front-mount intercooler
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Chargecoolers zijn echt niet enkel voor de extreme machines, wat een onzin! Het is een betaalbaar en goed alternatief voor een grote ic. Vergelijk een kleine waterflow nu niet met 'je hoofd uit het raam steken met 120'. Dan begrijp je blijkbaar weinig want de verschilllende materiaaleigenschappen van water en lucht... Lucht is een isolater, water is een geleider. Je kunt met water dus vele malen effectiever koelen dan met lucht, dus je hebt er ook vele malen minder van nodig. Natuurlijk bereik je met een gewone ic een hoop, helemaal gelijk heb je! Maar je bereikt ook een hoop met een chargecooler, het is maar waar je voor kiest!
Kijk, een grote ic staat lekker stoer en weegt wat minder. Hij helpt je turbolag echter niet en neemt enorm veel ruimte in. Een chargecooler weegt wat meer, maar neemt veel minder ruimte in en je hoeft maar één deel achter de grill te monteren, het andere deel kun je zelf plaatsen. Door de kleine inhoud van de water->lucht koeler is je turbogat aanzienlijk kleiner dan met een grote ic...
Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat mensen niet meteen alles moeten afschrijven wat ze maar vaag vinden. Chargecoolers zijn niet vaag of bijzonder, ze worden veel als standaard onderdelen in wagens toegepast en kunnen een hoop leuke dingen die je niet kan met je gewone ic...
Gijs
Kijk, een grote ic staat lekker stoer en weegt wat minder. Hij helpt je turbolag echter niet en neemt enorm veel ruimte in. Een chargecooler weegt wat meer, maar neemt veel minder ruimte in en je hoeft maar één deel achter de grill te monteren, het andere deel kun je zelf plaatsen. Door de kleine inhoud van de water->lucht koeler is je turbogat aanzienlijk kleiner dan met een grote ic...
Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat mensen niet meteen alles moeten afschrijven wat ze maar vaag vinden. Chargecoolers zijn niet vaag of bijzonder, ze worden veel als standaard onderdelen in wagens toegepast en kunnen een hoop leuke dingen die je niet kan met je gewone ic...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Met welke ic heb je de chargecooler vergeleken?clio_rally schreef: Door de kleine inhoud van de water->lucht koeler is je turbogat aanzienlijk kleiner dan met een grote ic...
Gijs
Want wat ik weet is dat je met de Front mount intercooler (cybercooler van GT Tuning) de vergroting van je turbogat nihil is..
Hoe het is met die van K-Tec dat weet ik niet.
en/of andere front mount intercoolers.
Ben misschien wat te negatief geweest maar persoonlijk blijf ik het een omweg constructie vinden. 

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
In vergelijking met elke grotere intercooler. Een chargecooler met ongeveer hetzelfde koelvermogen zal altijd een kleinere inhoud hebben dan een gelijke ic. Een kleinere inhoud betekent een kleiner turbogat, da's het enige. Daarbij kun je de water->lucht koeler plaatsen waar je wilt, dus kun je het leidingwerk erg kort houden, wat ook weer voor minder volume zorgt en het nog verder verkleint. Er zijn genoeg goeie ic's waarbij het turbogat nauwelijks groter wordt, in theorie is hij bij een chargecooler echter altijd nog kleiner,Maik (WOOFER) schreef: Met welke ic heb je de chargecooler vergeleken?
Want wat ik weet is dat je met de Front mount intercooler (cybercooler van GT Tuning) de vergroting van je turbogat nihil is..
Hoe het is met die van K-Tec dat weet ik niet.
en/of andere front mount intercoolers.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ik neem aan dat je dan ook overschakelt op luchtkoeling voor je motor? Ik heb nog wel ergens zo'n koelvin van een Kever liggen...Job-turbo schreef:Ben misschien wat te negatief geweest maar persoonlijk blijf ik het een omweg constructie vinden.
speedline schreef:Ik neem aan dat je dan ook overschakelt op luchtkoeling voor je motor? Ik heb nog wel ergens zo'n koelvin van een Kever liggen...Job-turbo schreef:Ben misschien wat te negatief geweest maar persoonlijk blijf ik het een omweg constructie vinden.
Ik wist niet dat je ook nog humor hebt

[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... utaway.gif[/img]
De werking van een chargecooler...
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... ertank.gif[/img]
Het koelvloeistoftankje.
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... re-rad.jpg[/img]
De pre radiateur waar de chargecooler-koelvloeistof mee afgekoeld wordt.
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... erpump.jpg[/img]
Pomp en regeleenheid.
De werking van een chargecooler...
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... ertank.gif[/img]
Het koelvloeistoftankje.
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... re-rad.jpg[/img]
De pre radiateur waar de chargecooler-koelvloeistof mee afgekoeld wordt.
[img]http://www.paceproducts.co.uk/ricc/pics ... erpump.jpg[/img]
Pomp en regeleenheid.
Laatst gewijzigd door speedline op za 1 mei 2004 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hou die rommel maar,ik ga voor GROTEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE intercooler,veel minder gewicht en simpel montage,geen leidingskes en andere waterpomp bij op snorren
nee,waarom nie,omdat de 21T er 2 heeft,dus ja 2te samen weegt evenveel als 1 grote,en de aansluitingen zijn zelfs korter,dus minder slangen.slash schreef:een groooooooooooooooote ic is zeker niet zwaar, en al die buizen.......
maargoed, als ie van mij binnen is, zal ik verslag doen
joppie
slash schreef:een groooooooooooooooote ic is zeker niet zwaar, en al die buizen.......
maargoed, als ie van mij binnen is, zal ik verslag doen
joppie
Wanneer verwacht je hem?? Is misschien ook wel es leuk om dit op een testbank te zien... Kom je ook naar de FCG meeting? Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Ben benieuwd........
Heb je je al opgegeven??
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 51#1422451
Heb je je al opgegeven??

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 51#1422451
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Mooie set Slash 
Ben benieuwd naar de resultaten

Ben benieuwd naar de resultaten

-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Dat is een leuk systeem slash, klinkt erg goed en is idd veel beter dan wat je nu hebt 

heb jijd an ooit al een FM Intercooler vastgehad,je moet alles bijeen nemen he,ook waterbakje pompje,etceteraaaa.slash schreef:ik ben net bij JL geweest en die charge cooler weegt echt niet meer, zelfs minder, dan zo'n grote FM-IC!!
vrijdag gaat ie er op.......
intercooler weegt minder dan een radiator hoor
waar heb jullie het nou over..... een verschil van een kilo op een auto van 900 kg ? . De keuze van tussenkoeler moet gemaakt worden op basis van koelendewerking en constructie dit heeft veel meer effect dan die ene kilo. Wat een chargecooler betreft volgens mij heel leuk voor kortere sprintjes, maar voor de circuitdagen toch even wat minder. Zo gauw als je de buffer verbruikt hebt......
Jeroen V schreef:waar heb jullie het nou over..... een verschil van een kilo op een auto van 900 kg ? .
Pcies...
Eindelijk iemand die helder redeneert. Maar goed, ieder zijn voorkeur...Jeroen V schreef:De keuze van tussenkoeler moet gemaakt worden op basis van koelendewerking en constructie dit heeft veel meer effect dan die ene kilo.
Chargecooler met een goede regeling is een fmic altijd de baas. De buffervoorraad wordt boven de 60km/h gewoon koel gehouden. Die verbruik je dus niet als je boven de 60km/h rijdt. Dus waar heb JIJ het nu over... ?Jeroen V schreef:Wat een chargecooler betreft volgens mij heel leuk voor kortere sprintjes, maar voor de circuitdagen toch even wat minder. Zo gauw als je de buffer verbruikt hebt......
De koelcapaciteit van de kleine pre radiateur is namelijk ruim voldoende om de inlaatluchtwarmte af te voeren. En daar komt nog eens bij dat de pre radiateur zo opgehangen kan worden dat hij de luchtstroom naar de hoofdradiateur niet blokkeert. Vind je motor vast ook fijn.
De kleine radiateur van een gtt krijgt het bij grote vermogens namelijk nog moeilijker. Als je dan met een fmic de luchtstroom gedeeltelijk gaat blokkeren... Tjah... Moeilijke keuze fmic vs. chargecooler? Dacht het niet! Doe mij maar een chargecooler... En ik ben blij dat slash mijn advies gevolgd heeft...
Zoals jezelf al zei ieder zijn eigen voorkeur.......
zo jongens, mijn zooi zit er op, en t is echt een kanon!!!! en ik hoorde van jeroen dat er bij mij een splinternieuwe renault motor in zit.... goede berichten, alleen ik ben nu mn co-afstelschroef kwijt, bestellen bij renault......?
Halen bij renault, spits aflopend lang smal schroefje met n rubbertje eromheen, kost 75 cent denk ik.
en jongens.... ij rijdt als een tierelier, echt niet normaal..... ik heb er nu een 130 sproeier in, ik ga voor de 135, maar kan die nergens vinden nog....komt goed
alleen mn buis die van mn chargecooler naar mn carb gaat wordt errug heet, omdat ie boven de motor hangt... is daar iets aan te doen ???
alleen mn buis die van mn chargecooler naar mn carb gaat wordt errug heet, omdat ie boven de motor hangt... is daar iets aan te doen ???
en jongens.... ij rijdt als een tierelier, echt niet normaal..... ik heb er nu een 130 sproeier in, ik ga voor de 135, maar kan die nergens vinden nog....komt goed
alleen mn buis die van mn chargecooler naar mn carb gaat wordt errug heet, omdat ie boven de motor hangt... is daar iets aan te doen ???
alleen mn buis die van mn chargecooler naar mn carb gaat wordt errug heet, omdat ie boven de motor hangt... is daar iets aan te doen ???
hoe blijft je koelvloeistof en olie temperatuur? was het eenvoudig zelf te installen? kwam je nog onoverkomelijkheden (mooi woord
) tegen?

Immer wieder die verdammte Holländer
Heb je er ook een foto van?? Ben wel benieuwd hoe het er gemonteerd uit ziet 
