Mankementen topic Clio RS.

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Had mijn dealer ( Nieuwendijk ) het toch beter opgelost.

Diverse reparaties om probleem te vinden en hoefde pas te betalen nadat het probleem weg was, alleen de laatste dus volledig en de rest voor een kleine bijdrage.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Ik ga morgen dan ook eerst eens even een heel serieus gesprek met de chef werkplaats voeren hoe we dit gaan oplossen.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Modus schreef:Ik ga morgen dan ook eerst eens even een heel serieus gesprek met de chef werkplaats voeren hoe we dit gaan oplossen.
Vel over de oren trekken...........waar is het?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Delfgauw.

Waarom zou ik een rekening moeten betalen voor een reparatie die niks uithaalt?
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Garantie op de reparatie dan?
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Dat wel ja, maar de vraag is of wat ze nu gedaan hebben überhaupt wel de oorzaak is/was.
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Nou, deze kwestie kon wel eens een lang verhaal gaan worden, maar details laat ik voor nu nog even achterwege. Morgen een nieuwe afspraak en je weet maar nooit wie hier zoal meelezen.
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

ff nieuwsgierig, hoe is het nu afgelopen?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Had een soort gelijk probleem met een clio 1.6 16v.
Na veel te hebben onderzocht bleek het een sensor in de inlaatspruitstuk te zijn. Volgens mij de MAP sensor. Deze vervangen en beestje liep weer prachtig.

Voorheen hadden ze kabelboom helemaal nagelopen en gaspedaal vervangen. Lag dus echt aan de sensor.
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

MaLa schreef:ff nieuwsgierig, hoe is het nu afgelopen?
Lang verhaal geworden, samenvatten valt niet mee :p

De volgende ochtend meteen teruggegaan en praat gemaakt en na wat discussie tussen de mensen daar kwamen ze terug met 'dat er best verder gezocht kon gaan worden maar dat dat toch echt op mijn kosten zou gaan zijn'. Dat leek me zeer vreemd aangezien vrij stellig (zonder kanttekeningen) was aangegeven dat de problemen waren opgelost.

(Vóór de reparatie hebben ze wel degelijk verteld dat dit soms lastige zaken zijn die niet altijd met 1 actie verholpen zijn, maar dan hadden ze dit wat mij betreft bij ophalen nog een keer nadrukkelijk mogen vermelden, en liever nog: op papier zetten, en dat was niet gebeurd).

In eerste instantie heb ik ingestemd met verder zoeken maar ik heb meerdere malen zeer nadrukkelijk aangegeven dat ik het niet eens was met de financiële afhandeling. Ze zouden toen een weerstand gaan vervangen om te zien of dat het wellicht was (gaan we dan maar gewoon 1 voor 1 onderdelen vervangen?? Lijkt me niet zo'n bijdehante werkwijze). 's Middags werd ik gebeld dat ze het onderdeel hadden, ik ingestemd maar ook toen weer benadrukt dat ik eik niet van plan was te gaan betalen. Daar kwam ik dus niet uit met de receptionist, toen maar aangestuurd op een gesprek met de werkplaatschef en wie dan ook iets over deze zaak zou mogen beslissen. Dat is de volgende ochtend gebeurd (zonder die chef trouwens, tegen de afspraak in). Ze weken geen mm van hun standpunt af omdat ze volgens hun niks fout gedaan hebben en we kwamen er gewoon niet uit.

Heb toen gezegd 'maak maar af wat je nu evt nog moet doen, geef me de factuur dan maar maar ik betaal alleen onder protest'. Dat doet blijkbaar een belletje rinkelen want onder protest betalen doe je alleen als je ergens een 'zaak' van wilt maken natuurlijk. Uiteindelijk hebben ze de weerstand (die inmiddels al vervangen was) er weer uitgehaald + plus ze hebben uiteindelijk nog de manuren daarvoor kwijtgescholden. Heel vriendelijk maar naar mijn idee niet meer dan vanzelfsprekend. Auto weer meegenomen en thuis neergezet.

Volgende dag meteen een officieel schrijven naar ze verstuurd met het verzoek de klachten kosteloos alsnog te verhelpen. 2 weken later reactie van de werkplaatschef: verzoek afgewezen.

1 van mijn punten was dus dat ze niet duidelijk genoeg aangegeven hadden dat het probleem ná hun reparatie wellicht niet meteen verholpen was. Wat blijkt nou.... ze hebben wèl wat op papier gezet. Op de factuur staan bij 1 van de uitgevoerde acties 2 regels tekst die ik allang gezien had maar niet als zodanig geïnterpreteerd had omdat het er nogal amateuristisch en onprofessioneel is neergezet.

Er staat letterlijk:

Reinigen re inspuiting
Hier kan geen garantie opgegeven worden
Maar ron o heeft er wel vertrouwen in



Het kan aan mij liggen maar ik vind dat echt van een niveau.... een groot bedrijf als AHZ onwaardig, zo onprofessioneel. Heb dat stukje factuur ook laten zien aan mensen die het verhaal erachter nog niet kenden en die vonden het ook allemaal op zijn minst erg knullig (ron o is de verantwoordelijke monteur dus)

Anyway. Na ontvangst van hun brief meteen advies gevraagd bij de BOVAG bemiddeling, die zagen er op zich best wat in, maar ja, die hebben verder helemaal geen bevoegdheden, die kunnen niks meer dan alleen letterlijk bemiddelen. Dat betekent een dossier opstellen, naar hun opsturen.... veel moeite en tijd dus, met mogelijk dezelfde uitkomst als die ik al had. Vooral die tijd had ik geen zin in en ik vroeg me ook af hoe sterk ik zou staan. OK, het is nogal knullig, maar er staat wel degelijk wat op papier.

Uiteindelijk besloten de auto met dit verhaal maar bij een andere (universele) garage te brengen die me was aanbevolen door een andere Renaultrijder.

En daar werd het eik nog vreemder....
Nadat ik de auto bij AHZ had weggehaald heb ik een paar weken helemaal niet gereden, omdat ik eerst hun reactie op mijn schrijven wilde afwachten en ik wilde voorkomen dat ze dan wellicht iets als 'ja maar u bent al die tijd door blijven rijden met een auto met diverse storingsmeldingen' zouden gaan zeggen (alle km standen staan natuurlijk op de factuur vermeld).

Toen ik eenmaal besloten had hem naar een andere garage te brengen had ie iets van 5 of 6 weken stilgestaan en ja hoor, hij startte helemaal niet meer. Uiteindelijk aan de praat gekregen met startkabels en hem bij die garage neergezet (ritje van 10 min, zonder storingen, die ik ergens toch wel verwacht had).

Ook deze mensen vertelden eerst dat dit soms complexe problemen zijn en dat het soms aardig prijzig kan worden. Maakt me niet uit, als er maar helderheid is over wat wel/niet doen en wat het kost enzo. Ze stelden voor om hem eerst het hele weekend onder stroom te zetten en hem dan uit te lezen en er ook mee te gaan rijden. Na een paar dagen maar eens gebeld. Ze hadden hem 3 dagen gebruikt voor kleine ritjes en hij reed gewoon geheel storingsvrij en ook de uitlezing gaf geen enkele melding.

Vreemd gezien de voorgeschiedenis, maar ja ergens ook wel prettig, geen storing, geen kosten. Ze hebben hem met mijn toestemming nog een week gehouden en gebruikt en de auto geeft geen krimp.

Dus ze belden gisteren dat ik hem maar weer moest ophalen en nu staat ie weer voor de deur dus. Het enige wat die man kon bedenken was dat de auto na de AHZ reparatie wellicht toch niet helemaal goed gereset was en dat zij dat wel gedaan hadden, maar het was ook alleen maar een vermoeden, belangrijkste was voor hem natuurlijk dat de auto gewoon weer normaal reed.

Sorry voor de lange post :p
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

en ik gok op zeker dat het eerdaags weer terug is.........al hoop ik van niet voor jou!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Toch ergens wel bevredigend dat meerdere mensen met een clio rs dezelfde ervaringen hadden met storingen en garages.

Voor garages is dit natuurlijk ook moeilijk, vooral de elektrische storingen.

Ik heb sinds ik mijn rs heb gekocht na 2 dagen al gehad dat hij sochtends niet wou starten. En toen die middag viel hij op de snelweg uit en branden de lampjes allemaal (hartstikke schrikken natuurlijk want had 1 nog nooit op de vluchtstrook gestaan en al helemaal niet tijdens de spits als de spitsstrook open is en 2 het was mijn eerste auto waar al mijn geld inzat dus kon wel huilen (0) ).
Naar een Renault garage gebracht, ja het was een accumassakabel van 20 euro en met de complimenten van hoe goed de auto reed en dat ik hem weer mocht ophalen. Ik rij 10 minuten en zie de toerenteller al weer rare dingen doen. Dus volgende dag terugbellen en mocht de auto weer brengen, dat gedaan en na 3 dagen kon ik hem ophalen, de auto reed elke keer perfect (achteraf zag ik dat ze in 3 dagen nog geen 5km ermee hebben gereden). Maar ik was er al een beetje klaar mee dus haalde de auto op en dacht ga ik wel bij mijn ouders naar een goede garage die ik vertrouw. Rekening van die garage 120 euro.
En op de terugweg (210km rit) nog een keer op de snelweg gestaan maar kreeg hem weer aan de praat dus met kromme tenen teruggereden.
Thuis aangekomen en volgende ochtend even testen, 40km rit gemaakt deed het perfect. De dag er na na 5km kwam het weer terug.
En zo ging het een aantal weken. Reed de auto weer 300km goed en daarna weer elektronische storing.
Toen ik bijna op het spoor stilstond was ik het zat en maar een garage gevonden die mijn auto kon uitlezen waar ik bijstond en waar ik meteen wel vertrouwen in had.
Ik had toen een storing in de bedrading tussen de gasklep en computer.

Misschien dat dit bij jou ook wel aan de hand is.
En vooral de storingen die af en toe terugkomen zijn erg lastig en moeilijkt op te lossen. :lol:
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Arno17 schreef:en ik gok op zeker dat het eerdaags weer terug is.........al hoop ik van niet voor jou!
Ja daar zou ik ook niet verbaasd over zijn eerlijk gezegd.

Heb al een keer eerder zoiets gehad ook, ook storingslampjes, noodloop etc. Was als ik me goed herinner iets met de gaskabel (?). Dat is toen wel in 1x goed verholpen door AHZ met een bypass zoals ze dat zo mooi noemen.
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Nou afwachten dan maar weer of het weg blijft, is altijd moeilijk zon kwestie.
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

En hop daar ging ie weer. 3 weken probleemloos gereden en de hele handel sloeg net weer af bij stationair (en de nodige lampjes natuurlijk).

Volgende stoplicht 300m verder: weer afslaan.
Volgende stoplicht weer 300m verder: niks aan de hand.
400m verder thuis geparkeerd en even laten draaien: niks aan de hand. :(
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Leg een a-techneut (mij dus) eens uit in hoeverre een gasklep (gewoon een mechanisch onderdeel?) een oorzaak kan zijn van de immer voortdurende elektronische storing? :p
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

er zit wel een electronische sensor op.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Modus schreef:Leg een a-techneut (mij dus) eens uit in hoeverre een gasklep (gewoon een mechanisch onderdeel?) een oorzaak kan zijn van de immer voortdurende elektronische storing? :p
Bij een Clio RS gebeurt de aansturing niet via een gaskabel he. Zit namelijk een elektronisch gaspedaal in een RS.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Bij phase II/III is de aansturing idd met een gaskabouter, bij de phase I wel een kabel.
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Ahja duidelijk, daar hadden ze ook al iets mee geprobeerd (pedaal). Tevergeefs helaas.
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Sinds gisteren heb ik een vaag probleem met mijn phase 2 RS.
Elke keer als ik de auto start hapert het dashboard en dan zijn alle gegevens gereset. Verder rijd de auto goed en merk verder niks, alleen is het raar dat die alles reset en het dash hapert direct na het starten.

Iemand enig idee hoe dit kan en of wat ik er aan kan doen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

massa probleem op het blok?
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Ik word er een beetje moedeloos van. Ook het vervangen van het gasklephuis lijkt geen effect te hebben. Uit kostenoverwegingen is wel nu voor een gebruikt exemplaar gekozen, ik weet niet in hoeverre dat nog een issue zou zijn.

Telkens weer opnieuw de storingsmelding 'gasklephuis'.

Garage meldt dat hij nog 1 andere soort bypass zou kunnen proberen voor hij het in de rekenunit wil gaan zoeken (zo'n ding kost klauwen met geld toch?), er zit ook nog ergens een weerstand in dat circuit ingesloten toch?

Uit het feit dat het afslaan (àls ie afslaat) altijd alleen bij stationair gebeurt, zou toch hopelijk iets moeten zeggen?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Auto loopt weer goed, bedankt voor de tip voor de massa kabels.
Heb deze allemaal opgeschuurd en gemonteerd, maar dit bleek het probleem helaas niet te zijn. Accu had zo'n rondje waarin je af kunt lezen of die nog goed is of niet. Deze gaf nog gewoon groen aan (goed dus), na de accu toch vervangen te hebben heeft de auto geen probleem meer.

Achterlijk glaasje in de accu dus.
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Modus schreef:Ik word er een beetje moedeloos van. Ook het vervangen van het gasklephuis lijkt geen effect te hebben. Uit kostenoverwegingen is wel nu voor een gebruikt exemplaar gekozen, ik weet niet in hoeverre dat nog een issue zou zijn.
Nog even terugkomend op bovenstaande. Ik heb de zaak kort en bondig voorgelegd aan de vragenrubriek van de Autoweek en kreeg vandaag een reactie.

Men zei dat na vervangen gasklephuis de software (wat precies?) opnieuw geprogrammeerd dient te worden. De garage die het onderdeel vervangen heeft is weliswaar geen dealer maar wel Renault-specialist, ik ga er ergens vanuit dat hij dat dan ook weet, ook al heb ik hem daar (die software) niet specifiek over horen praten.

Nou schieten mij 2 dingen te binnen:
-kan een officiële dealer op 1 of andere manier zien (uitlezen?) of dat wel of niet gedaan is (bij wijze van soort van second opinion)
-zoals ik hierboven al zei, dat er nu een gebruikt exemplaar is geplaatst, kan dat nog van invloed zijn? Kan me eik niet voorstellen van niet, ik bedoel, als er iets mis zou zijn met het onderdeel, hoe weet je dan of een vervangend reeds gebruikt exemplaar niet ook kuren heeft?
Modus
Berichten: 252
Lid geworden op: do 17 jul 2008 18:59
Contacteer:

Jeeej daar was ik weer. Gezien het beperkt aantal reacties op mijn laatste posts/vragen neem ik maar aan dat niemand hier het verder ook nog weet maar ik wel elke keer iets nieuws, als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet.

Laatste bevinding van de garagist is dat hij de rekeneenheid wil gaan vervangen, omdat hij optisch vastgesteld heeft dat daar (water?)schade aan zit, en volgens hem zou dat ervoor zorgen dat telkens maar dezelfde storing blijft terugkomen (uitlezen > 'gasklephuis' dus). Ik heb er te weinig verstand van maar iets zegt me dat als er iets kapot zou zijn dat ik dan veel meer (soorten) storingen/symptomen zou moeten hebben en niet alleen precies dat kleine stukje uit de duizenden (?) die zo'n ding kan registreren?

En ten tweede: anders dan optisch is toch nog wel op een andere manier bevestigd te krijgen of dat ding echt kapot is? Of zie ik dat verkeerd?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

de weinige reactie's is logisch, het is immers een electrische storing en vanop een forum vanalles roepen is not-done.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie