Gran Turismo 5 League 2013/2014 - Race 7: ROAD COURSE - DAYTONA
Terugblik op race 6: GRAND VALLEY SPEEDWAY
Door: Arco (peije)
Grand Valley Speedway. Klinkt als een snelle baan en is dat ook. Met een mooi lang recht stuk waar bovengemiddelde snelheden kunnen worden gehaald. De auto’s in kwestie zijn in eerste instantie niet de auto’s die je hiervoor geschikt acht : Dikke Duitse Sedans. De keuze kon de machtige, maar niet strak sturende Mercedes-Benz E55 AMG met de donderde V8 Kompressor zijn of wellicht de Audi RS6 met 4WD voor immense grip die nodig is bij dit geweld met 2 flinke turbo’s, of anders nog de BMW M5 met de machtige, hoogtoerige V10 met immens koppel en 7 versenllingen.
Tijdens de spaarzame oefensessies online (waar helaas sommige deelnemers zich weer niet lieten zien…), bleek al redelijk snel dat ondanks het imposante gewicht van 2000kg, maar dankzij het opgeschroefde vermogen naar 600pk, de BMW M5 het snelst was. Om meteen daarbij te vermelden dat het voor sommige onder ons (waaronder ik) een complete verrassing was hoe deze auto zich verbazingwekkend goed gedroeg met wat aanpassingen aan het onderstel en remmen bij snelle bochten en hard aanremmen.
Persoonlijk was ik eerst wat sceptisch tegenover de race, maar gaandeweg de oefensessies kregen ik en anderen er steeds meer plezier in. Wat een geluid, wat een wegligging… je kon toch wel wat gooien met zo’n zware tank op 4 wielen !
Tijdens die oefensessies, en zo af en toe via de WhatsApp, kreeg men door dat er zo af en toe toch wel heel erg snelle tijden werden gereden die op of rondom de 1:51:500 bleven hangen : verdomd snel! Het verbaasde eigenlijk niemand dat deze tijden werden gereden door de 3 sterrijders van de competitie : Roderik (Aggie_R6), Roy2, (BMFWinnfield) en Droes (R5AlpineTurbo). Het gros van de deelnemers bleef hangen op een spaarzame seconde achterstand, maar meestal was dit meer. Nadeel was alleen dat dit maar maximaal 3 ronden kon worden volgehouden! De bandenslijtage ging zo snel dat er zelfs werd gesproken over een 3 pits strategie. Na wat beter afstelwerk met differentieel, uitlijning en het gebruik van de tractiecontrol kon dit worden teruggebracht naar een 2-pitter. Een enkeling daargelaten die dacht dat zelfs een enkele stop ook mogelijk was, werd uit zijn droom geholpen tijdens een oefenrace…
De race die volgde, begon met de gebruikelijke kwalificatie. 20 minuten en een rondje van onder de 2 minuten betekende dus toch wel 1 of 2 keer de pit in voor nieuwe verse banden om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. BMFWinnfield begon de kwalificatie goed en zette een tijd neer die afbreuk deed aan zijn kwaliteiten : 1:52:7xx. Die tijd bleef lange tijd hangen en kwam totaal niet overeen met de oefensessies. Zenuwen? Toch de mindere tijd door gebruik van tractiecontrole? Meerdere auto’s op de baan? Wie zal het zeggen?
Peije (Arco) reed halverwege de kwalificatie ietsjes eronder en bleef daar tot het 3/4e van de kwalificatie hangen, totdat de echte mannen zich gingen roeren. BMFWinnfield reed een zeer scherpe 1:51:5XX en stond daarmee op de 1ste plek, Droes reed een zeer verdienstelijke 2e tijd en Roderik bleef wat achter met een 4e tijd. Totdat de laatste 3 minuten ingingen! Hij knalde er met verse banden en wat minder brandstof dan de rest een retestrakke 1:51:4xx uit. De startopstelling was bekend.
Toen de race. De eerste bocht is vaakst het cruciaalst. Ernstige delicten bleven uit, de tikjes bij aanremmen en het nemen van de eerste bocht (beter gezegd: doorglijden op koude banden) horen er bij.
Na de eerste ronde was plek 1,2, en 3 nog zoals de kwalificatie maar de plekken daarachter ietwat door elkaar gehusseld. Peije was zijn 4e plek kwijtgeraakt en lag 7e. AvM79 (Antonie) lag op de 4e met daarachter DeSelder (Merijn) op 5 en gtt16vpower (Jochem) op 6. Gerarh was door een uitglijder in de 2e bocht een plek verloren en lag 9e.
Jochem verloor helaas bijna op dezelfde plek als Gerarh, maar dan een ronde later zijn 6e plek dankzij het groene gras en kwam op plek 8 terecht waardoor De_Bastaard (Twan) ineens op plek 7 lag met ietwat verder voor zich vechtend voor plek 4, Merijn, Antonie en Arco. Helemaal vooraan alsof er een elastiekje tussenzat, de 3 musketiers van de GT5 League. NL Storm (Thierry) zag zich helaas terug op de laatste plek met wat meer achterstand dankzij wat grip problemen. Realistisch rijden blijkt net wat anders te zijn dan droog oefenen, zullen we maar zeggen.
Ronde 3,4 & 5 waren van het settelen voor het vervolg van de race. Helaas voor Jochem dat hij door wederom het gras een 2tal plekken naar achteren werd verwezen en de 3 middenmoters die het met elkaar aan de stok kregen. Beetje duwen, trekken, vloeken en doorrijden maar.
De top 3 lag stevig vooraan, maar niet voor lang! Aggie voelde bij het ingaan van de 4e ronde de hete adem van Roy2 in zijn nek en moest vechten voor plekbehoud. Roy drong aan en kwam langszij, Aggie terugwijzend naar plek 2. Gerarh had toch enige moeite om de ongeoefende De_Bastaard voorbij te komen. En toen ineens leek het over voor Aggie! Bij het opkomen van het rechte stuk, met de hete adem van ditmaal Droes in zijn nek, ging hij iets te wijd door wat gripgebrek en slipte daardoor over de baan met als gevolg het raken van de pits ingang. Een 360 graden draai verder en de keuze om een vervroegde pitsstop te maken, was gemaakt. Hij viel terug naar plek 10… Zo’n zelfde aktie zou ook De_Bastaard ondergaan bij het einde van ronde 6, met zelfs als gevolg dat hij enige tijd moest keren om de pits in te komen. Plekverlies als gevolg helaas. Jochem, Gerarh en ClioWilliams2957 bleven de gehele tijd redelijk dicht bij elkaar, waarbij Jochem aan een comeback bezig was.
Ronde 9: De eerste rijders gingen al voor hun eerste geplande pitstop. De keuze was duidelijk : een 2-stopper zou het worden. Maar wacht, wie reden daar wel door? Zou het dan toch in een 1-stopper kunnen, was het andere tactiek of gewoon Haagse bluf? Nou nee, het bleek een andere taktiek te zijn. Arco & Jochem gingen alsnog aan het einde van ronde 9 de pits in, waardoor BMFWinnfield, Droes en Aggie weer 1,2,3 lagen in het veld. Uitzondering hierop was ClioWilliams2957 die toch nog zonder te pitten ronde 10 inging. Gaat dat goed komen, vragen wij ons af... Nee. Ronde 10 was een glijpartij voor deze jongen. Zijn banden waren te ver versleten om het immense vermogen en koppel te op het asfalt te krijgen. Ook hij koos eieren voor zijn geld en maakte de noodzakelijke pitstop.
De volgorde na deze noodzakelijke onderbreking bleef in grote lijnen gelijk aan die van de start. Eens kijken of het 2de gedeelte van de race nog enige spanning met zich mee kan brengen!
Het gevecht om plek 9 & 10 tussen een zwaar gehavende Bastaard en de blauwe M5 van ClioWilliams mogen niet onbeschreven blijven. Links kijken, rechts gaan en visa versa. De jongens leken de M5 de baas. Helaas moest Antonie iets afhaken bij het gevecht om plek 4,5 &6 met Merijn en Arco. Arco reed als een malle om te kijken of hij Roderik kon bijhalen, die was afgehaakt om het gevecht met plek 2 met Droes. De afstand leek op papier niet groot met nog 12 ronden te gaan, met Merijn in zijn kielzog. Intussen had Roy zich losgeweekt van de Belg met de hete, of beter gezegd, Duvels-adem, in zijn nek. De strijd leek beslist met in het vooruitzicht de 2de pitsstop.
Ronde 16: Een voortijdige pitsstop door Roderik dankzij zijn vervroegde eerste pitsstop zorgde voor wat opschuiving van plek 4 naar 3 van Arco en van 5 naar 4 voor Merijn en van 6 naar 5 voor Antonie. En van 7 naar 6 voor Gerarh. Voor Roderik was dit meer het proberen te consolideren van zijn tijden die snel waren om zodoende zijn 3e plek veilig te stekken, wetende dat de rest ook nog naar binnen moest voor vers rubber. Het vechten om plek 4 & 5 tussen Merijn en Antonie ging stevig, maar fair en besloten allebei om aan het eind van ronde 16 wederom gezamenlijk de pits in te duiken. Een haat-liefde verhouding is nog nooit zo spannend geweest! Roderik kon hiervan profiteren en schoof door naar plek 4 met voor zich Droes op 3 en Roy op 2, omdat ook zij zich moesten voorzien van nieuw, vers rubber, welke voorzagen in de noodzakelijke grip. Arco schoof door een uitgestelde eerste pits door naar plek 1 met achter zich een jagende Roy op vers rubber. In de tussentijd kroop Jochem dichterbij naar Gerarh dankzij constant rijden. Nadat bijna een ieder zijn laatste pits had gemaakt aan het eind van ronde 17, kon aan de opmaat worden begonnen voor een, hopelijk heroïek, slot van de race. Alleen ClioWilliams moest alsnog een pitsstop maken zodat hij niet teveel tijd zou verliezen vanwege gripproblemen.
Roderik had door goed en constant rijden een flinke bres geslagen tussen hem en Arco op plek 4 en lag stevig op plek 3. Plek 1 en 2 lag ook al redelijk vast of Roy1 moest een flinke fout maken, waardoor de constant rijdende Duvel uit België alsnog de winst kon kapen. Op enige afstand het gevecht in de achterhoede tussen Gerah en Jochem welke nog steeds verwikkeld waren in een titanenstrijd die niet zou misstaan in Days of Thunder. In ronde 20 kon Jochem door de wellicht constante druk op Gerarh plek 7 veroveren. Maar Gerarh gaf zich niet gewonnen en drong aan, maar moest door een foutje helaas iets afhaken. Arco consolideerde zijn plek 4 omdat Roderik sterk bleef rijden op plek 3 met daarvoor Droes op een stevige plek 2 en op een mooie afstand voor zich Roy op plek 1. De race leek gestreden totdat in ronde 22 AvM79 een fout door gripgebrek maakte waarbij Merijn kon profiteren. De plekken werden omgedraaid. AvM kon de daarop volgende rondes wel aansluiten, maar een plekwinst zat er niet meer in.
Roy op een verdiende 1ste plek met constant rijden met in zijn kielzog de Duvelsrijdende Belg op plek 2 die daarmee vrede had. Zijn 1ste plek in het kampioenschap is geen moment in gevaar geweest. Helaas voor Roderik een 3e plek die door een vroegtijdige fout niet meer hersteld kon worden.
Op naar de volgende race, waarbij Muscle Cars met veel vermogen en koppel op een kombaan toch wel enige oefening vereisen…
See you all online de komende tijd!
Uitslag race 6: GRAND VALLEY SPEEDWAY
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/815x2 ... 5/6vme.jpg[/img]
KLIK HIER VOOR DE OFFICIAL STATEMENTS
KLIK HIER VOOR DE STANDINGS
Next up: Daytona Road Course in Vintage Muscle Cars!
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/800x4 ... 3/6lgn.jpg[/img]
Race details:
Date: 5 februari 2014
Lobby open: 19:30 uur
Start Practice: 20:00 uur
Start Race: 20:20 uur
Circuit: Road Course - Daytona
Weather: Dry, daylight
Event Settings
Game Mode: Normal Race
Laps: 30
Start Type: Grid Start
Grid Order: Fastest First
Boost: No
Penalty: Weak (Also Effective During Free Runs)
Automatic Race Start Cycle: 20 Minutes
Race Finish Delay: 180 seconds
Visible Damage: On
Mechanical Damage: Light
Disable Collisions: Off
Slipstream Strength: Weak
Tyre/Fuel Depletion: Normal
Grid Reduction on Wet Track/Track Edges: Real
Regulation Settings
Car Restrictions: Vintage Muscle Cars
Performance Points: Max. 550
Power: Unrestricted
Weight: Unrestricted
Drivetrain: Unrestricted
Tyre Restrictions: : Racing - Soft
Vehicle Tuning: Unrestricted
No Skid Recovery Force: Yes
No Active Steering: Yes
No ASM: Yes
Driving Line Off: No
No TCS: No
No ABS: No
Layout van het circuit:
[img]https://imagizer.imageshack.us/v2/633x4 ... 4/ph75.png[/img]
KLIK HIER VOOR HET REGLEMENT
Race
Woensdag 5 februari zal vanaf 19:30 een race gehost worden in de Open Lobby, genaamd GT5 League - Race 7. Je kunt deze race joinen door degene die de race host (dit wordt ruimschoots van tevoren bekend gemaakt) op te zoeken en via zijn Lounge de room binnen te gaan. Omdat de race gehost wordt in de Open Lobby kun je deze hier ook vinden. Filter daarvoor op het circuit waar de race verreden wordt en op 'Race for Real'. Het kan zijn dat je het scherm een aantal keer moet verversen om de race in beeld te krijgen. Het is te allen tijde handiger om via de host te joinen. Zorg daarom dat je iedereen toegevoegd hebt als vriend in PSN. De PSN-namen staan in de lijst hieronder.
BELANGRIJK:
Om te zorgen dat de organisatie, die zelf ook deelneemt aan dit evenement, zich beter kan concentreren op de race, is het van belang dat je jezelf aanmeldt voor elke aparte race! Aanmelden kan alleen als reactie op een mail die een week voorafgaande aan de race wordt verstuurd naar het e-mail adres wat je door hebt gegeven aan de organisatie. Aan de hand van het aantal aanmeldingen zal een limiet ingesteld worden op het aantal mensen wat de room kan joinen. Het is van belang dat iedereen minimaal 10 minuten voor aanvang van de race in de room aanwezig is, zodat alle plaatsen bezet zijn en er geen onwelkome gasten kunnen joinen! Zorg dus dat je uiterlijk om 19:50 aanwezig bent.
Aangezien de kwalificatie pas om 20:00 uur start, zullen er extra restricties van toepassing zijn. Het maximale aantal Performance Points zal worden teruggebracht naar het minimum, zodat niemand een kwalificatietijd kan neerzetten. Vaaf 20:00 uur zal deze restictie worden opgeheven, waarmee het startschot kwalificatie gegeven wordt.
De race zal automatisch starten nadat de kwalificatietijd is verstreken. Zorg dus dat je ruim op tijd een kwalificatierondje hebt gemaakt.
Wildcards
Op dit moment zijn er 12 mensen die zich officieel hebben aangemeld.
01. Droes Junior (R5AlpineTurbo)
02. Roderik (AggieR6)
03. GeniusTheGZA (Gerarh)
04. Jochem de Haas (gtt16vpower)
05. Roy (REALGRAPJAS)
06. Twan (De_Bastaard)
07. Arco (peije)
08. Allepinie (AvM79)
09. Merijn (DeSelder)
10. Thierry (NL_SToRM)
11. Roy (BMFWinnfield)
12. Danny (ClioWilliams2957)
Wildcard:
01.
02.
03.
04.
In totaal zijn dit 12 mensen, terwijl er 16 plaatsen per race beschikbaar zijn. Er zijn dus in principe 4 wildcards te vergeven voor mensen die ook eens mee willen doen. Meld je hiervoor aan via PM, in dit topic, het aanmeld topic op per mail. LET OP: Als je je niet aanmeldt, zul je niet worden toegelaten tot de race! Wanneer er wildcards zijn vergeven worden deze vermeld in deze startpost.
Mochten er vragen zijn, laat het dan even weten.