Guys, ik heb even inzicht nodig...
Bij mijn GT heb ik de bak laten reviseren en een langere koppelvork gemonteerd met verlengstuk op het bakhuis (standaard Renault). Nu komen de versnellingen amper vrij, minimaal oplaten van de koppeling resulteert al in aandrijving. Bij sportief rijden/schakelen gaat dit ook niet altijd van harte, hij komt dan onvoldoende vrij.
Ik heb het mechanisme bij het pedaal al teruggesteld, maar helaas zonder voldoende resultaat. Iemand tips&tricks?
R5GTT | (ont)koppeld onvoldoende | hoe kabel afstellen?
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Andere/kortere kabel proberen?
Zijn er verschillende lengte kabels? De slag (intrappen) blijft hetzelfde en heb niet echt dat je eerst een dood punt hebt, pedaal zou je voor je gevoel 2cm verder willen intrappen, maar daar zit het schutbord+tapijt
Ik heb alles nieuw, dus nw koppeling + nw drukgroep + lager
Ik heb alles nieuw, dus nw koppeling + nw drukgroep + lager
Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Maar geen nieuwe kabel dus?
Project: GTT Blue Sport
Wat Gerard zegt: Je koppelingskabel kan nog roet in het eten gooien.
Als dat niet helpt: Je kan je koppelingspedaal aanpassen zodat hij een lagere slag maakt. Daar zal best wel even tijd in gaan zitten. Ik heb zelf toen in je JC5 bak, die origineel een lange koppelingsvork heeft, inbouwde voor de korte vork gekozen. Dan komt de koppeling goed vrij.
Als dat niet helpt: Je kan je koppelingspedaal aanpassen zodat hij een lagere slag maakt. Daar zal best wel even tijd in gaan zitten. Ik heb zelf toen in je JC5 bak, die origineel een lange koppelingsvork heeft, inbouwde voor de korte vork gekozen. Dan komt de koppeling goed vrij.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Wat je ook kan overwegen is het koppelingsreparatiemechanisme van een megane 1 (1996-1998) die heeft een langere slag, zie https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... Code=35818
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Geen nieuwe kabel gemonteerd destijds!
Ik heb ook een JC5 en juist gekozen voor een langere vork omdat ik m altijd vrij zwaar vond koppelen. Ik kan het pedaal inslijpen, omhoog buigen en weer lassen, dan krijg je langere slag... Of de korte vork terugbouwen... Jammer! Ik zal eens kijken naar dat Megane mechanisme
Ik heb ook een JC5 en juist gekozen voor een langere vork omdat ik m altijd vrij zwaar vond koppelen. Ik kan het pedaal inslijpen, omhoog buigen en weer lassen, dan krijg je langere slag... Of de korte vork terugbouwen... Jammer! Ik zal eens kijken naar dat Megane mechanisme

Mrtn = Maarten
Ja. Ik heb een megane 1 F7R gesloopt. De koppelingsvork is langer. Die Heb jij ook. Het mechanisme op het koppelingspedaal is iets groter en zorgt voor een langere slag.
Als je de twee nagels uit het pedaal haalt en het megane mechanisme erin zet heb je kans dat het probleem is opgelost.
Als je de twee nagels uit het pedaal haalt en het megane mechanisme erin zet heb je kans dat het probleem is opgelost.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Lekkere klus Jacques
Het tandwielgedeelte is veeeeeeelll groter, ook veeeeeeel breder en heeft geen pennetjes voor de 2 vorken. Anyway, de dremel deed z'n werk, de helft van de kammen heb ik weggeslepen, een pennetje erin verlijmd en na veel gvd's zit de handel er weer in... Helaas geen foto's en nee... Ik ga de boel niet meer loshalen, kabel van de kopp staat superstrak
Zo even een blokkie om


Het tandwielgedeelte is veeeeeeelll groter, ook veeeeeeel breder en heeft geen pennetjes voor de 2 vorken. Anyway, de dremel deed z'n werk, de helft van de kammen heb ik weggeslepen, een pennetje erin verlijmd en na veel gvd's zit de handel er weer in... Helaas geen foto's en nee... Ik ga de boel niet meer loshalen, kabel van de kopp staat superstrak
Zo even een blokkie om

Mrtn = Maarten
Kleine update, heb de steun op de bak wat aangepast, zodat de afstand tussen steun en vork wat kleiner is geworden. Icm het andere pedaalmechanisme komt de vork/druklager los genoeg wanneer je niet belast en ontkoppeld hij voldoende bij intrappen 
Thanx for the advice

Thanx for the advice

Mrtn = Maarten
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Dank je wel voor de feedback. Mijn R5 ontkoppelde ook niet zo goed na het aanbrengen van een langere hevel op de versnellingsbak. We greep de koppeling lekker snel aan.
Aan hand van een tip op Facebook heb ik gisteren het nokje waar het pedaal tegenaan komt als de pedaal in rust is (onder het dashboard) kleiner gemaakt. Ik heb het los gehaald en gehalveerd.
Het verschil is enorm. Het pedaal komt nu iets hoger en dat is even wennen, maar nu klikt het stelmechanisme de kabel een aantal tanden vaster en koppelt deze weer normaal. Al met al wordt de slag van het pedaal groter. Achteraf denk ik dat het kleiner maken van het nokje met 25% al voldoende was geweest.
Ik heb er gisteren een uurtje mee gereden en het schakelen gaat stukken beter, vooral naar z'n achteruit.
Ook aan de onderkant bij het pedaal zit een nok die ingekort kan worden, alleen heb ik het idee dat die al redelijk ver het tapijt ingaat.
Aan hand van een tip op Facebook heb ik gisteren het nokje waar het pedaal tegenaan komt als de pedaal in rust is (onder het dashboard) kleiner gemaakt. Ik heb het los gehaald en gehalveerd.
Het verschil is enorm. Het pedaal komt nu iets hoger en dat is even wennen, maar nu klikt het stelmechanisme de kabel een aantal tanden vaster en koppelt deze weer normaal. Al met al wordt de slag van het pedaal groter. Achteraf denk ik dat het kleiner maken van het nokje met 25% al voldoende was geweest.
Ik heb er gisteren een uurtje mee gereden en het schakelen gaat stukken beter, vooral naar z'n achteruit.
Ook aan de onderkant bij het pedaal zit een nok die ingekort kan worden, alleen heb ik het idee dat die al redelijk ver het tapijt ingaat.