uitvallen motor r5 gt turbo
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
Hey. Zit met een probleem met mijn gt turbo.
De motor valt af en toe uit tijdens het rijden. Het is maar af en toe.
Sommige dagen niet maar vandaag al drie keer. Terug starten gaat moeilijk na het uitvallen.
Heeft iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?
er hebben al mensen gezegd dat het aan dit zou kunnen liggen:
-bdp sensor
-co schroef
-slecht contact in de stekker
-brandstofpomprelais
-stekkers op de ontsteking
Hoe kan ik dit het beste opsporen?
ik kan toch maar moeilijk alles beginnen te vervangen en hopen dat het gemaakt is.
Alvast bedankt.
Greets.
De motor valt af en toe uit tijdens het rijden. Het is maar af en toe.
Sommige dagen niet maar vandaag al drie keer. Terug starten gaat moeilijk na het uitvallen.
Heeft iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?
er hebben al mensen gezegd dat het aan dit zou kunnen liggen:
-bdp sensor
-co schroef
-slecht contact in de stekker
-brandstofpomprelais
-stekkers op de ontsteking
Hoe kan ik dit het beste opsporen?
ik kan toch maar moeilijk alles beginnen te vervangen en hopen dat het gemaakt is.
Alvast bedankt.
Greets.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Het staat al in je lijstje maarrrr....
BDP! BDP! BDP! BDP! BDP!
Zou dat ding zeker vervangen inclusief de draad/stekker.
Heeft mij ook een hoop gedoe opgeleverd.
Verder:
- gare contacten op de stekkers in de ontsteking.
- relais van de ontsteking (naast het motorkapslot achter schutbord) EDIT: of bij de kachelfan zoals Abel al aangeeft...
- brandstofpomprelais, maar ook de pomp zelf!
- brandstofdrukregelaar
- carburateur?!
- rotor/verdeler/bougiekabels/bobinekabel/bougies....
- ontsteking zelf (bobine?) / vacuum?!
-Krijgt hij brandstof als je hem weer probeert te starten? (effe de aanvoer van je carb aftrekken is het makkelijkst)
-Vonkt hij?
Verder is het helaas toch precies zoals je zelf al aangeeft....
Gewoon dingen gaan vervangen (of tijdelijk wisselen voor een zeker-werkend onderdeel) totdat je het hebt gevonden......
Succes!
BDP! BDP! BDP! BDP! BDP!
Zou dat ding zeker vervangen inclusief de draad/stekker.
Heeft mij ook een hoop gedoe opgeleverd.
Verder:
- gare contacten op de stekkers in de ontsteking.
- relais van de ontsteking (naast het motorkapslot achter schutbord) EDIT: of bij de kachelfan zoals Abel al aangeeft...


- brandstofpomprelais, maar ook de pomp zelf!
- brandstofdrukregelaar
- carburateur?!
- rotor/verdeler/bougiekabels/bobinekabel/bougies....
- ontsteking zelf (bobine?) / vacuum?!
-Krijgt hij brandstof als je hem weer probeert te starten? (effe de aanvoer van je carb aftrekken is het makkelijkst)
-Vonkt hij?
Verder is het helaas toch precies zoals je zelf al aangeeft....

Gewoon dingen gaan vervangen (of tijdelijk wisselen voor een zeker-werkend onderdeel) totdat je het hebt gevonden......

Succes!
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
- Locatie: Groningen
heel stom misschien... maar het brandstoffilter?!
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Brandstoffilter is meer een continue probleem, dat is niet 'opeens' even niets, dan zou je elke keer bij volgas doortrekken een probleem moeten hebben en bij rustig rijden niet.
Een BDP sensor kost de wereld niet en is een goeie om eens mee te beginnen, dat relais kun je makkelijk vervangen door een van de mistlampen of je radiateurfan, die stekker nakijken is ook gewoon kwestie van goed kijken en wat WD40 erdoorheen jassen.
En voor de rest is het misschien handig om wat onderdelen te wisselen vanuit een goedrijdende GTT van iemand uit de buurt bijv.
Een BDP sensor kost de wereld niet en is een goeie om eens mee te beginnen, dat relais kun je makkelijk vervangen door een van de mistlampen of je radiateurfan, die stekker nakijken is ook gewoon kwestie van goed kijken en wat WD40 erdoorheen jassen.
En voor de rest is het misschien handig om wat onderdelen te wisselen vanuit een goedrijdende GTT van iemand uit de buurt bijv.
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
- Locatie: Veendam
al opgelost? zo ja, wat was het defect?
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Hallo, Ik had precies het zelfde probleem en de dader was bij mij de spanningsregelaar.
De auto reed dus namelijk alleen maar op de accu en starten kon eerst wel vrijwel direct maar na van loop van tijd werd het lastiger tot na enige x helemaal niet, Nieuwe accu er in... ik dacht probleem opgelost tot hij weer uit viel toen ging ik de dynamo en bleek de spanning erg zwak zo doende kwam ik er achter!
ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Met vriendelijke groeten, Alistair.
De auto reed dus namelijk alleen maar op de accu en starten kon eerst wel vrijwel direct maar na van loop van tijd werd het lastiger tot na enige x helemaal niet, Nieuwe accu er in... ik dacht probleem opgelost tot hij weer uit viel toen ging ik de dynamo en bleek de spanning erg zwak zo doende kwam ik er achter!
ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Met vriendelijke groeten, Alistair.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
hey,
het uitvallen van de motor blijft terugkomen.
wat heb ik zelf al gedaan, of laten doen:
-bougiekabels en bougie's vervangen
-ontstekingsverdeler (bobine) nagekeken
-brandstofdrukregelaar laten nakijken
-carburateur laten afstellen
-deze stond veel te rijk afgesteld maar
de motor bleef erna nog steeds uitvallen
-contacten op de stekkers van de ontsteking nagekeken
-de bdp-sensor vervangen.
na dit allemaal gedaan te hebben bleef de motor draaien.
toch voor een paar maanden.
toen begon de ellende terug.
toen ben ik via via terecht gekomen bij iemand die zelf een gtt heeft en ook nog een paar Alpine's heeft staan en opgemaakt.
hij heeft lang zitten zoeken om het probleem met mijne gtt te vinden.
hij dacht aan de ontstekingsmodule.
dus heb ik maar een nieuwe geplaatst, (is wel niet goedkoop!!!)
maar ik was gelukkig want de gtt bolde perfect.
tot vorige week tenminste. ellende!
nu ga ik de ontstekingsrelais vervangen.
maar is deze nieuw nog te vinden (bestellen)?
Greets.
het uitvallen van de motor blijft terugkomen.
wat heb ik zelf al gedaan, of laten doen:
-bougiekabels en bougie's vervangen
-ontstekingsverdeler (bobine) nagekeken
-brandstofdrukregelaar laten nakijken
-carburateur laten afstellen
-deze stond veel te rijk afgesteld maar
de motor bleef erna nog steeds uitvallen
-contacten op de stekkers van de ontsteking nagekeken
-de bdp-sensor vervangen.
na dit allemaal gedaan te hebben bleef de motor draaien.
toch voor een paar maanden.
toen begon de ellende terug.
toen ben ik via via terecht gekomen bij iemand die zelf een gtt heeft en ook nog een paar Alpine's heeft staan en opgemaakt.
hij heeft lang zitten zoeken om het probleem met mijne gtt te vinden.
hij dacht aan de ontstekingsmodule.
dus heb ik maar een nieuwe geplaatst, (is wel niet goedkoop!!!)
maar ik was gelukkig want de gtt bolde perfect.
tot vorige week tenminste. ellende!
nu ga ik de ontstekingsrelais vervangen.
maar is deze nieuw nog te vinden (bestellen)?
Greets.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
Hey,
Ik heb dus mijn ontstekingsrelais vervangen.
maar het stilvallen gebeurt nog steeds
nu had ik gisteren ook als de motor afsloeg en ik
bolde nog wat verder knallen in de uitlaat!!!
-dit knallen komt toch door onverbrande mengsel hé?
ik denk nu dat het niet aan de benzine toevoer ligt.
denk dat ik ergens slecht contact heb in de bekabeling van de ontsteking ofzo.
of kan een brandstofpomprelais ervoor zorgen dat mijn ontsteking wegvalt?
Ik heb dus mijn ontstekingsrelais vervangen.
maar het stilvallen gebeurt nog steeds

nu had ik gisteren ook als de motor afsloeg en ik
bolde nog wat verder knallen in de uitlaat!!!
-dit knallen komt toch door onverbrande mengsel hé?
ik denk nu dat het niet aan de benzine toevoer ligt.
denk dat ik ergens slecht contact heb in de bekabeling van de ontsteking ofzo.
of kan een brandstofpomprelais ervoor zorgen dat mijn ontsteking wegvalt?
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
BDP had je al vervangen zag ik. Misschien nog controleren of de aarde kabel van je accu goed aan je chassis is bevestigd?
Ik heb ooit gehad dat die bout niet goed vast zat, dat gaf sporadisch problemen met starten
Ik heb ooit gehad dat die bout niet goed vast zat, dat gaf sporadisch problemen met starten

-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
aardingskabel van accu naar chassis heb ik ook al vervangen.
en in de garage hebben ze ook een extra massakabel gelegd van motorblok naar chassis.
en in de garage hebben ze ook een extra massakabel gelegd van motorblok naar chassis.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Het is moeilijk te zeggen waar het aanligt op het moment dat alles goed werkt. Het is dus raadzaam dat op het moment dat de storing zich voordoet, uit te sluiten of het de ontsteking is of de branstofvoorziening. Leg 's een losse bougie in je auto en hang deze aan je bougiekabel als het beest weer eens de brui eraan geeft bijvoorbeeld.
Wat ik nog mis in het lijstje is de drukbeveiliging die je ontsteking uitschakelt. Deze zit in de slang naar de intercooler.
Verder komt het wel eens voor dat er een draad gesleten is en daardoor sluiting veroorzaakt (meestal bij optrekken als de motor wat kantelt).
Succes!
Wat ik nog mis in het lijstje is de drukbeveiliging die je ontsteking uitschakelt. Deze zit in de slang naar de intercooler.
Verder komt het wel eens voor dat er een draad gesleten is en daardoor sluiting veroorzaakt (meestal bij optrekken als de motor wat kantelt).
Succes!

-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
is die drukbeveiliging te vervangen en is deze nog verkrijgbaar?
maar ik denk eerder ook aan een slecht contact in de bekabeling.
maar ik denk eerder ook aan een slecht contact in de bekabeling.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Ohja de drukbeveiliging helemaal vergeten... Wie weet is die nog aangesloten, hij is meestal al losgekoppeld.
Dat zijn 2 draadjes die naar een sensor gaan in de slang vanaf je turbo naar de intercooler, deze kun je gewoon loshalen.
Ik geloof dat de druk beveiliging er rond de 1 Bar inkomt, die stopt je ontsteking idd.
Midden rechts op dit plaatje, tussen het koelvloeistof vaatje en de luchtfilter
[img]http://s5.mojalbum.com/5245615_13850955 ... 852484.jpg[/img]
Dat zijn 2 draadjes die naar een sensor gaan in de slang vanaf je turbo naar de intercooler, deze kun je gewoon loshalen.
Ik geloof dat de druk beveiliging er rond de 1 Bar inkomt, die stopt je ontsteking idd.
Midden rechts op dit plaatje, tussen het koelvloeistof vaatje en de luchtfilter
[img]http://s5.mojalbum.com/5245615_13850955 ... 852484.jpg[/img]
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
mag ik de drukbeveiliging zomaar afkoppelen???
dit hangt er toch voor iets he?
dit hangt er toch voor iets he?
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Als die uitvalt is die dan gelijk weer te starten?
Carburateur al schoongemaakt van binnen?
Carburateur al schoongemaakt van binnen?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
nee, krijg hem dan moeilijk terug gestart.Joost van der Hammen schreef:Als die uitvalt is die dan gelijk weer te starten?
Carburateur al schoongemaakt van binnen?
ja, de garage heeft de carb gereinigd en terug afgesteld.
Maar valt nog steeds stil
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Als je dan start zit er wel "leven" in?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
soms wel en soms moet ik lang proberen.Joost van der Hammen schreef:Als je dan start zit er wel "leven" in?
hmm benzine toevoer niet okay? is je benzine filter bij de achter as al vervangen? als je die los hebt kijk dan ook in de aansluiting van de pomp van uit de tank. daar zit ook een zeefje in
tja en dan heb je nog de benzine druk regelaar, maar als die niet goed is merk je dat altijd zo gauw je eens goed gaat rijden, en uitvallen hoorde daar volgens mij niet echt bij. Eerder een volgelopen carbuarteur
tja en dan heb je nog de benzine druk regelaar, maar als die niet goed is merk je dat altijd zo gauw je eens goed gaat rijden, en uitvallen hoorde daar volgens mij niet echt bij. Eerder een volgelopen carbuarteur

bevroren carb?
zet eens een stukje karton voor je IC.
zet eens een stukje karton voor je IC.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
hey ja dat heb ik ook wel eens gehad, maar dan had ik dat de auto opeens langzamer ging rijden en totaal geen vermogen meer had. Dan stond je een aantal minuten stil en dan kon je weer... In de winter moest ik altijd wat voor de radiator zetten anders werd de auto gewoon niet warm. Maar dat kwam ook door dat ik een gaatje in mijn thermostaathuis had geboord die iets te groot wasmark 5t schreef:bevroren carb?
zet eens een stukje karton voor je IC.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Controleer ook je bekabeling naar je ontstekingsunit. Dat was bij mij het probleem destijds. Soortgelijke symptonen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Je kan ze gewoon loshalen hoor, iig om te kijken of het uitvallen dan niet meer voorkomt.lemmensmarco schreef:mag ik de drukbeveiliging zomaar afkoppelen???
dit hangt er toch voor iets he?
Bij (volgens mij) de meeste GTT's zit het niet meer aangesloten.
Mede omdat ze vaak op een hogere druk rijden in de buurt van de beveiligingsdruk.
Ik rijd op 1,3 - 1,4 bar als de beveiliging er rond de 1 a 1,1 bar in komt zou ik niet heel ver komen

Maar als je je R5 op normale druk hebt lopen kun je de beveiliging gewoon laten zitten natuurlijk.
Altijd fijn wat extra bescherming mocht de actuator van je wastegate afschieten.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Als je de beveiliging er af haalt tape beide stekkers dan even APART in.
mochten ze alsnog contact maken klapt de beveiliging er alsnog weer in. Been there, done That.
mochten ze alsnog contact maken klapt de beveiliging er alsnog weer in. Been there, done That.

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
de koppel stekkers tussen bdp en aei wil wel een draadbreuken vertonen.
als je start heb je dan iets beweging in je toerenteller?
@jasper maar 1,4 bar?
1.8 komt eerst!!!!
als je start heb je dan iets beweging in je toerenteller?
@jasper maar 1,4 bar?

Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Ik denk niet dat de wel befaamde mb3000pro 1,8 bar trekt + de (over) max gevlakte kop ook niet ben ik bang
En ik heb lol zat zo
* sorry voor de off-topic
Marco, waar ergens ben je woonachtig?
als 't in de buurt is wie weet een keer handig om je 5 in 't echt te zien ipv speculeren?

En ik heb lol zat zo

* sorry voor de off-topic
Marco, waar ergens ben je woonachtig?
als 't in de buurt is wie weet een keer handig om je 5 in 't echt te zien ipv speculeren?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
Ik ben van Heusden Zolder, Limburg Belgie.m1n1 (Jasper) schreef:Ik denk niet dat de wel befaamde mb3000pro 1,8 bar trekt + de (over) max gevlakte kop ook niet ben ik bang![]()
En ik heb lol zat zo![]()
* sorry voor de off-topic
Marco, waar ergens ben je woonachtig?
als 't in de buurt is wie weet een keer handig om je 5 in 't echt te zien ipv speculeren?
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
- Car: r5 gt turbo
hey.
kan je de ontstekingsrelais ook overbruggen,
zoals ze met de brandstofpomprelais doen?
door wat word de ontstekingsrelais eigenlijk bedient?
word deze bedient door de drukbeveiliging die op de buis zit naar de intercooler?
kan je de ontstekingsrelais ook overbruggen,
zoals ze met de brandstofpomprelais doen?
door wat word de ontstekingsrelais eigenlijk bedient?
word deze bedient door de drukbeveiliging die op de buis zit naar de intercooler?