Mark 5T cup Megane

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

rommelen met nokkenassen kan vies tegenvallen. Voor een optimale afstelling + testen zou je eigenlijk naar een rollenbank moeten. Wat iedereen hier lijkt te vergeten is dat wanneer je de nokkenassen versteld, je in principe ook ontsteking en fuelmap mee moet aanpassen.

Succes Mark, gaat wel goed komen ;)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

afstelling weet ik nog niet eerst de handel maar eens aan het draaien zien te krijgen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ben benieuwd hoe het lopen gaat!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Nu kan ik best wel aardig ALU lassen zou het helpen om een gasklephuis van een 16V/willie te gebruiken op het megane inlaatspruitstuk ipv die van de megane?
megane is 63mm inwendig heb ik net gemeten
16V/willie heb ik geen idee moet ik nog effe zien.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

jacques schreef:Maximale lichthoogte inlaatnokkenas 110° na BDP.
Maximale lichthoogte uitlaatnokkenas 110° voor BDP.
Graden gemeten op de krukas.
Dan zit je gewoon goed.
kijk uit met deze info zou ik zeggen, dat verschilt nogal per set!

eerst uitzoeken wat voor assen het zijn, dan de juiste gegevens erbij zoeken als het aftermarket assen zijn, die gegevens zitten er niet voor niks bij.

ik stel zelf altijd met lift in BDP... makkelijkste naar mijn mening...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

mark 5t schreef:Nu kan ik best wel aardig ALU lassen zou het helpen om een gasklephuis van een 16V/willie te gebruiken op het megane inlaatspruitstuk ipv die van de megane?
megane is 63mm inwendig heb ik net gemeten
16V/willie heb ik geen idee moet ik nog effe zien.
Ik zeg het nog een keer
TWEE DIKKE VETTE DUBBELE WEBERS (0)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er zijn twee mogelijkheden. Wat Daan nu heeft.
1. Een F7P spruitstuk aan passen aan de megane kanalen.
2. Je kunt ook gewoon het Megane spruitstuk nemen. De karakteristiek van de TPS is gewoon 5kohm. Even de twee koperen busjes uit het TPS-huis persen, twee slobgaatjes vijlen in het TPS huis en afstellen op 0,12 tot 0,16Volt. Verder moet je nog een gaatje boren in je kop voor de knocksensor M12x1,25. Ook moet er nog een langere binnenkabel in je gaskabel. Ik heb nog een schroefdraad getapt in mijn spruitstuk voor de luchttemperatuurmeting. Maar je kunt ook de sensor tussen gasklep en luchtfilter gebruiken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

gaskabel heb ik evt wel voor je mark.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

de originele tps van de megane gasklep is afgebroken ik kan hem dus 1 op 1 vervangen voor eenje van een 16V?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Nee, de TPS van een megane heeft een volkomen andere aansluiting. Persoonlijk zou ik wel het spruitstuk van d megane gebruiken. Op http://www.team1916vforum.nl heb ik het tot in detail gedocumenteerd, hoe je een en ander pas maakt. Neal van Retro-renault heeft er toen ter tijd zelf een overgansstuk voor gemaakt om de F7P-TPS op het meg.spruitstuk te zetten. ZIe hier http://www.retro-renault.com/forums/ren ... l?garpg=45
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

tps van de 16V inmiddels gemonteerd op het megane gasklephuis.
foto volgt nog
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Afbeelding[/img]

Afbeelding
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:( gewoon aangelast?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

(Y) :D :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

tja dat is ook een oplossing. ziet er wel racy uit!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zojuist bericht gehad van mijn "vrienden"van de belastingdienst
de gtt is belastingvrij :worship:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
heine hut
Berichten: 470
Lid geworden op: zo 12 sep 2004 8:50
Locatie: Donkerbroek FR.
Contacteer:

die trapauto bedoel je. :grin: :grin:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

pardon die had jij toch? :grin: :grin: (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

maandagavond de kop maar eens monteren en distibutie afstellen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kop zit er op en alles staat op tijd.

meetklok er bij is toch wel erg leuk speelgoed, we hebben weet veel geleerd.

Abel bedankt voor de hulp was weer gezellig
Jaques bedankt voor je gradenschijf werkte perfect!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:grin:
Laatst gewijzigd door Abel op di 15 nov 2011 7:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

af en toe even de 4tak theorie er bij pakken om die nokkeassen goed te kunnen checken. Was weer heel leerzaam. Voor de volgende keer weten we hoe simpel het eigenlijk is. En die verstelbare poulies dat is gewoon bling! bijna 0% toegevoegde waarde
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Abel schreef: En die verstelbare poulies dat is gewoon bling! bijna 0% toegevoegde waarde
Bedoel je nu op Mark zijn motor of algemeen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:af en toe even de 4tak theorie er bij pakken om die nokkeassen goed te kunnen checken. Was weer heel leerzaam. Voor de volgende keer weten we hoe simpel het eigenlijk is. En die verstelbare poulies dat is gewoon bling! bijna 0% toegevoegde waarde
0,0 waarde is natuurlijk kant en klare onzin, met alleen een setje nokkenassen zet het geen zoden aan de dijk maar probeer de timing maar weer eens 100% goed te krijgen met een belachelijk ver gevlakte kop bijvoorbeeld.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Ronald1916V schreef: 0,0 waarde is natuurlijk kant en klare onzin
ik wou eerst het antwoord afwachten om dat te zeggen :lol: Jij haalt het voorbeeld aan van een gevlakte kop. Maar als je een set scherpe stokken hebt (bv 286) zonder verniers, dan heb je er niks aan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kheb idd andere nokkenstokken

wat abel bedoelt is dat de merktekens precies overeen komen van de poulies.

fijnafstelling van de poulies doen we na een testbankrun.

alles staat nu zeg maar 99% goed en de motor loopt mooi rond.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

-jo- schreef:
Abel schreef: En die verstelbare poulies dat is gewoon bling! bijna 0% toegevoegde waarde
Bedoel je nu op Mark zijn motor of algemeen ?
Op de kentcams van Mark zijn motor staan de poulies recht, dus geen verstelde nokkenassen en we zijn aan het meten gegaan en op 110 voor en 110 na staan de nokkenassen precies goed. Dus bij Mark zijn motor staan ze nu zo als ze moeten. misschien dat nadat de motor op de bank is geweest de powerband iets aangepast wordt maar dat ziet Mark dan wel weer.

Ik denk niet dat je nog meer als 1% vermogen winst kunt halen met het verdraaien van de nokkenassen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

is dat zo ? Hoe ben ik dan aan 176 adw gekomen denk je ? De gegevens die catcams voorschrijft kloppen aardig.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

heb je die 176Pk dan alleen gekregen door verstelbare poulies? wat had je gedaan en hoeveel pk? en alleen met verstelde nokkenassen hoeveel meer?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

met 144 adw binnen gekomen, na afstelling van het geheel 176 adw.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Okay inclusief mappen en ontsteking dus, dan kan ik het me wel voorstellen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Mark nu heengaat en de ontsteking en de mapping laat aanpassen dat er dan alsnog met het verstellen van de nokkenassen en eventueel opnieuw mappen er veel meer vermogen uit valt te halen.

Mee eens?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Jo ik heb geen extreme nokkenassen.

wel is er natuurlijk na mapping winst te behalen en waarschijnlijk zullen dan de poulies wel iets verdraaid moeten worden.
die waardes die jij hebt ga ik denk ik niet halen met mijn setup.

eerst het blokkie maar eens in de test cas lepelen en aan de loop maken.
hoop dat ik het allemaal redt dan mag je me ook bijschrijven op de a.s. dynodag
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik had overigens ook al 110° gezegd. Maar dat even terzijde.

Je moet je blok nog een paar duizend km inrijden.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Welnee, motormanstyle, gas d'rop om die boel te zetten!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

inrijden gebeurt rustig op de weg km of 50 moet voldoende zijn daarna op de bank en daarna volle porrie!!

tis een raceblok dus daar moet ie dan maar tegenkunnen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie