speedline schreef:Je de computer gewoon uitlezen en testen met een lampje die de foutcodes knippert. Maar dan moet je wel weten hoe dat moet! Een beetje dealer die de moeite neemt in zijn documentatie te zoeken kan dit zo realiseren. Maar er moet geld verdiend worden. En het schiet niet op een ECU uit te lezen van iemand die toch verder niets laat repareren (en gelijk heb je met die tarieven!).
wie zeg dat ik niets laar repareren?
Maar ik heb ook begrip voor de dealers. Sommige mensen zien het als een vertegenwoordiging van het merk waar al je problemen opgelost worden. Ik zie het als een franchise waar alleen snel en goed geld verdient moet worden en die je moet bespelen om gedaan te krijgen wat jij wilt.
Ten tweede mankeert er meestal vrij weinig tot niets (zeker als het controle lampje niet brand) en is de mogelijkheid tot foutopsporing bij deze ECU's niet zo groot als misschien hier gedacht. Of er moet echt wat mis zijn. Maar de computer uitlezen verandert niets aan eventueel beroerd lopen of de noodzaak om onderdelen te vervangen die versleten zijn.
mij is altijd verteld (vooral op dit forum) dat ze met dat uitlezen ook je sensoren uitlezen en ik heb dus het vermoeder dat er een sensor op hangen en wurgen hangt. Vandaar dat ik hem dus wil laten uitlezen
Een discussie met een Renault dealer aangaan of een motorisering standaard geleverd is in Nederland is niet zo zinnig.
ben ook niet echt in discussie aangegaan want ik heb nooit iets te winnen dus waarom zou ik. wilde hem alleen laten maken maar hun zeiden niets aan eigen bouwsels te doen dus moest ik duidelijk kunnen maken dat dit niet het gaval is[/quote]
Er zijn maar weinig mensen in de totale Nederlandse dealerorganisatie die zoveel van het merk weten als enkele mensen (gecombineerd) op dit forum.
ik weet zeker dat ze meer als ik weten en dus laat ik het voortaan liever door hun doen dan zelf te kutten en meer te slopen. en waarschijnlijk is hier meer kennis aanwezig maar je krijgt vaak heel verschillende antwoorden.
Nu zul je je afvragen waarom vraagt hij dan altijd iets. Nou ik weet nu nog bijna niets van auto's maar weet al 500% van wat ik wist toen ik begon met de 5 dus beetje bij beetje kom je wel steeds meer te weten. en als je eerst zelf op klein onderzoek kunt gaan voordat je hem wegbrengt voor ieder klein kut dingetje schilt het je toch een hoop geld.
En ja ik moet het nu eenmaal vragen omdat ik helaas niet e kennis heb die jij heb.