R5GTT | (ont)koppeld onvoldoende | hoe kabel afstellen?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Guys, ik heb even inzicht nodig...

Bij mijn GT heb ik de bak laten reviseren en een langere koppelvork gemonteerd met verlengstuk op het bakhuis (standaard Renault). Nu komen de versnellingen amper vrij, minimaal oplaten van de koppeling resulteert al in aandrijving. Bij sportief rijden/schakelen gaat dit ook niet altijd van harte, hij komt dan onvoldoende vrij.

Ik heb het mechanisme bij het pedaal al teruggesteld, maar helaas zonder voldoende resultaat. Iemand tips&tricks?
Mrtn = Maarten
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Andere/kortere kabel proberen?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je koppelingspedaal zal een lagere slag moeten maken. Een vraag. Heb je een nieuwe drukgroep gemonteerd of de oude laten zitten?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Zijn er verschillende lengte kabels? De slag (intrappen) blijft hetzelfde en heb niet echt dat je eerst een dood punt hebt, pedaal zou je voor je gevoel 2cm verder willen intrappen, maar daar zit het schutbord+tapijt

Ik heb alles nieuw, dus nw koppeling + nw drukgroep + lager
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Maar geen nieuwe kabel dus?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat Gerard zegt: Je koppelingskabel kan nog roet in het eten gooien.
Als dat niet helpt: Je kan je koppelingspedaal aanpassen zodat hij een lagere slag maakt. Daar zal best wel even tijd in gaan zitten. Ik heb zelf toen in je JC5 bak, die origineel een lange koppelingsvork heeft, inbouwde voor de korte vork gekozen. Dan komt de koppeling goed vrij.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat je ook kan overwegen is het koppelingsreparatiemechanisme van een megane 1 (1996-1998) die heeft een langere slag, zie https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... Code=35818
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Geen nieuwe kabel gemonteerd destijds!

Ik heb ook een JC5 en juist gekozen voor een langere vork omdat ik m altijd vrij zwaar vond koppelen. Ik kan het pedaal inslijpen, omhoog buigen en weer lassen, dan krijg je langere slag... Of de korte vork terugbouwen... Jammer! Ik zal eens kijken naar dat Megane mechanisme :)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Heeft het mechanisme van de Megane een langere slag? Voor de kosten hoef je het niet te laten...
Mrtn = Maarten
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja. Ik heb een megane 1 F7R gesloopt. De koppelingsvork is langer. Die Heb jij ook. Het mechanisme op het koppelingspedaal is iets groter en zorgt voor een langere slag.

Als je de twee nagels uit het pedaal haalt en het megane mechanisme erin zet heb je kans dat het probleem is opgelost.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Thanx Jacques, het klinkt logisch! Langere koppelvork, langere afstand, langere slag op pedaal nodig! Ik ga 'm bestellen en zal de update hier plaatsen :beer:
Mrtn = Maarten
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ben benieuwd naar de update :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Morgen komt de bezorger (Y)
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Lekkere klus Jacques :( :S

Het tandwielgedeelte is veeeeeeelll groter, ook veeeeeeel breder en heeft geen pennetjes voor de 2 vorken. Anyway, de dremel deed z'n werk, de helft van de kammen heb ik weggeslepen, een pennetje erin verlijmd en na veel gvd's zit de handel er weer in... Helaas geen foto's en nee... Ik ga de boel niet meer loshalen, kabel van de kopp staat superstrak

Zo even een blokkie om (Y)
Mrtn = Maarten
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Maar heb je nu voldoende slag en heb je nog een beetje speling zodat het drukgroep lager niet belast blijft?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Pedaal komt helemaal vrij, aangrijppunt zelfs heel hoog en geen speling, denk dat druklager belast blijft...
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Kleine update, heb de steun op de bak wat aangepast, zodat de afstand tussen steun en vork wat kleiner is geworden. Icm het andere pedaalmechanisme komt de vork/druklager los genoeg wanneer je niet belast en ontkoppeld hij voldoende bij intrappen (Y)

Thanx for the advice :beer:
Mrtn = Maarten
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mooi, dat je het zo hebt opgelost.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Dank je wel voor de feedback. Mijn R5 ontkoppelde ook niet zo goed na het aanbrengen van een langere hevel op de versnellingsbak. We greep de koppeling lekker snel aan.

Aan hand van een tip op Facebook heb ik gisteren het nokje waar het pedaal tegenaan komt als de pedaal in rust is (onder het dashboard) kleiner gemaakt. Ik heb het los gehaald en gehalveerd.

Het verschil is enorm. Het pedaal komt nu iets hoger en dat is even wennen, maar nu klikt het stelmechanisme de kabel een aantal tanden vaster en koppelt deze weer normaal. Al met al wordt de slag van het pedaal groter. Achteraf denk ik dat het kleiner maken van het nokje met 25% al voldoende was geweest.

Ik heb er gisteren een uurtje mee gereden en het schakelen gaat stukken beter, vooral naar z'n achteruit.

Ook aan de onderkant bij het pedaal zit een nok die ingekort kan worden, alleen heb ik het idee dat die al redelijk ver het tapijt ingaat.
Plaats reactie