tutuur schreef:Loopt ie ook heel erg verneukt of alleen te rijk?
Als ie echt continu dik verzuipt zou de gezamelijke massa van de injectoren ook kortsluiting kunnen maken waardoor ze vol open staan. Heb ik ook gehad een half uur voor ik naar Les Sanglier vertrok.
Deze zit ergens in de buurt van je distributiedeksel in de draadboom.
Dit was ook mijn eerste gedachte.
Ik heb toen de injector rail met injectoren eruit gehad tijdens het starten en dan zag je ze pulsen.
Maar kun je dit meten?
Ik zal het nog een keer nakijken want dit is wel wat alles zou verklaren
Luco/Alpine-racer schreef:Sorry hoor Mark, maar als je motorolie echt naar benzine stinkt is die damp niet alleen condens.
Dit denk ik dus ook, benzine en condens.
Hopelijk is er niet teveel naar de klote.
Ik ga van de week ff een paar liter nieuwe olie halen en kijken of er iets te spoelen valt.
Of maar een paar keer vervangen om zoveel mogelijk benzine eruit te halen.
Spoelen hoeft niet echt, gewoon olie en filter vervangen.
Benzine is redelijk dun, blijft bijna niks van achter.
na verversen je olie goed peilen en dan kijken nadat die gelopen heeft of benzinepomp gedraaid heeft kijken of oliepeil gestegen is, zo ja is er iets goed fout.
Chip is van Menno.
Injectoren krijgen + van benzinepomprelais en de - is een geschakelde van de ecu, pin 20 en 21.
Deze 20 en 21 komen ter hoogte van de distributie samen met de 4 minnen van de injectoren.
Dus alle vier de injectoren pulsen tegelijk, ten alle tijden
Is de chip nog wel goed?
Ik zou ook even kijken wat er gebeurt als je de benzinepomp laat lopen, voor hetzelfde geld blijft er een injector open staan?
Luco/Alpine-racer schreef:Is de chip nog wel goed?
Ik zou ook even kijken wat er gebeurt als je de benzinepomp laat lopen, voor hetzelfde geld blijft er een injector open staan?
Volgens mij moet ik de motor starten om te kunnen kijken of er een injector open blijft staan.
De ecu heeft een signaal nodig van de krukas opnemer.
En aangezien ik geen olie meer heb word dat morgen.
Je kan nu toch wel kijken wat er gebeurt als je contact aanzet, dan moet de benzinepomp toch druk op gaan bouwen?
Als dat zo is kan je wel kijken of er ergens benzine doorlekt bij de injectoren.
tutuur schreef:Gezien of gemeten? Als je de ecu stekker los haalt zou je op 20-21 iig geen massa moeten kunnen meten.
En dat doe ik dus wel.
Ik heb ook benzinepomprelais los gehaald omdat ik anders misschien aarde meet door de andere sensoren die geschakeld worden door dat relais.
tutuur schreef:Gezien of gemeten? Als je de ecu stekker los haalt zou je op 20-21 iig geen massa moeten kunnen meten.
En ik meet wel massa.
Ik heb ook benzinepomprelais los gehaald omdat ik anders misschien aarde meet door de andere sensoren die geschakeld worden door dat relais.
Als je gewoon alle stekkers van de injectoren los haalt weet je het 100% zeker, met je dan met de ecu stekker los massa op 20/21 dan maakt ie ergens sluiting, vermoedelijk bij dat blokje aangezien die verder niet geisoleerd is.
tutuur schreef:Als je gewoon alle stekkers van de injectoren los haalt weet je het 100% zeker, met je dan met de ecu stekker los massa op 20/21 dan maakt ie ergens sluiting, vermoedelijk bij dat blokje aangezien die verder niet geisoleerd is.
Injector stekkers los gehaald en ik meet geen massa meer.
Pff, eerst maar eens het familie rondje gaan doen en dan misschien vanavond weer verder.
ik zou je brandstofrail eens los halen met de injectoren er nog in. Dan op contact zetten en kijken of ze lekken of open blijven staan. Ik heb het bij een kammeraad gehad die sluiting had in de kabelboom. Daar stond het blok tot de nok toe vol met benzine.
Met die standaard injectoren liep tie ook niet lekker.
Toerental schommelde erg en de afr ging daarmee op en neer. Hoog toerental had afr 14,5 laag toerental was afr 13.
andere ecu erop waarvan men zeker weet of die goed is.
Maar stukje voor stukje dingen controleren.
eerst kijken of de injectors al benzine doorlaten voor ze uberhaupt aangestuurd worden, dus benzinepomp laten draaien en kijken wat er gebeurd, lekken ze dan al zijn het je injectors.
Maar omdat je zei dat die met andere injectors ook al beroerd liep, kan het zomaar zijn dat je ecu kapot is, tenslotte kan er aan elektronika van alles kapot.
Ik had ook nog wat meetwaardes gefilmd dinsdag.
Dit is met standaard injectoren.
Ik meet achtereenvolgens pin 14(die zit er in), 15, 33 en 35
Klik op de foto:
Ff voor de duidelijkheid
Pin 14 inlaat temp: 2v is goed
pin 15 kvs temp: 0,4v is ook goed
pin 33 map sensor: 0,8v is ook goed
pin 35 lambda ecu: zeg het maar
Motor loopt zo beroerd dat daar niets van te zeggen is, denk ik.
Ik hoop morgen olie te kunnen halen en 's avonds tijd te hebben om weer verder te trouble-shoten.
Ik zal morgen eerst de injectoren testen.
effe starten met de injector gallerij los bovenop het kleppendeksel en dan kijken of alle
4 mooi injecteren.
doe dit wel ff met 2 man 1 starten in de auto en de ander ff kijken.
gewoon ff 5 a 10 sec.
dan kan je het goed zien.
kan het ook zo zijn dat als de motor niet op bedrijfstemp komt dat ie dan
de injectoren langer openstuurt?
dit weet ik niet zeker.
verder gewoon eens ff de straat op en neer langzaam rijden en dan nogmaals kijken?
hij tikt ook wel erg klinkt het in het filmpje zijn alle stoters wel goed met olie gevuld?
dit wordt pas goed na een stuk rijden op bedr. temp en dan een paar maal
lekker hoog in de toeren rijden.
Injectors zijn getest en goed bevonden.
Ik heb contact van aangezet, plus van de pomp doorverbonden en even laten lopen. Geen lekkages.
Daarna de pomp weer normaal aangesloten en injectors omhoog gericht en starten maar.
Ook die test is geslaagd volgens mij.
Tenminste, totdat de accu leeg was.
Wat nu?
Wat veroorzaakt het zo rijk lopen?
Te grote injectoren? Met originele loopt tie ook te rijk.
Te weinig lucht?
Ecu stuk?