteerd (de onderdelen dan, de doos ligt bij het oud papier.

) Heb van de montage helaas geen foto's, dus jullie zullen het met een foto van het eindresultaat moeten doen:
[img]
http://img50.imageshack.us/img50/72/remmenii1.jpg[/img]
Auto komt net terug van een grindbak avontuur van mijn teamgenootje, vandaar het peuteren met de schroevendraaier.
Ook is het hele remleidingsysteem naar achteren vervangen. Loopt nu een enkele leiding met manuale begrenzer naar achter toe. Deze leiding splitst op de achteras.
Er zitten inmiddels 2 dagen op Zolder en 2 op Zandvoort met het nieuwe remsysteem op, en ik kan maar een ding zeggen: Wat remt dat monster!!

Zeker met de Alfa 155 DS3000 blokken, er zijn echt maar heeeel weinig mensen die dat deacceleratie vermogen bijhouden. Heb heel wat BMW'tjes naast me in de problemen zien raken doordat ze dachten mee te kunnen remmen. HAHAHA
Zal nu adhv de vier afgelopen circuitdagen de geschiedenis van de afgelopen tijd doorlopen.
13 april: Zolder. Zoals ik al zei verrassen de remmen erg positief! Een bijna probleemloze dag. Ik heb alleen 's ochtends de fan rechtstreeks op de accu moeten knopen omdat hij niet aansloeg. De temp sensor werkt, het relais schakeld, maar de fan slaat niet aan. Op zo'n moment heb je geen tijd om dat na te gaan zitten meten, dus met schakelaar direct op de accu en gaan.
[img]
http://img329.imageshack.us/img329/3696/0715002vd2.jpg[/img]
25 april Zolder. Een avond van te voren geregeld dat we deze circuitdag mee konden rijden. Ik zou alleen mee gaan om te kijken toen iemand vroeg waarom ik m'n auto niet mee nam. "Ik heb geen trailer en geen trekauto." "Dan regelen we dat toch jongen" En binnen 2 minuten (niet overdreven) stonden beide voorwaarden voor de deur. Dus toen 'moest' ik wel. Ook deze dag vrijwel probleemloos doorgekomen. Eén keer in de grindbak gestaan omdat een RX-8 ook heel hard remt (harder dan ik dacht en me dus een 'beetje' verremde). Ook hadden we de motor nog heel even aan de kook toen de auto van de baan kwam, de schakelaar van de fan bleek gaar te zijn. Hij stond op aan, maar toch draaide de fan niet. Schakelaar eruit knippen en knoop, draai de boel aan elkaar knopen.
Aan het eind van de dag was de speling op de stuurkogel inmiddels wel heel dramatisch (op wiel een dikke cm) dus de wegligging begon ook een beetje bud te worden. Ondanks dat toch nog een mooie tijd van 2.06 rond neergezet. 2 Circuitdagen zonder problemen, dan moet het de volgende keer wel goed fout gaan, en tja je raad het al.
30 mei Zandvoort. Auto was weer tiptop in orde, zat een verse stuurkogel onder dus de boel moest weer snaar strak sturen. De schakelaar voor de fan was vervangen en werkte weer zoals het hoorde dus gaan maar met dat ding. Een paar rondjes de auto en de banden warm gereden en gaan met dat stokbrood! De tweede rijder liet echter een beetje te lang op zich wachten en als de sleepwagen voorbij komt weet je ongeveer hoe laat het is. Andere rijders konden dat bevestigen, "die rode renault? die staat bovenin het scheivlak in de grindbak" Lekker dan. Eenmaal terug in de paddock stond het wiel een nogal scheef. Een bout van het fusee was pleitte, of dit nu de oorzaak of gevolg van het grindbak avontuur was zullen we nooit weten, feit was wel dat echt overal grind zat, zelfs tussen de schijven!!!
[img]
http://img329.imageshack.us/img329/1842/p5307789kx9.jpg[/img]
Doordat een andere fijne deelnemer olie over het halve circuit had verspreid konden we nog het komende uur niet rijden voordat de baan helemaal schoon was en de pauze voorbij was. Postuum nog bedankt met die lekkere bmw van je!!
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/4987/olietz2.jpg[/img]
Auto moest dus weer warm worden gereden en toen ik eindelijk het gas er echt op kon doen was daar bij het terug schakelen een hoop geratel en geen vermogen meer. De motor deed het nog maar met 3 kaboutertjes. Nog een kwart rondje moeten rijden voordat we de pits in konden, en maar hopen dat een bougiekabel los was geschoten. Maar helaas, helaas. Verder onderzoek leerde ons dat toen we de kappen van de distributie los hadden ook daar nog grind vandaan kwam. Das geen goed teken, zeker niet als je timing markering op je nokkenas wielen 2 tanden ten opzichte van elkaar versprongen zijn. Klaar dus voor die dag. Effectief kunnen rijden: 10 rondjes

Monsieur Renault deed weer wat hij vaker doet, ons jammerlijk in de steek laten.
In de weken daarop dus 8 kleppen vervangen en opnieuw ingeslepen. Karweitje wat prima zelf te doen is, je moet er alleen even handigheid in krijgen. Een 2e keer is dit klusje in 2 uur gebeurd. Wat foto's:
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/8282/kopbv3.jpg[/img]
Blok in de uit-elkaar-haal fase.
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/5582/tangyk4.jpg[/img]
De 8 inlaat kleppen er uit wippen.
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/6592/viezeklepaj2.jpg[/img]
Een beetje vieze klep uit het vorige blok, maar wel recht!
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/4660/schoneklepgw7.jpg[/img]
En dezelfde klep na behandeling door Gert engineering.
[img]
http://img78.imageshack.us/img78/8181/schoonblokuz0.jpg[/img]
En met remmenreiniger even testen of alles goed sluit, en maakt gelijk mooi schoon.
[img]
http://img211.imageshack.us/img211/5005 ... antol8.jpg[/img]
En het eindresultaat. 8 Gasdichte en gladde inlaat kleppen, en schone inlaat kanalen.
[img]
http://img329.imageshack.us/img329/7433/schuurik2.jpg[/img]
En hier gebeurt het allemaal.
Kop weer op het blok geprutst met nieuwe pakkingen en bouten en hij sloeg gelijk aan. Helaas niet met de startmotor, want daar was (zoals later zou blijken) 1 lullig kabeltje van los. Hij liep supernetjes, best een reden om een beetje trots op mezelf te zijn zo voor een eerste keer.
6 juli Zandvoort: Bijna de hele dag heeft het blok probleemloos gelopen, maar een half uur voor het einde was het weer het vertrouwde verhaal. Renault stilgevallen. In bochten ervoor donderde het toerental als een achtelijke in elkaar bij koppelen, maar bleef wel stationair draaien. Had ook niet alle 140 paarden meer paraat. Bij het uitkomen van de Vodafone bocht was het gebeurd. Een paar schokken en geen leven meer in de F7P. Motorkap open (pas nadat ik gestopt was ja) en een beetje rook, nattigheid bij het olie filter en een wat warme motor. Niks aan te doen langs de kant. Dus ik laat de motorkap weer dicht ploffen omdat het nogal hard waaide. En met een klap komt de koelvloeistof eruit, en stroomt de olie bij de carter plug er allemaal uit. Lekker dan.
Ik heb nog niet kunnen kijken wat het nou is, maar ben bang voor de krukaslagers ofzo, en daarmee de krukas.
[img]
http://img50.imageshack.us/img50/8027/dsc0670km0.jpg[/img]
Het is natuurlijk ontzettend klote dat het weer verrot gaat, zeker omdat dit een goed blok was, 's ochtends was hij echt lekker fel. Zelfs een Ariel Atom ging in de regen op het blok. (dat het aan de bestuurders ligt verzwijgen we maar gewoon, maar onze auto kwam behoorlijk lekker mee met de rest) Maar aan de andere kant kun je geen beter excuus verzinnen om een naar een 2.0 op zoek te gaan. (ze worden hier vanzelf aangeboden

).
Kreeg van iemand een Cup F4R aangeboden dus daar gaan we eens achteraan. Heb al gehoord dat het een uitdaging is om de kabelboom passend te krijgen, maar ben niet vies van uitdagingen. En met een HTS electro diploma moet dat toch wel lukken...
Het project begint nu dus echt serieuze vormen aan te nemen.
Voor foto's en verhaaltjes van de circuitdagen mag je op onze site kijken, heb geen zin om alles dubbel te vertellen.
http://www.team009.nl