Probleem GTE

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Ad van Haperen
Contacteer:

Gilles schreef:
Hooliead schreef:Ik denk dat het de stappenmotor is zo te horen. (heb er ook last van gehad. Ik heb hem met remmenreiniger schoongemaakt. gewoon goed inspuiten en ff GOED doorblazen. (eventueel een doek doorheen haken (bij mij ging er een witte doek in en kwam er een zwarte doek uit. :D)
hihi ken dat met die witte doen, bijna overal bij ons in de box waar ik een witte lap langs haal wordt ie zwart :p
haha, maargoed, bedankt voor de info zover, zodra het mogelijk is gaan we 't ff proberen!!
jullie horen het nog wel :)
waar ga je aan deze wagen sleutelen?
als dat hier in breda is of in de buurt kank wel ff komen (met de gte) kan altijd makkelijk zijn
GTE 16v
Contacteer:

gij pakt een busje remreiniger! spuit langs alle inlaat pakkingen(reageert hij hierop) conclusie... valse lucht! stappenmotorlos halen, ff met wd40/remreiniger schoonmaken, en er weer opzetten(werkt soms, meestal niet) map sensor(kijk stekker na) rotor + verdelerkap inspecteren eventueel vernieuwen(heb ik ook gedaan) bougie kabels na kijken... temperatuur sensor is meestal ook kapot(die regelt de automatische choke) gaat hij onregelmatig lopen(probleem heb ik ook) moet ik nog vernieuwen...ik had laatst dus ook een probleem met mijn onsteking! bleek onstekings module kapot!!(waar zeer weinig voorkomt) ik merkte onder het rijden dat hij oversloeg(inhouden) loop gewoon ff alle stekkertjes na, en maak ze eventueel schoon..
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik heb ook weer gekut met mijn GTE.

(is de laatste tijd wel vaak dat de GTE's het af laten weten)

Ik reed vanmorgen naar mijn werk en moest eerst nog iets ophalen ongeveer 5 km van mijn huis. dus ik daarnatoegereden (normaal) en de motor was de bijna op bedrijfstemp. Ik haal de spullen op wil weer starten. NOT. je hoort de startmotor wel gewoon meer niet.:S ik daar 20 minuten in de kou staan kutten (alle stekker ff nalopen ff kijken naar filters) en ineens doet hij het weer.

Toen ik vanmiddag dus klaar was wilde ik even naar de renault want vond dat toch wel kut. Hoor ik onderweg heel de tijd mijn motor over mijn versterkers/speakers. Dus ik onderweg even gestopt en gekeken of niet mijn massa kabel loslag. Dit was niet het geval. Ik wul dus weer wegrijden valt hij uit. En je raad het al wil opnieuw starten en hij doet het weer niet.weer een minuut op 20 inteligent naar het blok staan starten en daarna starte hij ineens weer.

Ik ben toen dus naar renault gereden maar die renault kon mijn motor nie uitlezen dan moest ik naar een adnere garege die de oude computer nog wel had. En daar zal ik morgen maar even een afspraak maken.

Maar ik wil nu toch even mijn auto nalopen dus iemand nog tips waar ik ook even moet kijken?

- wil even kijken naar de verdeelkap, bougie(kabels), filters, stappenmotor
Patrick L.

In jouw geval zou ik eens naar de ontstekingsmodule kijken, daar waar je bobine in zit, alle stekers ff nalopen en evt inspuiten met contactspray. Mischien voor de zekerheid een ander op de sloop halen, liggen er genoeg van, zijn niet duur.
Ad van Haperen
Contacteer:

Patrick L. schreef:In jouw geval zou ik eens naar de ontstekingsmodule kijken, daar waar je bobine in zit, alle stekers ff nalopen en evt inspuiten met contactspray. Mischien voor de zekerheid een ander op de sloop halen, liggen er genoeg van, zijn niet duur.
ok dan ja ik zal eerst even de rest nakijken en hem laten uitlzen. Dan zal er wel wat uitkomen.

Ps. als hij koud is houd hij de eerste 500 meter bij gasgeven ook in.

en bij starten wil hij weleens uitvallen de eerse keer en dan opnieuw starten en het is goed
GTE 16v
Contacteer:

Hooliead schreef:
Patrick L. schreef:In jouw geval zou ik eens naar de ontstekingsmodule kijken, daar waar je bobine in zit, alle stekers ff nalopen en evt inspuiten met contactspray. Mischien voor de zekerheid een ander op de sloop halen, liggen er genoeg van, zijn niet duur.
ok dan ja ik zal eerst even de rest nakijken en hem laten uitlzen. Dan zal er wel wat uitkomen.

Ps. als hij koud is houd hij de eerste 500 meter bij gasgeven ook in.

en bij starten wil hij weleens uitvallen de eerse keer en dan opnieuw starten en het is goed
ok! ken dit probleem, probeer de onstekingsmodule eerst.. welke het ook kan zijn is denk ik.. die ene sensor tegen het schut bord aan.. want ik had die los laatst.. en toen liep ie vet raar... probeer maar wat! onstekingsmodule koste mij op de sloop 20 euro-tjes! dus is wel te doen!
Bart V

Dat is de MAP sensor die je ff los had gemaakt. Als je die losgooit weet de ECU niet meer hoeveel benzine erin moet, en dus word het mengsel veeel te rijk gezet. (noodloop) Dus logisch dattie daar raar van gaat lopen. Die dingen gaan vrij zelden stuk, dus denk niet dat je het probleem daar moet zoeken, maar een andere proberen kan nooit kwaad.
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik heb gister even de verdeelkap losgehaald en de contact puntjes waren er ingebrand zag ik wel en heb ze dus even opgeschuurd. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

of alks die echt slecht waren had ik er dan altijd last van moeten hebben?

of kan het zijn dat als hij bij het starten net verkeerd staat hij dus klote start daardoor?

die mapsensor is zon klein zwart dingetje? soort transistor alleen dan groter? 3 bij 1,5 cm? die heb ik namelijk nog en andere liggen
Ad van Haperen
Contacteer:

Heb trouwens gebeld naar 2 renault dealers die zo'n oude computer hebben (breda en roosendaal) en ik kan bij allebij pas eind maart terecht voor uitlezen das toch nie normaal!!! ik heb een auto die steeds stilval waar ik dus eigenlijk nie meer mee kan rijden en dan moet ik 2 maanden wachten voordat ze hem kunne uitlezen! dat is toch van de gekke af!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

ja eigenlijk wel , maar ze denken daar ook : onee weer zo'n probleem 5 daar hebben we geen zin in :( .

Dus veel succes

PS
Dit geld voor de meeste 5 jes die iets specialer zijn , ik zeg dit maar ff voordat . . . . .
mark 5t
Contacteer:

vraag eerst de prijs van het uitlezen op omdat de heren renault garages je anders kompleet uitbuiten.
prijzen voor het uitlezen slaan bij renault vaak nergens op.
veel te duur!!!!!!!!!!! :(
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
GTE 16v
Contacteer:

Hooliead schreef:Heb trouwens gebeld naar 2 renault dealers die zo'n oude computer hebben (breda en roosendaal) en ik kan bij allebij pas eind maart terecht voor uitlezen das toch nie normaal!!! ik heb een auto die steeds stilval waar ik dus eigenlijk nie meer mee kan rijden en dan moet ik 2 maanden wachten voordat ze hem kunne uitlezen! dat is toch van de gekke af!
hier in soest kan ie zo ff aan de computer gehangen worden!! alleen is wel een stukkie rijden :wink:
Ad van Haperen
Contacteer:

Ik ben vanmiddag even bij een renault garage geweest in 7bergen 500 meter van mijn werk en heb een afspraak voor maandag gemaakt voor uitlezen. Hun regelen dan ddat de computer van breda naar hun komt.

Ik wilde eigenlijk niet naar deze garage omdat ze mij een keer als leugenaar hebben uitgemaakt dat de GTE standaard geleverd is (ook naat ik zei dat dat in duitsland was) hun bleven vol houden dat dit een eigen bouwsel was.

Dus eigenlijk wilde ik uit princiepe daar niet meer heen maarja schild twee maanden wachten dus zal met mijn hand over mijn hart moeten stijken :D

Maar die verdeelkap iemand? kan dat ook de oorzaak zijn dat die contacten slecht zijn?
Ad van Haperen
Contacteer:

mark 5t schreef:vraag eerst de prijs van het uitlezen op omdat de heren renault garages je anders kompleet uitbuiten.
prijzen voor het uitlezen slaan bij renault vaak nergens op.
veel te duur!!!!!!!!!!! :(
wat is normaal? €40/€50 ofzo dacht ik toch

en weet iemand wat een verdeelkap kost?
Patrick L.

wat is normaal? €40/€50 ofzo dacht ik toch

en weet iemand wat een verdeelkap kost?[/quote]

goedkoper als een diagnosetest bij de dealer :wink:
denk een euro of 12-15 voor dat kapje,
laat die test toch zitten, check eerst eens de punten die in dit topic gepost zijn, daar kom je al een heel end mee![/quote]
marcel16v

Wat betreft de kosten, die kunnen verschillen per dealer. M'n broertje heeft ook noodgedwongen de auto een paar keer aan de compu gehad bij Renault. Bij de ene dealer koste dit niks omdat ze niks konden vinden, bij de andere dealer rekenden ze één uurtarief ondanks dat ze niks konden vinden.
Ad van Haperen
Contacteer:

ja maarja wilde hem eigenlijk altij al eens laten testen.

kan nooit kwaad en geld moet rollen vandaar dat het in de gte gaat en voor dat geld miss komen ze nog wel achter iets anders kan nooit kwaad
Bart V

Slechte zaak dat een RENAULT garage niet weet welke motoren er standaard in de 5 geleverd zijn.... :evil:
Riël
Über-Spammer

Tja, ze hoeven het hier in nl niet te weten nee. je doet er beter aan om te zeggen of ze willen doen of het een 19 of 21 is ofzo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rick

Begrijp ik nu goed dat de GTE nooit in nederland geleverd is?
Riël
Über-Spammer

Ja dat is zo. De gte is alleen in duitsland en zwitserland geleverd. Dit ter 'vervanging' van de gtturbo, die om milieutechische redenen daar weer niet uitgebracht is. Elke gte is dus ingevoerd.
Patrick L.

Rick schreef:Begrijp ik nu goed dat de GTE nooit in nederland geleverd is?
alleen de r11 en r9 GTE zijn wel in NL geleverd, de 5GTE idd niet.
Mrtn
Car: R5GTT

Hooliead schreef:ja maarja wilde hem eigenlijk altij al eens laten testen.

kan nooit kwaad en miss komen ze nog wel achter iets anders
waarom vraag je dan advies?? breng 'm dan gewoon weg en zeg er nix over... sommige hersenkronkels kan ik dus echt niet begrijpen, de gedachtegang hierover is ver te zoeken
Mrtn = Maarten
speedline

Je de computer gewoon uitlezen en testen met een lampje die de foutcodes knippert. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet! Een beetje dealer die de moeite neemt in zijn documentatie te zoeken kan dit zo realiseren. Maar er moet geld verdiend worden. En het schiet niet op een ECU uit te lezen van iemand die toch verder niets laat repareren (en gelijk heb je met die tarieven!).

Maar ik heb ook begrip voor de dealers. Sommige mensen zien het als een vertegenwoordiging van het merk waar al je problemen opgelost worden. Ik zie het als een franchise waar alleen snel en goed geld verdient moet worden en die je moet bespelen om gedaan te krijgen wat jij wilt.

Ten tweede mankeert er meestal vrij weinig tot niets (zeker als het controle lampje niet brand) en is de mogelijkheid tot foutopsporing bij deze ECU's niet zo groot als misschien hier gedacht. Of er moet echt wat mis zijn. Maar de computer uitlezen verandert niets aan eventueel beroerd lopen of de noodzaak om onderdelen te vervangen die versleten zijn.

Een discussie met een Renault dealer aangaan of een motorisering standaard geleverd is in Nederland is niet zo zinnig. Er zijn maar weinig mensen in de totale Nederlandse dealerorganisatie die zoveel van het merk weten als enkele mensen (gecombineerd) op dit forum. Een complete verspilling van tijd dus zo'n discussie... (N)
Ad van Haperen
Contacteer:

Mrtn schreef:
Hooliead schreef:ja maarja wilde hem eigenlijk altij al eens laten testen.

kan nooit kwaad en miss komen ze nog wel achter iets anders
waarom vraag je dan advies?? breng 'm dan gewoon weg en zeg er nix over... sommige hersenkronkels kan ik dus echt niet begrijpen, de gedachtegang hierover is ver te zoeken
Ik vraag toch een prijs indicatie en of jullie denken dat het zin heeft kolere als het nie beval reageer dan nie.
Riël
Über-Spammer

Als ik de comp echt verdacht had ik allang een andere erin geplugd ;) Kost 55 euro uitlezen. ok?
Ad van Haperen
Contacteer:

speedline schreef:Je de computer gewoon uitlezen en testen met een lampje die de foutcodes knippert. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet! Een beetje dealer die de moeite neemt in zijn documentatie te zoeken kan dit zo realiseren. Maar er moet geld verdiend worden. En het schiet niet op een ECU uit te lezen van iemand die toch verder niets laat repareren (en gelijk heb je met die tarieven!).
wie zeg dat ik niets laar repareren?
Maar ik heb ook begrip voor de dealers. Sommige mensen zien het als een vertegenwoordiging van het merk waar al je problemen opgelost worden. Ik zie het als een franchise waar alleen snel en goed geld verdient moet worden en die je moet bespelen om gedaan te krijgen wat jij wilt.

Ten tweede mankeert er meestal vrij weinig tot niets (zeker als het controle lampje niet brand) en is de mogelijkheid tot foutopsporing bij deze ECU's niet zo groot als misschien hier gedacht. Of er moet echt wat mis zijn. Maar de computer uitlezen verandert niets aan eventueel beroerd lopen of de noodzaak om onderdelen te vervangen die versleten zijn.
mij is altijd verteld (vooral op dit forum) dat ze met dat uitlezen ook je sensoren uitlezen en ik heb dus het vermoeder dat er een sensor op hangen en wurgen hangt. Vandaar dat ik hem dus wil laten uitlezen
Een discussie met een Renault dealer aangaan of een motorisering standaard geleverd is in Nederland is niet zo zinnig.
ben ook niet echt in discussie aangegaan want ik heb nooit iets te winnen dus waarom zou ik. wilde hem alleen laten maken maar hun zeiden niets aan eigen bouwsels te doen dus moest ik duidelijk kunnen maken dat dit niet het gaval is[/quote]
Er zijn maar weinig mensen in de totale Nederlandse dealerorganisatie die zoveel van het merk weten als enkele mensen (gecombineerd) op dit forum.
ik weet zeker dat ze meer als ik weten en dus laat ik het voortaan liever door hun doen dan zelf te kutten en meer te slopen. en waarschijnlijk is hier meer kennis aanwezig maar je krijgt vaak heel verschillende antwoorden.

Nu zul je je afvragen waarom vraagt hij dan altijd iets. Nou ik weet nu nog bijna niets van auto's maar weet al 500% van wat ik wist toen ik begon met de 5 dus beetje bij beetje kom je wel steeds meer te weten. en als je eerst zelf op klein onderzoek kunt gaan voordat je hem wegbrengt voor ieder klein kut dingetje schilt het je toch een hoop geld.

En ja ik moet het nu eenmaal vragen omdat ik helaas niet e kennis heb die jij heb.
GTE 16v
Contacteer:

Patrick L. schreef:wat is normaal? €40/€50 ofzo dacht ik toch

laat die test toch zitten, check eerst eens de punten die in dit topic gepost zijn, daar kom je al een heel end mee![/quote][/quote]

verdelerkap kost 27,45(orgineel renault)
Riël
Über-Spammer

Ja. Een nieuwe bij heuts kost 10.25 euro.
Lijkt mij even goed.
Patrick L.

LE-Man schreef:
Patrick L. schreef:wat is normaal? €40/€50 ofzo dacht ik toch

laat die test toch zitten, check eerst eens de punten die in dit topic gepost zijn, daar kom je al een heel end mee!
[/quote]

verdelerkap kost 27,45(orgineel renault)[/quote]

dan ga je die halen bij een Brezan of iets dergelijks....
Bart V

Riël schreef:Als ik de comp echt verdacht had ik allang een andere erin geplugd ;) Kost 55 euro uitlezen. ok?
hmm, onze dealert rekent 28 euro voor test met de XR25, en dat vind ik al veel voor een kwartiertje een stekkertje inpluggen en wat knopjes indrukken. 55 zou wel heel verschrikkelijk zijn.... :evil:
GTE 16v
Contacteer:

Bart V schreef:
Riël schreef:Als ik de comp echt verdacht had ik allang een andere erin geplugd ;) Kost 55 euro uitlezen. ok?
hmm, onze dealert rekent 28 euro voor test met de XR25, en dat vind ik al veel voor een kwartiertje een stekkertje inpluggen en wat knopjes indrukken. 55 zou wel heel verschrikkelijk zijn.... :evil:
bij mij hadden ze het ook iets over 35 euro ofzo.. zo rond de 40 euro.. best veel jah!
Ad van Haperen
Contacteer:

Nou ik ben net terug van de Renault en hij is uitgelezen en ht had zeer zeker wel zin bij mij.

Er zijn drie dingen uitgekomen:
1.: luchtregelaarschuif blijft hangen
2.: Bedrading naar ?Lamda? sonde (in je kat.) is niet goed of niet aangesloten.
3.: Bedrading naar pingelsensor is niet goed of niet aangesloten.

Nu voelde jullie het al aankomen natuurlijk de vragen. hoe te maken/testen. (ze hadden bij renault namelijk pas over 5 weken tijd het te maken en ze zeiden dat dat VEEL geld ing kosten en dat het heel simpel zelf te testen-maken was.

Vraag 1.
Luchtregelaarschuif is toch dat ding tussen je inlaat en je luchtoevoer. (koker vormig met stekker bovenop)? (schoonmaken en smeren moet volstaan?)

Vraag2.
?Lamda? sonde die bekabeling meet ik door tussen de sonde bij in de kat en ....?

Vraag3.
Pingelsensor, waar zit die en vanaf waar tot waar met ik de bekabeling door?

Ik denk zelf dat ik bij vraag 2 en 3 vanaf de cpu tot de sonde en sensor moet gaan meten? maar op welke punten?

alvast bedankt.
Riël
Über-Spammer

1) is denk ik stappenmotor
2 en 3 moet je toch zeker wel kunnen fixen.
Ad van Haperen
Contacteer:

Riël schreef:1) is denk ik stappenmotor
2 en 3 moet je toch zeker wel kunnen fixen.
ja lijkt me idd ook. (en als het niet lukt schaam ik me echt DIEP, heb namelijk electo opleiding gedaan :D) maar is het meten idd tussen de cpu en de sonde/sensor?
Plaats reactie