How to: Clio 16V/Williams blok uitbouwen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Marc
Berichten: 361
Lid geworden op: di 4 sep 2001 0:00
Locatie: Betuwe

Is er ergens op dit forum of online een step by step beschrijving te vinden voor mensen zoals ik (lomp en onhandig). Om te voorkomen dat ik ergens aan begin en iedere keer ergens tegenaan loop of dingen vergeet en vastloop en op het laatst het gereedschap door de voorruit klatst.
Ik heb al met verschillende termen gezocht, maar kan niet echt iets vinden.

alvast bedankt
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

gewoon beginnen.
- accu los
- vloeistoffen verwijderen
- onderzijde alles los (uitlaat, steekassen, schakelstang enz.)
- bovenzijde alles los (dynamo, radiateur, kvs slangen filter, ECU enz.)
- ff goed kijken niks vergeten....... motorsteunen los en takelen... :D

foto's maken altijd makkelijk!
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

met of zonder ABS?? ;-)
zonder kan bovenlangs,
met is makkelijker onderlangs, dus subframe ook mee laten zakken. :p
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als je de motor er bovenlangs uithaalt, de gulden regel: dynamo eerst!

Wanneer je de motor aan de standaard ogen aan de takel hangt, heeft deze de neiging bij je rechter koplamp naar beneden te gaan hangen. Logisch, maar op die manier krijg je blok (en bak) er nooit uit. Ik doe altijd een ratelspanband om de dynamo heen en hang die erbij aan je takel, zodat je door de spanband wat op te ratelen de boel wat kan sturen.
De hoek van de dynamo moet als eerste naar boven, anders blijft je bak steken onder je chassisbalk aan de bestuurderszijde.
En..... vergeet je schakelstang niet te demonteren, zeker als je op een brug werkt! Hoeveel ik die al niet gesloopt heb (zien worden).... (Z)
Marc
Berichten: 361
Lid geworden op: di 4 sep 2001 0:00
Locatie: Betuwe

Bedankt voor de tips (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Pak lekker een 2 koloms brug als je die voor handen hebt .
Weet niet wat je er aan wilt doen ....
Maar als alles echt los en eruit moet ....omhoog gooien
Uitlaat , schakelstangen, wielen, moeren vd aandrijfassen , koelslang onder .
Auto laten zakken...
Alle kabels en shit los , accu , luchtfilter enz..stuur stang bij schutbord...
Iets omhoog subframe ondersteunen op 4 pootjes of liefst een motor tafel.
Bovenste bouten schokbrekers los ..
Bovenste motor steun los..
Subframe bouten los ..
Auto omhoog tadaaaa
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Eruit onderlangs is wel te doen.

Weer terug onderlangs vond ik best ff gekloot.
Tenzij je hem precies ondersteund.
Ik zat te kutten met de bouten subframe en stuurstang om die ideaal opgelijnd te krijgen.
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

vergeet zeker ook niet de waterdarmen van het kachelradiatoortje
ooit eens vergeten,resultaat!!! radiatortje stuk,en kan kan je heel uw dashboard demonteren ;-)
indien met aub,is het wel mogelijk om hem langs boven eruit te doen,ik heb het vele malen zo gedaan hoor
maar zoals johem zei, alternator en rechter koplamp zeker eerst demonteren
succes :beer:
Plaats reactie