Clio II 2.0-16v Phase 2 - Schakelen zonder koppeling?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
jostiman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 8 jul 2015 10:32

Beste Forummers,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me bij deze even voorstellen;
Mijn naam is Jos, ik kom uit Alphen aan den Rijn, en ik ben op zoek naar een Clio 2.0-16v.

Nou heb ik al heel veel gebruik gemaakt van alle topics op jullie forum (waarvoor dank). Maar ik zit met een probleem waar ik niet uit kom, en wat ik niet kan vinden.

Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met een Clio 2.0-16V uit 06/2003. Hij reed prima, reageerde goed, lag goed op de weg. Eigenlijk was het meerendeel van de aankooppunten wel in orde.
Het enige wat niet in orde was, was het feit dat hij zonder al teveel moeite zonder koppeling uit een versnelling gehaald kon worden. Nou kan dit natuurlijk met elke auto, maar als ik het vergelijk met mijn Citroen DS3, gaat dit toch wel héél wat zwaarder.
Nu komt nog het mooiste, hij was ook relatief makkelijk IN een versnelling te krijgen zonder koppeling, en dan ook nog eens niet knarsend (of überhaupt iets van geluid).
Mijn vraag: Is dit een bekende kwaal bij de Clio 2.0-16V, kan dit kwaad, en waar zou het aan kunnen liggen?

Vanzelfsprekend heb ik de auto niet gekocht, en ook nog geen bod uitgebracht. Dus dit is meer een oproep om advies!
Graag hoor ik van jullie!

Jos.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Je zou Cannonballman (Reinier) hier op het forum eens een berichtje kunnen sturen, dat is onze bakken specialist.

Volgens mij is het alleen maar positief als ie gemakkelijk weer in een versnelling gaat, lopen de synchros blijkbaar lekker soepel :D
Over het uit de versnelling trekken, dit is altijd sterk afhankelijk of je dit onder (vol)last doet of gewoon bij een constante snelheid/afremmend, vooral in het laatste geval kan hij er gemakklijk uit te halen zijn en dat is echt doodnormaal. Het is vervelender als je volgas in 3 rijd en 'per ongeluk' de pook uit de versnelling zou kunnen trekken, dat zou vreemd zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit ook het geval was?
jostiman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 8 jul 2015 10:32

Hij schakelde met koppeling hartstikke soepel, dat zeker.
Hetgene wat me juist versteld liet staan is dat hij zonder kracht te zetten, direct in de versnelling schoot zonder koppeling in te drukken. Dit was zonder gas te geven, maar wel tijdens het rijden, dus de motor liep niet stationair o.i.d.

Daarbij hebben we het uit de versnelling trekken niet onder vollast geprobeerd, dit ook gewoon terwijl we reden, en dan het gas loslieten (pak 'm beet 3/4000 toeren), en vervolgens uit de versnelling haalden zonder koppeling.
Toevallig heb ik het net in mijn ouders hun BMW geprobeerd, en hier was hij ook héél soepel uit de versnelling te trekken. Daarentegen moest ik wel relatief veel kracht zetten om hem zonder koppeling IN de versnelling te krijgen, terwijl dit bij de clio een zuchtje wind had kunnen zijn.

Bij volgas hebben we het niet geprobeerd :p

Bedankt voor de reactie!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja bij BMW's is dat anders, omdat daar een zwaardere aandrijflijn tegenaan staat te drukken, vaak met dubbel massa vliegwiel.
Ik trek 'm bij mijn BMW's ook niet zomaar uit de versnelling maar ik kon bij al m'n Renaults ook altijd prima zonder koppeling schakelen (vooral als die koppelingskabel weer eens brak) En dan praat ik over 5GTTs/9/19/Laguna/Clio Williams. Zoals ik het lees, maak je je zorgen om niets, tenzij die bij volgas makkelijk eruit kan, want dan staat de hele aandrijflijn onder druk en hoort ie 'm vast te houden.

Belangrijker is over er overmatige speling in de aandrijflijn zit, het differentieel geen schurende geluiden maakt of dat hij bij wilde gasgeven/lossen niet zomaar uit de versnelling schiet.
jostiman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 8 jul 2015 10:32

Nou dacht ik dat we het niet getest hebben met vol gas, maar dat is dus wel gebeurd. Ik liet net het gesprek aan degene lezen die met mij mee ging.. En toen hij reed heeft hij het wel met vol gas gedaan, en toen was er íets meer kracht nodig om hem uit de versnelling te halen dan geen gas. Nog steeds heel makkelijk.

Ik neem aan dat dit de situatie wel iets anders maakt.
Ik dacht dat we dat niet geprobeerd hadden, en was vergeten dat hij dat wel had gedaan, excuses.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ik denk dat dat totaal niets met de bak kwaliteit te maken heeft maar met snelheid van schakelen. Als je gas geeft en dan wilt schakelen, en dan eerst gas loslaat moet je bijna zonder uitzondering de pook uit de versnelling kunnen trekken. Dat gaat altijd makkelijker logisch bij een motor die flink toeren maakt aangezien je ook snel terugvalt in toeren als je gas loslaat. als je opschakelt moet je bij zo'n 1000 toeren minder in de versnelling duwen kunnen. Terug schakelen is dubbel klutsen, uit de versnelling trekken door iets gas geven en dan los laten in zijn vrij gas geven zodat de motor meer toeren draait als voor heen, dus terugschakelen van 2500 toeren, zorgen dat de motor eerst minstens 4000 toeren maakt. Als je dan terugschakelt heb je vrij snel het moment dat hij weer "past". Dus niets met de auto kwaliteit te maken lijkt me.

edit: wel apart dat die ook met gasgeven uit de versnelling getrokken kan worden.

misschien zit er een verkeerde bak olie in, te dun ofzo.
Plaats reactie