project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Roald
Berichten: 1806
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: vr 7 jul 2023 10:54 Aankomende winter dacht ik van een nieuwe kop samen te stellen maar eerst moet ik nog even uitzoeken welke ik heb :~
En wie van jullie iets op de plank heeft liggen :lol:
Wat is je plan/doel voor een andere kop ?

Had ooit een mooie F7P kop met de grotere Mégane inlaatkleppen er in, nog steeds spijt van dat ik deze heb verkocht.
Die zou samen met een setje iets scherpere nokkenassen heel erg mooi bij de huidige turbo setup hebben gepast.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hoh Roald, het gaat eerder om mij bezig te houden tijdens de winter, super plannen heb ik er niet mee, het grootste voordeel is voor mij dat er dan 1 op voorraad ligt. :grin:
Een rood tapijtje in de 5 zou mij ook wel smaken, ik zie op verschillende sites dat er zowaar een fabrikant nieuwe kan aanbieden op bestelling.
Iemand die dit al heeft gedaan?
Ik informeer even naar de levertemijn.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Deze winter gaat de revisiekop erop.
Ik heb een mooie lijst met aantrekmomenten ontvangen van Jacques. :worship:
Maar ik wil de lege gaten nog wat opvullen, vandaar ik nog op zoek ben naar volgende aantrekkoppels van de F7R/P

-In/uitlaat poulie nokkenassen
-vliegwielbouten
-bougie's
-remklauwen (bevestiging)

Alvast bedankt!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Kun je dat lijstje ook delen?
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Aangezien de temperaturen terug wat zachter worden dacht ik om de 5 wat te voorzien van wat upgrades (nieuwe raammotoren) :lol:
Maar eerst moet het ding blijven draaien uiteraard!
Halverwege januari ben ik nog zonder problemen naar de keuring gereden, APK bij jullie, zonder problemen.
De 5 stond ook al weken stil maar starte zoals gewoonlijk vlotjes.
De weg naar de keuring was in de regen te doen, en het had deze periode nog gesneeuwd met de nodige pekel op de weg. Ik vertel dit er maar ineens bij, wie weet kan het nog van pas komen straks.
Eens thuis heb ik de auto nog afgespoeld boven en onder om alle zout zoveel mogelijk eraf te krijgen want er staan nog wat weken voor de boeg dat hij zal stilstaan.
Vandaag was dus de dag na terug 4 weken stil te staan en wat een ramp.
uit gewoonte als de motor een tijdje niet heeft gedraaid zet ik de verdeler spanningsloos en schakel ik de benzinepomp uit. Dan eventjes contact omdraaien en de startmotor de olie goed laten rondpompen tot het lampje hiervan uitgaat. Eens alles terug is aangesloten, starten maar!
Helaas dus! Het lijkt alsof de ontsteking compleet verkeerd staat.
Ploffen, knallen, seconden draaien, stilvallen...
Na wat proberen met het gas te spelen krijg ik hem gestart met het nodige pompen op het pedaal, alsof hij ieder moment gaat verzuipen.
Maar goed, het stationair draaien lijkt op een gegeven moment te lukken. Maar uiteindelijk slaat hij toch af.
Om dan bij het starten echt wel wat pedaal gepomp nodig heeft om terug tot leven te komen.
Ik heb ondertussen wat onderdelen die ik liggen heb vervangen zoals, mapsensor, ontsteking compleet, tps sensor geeft 0.16v, Stekkers gecontroleerd ..
Wat denken jullie, gaan we dieper moeten zoeken of eventueel richting benzinepomp (zoemt nog steeds) benzinedrukregelaar lijkt niet te lekken.
Ik gok er maar op los en kan best wat expertenhulp gebruiken :worship:
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Heeft hier iemand ervaring met "specialista-retro"?
Ik zie op facebook dat deze een aftermarket tps sensor verdelen voor de f7r-p.
Aangezien deze niet meer leverbaar zijn lijkt me het een mooi alternatief.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
jacques
Berichten: 2473
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er is een alternatief voor de TPS. Arjan van der Meer kwam er mee. Ik heb het via een PM aan je gestuurd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bedankt Jacques.

Ik zoek die alvast op.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Giovanni schreef: di 20 feb 2024 18:39 Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
Dit is correct, dat alle 4 de injectoren tegelijk injecteren, en was in de tijd dat deze motoren werden ontwikkeld ook normaal. Hier hoef je dus niet verder te zoeken ;)

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de injectoren zelf vast gaan zitten door oude benzine als ze lang niet worden gebruikt. Demonteren en ultrasoon reinigen is sowieso nooit verkeerd, en dan kan je dat probleem uitsluiten.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bart V schreef: vr 23 feb 2024 10:47
Giovanni schreef: di 20 feb 2024 18:39 Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
Dit is correct, dat alle 4 de injectoren tegelijk injecteren, en was in de tijd dat deze motoren werden ontwikkeld ook normaal. Hier hoef je dus niet verder te zoeken ;)

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de injectoren zelf vast gaan zitten door oude benzine als ze lang niet worden gebruikt. Demonteren en ultrasoon reinigen is sowieso nooit verkeerd, en dan kan je dat probleem uitsluiten.
Dat was me daarnet ook opgevallen mede door Gerry gtt zijn topic en de schema's van Jacques.
Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat pin 20-21 vanuit de ecu beide massa aansturen om dan samen te komen aan het distributiedeksel...
Maar er is licht aan het einde van de tunnel.
Ik heb de distributiekap bovenaan losgemaakt en ik merk een erg slappe riem op.
Aangezien ik van in het begin een "timing" probleem lijk te hebben vrees ik eerder dat de riem een tand is opgeschoven.
Ik zie straks meer als ik het wiel eraf heb.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Verdorie,

We zijn er nog steeds niet.
Het beetje hoop dat ik dacht te hebben met een getande riem die een sprong had genomen is het dus ook niet.
De merktekens op de nokkenassen en krukas komen goed uit.
Ik krijg er het deksel niet compleet af zonder het blok eruit te hebben maar volgens mij zit de riem echt los.
De spanrol is niet bereikbaar die zit echt op het punt waar de speling tussen blok en chassis heel klein is. Hierdoor kan ik het deksel niet verwijderen zonder het blok er vanonder te halen.
Het stukje riem tussen de nokkenassen kan ik zomaar indrukken.
Ik die zelfs verschuiven op dat punt.
Het stukje riem van de krukas tot aan de oliepomp lijkt ook wat speling te vertonen als je manueel het blok omwenteld.
Kan dit echt een oorzaak zijn die echt lijkt op een laattijdige ontsteking?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Giovanni schreef: vr 23 feb 2024 14:43 Verdorie,

We zijn er nog steeds niet.
Het beetje hoop dat ik dacht te hebben met een getande riem die een sprong had genomen is het dus ook niet.
De merktekens op de nokkenassen en krukas komen goed uit.
Ik krijg er het deksel niet compleet af zonder het blok eruit te hebben maar volgens mij zit de riem echt los.
De spanrol is niet bereikbaar die zit echt op het punt waar de speling tussen blok en chassis heel klein is. Hierdoor kan ik het deksel niet verwijderen zonder het blok er vanonder te halen.
Het stukje riem tussen de nokkenassen kan ik zomaar indrukken.
Ik die zelfs verschuiven op dat punt.
Het stukje riem van de krukas tot aan de oliepomp lijkt ook wat speling te vertonen als je manueel het blok omwenteld.
Kan dit echt een oorzaak zijn die echt lijkt op een laattijdige ontsteking?
Als de riem op tijd staat zoals je zelf aangeeft (ook als deze iets te slap zou staan) is dit niet je probleem.

Uitgangspunt is dus dat je die auto hebt weggezet, en dat de motor toen prima liep, toch? Daarna heb je ontsteking en brandstofpomp spanningsloos gemaakt om de motor te starten. Hoe heb je dat precies gedaan?

Simpel checklistje:

- Massa in orde tussen motor/chassis? Kabels willen nog wel eens breken en dat heb je niet altijd in de gaten en geeft dan de meest vage klachten -> Meten en controleren!
- Vacuum-lekkage ergens? Geeft ook dergelijke klachten. Alle slangen achter de gasklep controleren.
- Heb je voldoende brandstoftoevoer vanaf de benzinepomp op de injectorgallerij? (Slang ff lossen en contact aan/uit. Pomp moet dan even gaan draaien)
- Draai er eens een bougie uit na 20-30 seconden starten, en kijk of deze nat is.
- Check je bougiekabels (en dan vooral tussen bobine en verdeler)
- Tijdstip ontsteking kan je simpel controleren op het vliegwiel met een strobiscoop, maar die moet je dan maar net hebben.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De dader is gevonden!

Een "afgebrande" bougiekabel, deze van bobine naar verdeler.
Toen ik die afnam om de weerstand te meten viel er allerlei zwart gruis uit, wat al vreemd lijkt.
Een meting van de weerstand bleek onmogelijk, dus heb ik de kop doormidden gesneden.
En wat blijkt, de kabel lijkt afgebroken van de koperhuls.
Ouderdom?
Misschien, het zijn nog steeds de originele, of kan ik er meer achter zoeken?
Ik weet niet wat de levensduur is van bougiekabels.
In iedergeval, een nieuw setje is in bestelling.
Mensen, nogmaals bedankt om met ideeën te strooien!
Op naar de volgende upgrade nu!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roald
Berichten: 1806
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Die is wel klaar idd, mooi dat je het gevonden hebt.
Heb bij die van mij een paar jaar geleden een mooi setje Magnecore kabels er op geprikt.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: ma 26 feb 2024 5:15 Die is wel klaar idd, mooi dat je het gevonden hebt.
Heb bij die van mij een paar jaar geleden een mooi setje Magnecore kabels er op geprikt.
Ik had ook wel iets met een blitz kleurje in gedachten, maar uiteindelijk ben ik voor NGK gegaan.
Merk je daar een verschil in eigenlijk?
Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik vonk had op alle 4 de bougie's.
Die had ik eruit, alles op een rijtje samen voorzien van massa.
ik kon bij het starten mooie de vonk zien en je kon netjes uimaken welke volgorde er aangenomen werd.
Plaats reactie