project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: do 3 mar 2022 5:31 Ziet er top uit man, komt dat rood van je kleppendeksel ook weer mooi terug in veerpootbrug :beer: (Y)
Thx man!


Helaas, een nieuwe maand, nieuw project...
Tijd om de warmtewisselaar te upgraden.
Had ik er problemen mee?
Nee totaal niet, maar ik dacht met een snothete turbo die de zwarte soep onderaan nog wat heter maakt kon ik het maar eens proberen om met wat meer koeloppervlak te zien of het effect heeft op een stabielere temperatuur.
Na wat zoeken en passen kwam voor mij de Range Rover sport koeler er als best passende uit.
Natuurlijk naar passing op het blok.
De slangpilaren hadden wat laswerk nodig, en met een extra bocht kon het waterzijdig gedeelte snel opgelost worden.
De draadnippel had wat meer tovenarij nodig.
Een oude nippel van een Mocal koeler doormidden zagen en een stukje buis ertussen doet wonderen :grin:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Keurig gedaan. Heeft het ook gewerkt??
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mooi werk weer hoor, maar liep je olie temperatuur dan zo hoog op ?
Bij die van mij niet zo'n last van zelfs op een zeer warme zomerdag komt de olie temperatuur niet boven 110 graden, en dat is dan bij stilstaan.
Tijdens het rijden komt de olie temperatuur eigenlijk nooit boven 95 graden meestal zit deze dan ergens 85 en 95.
Bij kouder weer (12 graden en minder) heb ik zelfs moeite om deze op temperatuur te houden en zakt ie soms terug tot 70 a 75 tijdens het rijden.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

NicoK schreef: do 24 mar 2022 14:52 Keurig gedaan. Heeft het ook gewerkt??
Nee, totaal niet! :lol:
Eigenlijk had ik niet anders verwacht aangezien het een warmtewisselaarsysteem is blijft de olietemperatuur gewoon constant.
Een regel is blijkbaar dat met zo een systeem de olietemperatuur +- 10° warmer zou hebben dan de koelvloeistof met een goed werkend systeem.
Zelf heb ik een overmaatste radiator, revotec fan met maximale radiatorafmetingen.
Standaard thermocontact (schakelpunt 92° uitschakelpunt 82°) en standaard thermostaat.
Olietemperatuur 90-95° wat de afwijking is op de teller heb ik geen idee.
@ Roald, bij mij maakt het niet uit zomer, winter, de olietemp blijft in dezelfde lijn.


Bottomline:
Leuk projectje, maar de standaard F4R voldoet prima incl. Als er een turbo bijkomt.
Maar dat wisten we eigenlijk al.
Het blijft een serieuze aanpassing die eigenlijk geen meerwaarde heeft.
Maar dit weten we dan ook weer.
Eigenlijk was dit een project waar je al de logische uitkomst wist maar toch wou ik het eens testen.
Tja, tijd over zeker ... (D)
Wel hebben we geleerd dat de range rover warmtewisselaar 1op1 past op een renault blok :biertjuh:
Laatst gewijzigd door Giovanni op ma 28 mar 2022 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Mocht iemand het toch nog een keer nodig hebben zeer bruikbare info!
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Nieuwe maand, nieuwe problemen...
De printplaat die de schakeling maakt van oliepeil naar oliedruk lijkt de geest te hebben gegeven.
Dus we kunnen terug opzoek naar een tellerbak om de boel over te bouwen... :(

Afbeelding
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De meest kwetsbare componenten zijn de condensatoren. Ik zie er 3 een blauwe, groene en zwarte). Je kunt ze los solderen en opmeten met een multimeter, die is voorzien van een capaciteitsmeting. Indien nodig of preventief vervangen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Deze print kun je nog uitstekend aan meten en solderen, ik zie geen enkel component wat je niet zou kunnen vervangen. Zelfs het ICtje is te vinden op E-Bay :smile: (maar die is vrijwel zeker nog heel)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik...ik word zot...

Afbeelding
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

:smile:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik hoop morgen resultaat te hebben dankzij de tips van Maarten-Jan en Jacques. :worship:
Ondertussen heb ik OEM replica tellerplaten besteld.
Iemand die een tip heeft om de naalden in de exacte positie terug te plaatsen?
Vlak plaatsen, ergens een afstand meten?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Als de print terug zijn werk gaat doen kunnen we netjes afwerken met deze replica's

Afbeelding
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mooi Spul weer, hopelijk werkt alles snel weer zoals het hoort.
Zoals anderen ook al zeiden dit is nog het soort spul waar je makkelijk zelf aan kan solderen of in ieder geval zeer goed te repareren is. (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat zijn erg mooie replicas! Voor de wijzers zou ik even ergens af kijken bij iemand wat de nul positie zou moeten zijn.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: do 14 apr 2022 15:51 Mooi Spul weer, hopelijk werkt alles snel weer zoals het hoort.
Zoals anderen ook al zeiden dit is nog het soort spul waar je makkelijk zelf aan kan solderen of in ieder geval zeer goed te repareren is. (Y)
Welja klopt, 1 voor 1 de componenten vervangen dus ik kon niet veel verkeerd doen.
De electronica winkel in de buurt heeft gouden zaken gedaan medeze maand :grin:

Giovanni schreef: do 14 apr 2022 14:31 Als de print terug zijn werk gaat doen kunnen we netjes afwerken met deze replica's

Afbeelding
Ik vind ze ook van heel goede kwaliteit, maar de evaluatie zal volgen na deze zomer, zwarte inkt kan nogal snel vervagen naar grijs heb ik in het verleden ondervonden.
Maar de achtergrond verlichting is in ieder geval netjes verdeeld.
Bij mn vorige was dit in wolken, met heldere en donkere vlakken.

In ieder geval job done!
Terug knallen met dit mooie weer komend weekend!

Afbeelding

Afbeelding
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat ziet er goed uit, hopelijk vervaagt het zwart niet snel dan zit je helemaal goed. Mooi dat het metertje gelukt is :smile:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Verdorie!

De stelschroef van mn gasklep is losgetrild.
Weet iemand hoeveel speling de gasklep moet hebben stationair?
Was dit met een boortje van 1mm te controleren of is dit bij de gtt?
Tps was tussen de 0.12 en 0.16v dacht ik?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

TPS waarde klopt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacqyues schreef: vr 22 apr 2022 18:21 TPS waarde klopt.
Afbeelding

Het gaat over deze afstelling.
De moer was losgetrild, dus de gasklep sluit nu meer waardoor het stationair toerental net geen 800rpm is.
Ik ben eerst beginnen rommelen aan de tps sensor die natuurlijk maar 0.9v aangaf had ik maar eerst gezien dat de moer opgeschoven was...
Dus eerst moet ik de gasklep terug juist plaatsen alvorens de tps terug in de juiste positie kan.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Is er iemand die ook al problemen heeft ondervonden bij het tanken bij een gtt?
Ik kan sindskort de trekker van het tankpistool niet volledig meer openen.
Alsof de tank het niet genoeg kan slikken.
Ik meen te herinneren dat er een klepje zit tussen de verbinding van de reserve en hoofdtank.
Misschien blijft dit in een gesloten toestand zitten?
Ik hoor het in ieder geval graag mocht iemand een idee hebben.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik ga het hier maar eens posten,ik heb al jaren last van een springende oliedruknaald.
Door de jaren heen heb ik o.a. de zender vervangen, de meter zelf, ondertussen de bedrading ook al.
De naald blijft kleine sprongen maken.
Mocht iemand hier ook last van hebben en de oplossing gevonden hebben hoor ik het graag. (Y)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Kan het iets te maken hebben met de aarding?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Willem-Jan schreef: vr 17 feb 2023 8:24 Kan het iets te maken hebben met de aarding?
Hellow Willem-Jan, ik heb de zender nogmaals vervangen en daarmee lijkt het opgelost te zijn.
De zenders zijn nieuw bij Renault niet meer te krijgen en op CGB kosten ze tonnen.
Daar zijn ze zo slim om het artikelnummer weg te vijlen op de zender zelf :gun:
Maar jammer voor hen heb ik eens de catalogus van FAE erbij gehaald.
Voor de mensen die 1tje nodig hebben:

"FAE 14580" draai deze eens door google, genoeg keuze om te bestellen.
Mochten er mensen zin hebben om hun oliekoeler van de f7r/p te upgraden naar "groupA" zoals die veeeel te duur geadverteerd staat bij Ruanova;

https://ruanovaperformance.com/gb/cooli ... v-r19.html

Dit is namelijk de koeler van een "PSA Jumper/Boxer HDI"
Even zoeken op o.a. Winparts leveren mij een 6 tal fabrikanten op die deze prijzen tussen de 30-60€.

Ondertussen komt de lente eraan, dus komende dagen de 5 zijn jaarlijkse beurt geven en terug genieten zoals iedereen hier neem ik aan? Roald en Jacques zullen ondertussen ook uit hun winterslaap aan het ontwaken zijn neem ik aan? :grin:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: zo 19 mar 2023 7:36
Willem-Jan schreef: vr 17 feb 2023 8:24 Kan het iets te maken hebben met de aarding?
Roald en Jacques zullen ondertussen ook uit hun winterslaap aan het ontwaken zijn neem ik aan? :grin:
Dat klopt gisteren het eerste ritje van het jaar gemaakt :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Zowel de BMW als de R19 staan nog te slapen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Om even een misverstand de wereld uit te helpen...
Bij de montage van de uitlaatpakking, gaat welke zijde tegen de kop aan?
De glanzende zijde?
|:
maurice
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 25 feb 2002 0:00
Locatie: Arnhem

Hoi Gio,
Mij is altijd geleerd dat de shiny kant (met aluminium) richting de uitlaat zit, dus andersom dan jij aangeeft.

Blijf aub af en toe updates posten, ik vind je project echt prachtig!! (F)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

maurice schreef: ma 27 mar 2023 10:38 Hoi Gio,
Mij is altijd geleerd dat de shiny kant (met aluminium) richting de uitlaat zit, dus andersom dan jij aangeeft.

Blijf aub af en toe updates posten, ik vind je project echt prachtig!! (F)
Bedankt Maurice!
:worship:

Zo, ik heb de pakking eraf, ik dacht dat deze altijd al verkeerd zat aangezien ik al geruime tijd met een lekkage rondrij.
Maar eigenlijk blijkt het spruitstuk gewoon krom te zijn.
Ik had deze vorige keer bijgelast en terug gemonteerd met het idee dat de pakking de kromming wel zou opvangen, niet dus...
Het blijft een hele klus, dus heb ik het al die tijd maar zitten uitstellen.
Nu,de de bedoeling is deze te vlakken en in te tapen met stoere titanium hitte bestendige band :lol:
Ik hou jullie op de hoogte
Afbeelding

Afbeelding
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ondertussen is het spruitstuk toch terug wat vlakker.
Wat een uitdaging om het ding te kunnen haaks opstellen op de freestafel en dan spreek ik nog niet van de mogelijkheid tot klemmen...
Maar we zijn terug een stap dichter bij de montage, ik begin al spijt te krijgen van aan dit projectje te zijn begonnen.
En dat enkel omdat de pakking kapot was |:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Je wil toch dat je spruitstuk uiteindelijk goed afdicht :)
Maar waarom geen gegoten spruitstuk van engine dynamics bijvoorbeeld, de huidige ziet er uit als een gelast exemplaar.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: zo 16 apr 2023 8:06 Je wil toch dat je spruitstuk uiteindelijk goed afdicht :)
Maar waarom geen gegoten spruitstuk van engine dynamics bijvoorbeeld, de huidige ziet er uit als een gelast exemplaar.
Dat klopt, dat is het exemplaar dat Wijlen Patrick Biggelaar nog zelf heeft gemaakt voor het turboblok.
Ik snap jou redenering, maar alle piping, slangen en downpipe zijn naar die montageflens van de turbo gemaakt.
Ik zie op foto dat de turboflens bij andere gietijzeren spruitstukken off centre staat, en bij mij centraal.
Dus om dan nog eens alles errond aan te passen... Ik wil nu gewoon zo snel mogelijk rijden met dat ding :smoke:
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: zo 16 apr 2023 11:20 Ik zie op foto dat de turboflens bij andere gietijzeren spruitstukken off centre staat, en bij mij centraal.
Dus om dan nog eens alles errond aan te passen... Ik wil nu gewoon zo snel mogelijk rijden met dat ding :smoke:
Haha dan snap ik jou redenering ook :smoke: (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Kan iemand mij vertellen of er een verschil zit in de inlaatpoorten van de kop bij een megane of clio?
Ik dacht mij daar iets over te herinneren dat 1 van deze bredere inlaten heeft?
Aankomende winter dacht ik van een nieuwe kop samen te stellen maar eerst moet ik nog even uitzoeken welke ik heb :~
En wie van jullie iets op de plank heeft liggen :lol:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De megane inlaat kanalen zijn 44x27mm, de F7P (clio & R19 16V) zijn 61x27mm. Ook zijn de inlaatkleppen van de meg. 1mm groter. Ik stuur je per mail een foto. Ik gebruik de Megane cilinderkop
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Met dank aan Jacques voor de vergelijkende foto!
Ik heb dus een clio kop, ik kijk even bij "te koop" en begin het net af te schuimen.
Als iemand iets in de aanbieding heeft hoor ik het graag!

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie