ACT: Mégane III RS Coupe

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Voordelen zijn iig een stijver onderstel (15% minder bodyroll dankzij grotere stabilisatorstang, veren/dempers 35% stugger aan de voorzijde en 38% aan de achterzijde), de bijbehorende rode remklauwen+ gegroefde schijven. en natuurlijk het limited-slip differential (LSD).
Redemption
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 26 jan 2014 16:26
Car: Megane RS

Zou als je voor zo'n auto gaat toch voor de cup gaan.
Heb in de gewone gereden en bezit zelf een cup uitvoering. Blijf de cup uitvoering stuk leuker vinden. Niks mis met de gewone, maar wil je nog meer fun is de cup zeker een aanrader.
Stimpy001
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jun 2004 8:38
Car: Nr. 645

Geheel eens met Redemption.

Ik had zelf destijds ook twijfels of het niet te hard zou zijn maar ik heb nu zelf ook een RS met cup-chassis en 19 inch. Er zijn inderdaad wel eens momenten dat het misschien te hard is maar dit weegt voor mij persoonlijk niet op tegen de lol die je er ook van kunt hebben.

Cup is rijden op rails :) Je kunt echt mee 'hoeken'. Op mijn woon-werk route zit echt 1 hele mooie bocht die mij elke keer uitdaagt om harder door heen te gaan. Cup-chassis geeft me echt het vertrouwen dat het ook harder kan. Diff is echt een hele goede keuze.

Mocht je twijfelen dan zou ik eerst in een cup (met 19 inch) gaan rijden dan weet je snel genoeg of het niet te hard is voor je. Is dit wil het geval dan kun je altijd nog naar het gewone chassis gaan of de middenweg kiezen met cup-chassis en 18 inch.

Normale chassis is goed maar cup maakt het (voor mij) helemaal af.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik heb op circuit Zolder ooit eens gestuurd in beide uitvoeringen, eerst in de cup en daarna in de gewone versie.
De eerste bocht die ik instuurde ging de gewone versie nog niet onderstuurd rechdoor met exact hetzelfde tempo als degene met het cup onderstel.
De keuze is wat mij betreft heel simpel, die is er gewoonweg niet. 8)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik heb een flink aantal verschillende gereden, zowel Cup als geen cup, met 18'' en 19'' zowel cup als geen cup. Buitenom de eerder genoemde voordelen vind ik persoonlijk de communicatie in het stuur met het cuponderstel een stuk fijner. Voelt gewoon nog directer aan. Alleen de vraag is natuurlijk in hoeverre je dat wil benaderen. Standaard Mégane RS is ook prima communicatief, maar een cup is net dat beetje extra.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Hoeveel voegt de limited slip diff daaraan toe? Is dat verschil goed te merken? Een RS onderstel of RS Cup onderstel qua stugheid interesseert me niet zo, staan toch beiden te hoog. (N)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik vind het LSD wel een toevoeging :) Alleen zal je het natuurlijk niet continu aanspreken.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Alleen al vanwege het diff zou de keuze wat mij betreft geen keuze meer zijn. Ik had het op de R26 en dat merk je echt wel (als je er een beetje gevoel voor hebt in ieder geval). Zeker op afritten, snelle bochten etc.

Mijn keus zou sowieso het Cup-onderstel zijn. Het verschil tussen 18" of 19" is een wat lastigere. Die zou ik meer baseren op de velg zelf. De 19" van de eerste serie III RS ben ik niet zo kapot van.

Succes met zoeken in ieder geval. (Y)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
mart
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 7 apr 2014 10:40
Car: Megane 310 RS Cup
Locatie: Bergen op Zoom

Bedankt allen voor de info (Y)

Jullie hebben mij overtuigd.

Ik ga nu voor een Megane 3 RS met het cup-chassis.

Alleen zijn ze 2ehands moeilijk te vinden.
Ik wil er 1 van >2011, <45.00km, met het cup-chassis, Recaro interieur en de RS-monitor.
Het liefst in de kleur grijs of wit. En <€25.000

Groetuhh
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Aangezien er veel mogelijkheden waren zal de juiste combi vinden nog lastig worden. RS monitor is niet heel vaak besteld.
chico-chino
Berichten: 40
Lid geworden op: di 4 feb 2014 0:45
Car: megane rs3

goeie dag mede RS rijders

ik heb een vraagje.

reed vandaag op de snelweg met een snelheid van 125km zat toen in de 5de versnelling.
ik wilde terug schakelen naar 4 om een auto in te halen. maar schakelde perongeluk naar 2. zag die toerental omhoog komen.
ik druk na 1 sec meteen de koppeling in en schakel weer terug naar de 5. nu is mijn vraag kan de motor schade hebben opgelopen. daarna rijd de auto helemaal goed en normaal zoals altijd. geen meldingen op bc.
heeft iemand ook wel eens verkeerd terug geschakeld? of er nog eventuele schade is. of wat ik eventueel kan doen of opletten.

alvast bedankt kevin
Mariow
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 14 mar 2014 6:19
Car: Mégane RS3 Trophy

mart schreef:Bedankt allen voor de info (Y)

Jullie hebben mij overtuigd.

Ik ga nu voor een Megane 3 RS met het cup-chassis.

Alleen zijn ze 2ehands moeilijk te vinden.
Ik wil er 1 van >2011, <45.00km, met het cup-chassis, Recaro interieur en de RS-monitor.
Het liefst in de kleur grijs of wit. En <€25.000

Groetuhh
mijn tip is kijk eens op belgische verkoopsites ;)
bij ons staan ze echt goedkoper dan bij jullie!

verder heb ik de Trophy versie super tevreden van met ophanging en het Diff!
rijd nu voor zomer op de 19", super van gevoel
in de winter op 18", ligt zachter en iets andere reactie
mart
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 7 apr 2014 10:40
Car: Megane 310 RS Cup
Locatie: Bergen op Zoom

Bedankt voor de tip (Y)

Helaas zijn de kosten van het invoeren te hoog :-(
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Viva belastinglandia!
Mariow
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 14 mar 2014 6:19
Car: Mégane RS3 Trophy

mart schreef:Bedankt voor de tip (Y)

Helaas zijn de kosten van het invoeren te hoog :-(
is dat dan zo duur?
ken veel mensen die regelmatig auto's invoeren en valt toch best mee??
Pleiades
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 29 apr 2012 10:07

Komt nog zo'n 6000 euro bpm bovenop. En dan moet je nog kenteken aanvragen, laten keuren....
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

chico-chino schreef:goeie dag mede RS rijders

ik heb een vraagje.

reed vandaag op de snelweg met een snelheid van 125km zat toen in de 5de versnelling.
ik wilde terug schakelen naar 4 om een auto in te halen. maar schakelde perongeluk naar 2. zag die toerental omhoog komen.
ik druk na 1 sec meteen de koppeling in en schakel weer terug naar de 5. nu is mijn vraag kan de motor schade hebben opgelopen. daarna rijd de auto helemaal goed en normaal zoals altijd. geen meldingen op bc.
heeft iemand ook wel eens verkeerd terug geschakeld? of er nog eventuele schade is. of wat ik eventueel kan doen of opletten.

alvast bedankt kevin
Tja. als hij nu geen bij geluiden geeft, heb je geluk gehad. Dan is de toeren teller vast ook niet naar 9000rpm geschoten he (U)

dus ging goed. Geen horror verhalen van bougies die vast zitten in de motor kap of gebroken kleppen ect. brrrrrr :biertjuh:
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Wel dik dat hij er eindelijk is. Persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik van de sticker op de zijkant moet vinden. En stiekem vind ik het jammer dat het wederom de naam trophy heeft. Waarom niet meteen een R versie....
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Een 'R' hoort wat mij betreft helemaal gestript te zijn, toch?
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Dik hoor.
Half juni heb ik een evenement van Michelin op het circuit van Zolder waar onder meer die Cup2 band wordt gepresenteerd.
Wie weet hebben ze al wat 275 Trophy's gestrikt *best wish* (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Weinig durf, zie niet veel toegevoegde waarde tov een Megane RS 265 Cup. Alcantara stuurtje is dan wel weer leuk. :grin:

Wanneer komt de R versie? (I)
Stimpy001
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jun 2004 8:38
Car: Nr. 645

Persoonlijk vind ik de kleurstelling van het grijs op de Jaune Sirius niet mooi. Had wel wat meer mogen knallen qua kleurstelling. De velgen, stoelen en de Akrapovic zijn echter wel erg gaaf maar er is zeker nog wel speelruimte voor een R als goede afsluiter van dit model.

Vind de kleurstelling van de 'oude' Trophy mooier en meer in balans. Elke dag een genot om naar de 'oude' Trophy te kijken (en in te rijden) :grin:

Wat nu uiteindelijk alleen maar gaat tellen is de tijd die men ermee gaat rijden....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die stickers zijn een beetje aan de "rechte" kant zo op de zijkant vind ik. Verder is het een prachtig ding (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RS Passie
Berichten: 71
Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
Car: Meg 3RS 310 wiel pk
Locatie: Nederland (Den Haag)

goedemorgen

Ik heb mijn megane 2RS ingeruild voor een megane 3RS :grin:
Deze wil ik ook weer laten re-mappen door henk van fastchip :worship:
Alleen krijg ik geen contact via de site van Fastchip en de mail 'info@fastchip.nl'???
iemand een ander mail adres voor me, om henk te berijken?

En kan iemand het verschil tussen stage1 en stage2 uitleggen?
Stage2 fmic en andere uitlaat zou niet nodig zijn alleen software zou voldoende zijn heb ik me laten vertellen!?

Foto's volgen thx alvast :biertjuh:
RS Passie
Berichten: 71
Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
Car: Meg 3RS 310 wiel pk
Locatie: Nederland (Den Haag)

RS Passie schreef:goedemorgen

Ik heb mijn megane 2RS ingeruild voor een megane 3RS :grin:
Deze wil ik ook weer laten re-mappen door henk van fastchip :worship:
Alleen krijg ik geen contact via de site van Fastchip en de mail 'info@fastchip.nl'???
iemand een ander mail adres voor me, om henk te berijken?

En kan iemand het verschil tussen stage1 en stage2 uitleggen?
Stage2 fmic en andere uitlaat zou niet nodig zijn alleen software zou voldoende zijn heb ik me laten vertellen!?

Foto's volgen thx alvast :biertjuh:
Mail adres inmiddels gevonden :grin: nu nog een kleine uitleg verschil tussen stage 1 en stage 2 (Y)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Euhh....verschil stg 1 en 2.

Ik denk meer pk en meer koppel....:p , wel zover dat je stg 2 alleen kan laten doen als je wat andere dingen hebt aangepast onder andere je koppeling, die trap je anders vast en zeker uit.

Stg 2 gaat over de 300 pk zo uit me blote hoofdje.

stg 1 kan je zonder verdere aanpassingen laten uitvoeren, dan blijft alles gewoon heel.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Intercooler en uitlaatsysteem dacht ik.
RS Passie
Berichten: 71
Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
Car: Meg 3RS 310 wiel pk
Locatie: Nederland (Den Haag)

AnthonyR schreef:Intercooler en uitlaatsysteem dacht ik.
Intercooler en uitlaatsysteem dacht ik nl ook!? maar hoorde dat bij de 3RS een vermogen over de 300pk makkelijk zou aankunnen met de standaard koppeling?
toch maar eens wat meer in geen verdiepen dan hahah
jahuisman
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 9 okt 2009 11:29
Locatie: Hoofddorp

Mijn 3RS, st 2 320 pk 400nm doet het al 45000 km zonder problemen met standaard koppeling
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
mar©
Berichten: 65
Lid geworden op: do 19 jun 2008 12:27
Locatie: Nijmegen

ik rij zelf met stage 2 rond 320pk en 466nm :beer:
intercooler,turboback uitlaatsysteem, intake hose en BMC inleg filter
RS Passie
Berichten: 71
Lid geworden op: za 2 aug 2008 9:47
Car: Meg 3RS 310 wiel pk
Locatie: Nederland (Den Haag)

mar© schreef:ik rij zelf met stage 2 rond 320pk en 466nm :beer:
intercooler,turboback uitlaatsysteem, intake hose en BMC inleg filter
Thx... kijk hier heb ik wat aan!
Stage1 alleen remap rond de 300pk max
Stage2 intercooler+uitlaatsysteem en remap over de 300pk

Heb je een prijs indicatie voor mij voor een stage2 :grin:
mar©
Berichten: 65
Lid geworden op: do 19 jun 2008 12:27
Locatie: Nijmegen

Beetje een globale prijsindicatie van de onderdelen waarmee ik zelf rond rij.
K-Tec intercooler 700
K-Tec uitlaatsyteem met downpipe 1205
BMC filter 60
Intake hose 112
En dan een goeie remap zal ongeveer 600 euro zijn afhankelijk van waar je het laat doen.
Als je meer wilt weten stuur maar een pm :beer:
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Zijn er al filmpjes over het geluid wat het Akrapovic systeem geeft? Ik meen vorige week op de snelweg een rode tegen gekomen te zijn in Luxemburg, die reed aan de andere kant op de snelweg voorbij en jankte behoorlijk :D
chico-chino
Berichten: 40
Lid geworden op: di 4 feb 2014 0:45
Car: megane rs3

Heren,

ik wilde binnenkort mijn rs gaan verlagen dmv een schroefkit. Alleen er zijn niet zoveel keus. Je hebt kw v3. H&R hebben ook een set.
persoonlijk ben ik geinterreseerd in Bilstein B14 [img]https://www.etektuning.com/product_imag ... 135245.jpg[/img]

heeft iemand ervaring met deze set ????? Aangezien deze redelijk betaalbaar is.
ik weet wel dat bilstein super goeie suspension maken. Maar aangezien dat mijn megane rs al af fabriek met cup onderstel een sublieme wegligging hebben. Vraag ik me af of zo'n set een toevoeging is voor de wegligging. Of moet ik eigenlijk een duurdere set nemen zoals de kw v3 of bilstein clubsport om de wegligging nog beter te laten worden????
Plaats reactie