Vandaag de brandstofpomp vervangen. Deze begon anderhalve maand geleden tijdens een rit benzine te zweten maar ondertussen was het al lekken geworden. Helaas zaten er twee dezelfde pakkingen bij de nieuwe pomp terwijl dit er twee verschillende hadden moeten zijn. Dus de ontbrekende pakking maar zelf gemaakt.
Inmiddels is de pomp lekvrij gemonteerd en werkend.
Laatst gewijzigd door Jonh op za 15 mei 2021 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Tweeëneenhalve week geleden zat ik met de Twingo RS in de Vogezen. Bovendien stond de R8 toen al met een lekker brandstofpomp stil en daarbij is Oosthuizen voor mij niet echt naast de deur. Dus ik denk dat je iemand anders hebt gezien.
Auto nu ziet er prachtig uit.
Vorige eigenaar spijt staat er als laatste in het verhaal.
Vorige eigenaar is toch Ron uit Emmen?...r5alpine voor hier?
Oeps, deze post even over heen gelezen.
Klopt, auto is van Ron geweest. En de opmerking over "spijt van de vorige eigenaar" is niet van mij maar van die redacteur. Soms neem je afscheid van een auto omdat je wat anders wil. En ik denk zo dat Ron een paar leuke vervangers voor de 8 heeft.
Auto nu ziet er prachtig uit.
Vorige eigenaar spijt staat er als laatste in het verhaal.
Vorige eigenaar is toch Ron uit Emmen?...r5alpine voor hier?
Oeps, deze post even over heen gelezen.
Klopt, auto is van Ron geweest. En de opmerking over "spijt van de vorige eigenaar" is niet van mij maar van die redacteur. Soms neem je afscheid van een auto omdat je wat anders wil. En ik denk zo dat Ron een paar leuke vervangers voor de 8 heeft.
geen spijt de r8 is bij een super liefhebber terecht gekomen en ik vermaak mij nu met een alpine v6 gt
De R8 is in april weer voor 2 jaar APK gekeurd. Alleen het rechter achterwiel lager had iets te veel speling. Maar dat was makkelijk op te lossen, de moer zat los. Op de terugweg naar huis gelijk een nieuwe accu gehaald en die in mijn garage gemonteerd. Auto staat start klaar maar nu even geen evenementen of tripjes. Dan maar weer onder zijn hoes.
Aangezien ik vanwege rugproblemen de pijnstiller tramadol slik en dus niet mag deelnemen aan het verkeer was ik mooi in de gelegenheid om een klusje aan de R8 te doen. De bedrading vanuit het motorruim naar de achterlichten moest vervangen worden. Dit klusje bleef steeds maar liggen vanwege geen tijd of geen zin. Maar toen ik er afgelopen vrijdag aan begon bleek het erger dan verwacht. Met name de draden van het rechter achterlicht en de richtingaanwijzer waren met elkaar versmolten. De koperkernen zaten nog net niet tegen elkaar maar dit had een fikse kortsluiting kunnen geven. Dat die bedrading daar zo slecht was heeft te maken met een combinatie van ouderdom en warmte van motor, uitlaat en radiateur. Ook het weer heeft vrij toegang tot de bedrading middels het ventilatierooster in de motorkap. Dus een nieuw kabelboompje inclusief nieuwe stekkers gemaakt. Ook nieuwe doorvoerrubbertjes voor de kentekenverlichting bedrading gemonteerd, Deze waren weg en/of verteerd dus risico op doorslijten van draden. Zo blijft er steeds wat te doen aan een oldtimer maar dat is een deel van de hobby.
Oude bedrading:
Nieuwe bedrading:
Laatst gewijzigd door Jonh op za 15 mei 2021 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgelopen zondag met een vriend (ook met een oldtimer) door de omgeving gereden op zoek naar leuke foto locaties. En wat gevonden en dus foto's gemaakt.
Laatst gewijzigd door Jonh op za 15 mei 2021 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ergens in juli 2020 dacht ik bij mezelf, laat ik de ontsteking eens afstellen. Dus contactpuntafstand en ontstekingsgtijdstip. Tja, een mens moet toch wat te doen hebben in corona tijd. ;D Helaas kwam ik er tijdens de club rit van 2020 achter dat de auto enorm inhield en schokkerig reed. Nadenkend over het probleem kwam uiteraard de ontsteking in beeld. Onderweg de auto een paar keer langs de kant gezet en met het boordgereedschap de ontsteking op gehoor afgesteld. Na dit voor de derde keer gedaan te hebben leek het inhouden een stuk minder te zijn. In het weekend na deze rit maar eens op zoek gegaan naar het probleem. In een eerder geplaatst verhaal over de restauratie van mijn Renault 8 heb ik verteld dat er een motor van een Volvo 340 uit 1986 in deze auto ligt. Wel gekoppeld aan de versnellingsbak van de R8. En hierin schuilt gelijk het probleem. De ontsteking afstelling van een Volvo 340 lees je af via een gat in het koppelingshuis op het vliegwiel. De versnellingsbak van een R8 heeft geen gat in het koppelingshuis omdat hier de ontstekingsafstelling afgelezen wordt op de krukaspoelie en distributiedeksel aan de achterzijde van de motor. Omdat de motor van de Volvo 340 gedraaid achterin de R8 ligt moet je de ontsteking dus afstellen bij die krukaspoelie aan de achterzijde. Degene die het Volvo blok heeft ingebouwd heeft op de poelie en het distributiedeksel BDP merktekens aangebracht. Ik ben er met het afstellen van de ontsteking vanuit gegaan dat deze merktekens goed geplaatst zijn. Maar achteraf blijkt dit niet zo te zijn. Met een micrometer door het bougiegat van de eerste cilinder heb ik opnieuw het BDP bepaalt. Dit scheelde best een stukje met het oude BDP merkteken. Met het nieuw aangebrachte merkteken heb ik de ontsteking op tijd gezet met een stroboscooplamp die je op voorontsteking kan instellen, 6 graden in dit geval. Maar eerst heb ik gecontroleerd hoeveel voorontsteking hij nu had door het verkeerd bepaalde BDP merkteken. Dit bleek 26 graden voorontsteking te zijn, niet zo vreemd dat de motor zo erg inhield. Tijdens een kort proefritje bleek het inhouden verholpen te zijn.
In maart 2021 werd mijn broer 60 jaar. Maar vanwege corona regels kon zijn verjaardag niet op de gebruikelijke manier gevierd worden. Dus hadden zijn vrouw en dochter iets anders bedacht, een drive-in verjaardag. Op de geplande dag was het lekker weer dus de stofhoes van de R8 afgehaald en voor het eerste ritje van 2021 naar het huis van mijn broer gereden. Was erg leuk en ik kreeg van de familie ook leuke reacties op mijn auto. Toen ik de auto die middag terug zette in de garage viel het me op dat de motorkap niet goed dicht wilde en deze ook behoorlijk los lag. Aan de binnenzijde zit een slotplaat met een pen erin die in het slot valt welke op het achterpaneel van de auto gemonteerd zit. Deze slotplaat zit met drie laspunten vast aan de motorkap. Nu bleek dat twee van de drie laspunten los gekomen waren in het verleden. Iemand heeft dat "handig" opgelost door onder het Renault embleem een gat door en door te boren en met een schroef met verzonken kop en moertje de slotplaat vast te zetten. De twee losgekomen lassen waren met een soort stopverf afgedekt. Doordat het embleem boven op die schroefkop zat was het mij niet eerder opgevallen. Maar nu had ik een probleem, hoe ga ik dit oplossen? Nou ja, er is maar één manier en dat is repareren en spuiten. Dus motorkap gedemonteerd en naar de plaatwerker/spuiter gebracht. Eerst heeft hij de kleur bepaald aangezien het geen originele Renault kleur is. Daarna de slotplaat opnieuw vast gelast en het geboorde gaatje dicht gelast. Motorkap vervolgens strak gemaakt en gespoten. Embleem weer op zijn plek en met mij samen de motorkap weer gemonteerd. Echt mooi werk heeft hij geleverd en de kleur klopt ook precies. Trouwens, de mooie oude en originele "Pieces d'Orgine" sticker die aan de binnenzijde van de motorkap zit is behouden gebleven ondanks dat de motorkap aan de binnenzijde ook opnieuw gespoten is.
Sinds 01-01-2021 hoef de R8 niet meer APK gekeurd te worden, hij is nu 52 jaar oud. Maar tijdens mijn vakantie aug/sept gaat ie toch weer even de brug op voor wat onderhoud en dan loop ik gelijk het een en ander na. Met een oldtimer ben je tenslotte nooit klaar.
Dank je Bas. En het is zeker superleuk om er mee te rijden. Alhoewel dat momenteel wat lastig is, ik kan de koppeling bijna niet intrappen. Door een valpartij heb ik een scheurtje in de linker heup.
Sterkte met het herstel van je heup (tijdens je herstel wil ik anders wel af en toe een ritje met je auto doen hoor, anders staat ie maar wat te staan )
Augustus 2021, afgelopen dinsdag was het weer tijd voor een vloeistof (jaar) beurtje. Mag ik dus zoals gewoonlijk zelf doen in het garagebedrijf The Mechanic van Rolf Wilderink tussen de vele andere klassieke auto's. Ik ben deze keer helemaal vergeten foto's te maken.
Wat heb ik gedaan? Motorolie, oliefilter en remvloeistof vervangen. Tot nu toe gebruikte ik minerale 15W-40 van Valvoline maar dat is uit productie genomen. Wat nu? De motor is natuurlijk van een Volvo 340 van 1986 en dus 18 jaar jonger als de auto. Volvo schreef 15W-40 voor maar 10W-40 mocht ook. Ook een semi synthetische olie mag er in. Dus nu afgevuld met 4 liter Mobil 2000 10W-40 semi syntheet. Mobil is het merk wat Rolf voert in zijn garage bedrijf. Ook nog even het bakoliepeil gecontroleerd, deze lekt namelijk een druppel op de keerring van de schakelstang. Maar de olie stond nog netjes onder aan de rand van de vulopening.