Gerry's clio 1.8 16v turbo Het rijdt!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

rijd tie al :lol:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Andrews (supercinq) schreef:rijd tie al :lol:
Blok ligt er in, wat een k@t werk :discrunt:
Morgen aansluiten wat origineel is en dan nog wat aanpassingen doen die wat meer tijd gaan kosten.
Laatst gewijzigd door GerryTT op zo 22 jul 2012 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ik wil morgen de koelslangen aansluiten maar ik heb er een kop van een 19 16v opzitten. Nu mis ik een koelaansluiting op de kop. Hoe kan ik dit oplossen?
En ik heb nu maar 2 sensoren op de kop tegen 3 op de clio. Welke mag ik loslaten?

Ook wil ik de carter ventilatie aanpassen zodat ik geen oliedampen aan het verbranden ben. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Kan dat damp-absorptie vat ook de kliko in?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

GerryTT schreef:Ik wil morgen de koelslangen aansluiten maar ik heb er een kop van een 19 16v opzitten. Nu mis ik een koelaansluiting op de kop. Hoe kan ik dit oplossen?
De clio heeft 3 sensoren in het thermostathuis te weten 1. watertemp naar de ECU, 2. Watertemp naar dashbord+lampje, 3. thermoschakelaar voor de koelfan. Nummer 1 is belangrijk voor je injectie. Nummer 3 kan ook via aan thermoschakelaar in je radiator. Bij de 19 zit nummer 3 in je radiator (schroefdraad M22)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

jacques schreef:
GerryTT schreef:Ik wil morgen de koelslangen aansluiten maar ik heb er een kop van een 19 16v opzitten. Nu mis ik een koelaansluiting op de kop. Hoe kan ik dit oplossen?
De clio heeft 3 sensoren in het thermostathuis te weten 1. watertemp naar de ECU, 2. Watertemp naar dashbord+lampje, 3. thermoschakelaar voor de koelfan. Nummer 1 is belangrijk voor je injectie. Nummer 3 kan ook via aan thermoschakelaar in je radiator. Bij de 19 zit nummer 3 in je radiator (schroefdraad M22)
Aha, dan moet ik dat thermocontact ergens anders zien te plaatsen. Dat moet wel lukken (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Thermocontact zit bij een Clio ook gewoon in de radiateur.
Weet niet waar die 3de sensor voor dient.

Dat vat kan sowieso in de Cliko, samen met dat klepje. Bij mij hangt de stekker ook gewoon los.

Die kleine aansluiting carterventilatie kan je volgens mij gewoon afdoppen.... Alhoewel ik em wel gewoon aangesloten icm een terugslagklep ivm positieve druk in het spruitstuk.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Vandaag met het koelsysteem bezig geweest.
De extra kvs aansluiting bij de is gewoon een t-stuk op het thermostaathuis. Ik heb dat nu bij de 19 kop ook gedaan.
De elektrische waterpomp heb ik eruit gehaald.
De turbo krijgt koeling via een t-stuk tussen de slang van thermostaat huis naar kvs reservoir.
Ik denk en hoop dat het zo gaat werken.

Foto:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /004-6.jpg[/img]



En wat gaan we doen met de intercooler?
Zo:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /006-6.jpg[/img]
of zo:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /007-5.jpg[/img]


En da stationair gasklepding moet blijven zitten zeker?
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

jep zonder die klep gaat het niet lekker werken..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zo je schiet al lekker op zeg :worship:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

vind je? toen ik nog in Woensdrecht zat was ie al bezig, +- 2 jaar geleden :D
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

-1 vrouw
-2 kinderen
-School
-Cursussen
-Gtt
-Leeftijd
-Ambitie(gebrek aan)

Meer kan ik zo snel niet verzinnen :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik snap het ook wel, ik heb ook nog een half gedemonteerde/gerestaureerde 5 staan :p

rijd die 5 nog wel dan? ik mis wat resultaten, dyno printje oid :smile:
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

De 5 rijd wel maar er moeten eigenlijk een paar dingen gebeuren.
- koppeling
- versnellingsbak
- cilinderkop

Eerst dit maar eens werkend krijgen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

sterker?
sper?
flowen?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

tutuur schreef:sterker?
sper?
flowen?
Ja, slipt soms
Clio rs jc5 bak
Yes, gedaan door Jeroen
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Nou, alles zit er in op de uitlaat, wat intercooler slangen en een chip na.
Morgen nog wat spullen halen en dan hopelijk volgende week afmaken.

Ik heb nu wel dat mijn benzinepomp continu blijft draaien als het contact aanstaat. Bij de Willie slaat de pomp af na een paar seconden.
Er hangt een externe benzinepomp van een R21 turbo onder met de tankvlotter van een gt in de tank.
De originele pomp hangt nog gewoon in de tank maar is niet meer aangesloten.
Wat zorgt er voor dat de pomp afslaat?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Accu los gooien :p
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Normaal gesproken stuurt je ECU het brandstofpomp relais aan, zodra je m op contact zet doet ie dat inderdaad een paar seconde en stopt dan weer.

Als je de pomp via een geschakelde plus heb lopen zal ie niet uitgaan. Tot je contact afzet uiteraard (Y)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Oke.
Ik heb de externe pomp aangesloten op de bedrading van de originele pomp die nu dus niet meer aangesloten is en niets meer doet.
Zou het kunnen dat, doordat mijn koudstart injector open blijft staan, de pomp blijft draaien?
Er komt namelijk benzine langs de gasklep gelopen als ik het contact aan laat staan zonder hem te starten :(
Laatst gewijzigd door GerryTT op ma 30 jul 2012 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

En nog wat :foto:
De Saab intercooler:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /010-4.jpg[/img]

Voor mijn doen netjes:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /011-2.jpg[/img]

En mooi origineel zo:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /012-2.jpg[/img]

Morgen wat uitlaat delen ophalen.
Arthur stuurt het voetje voor de chip, wat ik schijnbaar nodig heb, op.
En ik heb nog wat slangen nodig, zie rtc markt ;-)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Is dat die intercooler met 2 aansluitingen aan dezelfde zijde? Kan je misschien de lxbxh opmeten? Deze wil ik graag gebruiken voor m'n GTT.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Willem-Jan schreef:Is dat die intercooler met 2 aansluitingen aan dezelfde zijde? Kan je misschien de lxbxh opmeten? Deze wil ik graag gebruiken voor m'n GTT.
Aansluitingen zitten idd aan dezelfde zijde alleen de bovenste aansluiting loopt gewoon bovenlangs naar de andere kant.
Als ik het voor mijn gt moest doen dan zou ik een universele laten aanpassen.

Zal hem straks even opmeten (Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je kunt de koude start injector ook verwijderen. Plaatje erop. De aansluiting op de brandstofrails is M8x1.0 Dit is geen gangbare draad, maar het is dezelfde draad waarmee je de crank van je fiets op het vierkant van je krankstel zit. Daar heb je dus een fietsenmaker voor.

Ik heb er ook nog wel een liggen, maar die zou ik ook eerst moeten testen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Koudstart injectoren heb ik er nog wel een paar van liggen.
Heb je die echt nodig?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Willem-Jan schreef: Kan je misschien de lxbxh opmeten?
De intercooler is 70cm breed, 17cm hoog en 8cm dik.
Laatst gewijzigd door GerryTT op ma 30 jul 2012 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

8 cm dik, lijkt me... Anders gaat ie zeker niet passen! :P
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

GerryTT schreef:Oke.
Zou het kunnen dat, doordat mijn koudstart injector open blijft staan, de pomp blijft draaien?
:(
De pomp schakeld niet uit als de druk is bereikt ofzo, dus een openstaande injector is niet de oorzaak dat de pomp blijft draaien.


Ik ben bang dat de koelvloeistof aansluiting op je turbo zo geen functie heeft, omdat deze toch de weg van de minste weerstand kiest en dat is via de retour het resevoir in
EDIT misschien ook wel als dit de retour van de turbo is natuurlijk (0)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

MaLa schreef:
Ik ben bang dat de koelvloeistof aansluiting op je turbo zo geen functie heeft, omdat deze toch de weg van de minste weerstand kiest en dat is via de retour het resevoir in
Phuh, ik ben echt blij dat je dit vermeld...ik durfde het niet te zeggen/vragen.

Van de retour (water turbo) rechtstreeks naar het kvs-vat, zo heb ik het zitten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Hee nooit bang zijn toch... haha

Maar ik had al ge-edit het zou kunnen werken als de andere koelvloeistof aansluiting druk/flow genoeg heeft om terug omhoog het resevoir in te stromen??
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik krijg altijd van die rare opmerkingen als ik iets zeg, vandaar ik gewoon beter men bakkes kan houden.

2 zaken waarom ik absoluut een rechtstreekse retour wou:

1: hitte (hetgeen van die turbo afkomt is snotheet)
2: zo weinig mogelijk druk/flow verlies
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Niemand maakt bij mij rare opmerkingen en toch zeker jij niet Jo :beer:

Heb ook zitten twijfelen of dit werkt maar denk het wel.
Standaard zit er een restrictor van 8mm in de slang van cilinderkop naar kvs reservoir. Deze heb ik nu net voor kvs reservoir zitten zodat de weg van de minste weerstand door de turbo is.

En ik heb wel eens gehoord dat waterkoeling niet echt hoeft op de turbo?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Vooral bij een kogelgelagerde turbo is het belangrijk.
Ik wilde hem ook op deze manier (Jo) aansluiten maar de flow die door dat retour slangetje gaat stelt ook geen ruk voor...

Ik heb er aan zitten denk om hem tussen het 'U'tje te maken.
Vraag me alleen af wat dit met de olietemperatuur gaat doen aangezien de warmtewisselaar hier ook op zit. Moet nog ff uitvinden hoe de flow door dat gedeelte loopt...
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Ik heb er ook die dikke radiateur inzitten dus ik hoop dat het zo werkt.
Het mooiste zou een apart koelsysteem voor de turbo zijn, maarja, low budget he ;-)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

warmtewisselaar heb ik niet meer, sandwichplate met oliekoelert. Aftercoolantje heb ik ook niet meer. Al mijn waterslangen zijn recht-toe-recht-aan. Geen aftakkingen of iets wat de flow manipuleert.

Oude T-series hebben idd geen waterkoeling nodig. GT-series moeten water hebben.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

GerryTT schreef:
Willem-Jan schreef: Kan je misschien de lxbxh opmeten?
De intercooler is 70cm breed, 17cm hoog en 8cm dik.
Dankjewel voor het meten (Y)
Plaats reactie