ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja ik snap dat jij die commerciele prietpraat moet geloven vanwege je werk, maar het is echt geen rocketsience.

Grip is slijtage, zo simpel is het, als er een band zou zijn met veel grip en geen slijtage zouden ze geen band meer verkopen.
Des te zachter het compound, des te meer grip en des te eerder die warmer wordt gaat smeren.
Des te harder het compound, is minder grip en dus minder warmteontwikkeling en dus minder snel smeren.

Maar een band met dezelfde grip zal ook ongeveer net zo snel warm worden en ongeveer net zo snel slijten en ook gripverlies vertonen, dus de combinatie die gevraagd werd kan gewoon niet.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Luco/Alpine-racer schreef:Ja ik snap dat jij die commerciele prietpraat moet geloven vanwege je werk, maar het is echt geen rocketsience.
Zeker geen raketwetenschap want zelfs jij hebt er verstand van :lol:
Nog meer zelfs dan alle mensen die in het vak zitten :worship:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

Ja hoe goed een band gestest wordt zegt ook niet altijd alles.

Ik had een keer onder mijn Scenic Goodyear optigrip banden gelegd. Waren als best getest door de ANWB en andere.

Onder mijn auto 5 keer lek in korte tijd en cuppen als de hel. Totaal dus niet geschikt voor de auto. Daarna maar weer Michelin EnergySavers eronder en geen enkel probleem meer.
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

remcob schreef:Ja hoe goed een band gestest wordt zegt ook niet altijd alles.

Ik had een keer onder mijn Scenic Goodyear optigrip banden gelegd. Waren als best getest door de ANWB en andere.

Onder mijn auto 5 keer lek in korte tijd en cuppen als de hel. Totaal dus niet geschikt voor de auto. Daarna maar weer Michelin EnergySavers eronder en geen enkel probleem meer.
Klopt, die verhalen ken ik. Over het algemeen neem ik voor mij zelf echter de testen van SportAuto en EVO wel serieus. Die jongens hebben een vracht ervaring voor wat betreft banden voor 'sportief'gebruik waar wij allemaal als RTC leden samen nooit aan toe komen.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja en dan inhoudelijk gewoon niet reageren, omdat je er zoveel verstand van hebt (Y)
Omdat je maar een zin quote
Grip is slijtage, zo simpel is het, als er een band zou zijn met veel grip en geen slijtage zouden ze geen band meer verkopen.
Des te zachter het compound, des te meer grip en des te eerder die warmer wordt gaat smeren.
Des te harder het compound, is minder grip en dus minder warmteontwikkeling en dus minder snel smeren.

Maar een band met dezelfde grip zal ook ongeveer net zo snel warm worden en ongeveer net zo snel slijten en ook gripverlies vertonen, dus de combinatie die gevraagd werd kan gewoon niet.
Of lukt inhoudelijk reageren je niet :smile:

Ik zet er maar een smile bij, want dan mag alles (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

MOD
Laten we het gezellig houden, mannen. (Y) 100 mensen, 100 meningen.
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

Van de week toch even bij de bandenboer geweest. Tegenover mijn werk kwam ik eigenlijk toevalligerwijs achter zit er eentje. Bandimex in Rotterdam. Ik dacht mocht het niks zijn kan ik altijd nog eens naar Jan Steverink rijden, maar da's voor mij dus 1.5 uur rijden. ;)

Bandimex doet o.a. ook force matching.

Daar alles laten uitlijnen/balanceren. Zie afbeelding.

[img]http://imageshack.us/scaled/large/594/r8y6.jpg[/img]

De waardes zeggen mij niet zo heel veel maar het lijkt wel beter te zijn nu.

Misschien kan Dolf wat toelichting geven? :)

Zij meldde mij ook dat er achter al lichte cupping is.

Nu vraag ik mij af of ik hievoor bij de dealer moet gaan klagen. Bij aflevering hebben ze de voorbanden vervangen. km stand toen 13.000 km, vrijwel direct geklaagd over trilling in de auto. Dealer heeft gekeken maar niks gevonden, ook niks gemeld over cupping.

Nu bij 20.000km en zeg maar 3 maanden in het bezit dus al last van cupping op de achterbanden.

De banden die eronder liggen zijn Dunlop Sport Max TT banden.

Wat denken jullie?
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ze hadden wellicht die nieuwe beter achter kunnen monteren. Achterbanden gaan veelal "te lang" mee op een FWD auto. Naar voren dus en oproken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Iets meer wielvlucht stuurt lekkerder, verder redelijk ok.
Nu klap ik even uit de school zonder in details te treden: Je zult problemen blijven houden met de TT's, gooi ze eraf voor RT's of Michelin PS3 en je zult nog lang en gelukkig van je auto genieten 8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

remcob schreef:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?
Da's nou precies het probleem. Officieel mag de dealer natuurlijk gewoon TT's monteren. Alleen wanneer je veel ervaring hebt in banden dan laat je dat wel uit je hoofd vanwege de daaropvolgende klachten. Alle merken banden hebben wel eens een, hoe zal ik zeggen, wat moeilijker type in de familie. ;-)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

is er eigenlijk een voordeel/nadeel aan het gebruiken van de pilot sport 3 in 87w ipv 83v?
betekend de hoogere last waarde automatisch een stijvere band?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

remcob schreef:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?
Ik zou je banden gewoon laten vervangen puur voor het rijgenot (geloof mij ik heb mij ook te lang zitten ergeren). De dealer kan er niets aan doen dat de banden gaan cuppen. Ik zou daar een klacht bij dunlop over neer leggen. Al zal het niet veel helpen.

Suc6!
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Patrick RS schreef:
remcob schreef:Dus Dolf eigenlijk zeg je dat de dealer de auto geleverd heeft met de verkeerde banden? :)

Waarom blijf je problemen houden met de TT's? Te stug?
Ik zou je banden gewoon laten vervangen puur voor het rijgenot (geloof mij ik heb mij ook te lang zitten ergeren). De dealer kan er niets aan doen dat de banden gaan cuppen. Ik zou daar een klacht bij dunlop over neer leggen. Al zal het niet veel helpen.

Suc6!
Geheel met je eens Patrick (behalve het klaagadvies, zonde van de moeite)! En verdien je verlies terug met een lang meegaande band als bijvoorbeeld de meeste Michelin's.
Verder kun je geen loadindexen met elkaar vergelijken als de snelheidscoderingen verschillend zijn. php

Succes en plezier met je nieuwe banden

Kies hier de juiste auto en zie wat goed voor je is http://www.steverinkbanden.nl/wcc_search_cars.php
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Hmmmmmm, die link geeft niets ouders weer als een clio 3.....
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

bozothenutter schreef:Hmmmmmm, die link geeft niets ouders weer als een clio 3.....
Zie in het rechtervenster alle renaults staan. :) Of bedoel je wat anders?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Hmmm site werkt niet goed op een mobieltje blijkbaar. zie geen scrollbalk....excuses.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

bozothenutter schreef:Hmmm site werkt niet goed op een mobieltje blijkbaar. zie geen scrollbalk....excuses.
Bedankt voor de tip, ga ik doorgeven. (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik krijg fijne Pilotsport 3's onder de Mégane straks (Y) Met W of Y index afhankelijk van wat er op voorraad ligt.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

Nog eens goed naar m'n banden gekeken blijkt dat ik drie Sport Max TT's eronder heb liggen en rechtsvoor een Sport Maxx GT.

Dan kan ik misschien zeuren over m'n banden maar dit vind ik toch wel slordig van een dealer.

Ga ik ze toch eens op aanspreken.
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Adinsx schreef:Ik krijg fijne Pilotsport 3's onder de Mégane straks (Y) Met W of Y index afhankelijk van wat er op voorraad ligt.
(Y) (Y) (Y) (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

remcob schreef:Nog eens goed naar m'n banden gekeken blijkt dat ik drie Sport Max TT's eronder heb liggen en rechtsvoor een Sport Maxx GT.

Dan kan ik misschien zeuren over m'n banden maar dit vind ik toch wel slordig van een dealer.

Ga ik ze toch eens op aanspreken.
(N) (N) (N) (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Vredestein Sessanta's, is dat wat?
Zal het vanaf volgende week ervaren, maar ben ff benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben, m'n collega komt uit de banden wereld en is er helemaal weg van :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Banden wisselen van voor naar achter en visa versa. Is dat aan te raden ivm gelijkmatige slijtage? Of slijten de achterbanden scheef door het camber waardoor deze voorop raar weggedrag gaan vertonen?
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Christiaan schreef:Banden wisselen van voor naar achter en visa versa. Is dat aan te raden ivm gelijkmatige slijtage? Of slijten de achterbanden scheef door het camber waardoor deze voorop raar weggedrag gaan vertonen?
Christiaan, dan moet je nogal heel royaal met je camber gaan willen ze scheef afslijten :lol:
Lekker wisselen wanneer je tot slot graag vier, misschien anderssoortige, banden wil kopen. Bevallen je banden goed dan lijkt het me beter telkens twee nieuwe banden te kopen aan de voor of achterkant wanneer dat nodig is. 8)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

-jacco- schreef:Vredestein Sessanta's, is dat wat?
Zal het vanaf volgende week ervaren, maar ben ff benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben, m'n collega komt uit de banden wereld en is er helemaal weg van :D
Weg van het design zeker?

De Sessanta is een band van 2004 en was meer gericht op design dan dat wat een band moet / kan hebben als grip, afrolgeluid etc.

Het profiel is daarbij erg van belang. De technici van Vredestein gaven bij de introductie van de Ultrac Vorti op de Hungaroring aan dat bij de Sessante 'vorm' leidend was en de technici zich daar op moesten aanpassen met de mix van rubber, opbouw van de band etc.

Bij de nieuwe Vorti is dat stuk design minder belangrijk geworden.
Ja, de Sessanta ziet er leuk uit, maar is verouderd én er zijn betere banden.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Christiaan
Berichten: 1160
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
Locatie: Alphen a/d Rijn

Thnx Dolf! Banden bevallen goed (Pirelli P Zero) dus dan koop ik wel twee nieuwe zodra de voorbanden op zijn. (Y)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

tutuur schreef:Ik heb een nieuw setje velgen gekocht voor de Dci dus het is ook weer bandentijd.

De banden waar ik in geïnteresseerd ben:
Continental contact sport 2
Pirelli p zero nero
Yokohama s.drive

Ik heb ook al ervaring met Toyo T1-r's, ze plakken als een idioot maar slijten net zo erg en op nat wegdek zijn ze bagger.

De pirelli's heb ik meerdere malen gehad en bevallen mij opzich goed, echter zijn dit ook gelijk de duurste van de 3 en wellicht is er een beter alternatief?

Alle meningen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

csc2 is een oude band, zou ik direct van je lijstje halen ;-)
Racing is the best way to convert money into noise
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De p zero toch ook? :p
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Iemand die deze een keer wil proberen? Als mijn huidige setje op is ga ik ze in ieder geval eens proberen.

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-240587
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

tutuur schreef:De p zero toch ook? :p
wat is de opvolger ervan dan? na csc2 is 3 en 5 gemaakt
Racing is the best way to convert money into noise
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dan kan ie qua techniek nog wel oud zijn, toch? :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Precies, er is gewoon nooit een opvolger gekomen :p

Ik lees overigens ook wel goede dingen over de yokohama's.
De csc2 lees ik dan weer meer slechte dingen over...

Over de pirelli's zeggen ze eigenlijk dat alles goed is behalve sneeuw (duh), echter de één is juist verrast hoelang ze mee gaan en de ander zegt dat ze slijten als een gek.

Ik kan daar vrij weinig over oordelen, mijn P zero's voor op de 9 zijn binnen het jaar al bijna op :D
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

tutuur schreef:Over de pirelli's zeggen ze eigenlijk dat alles goed is behalve sneeuw (duh), echter de één is juist verrast hoelang ze mee gaan en de ander zegt dat ze slijten als een gek.

Ik kan daar vrij weinig over oordelen, mijn P zero's voor op de 9 zijn binnen het jaar al bijna op :D
Goh... Wat gek :beer:

Wat voor maat velgen en banden heb jij nu op de 9 liggen?

Ik zit zelf voor de velgen die ik vorige week heb gescoord te twijfelen tussen Toyo Proxes T1-R en Bridgestone Potenza's...
Plaats reactie