Is it an STI? a GTI?
Nope! It's a Clio Valver

Na een aardige tijd afwezig te zijn geweest van het Clio 16V rijden, is deze carguy weer terug...
Hij laat zich Paco noemen, heeft eerder een Clio 16V van 1993 op grijs kenteken gehad. Helaas had die auto meer gaten dan een Zwitserse gatenkaas.
Hij heeft zelf het bouwjaar 1982, een gestroomlijnde coupe en woont centraal in het land.
De Clio:
Een in augustus 1991 gebouwde Clio 1.8 16V, oorspronkelijk zo rood als een tomaat.
Aangeschaft met de volgende modificaties al door voorgaande eigenaren gedaan:
- LAAG, erg laag verlaagd;
- lederen interieur van een Baccara, niet in superstaat;
- Bilstein schokdempers rondom, niet verstelbaar;
- rode verlagingsveren vóór, merk en hoeveelheid verlaging onbekend.
- respray in een OEM bordeauxrode kleur, naam herinner ik me nu niet 1, 2, 3.
De auto is overduidelijk verwaarloosd door de vorige eigenaren.
Gezien de stille getuigen, moet ik concluderen dat de auto ooit achterschade heeft gehad, welke niet volledig netjes is gerepareerd.
Ook zit het dak en de motorkap vol met hagelschade.
De eerste 'upgrade' die ik de auto gegeven heb, is een wasbeurt

Upgrades, gedaan door mijzelf:
- Clio 2 RS fusees, inclusief remmerij;
- Turbinewielen geschuurd en opnieuw zilver gespoten;
- Grote beurt: olie, oliefilter, koelvloeistof, remvloeistof, bougies;
- remschijven achter ontroest en nieuwe remblokken achter
- plaatwerk achter de achterlichten gericht, lekt nu niet meer via achterlichten;
- 3e remlicht naar eigen ontwerp ingebouwd;
- bekabeling in de motorruimte gefatsoeneerd, waar nodig nieuwe, dikkere ogen aangeknepen op dikke voedingskabels;
- nieuwe stekkers aangeknepen voor de injectoren;
- injectoren vervangen inclusief brandstofdrukregelaar;
- K&N 57i luchtfilterkit vervangen voor een origineel luchtfilterhuis met K&N inlegfilter;
- gaskleppositiesensor afgesteld op correcte voltage;
- diverse gaten in de kofferbakvloer dichtgelast;
- aluminium afdekkap gemaakt en geplaatst boven de bougiekabels;
- nieuwe aluminium custom hitteschilden gemaakt voor de startmotor en oliedrukschakelaar;
- RVS spaghetti-spruitstuk ontdaan van aangelaste katvervanger, teruggebracht naar originele staat + flexpijpmodificatie en nieuwe lambdamoer;
- custom aluminium hitteschild;
- knipperlichten vóór ontdaan van oranje lens;
- phase 2 grille gemonteerd en 'wenkbrauwen' ernaast zwart glans gespoten;
- b-stijlen opnieuw gefolied, glans zwart;
- aanstekerplug vervangen door dubbele USB-laadaansluiting;
- asbak gecleaned en zwart glans gespoten;
- middenpijp met demper en einddemper in RVS, alleen de katalysator is nog van ijzer.
Modificatie's die klaar staan om uitgevoerd te worden:
- dieselradiateur met electrische spalfan;
- waterpomp, thermostaat, alle koelsensoren en multiriem;
- achteruitrijlichtschakelaar (leuk woord voor galgje), die kapte er vorige week mee;
- uprated dynamo 120A met vrijlooppoelie en verlengbeugel;
- oil filter relocation kit, oliekoeler, adapter met thermostaat van Mocal;
- nieuwe olietemperatuursensor;
- deurgrepen buitenkant in zwart glans;
- deurgrepen deurpanelen binnen zwart glans;
- custom deurpanelen en achterpanelen (audio-gerelateerd uiteraard

- bekabeling voor 2e accu in de kofferbak;
- ledverlichting voor de meters.
Ik zal vast en zeker iets vergeten zijn, maar dat kan ik altijd nog toevoegen.
In principe blijft deze motor voorlopig in deze carrosserie zitten. De keerring aan de bakzijde wordt ergens in april deze maand vervangen. Verder doe ik niets aan het blok zelf.
Ik heb nog een Achterberg Motorsport blok liggen met een bijbehorende Williams JC5-014 versnellingsbak (welke ook aangepakt is), maar deze zal alle lagers nieuw krijgen en een nieuwe oliepomp.
Waarom: de zuigerveertjes zijn 'op' en als ik het geheel dan toch uit elkaar heb, meteen maar preventief vervangen.
Als dat gedaan is, zal de 'powerhouse'-combinatie vast wel in de 'daily driver' belanden.
Heb nog 3 motorblokken liggen, waar ik wel een idee mee heb. Heeft te maken met gesmede onderdelen, een Eaton M62 en een Garrett GT3071R.
Ik ben al eens bij een RTC meeting geweest, vond het zeer gezellig. Vandaar mijn aanmelding, nu mijn Clio 'rijklaar' is.
Helaas is mijn waterpomp hoogstwaarschijnlijk overleden, dus zal niet met de Clio bij de openingsmeeting komen, maar een dinky toy