Verlichting climate control in Laguna I

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
Hapklaar
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Contacteer:

De verlichting achter het display van de climate control in m'n laguna doet niets meer. Is dit eenvoudig te verhelpen? Ik neem aan dat de hele control unit er uit moet, maar hoe doe ik dit?
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bij de laguna 2 is dat zekers te weten een
complete display die vervangen moet worden
omdat deze niet open mag wordt gezegt.
Volgens mij bij laguna 1 het zelfde geval met
climat-controll maar dit weer ik echter niet
zeker.
Hapklaar
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Contacteer:

Thadarkraven schreef:Bij de laguna 2 is dat zekers te weten een
complete display die vervangen moet worden
omdat deze niet open mag wordt gezegt.
Volgens mij bij laguna 1 het zelfde geval met
climat-controll maar dit weer ik echter niet
zeker.
Het klopt inderdaad dat bij de laguna 2 (en safrane) het hele display vervangen 'moet' worden. M'n hoop is gevestigd op dat het bij de Laguna 1 niet zo is... Misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
karrenmaar
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 12:37

Ik heb begin dit jaar ook het lampje weer vervangen.
Daar het de 2e keer weer een zoekwerk was heb ik het toen uitgebreid beschreven.
Voor hapklaar zal het wel te laat zijn, maar voor de volgende lampje-kapot-slachtoffers:
(ps het is een steeklampje, voor de liefhebber kan ik nog nazoeken welke, hoop ik ;-)

Vervangen lampje climate control Renault laguna 1

1 autoradio eruit halen met de 2 speciale insteekpennen (ter ontgrendeling)
2 stekkers uit de radio halen (2X) en de antenne eruit
3 bakje onder de radio eruit halen, via de inmiddels lege radiobak duwen aan de achterkant van het bakje en met schroevendraaiertje de kunststof palletjes in het bakje ontgrendelen.
4 verwijderen van de asbak
5 de schroefjes achter de asbak losdraaien.
6 de houder van de asbak verwijderen (losklikken) let op! Versnellingspook eerst naar achteren zetten.
7 de nu zichtbare schroefjes van de klapdeurmodule losdraaien.
8 de schroefjes van de klapdeurmodule achterin/bovenin via de radiobak verwijderen.
9 de klapdeurmodule verwijderen, eerst de onderkant over het randje halen (daar waar de schroefjes van punt 7 zaten)
10 klapdeurmodule verwijderen.
11 met dopsleuteltje 7 mm (uit de grijze dopsleuteldoos) de boutjes van de climatecontrol verwijderen (deze zitten niet zichtbaar aan beide kanten van de climatecontrol) eventueel met spiegeltje kijken.
12 climate control laten zakken en met klein tangetje de voet van het lampje losnemen (kwart slag draaien, en voorzichtig)
Het lampje kan je uit de zwarte voet trekken (voorzichtig!)
13 nu weer erin, daarbij erop letten dat de 2 witte puntjes van de klapdeurmodule in de gaatjes in de climatecontrol vallen, precisie klusje, maar het kan!
14 voor de rest alles ongeveer in omgekeerde volgorde.
15 klus geklaard, karren maar.

-- the end--
Rémi clio ph3
Berichten: 932
Lid geworden op: wo 12 mar 2003 10:10
Locatie: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Over mosterd na de maaltijd :wink: :lol: , maar wel altijd handig zo'n verhaal (Y)
Hapklaar
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Contacteer:

karrenmaar schreef:Voor hapklaar zal het wel te laat zijn, maar voor de volgende lampje-kapot-slachtoffers:
Toch nog bedankt voor de beschrijving!
Mijn verlichting is het spontaan weer gaan doen, maar ik verwacht dat deze er wel weer eens mee op zal houden. Tegen die tijd zal deze beschrijving me goed van pas komen.

Thanks.
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Hapklaar schreef:
karrenmaar schreef:Voor hapklaar zal het wel te laat zijn, maar voor de volgende lampje-kapot-slachtoffers:
Toch nog bedankt voor de beschrijving!
Mijn verlichting is het spontaan weer gaan doen, maar ik verwacht dat deze er wel weer eens mee op zal houden. Tegen die tijd zal deze beschrijving me goed van pas komen.

Thanks.
tis en blijft een renault he :D , bij mijn safrane stopt lampje er af en toe ook mee (N) maar vervolgens gaat t weer maanden goed (Y) !!!!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
korrinkens
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 mar 2011 10:54
Contacteer:

Bedankt voor de heldere uitleg. Had even wat moeite met het middenstuk los te krijgen (klepje), om een en ander over het randje heen te krijgen. Ik was bang dat een en ander afbrak. Maar goed toch gelukt, dankzij de info hier, weer een verlichte climate control.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nog maar even aanvullen, bij een Laguna II moet je niet het hele display laten vervangen, maar diode 101 opnieuw vast solderen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
karrenmaar
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 12:37

---Epiloog---
Altijd fijn te zien dat er mensen geholpen zijn! Heb inmiddels na de aanschaf van een Laguna 2, met wat kwaaltjes, sensoren die de motor af laten slaan op de snelweg ter plaatse een -geen vluchtstrook in duitsland- een nieuwe clio 3 aangeschaft in aug 2008 en die is echt perfect. inmiddels wel nieuwe banden maar dat komt door mijn 25 D km per jaar.
ps: die laguna 2 was wel luxe naar het geld, voice speech leer een wat al niet meer, leuk voor even maar dan weer weg. Ik neem aan dat de laguna 3 na alle testen wel een betere kwaliteit heeft.
.
Ik hoop dat deze post no menig laguna 1 bezitter mag bekoren, werkende lampjes is wel zo leuk!
cu all
Plaats reactie