Achterdemper zelf te vervangen?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Theedooz75
Berichten: 42
Lid geworden op: do 21 aug 2008 21:28
Car: Megane3, Clio3, R19

Omdat de achterdemper op mijn 19 flink last heeft van roest (kwam dit jaar nog net door de APK) en zo te zien al eens door iemand met gungum behandeld is, heb ik in Duitsland een originele Renault einddemper gevonden. Nu kan ik deze er door de garage eronder laten zetten, maar is dit eventueel ook zelf te doen? Iemand ervaring? Ik heb helaas geen brug tot mijn beschikking. Er een huren kan, maar dan kan ik de demper net zo goed laten plaatsen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De achterdemper is niet zo spannend, een brug is geen vereiste een goede krik is wel erg handig.
Vlak achter de achterbumper hangt die in 2 rubbers, voor de achteras zit die vast met een klem aan het middengedeelte.
Rubbers alvast beetje inspuiten met b.v. WD40 (na x jaar willen ze nog wel eens vast zitten), daarna de klem los halen, dit kan ook een uitdaging zijn (vastgeroeste bouten), ook iets als WD40/IMAL kan hier helpen.
Als je klem eenmaal los hebt kun je hem uit de rubbers drukken en daarna over de achterbrug heen manoeuvreren. Nieuwe demper in omgekeerde volgorde en gebruik een nieuwe klem + rubbers om het geheel weer vast te zetten.

Het is te doen... als het de eerste keer is kan het nog wel tegenvallen, zeker als het allemaal goed vast zit en het alleen met heel erg veel moeite los te krijgen is.
Theedooz75
Berichten: 42
Lid geworden op: do 21 aug 2008 21:28
Car: Megane3, Clio3, R19

Bedankt voor de info! Ik heb 4 ophangrubbers besteld.
Plaats reactie