ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yoko houd zich bij mij veel beter
duurt iets langer als R888 voor ze volle grip hebben maar houden het ook langer vast.

verder zijn het 55 banden ipv 50 dus iets hogere topsnelheid als met R888
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Als je een sponsor gevonden hebt Leon doe het dan zo
http://www.steverinkbanden.nl/upload/Pr ... 202009.pdf

:bang:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Leoncozijn
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 18 jul 2011 14:22
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Kost dat voor 2 bandjes ? :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Leoncozijn schreef:Kost dat voor 2 bandjes ? :)
Net zoveel als 6 exalto's !!!! :lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

mark 5t schreef:yoko houd zich bij mij veel beter
duurt iets langer als R888 voor ze volle grip hebben maar houden het ook langer vast.

verder zijn het 55 banden ipv 50 dus iets hogere topsnelheid als met R888
Mee eens Mark, ze zijn iets duurder maar dat zijn ze wel waard (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Voor een ringrijder met nog geen 100-150+ ronden ervaring is de UHP zoals Federal juist zeer interessant, met alle respect maar veel mensen praten weer puur in hun eigen straatje... en dat straatje is meestal gewoon full racer op een trailer...

Leon zoekt gewoon een straatband met net ietsje meer, dus moet je in de UHP range gaan zoeken, omdat die vaak met warmte nog steeds lekker werken en ook weer niet zo gigantisch snel slijten + nog enig rijcomfort bieden voor naar de ring en weer terug.

Dus een R1R is leuke eerste stap, die is vanaf koud erg gripvol (is ook ontwikkeld voor korte rallystints in USA). Is met vol profiel ook nog erg fijn in de regen. (alleen als het onder de 2,5-3mm komt begint het tegen te werken)

Dan is de volgende stap de Federal RS-R, gezien die meer echt richting een semi slick neigt, gezien die juist met temperatuur begint te plakken.



Met name de die-hard racers moeten misschien eens nadenken voor je altijd een top-edge-full-race band aanprijst aan iemand die 'ietsje' meer zoekt.
Een R888 is op een circuit leuk als je echt hard gaat en fatsoenlijke lijnen kan rijden en dus bij voorkeur ook met trailer rijd of met 2 sets wielen heen- en weer sleurt, anders slijt 't gewoon te hard.

Want met een semislick heb je vaak dusdanig veel extra grip dat je totaal verkeerde lijnen kan gaan rijden.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Kijk ook eens naar de yokohama ad08. Leuke r1r tegenhanger, smeert iets minder snel.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Steven schreef:Want met een semislick heb je vaak dusdanig veel extra grip dat je totaal verkeerde lijnen kan gaan rijden.
Juist! (Y)
Voor een beginner betekent een gevoelsmatige overload aan grip door een (semi)slick juist dat je minder netjes gaat rijden ipv een goede techniek aan te leren.
Ik ben er juist huiverig voor om te snel over te stappen, eerst maar eens lekker die temperatuur leren beheersen en leren voelen wat de auto en banden je vertellen. De hoeveelheid grip verhogen komt daarna wel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ben ik het niet helemaal mee eens, de grens van een straatband, uhp, semislick, wordt veel eerder en geleidelijker bereikt en is dus in feite makkelijker rijden dan op een slick, temperatuur is ook minder van invloed.
Juist een slick verneuk je met verkeerde lijnen en de grens van een slick ligt dan wel verder weg, maar het waarschuwingsgebied is veel en veel kleiner.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

In Engeland is afgelopen weekend een nieuwe racecup gestart voor Clio's 3 op Michelin straatbanden, mede om onervaren rijders rijvaardigheid te laten krijgen:
“It’s very important for the Michelin brand to remain closely linked with Renault and by being the official tyre partner for the new Clio Cup Series, we have a perfect opportunity to showcase the high performance of our Pilot Sport 3 road tyre”, said Michelin UK head of marketing Jianni Geras.

“The road tyres are less aggressive than racing slicks, so this will only help the cost-effectiveness of the series. In the current climate, a series like this is the perfect place for racing newcomers to learn and develop their skills.

Dat is wat je bedoeld Luco? (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Niet helemaal, mijn mening is dat een slick heel anders rijden is dan een uhp of semislick, dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.

Wat natuurlijk wel weer slim is van wat ze in engeland doen is de kosten drukken en lekker goedkoop kilometers maken voor de beginners en kilometers maken is het allerbelangrijkste om ervaring op te doen en sneller te worden.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Luco/Alpine-racer schreef:Niet helemaal, mijn mening is dat een slick heel anders rijden is dan een uhp of semislick, dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.

Wat natuurlijk wel weer slim is van wat ze in engeland doen is de kosten drukken en lekker goedkoop kilometers maken voor de beginners en kilometers maken is het allerbelangrijkste om ervaring op te doen en sneller te worden.
Ok, zeker waar.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Had vorige week gevraagd naar exalto's maar deze maken ze niet meer.
Vervolgens dunlop fast responce besteld krijg ik net te horen dat ze ook niet meer leverbaar zijn.

Nu maar Michellin pilot sport 3 banden besteld is dat wat?
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Leon Cozijn schreef:Had vorige week gevraagd naar exalto's maar deze maken ze niet meer.
Vervolgens dunlop fast responce besteld krijg ik net te horen dat ze ook niet meer leverbaar zijn.

Nu maar Michellin pilot sport 3 banden besteld is dat wat?
Perfect, mooie mix van nat en droogkwaliteiten...... (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Heb ze er nu zo'n 7000 km onder zitten sinds de wissel van winter naar zomer en bevallen mij zeer goed. (Y) (al heb ik nog niet echt in flinke regen kunnen rijden met deze banden)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Hoe meer merken die dingen gaan maken des te beter de prijs
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

mark 5t schreef:Hoe meer merken die dingen gaan maken des te beter de prijs
Inderdaad Mark, er ontstaan enorme prijsverschillen maar ook waar voor je geld:

http://www.steverinkbanden.nl/news/223/ ... 27s+911%3F

http://www.steverinkbanden.nl/news/278/ ... n+beter%3F

:)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

Even een vraagje.

Sinds een paar maanden rij ik een Renault Mégane Estate GT. Daar liggen banden onder met de maat 225/40/R18

Tijdens het rijden merk ik soms wat trilling, de ene keer is het wat meer dan de andere keer. Ik heb ook het gevoel dat temperatuur een rol speelt.

In het stuur heb ik geen trilling.

Ben uiteraard even bij de dealer geweest maar die zegt niks te kunnen vinden en zegt dat het aan de banden ligt, lage band, stugge wang etc.

Ik ben niet helemaal overtuigd van dit antwoord maar wat zou het dan wel kunnen veroorzaken? Uitlijnig, plat vlakje (door lang in de showroom staan)?

Voor aflevering zijn de voorbanden wel vernieuwd maar achter niet.
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merk? Type? Bandenspanning? Is het na een paar kilometer over?
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

bestaat er ziets als een beand die hetzelfde gedrag heeft als een wegband(pilot sport 3 bijv), maar wel bestand is tegen gebruik bij trackdayszonder meer grip oid te geven...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Een band is altijd een compromis.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nu we het toch over maatje 225/40/18 hebben.

Binnenkort arriveert m'n leasehok en vervolgens worden de 18" GT velgen besteld en moeten er ook banden op komen in de maat 225/40/18.
Nu willen ze er eigenlijk Conti (SP5?) op leggen, maar ik twijfel of de PS3 niet een betere band is.

Welke tips zijn er? Vanaf de Clio RS zweer ik al bij Michelins (Exalto PE2 bij de Clio, PilotSport2 bij de Mégane) en de Conti's onder de Twingo II van m'n vriendin waren wel érg snel kaal en hielden niet echt van nat weer.

Maar wellicht doen de PS3 en SP5 niet voor elkaar onder?
Laatst gewijzigd door Adinsx op wo 17 jul 2013 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

laatste paar testen in de EVO kwamen de conti's er beter vanaf als de michelins...maar dat was de 5P geloof ik.
Voornamelijk op nat weer gedrag waren ze beter. (best belangrijk voor een daily)

http://www.evo.co.uk/news/evonews/27666 ... rdict.html

was wel een test tegen de PS2...dus niet geheel gelijk...

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

en hier weer tegen de CS3..... :(
Laatst gewijzigd door bozothenutter op wo 17 jul 2013 8:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Bij Conti heet ie de SportContact5 toch die in dezelfde categorie valt als de Michelin PS3?

Inderdaad op nat moet het ook fatsoenlijk sturen en grip hebben gezien ze onder de kilometervreter komen.
In de winterperiode waarin het toch het natst is komt er overigens de 17" winterset onder. In het najaar bij de Euromaster daar maar even de juiste band voor uitkiezen in 205/50/17.

Kortgezegd, Conti's of Michelin's dat maakt elkaar niet veel. Dan laat ik de keus aan de dealer. Zij hebben een vaste prijs (1668) afgegeven aan de leasemij voor de 18" velgen met banden inclusief inruil van de 17" zomerbanden die af-fabriek meekomen. Pakken ze daar maar nog wat extra marge :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
remcob
Berichten: 141
Lid geworden op: za 6 apr 2013 16:16
Locatie: Zoetermeer

@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.
Ik rij niet hard ik vlieg gewoon laag! :)
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

remcob schreef:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.
Remcob, dit artikel is er duidelijk in en ondersteund de ervaringen van onze klanten:
http://www.steverinkbanden.nl/news/350/ ... bandentest

Maar pas op! Het kan aan van alles liggen! Wij krijgen aan de lopende band de mooiste, duurste en praktisch nieuwe auto's doorgestuurd door grote dealers en importeurs waarbij het vervolgens zelden aan de banden ligt maar aan bijvoorbeeld slecht centrerende velgen. Helaas woon je aardig uit de buurt maar misschien ben je voor je werk nog wel eens in de buurt van Deventer?
Laatst gewijzigd door dolf jans op wo 17 jul 2013 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

bozothenutter schreef:bestaat er ziets als een beand die hetzelfde gedrag heeft als een wegband(pilot sport 3 bijv), maar wel bestand is tegen gebruik bij trackdayszonder meer grip oid te geven...
Het antwoord:
http://www.steverinkbanden.nl/news/350/ ... bandentest
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Sorry hoor Dolf, maar een band is altijd een compromis.

Als een straatband na 10 rondjes geen slijtage vertoont of geen grip verliest is het zowiezo een band met weinig grip (want een band met veel grip slijt nu eenmaal)
Of er wordt niet op de grens gereden.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

remcob schreef:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.
Ik had deze banden ook onder de megane rs. En ik was er niet echt over te speken.
Bij mij was er een band gecupt waardoor de auto trilde. Na vervanging van een set 2e hands banden van het merk goodrich reed de auto weer heerlijk.

Dus zou best gecupt kunnen zijn want dat schijnt wel vaker te gebeuren bij deze banden ;-)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

@Adinsx,

Zit bij mij nu Vredestein Sportrac5 onder, zeer tevreden over deze band.

Goed van prijs en kwaliteit.
Zal er ook wel in 225/40 zijn.

En de Conti's zijn beter ( sportief te rijden ) maar slijten als een gek en zijn aan de prijs.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Patrick RS schreef:
remcob schreef:@ Dolf. Onder mijn auto liggen nu Dunlop Sport Maxx TT banden.

De bandendruk is voor 2.5 bar en achter 2.3 bar, zoals aangegeven staat op de deur :)

Maarja blijft irritant of misschien ben ik er erg gevoelig voor.
Ik had deze banden ook onder de megane rs. En ik was er niet echt over te speken.
Bij mij was er een band gecupt waardoor de auto trilde. Na vervanging van een set 2e hands banden van het merk goodrich reed de auto weer heerlijk.

Dus zou best gecupt kunnen zijn want dat schijnt wel vaker te gebeuren bij deze banden ;-)
Nog een mogelijkheid inderdaad (Y)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Luco/Alpine-racer schreef:Sorry hoor Dolf, maar een band is altijd een compromis.

Als een straatband na 10 rondjes geen slijtage vertoont of geen grip verliest is het zowiezo een band met weinig grip (want een band met veel grip slijt nu eenmaal)
Of er wordt niet op de grens gereden.
Er is helemaal geen crisus, vandaag was het koud en bij SportAuto zijn het onervaren watjes ! |:
:lol:
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Plaats reactie