Clio RS phase 2 project
Morgen de originele map er maar weer op zetten. Kan er nu niet mee rijden, elke keer als ik de kopping intrap bij parkeren of verkeerslicht dondert het ding uit.
Hopelijk heeft Henk een ander bestandje voor me. Mijn gaskleppositiesensor geeft een waarde van net onder de 3, als ik een andere map van henk bekijk staat die hier veel hoger.
Maargoed we wachten af.
Hopelijk heeft Henk een ander bestandje voor me. Mijn gaskleppositiesensor geeft een waarde van net onder de 3, als ik een andere map van henk bekijk staat die hier veel hoger.
Maargoed we wachten af.
Henk denkt ook aan een verkeerde timing van de nokkenassen.
Stationair moet die wel goed gaan lopen na een bepaalde tijd. Moet namelijk ingeleerd worden. Had dit wel begrepen, maar verwachte niet dat het zo lang duurt.
Hopelijk begeeft mijn startermotor het niet.
Edit: met vag-com zei ik gewoon (stationair 50 toeren hoger) en dan was het klaar
Maargoed, afwachten dus.
Stationair moet die wel goed gaan lopen na een bepaalde tijd. Moet namelijk ingeleerd worden. Had dit wel begrepen, maar verwachte niet dat het zo lang duurt.
Hopelijk begeeft mijn startermotor het niet.
Edit: met vag-com zei ik gewoon (stationair 50 toeren hoger) en dan was het klaar

Maargoed, afwachten dus.
Nou, vanochtend auto starten en liep gewoon stationair. Rondje gereden zodat die goed warm werd en de auto is nog niet afgeslagen.
Wel moet ik nog kijken hoe het nokkenas probleem opgelost word. Is de krukas getand of beschikt deze alleen over een tapse as net als de clio 1.6?
Het hangt hier van af of ik het zelf doe of laat doen.
Wel moet ik nog kijken hoe het nokkenas probleem opgelost word. Is de krukas getand of beschikt deze alleen over een tapse as net als de clio 1.6?
Het hangt hier van af of ik het zelf doe of laat doen.
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
getand? of bedoel je een spie?
hij heeft geen spie, losdraaien is timing kwijt. je bent een speciaal setje nodig om de distributie van zo'n hok te doen. kost ongeveer 150 euro.
hij heeft geen spie, losdraaien is timing kwijt. je bent een speciaal setje nodig om de distributie van zo'n hok te doen. kost ongeveer 150 euro.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Ja spie bedoelde ik eigenlijkMartijn Kool schreef:getand? of bedoel je een spie?
hij heeft geen spie, losdraaien is timing kwijt. je bent een speciaal setje nodig om de distributie van zo'n hok te doen. kost ongeveer 150 euro.

Zal eens kijken wat het kost om te laten doen. Anders kan ik die 150 wel in overweging nemen.
Daar ben ik alweer.
Heb vandaag weer een stuk gereden en de auto loopt nu weer stationair. Wel kan het nog zijn dat de nokkenas niet goed staat. Vandaag ook originele filterbox weer gemonteerd en heb het gevoel dat die nu beter loopt. Misschien dat de auto toch niet helemaal lekker liep met de power filter.
Morgen ga ik effe een run doen en dan kunnen we zien of er verschil in zit.
Heb vandaag weer een stuk gereden en de auto loopt nu weer stationair. Wel kan het nog zijn dat de nokkenas niet goed staat. Vandaag ook originele filterbox weer gemonteerd en heb het gevoel dat die nu beter loopt. Misschien dat de auto toch niet helemaal lekker liep met de power filter.
Morgen ga ik effe een run doen en dan kunnen we zien of er verschil in zit.
Laatst gewijzigd door Bakkums op ma 27 feb 2012 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: ma 14 aug 2006 21:30
- Locatie: Alphen a/d Rijn
Leuke winterwieltjes zo
Maar waarom loopt de slang van je waterreservoir bovenlangs?!

Maar waarom loopt de slang van je waterreservoir bovenlangs?!
Geen idee, zat al zo toen ik de auto had gekocht.Neem dus aan dat die onder de aanzuig buis door moet lopen? Vond het al zo vreemd.Christiaan schreef:Leuke winterwieltjes zo![]()
Maar waarom loopt de slang van je waterreservoir bovenlangs?!
mooi geformuleerdMartijn Kool schreef:je slijpt je inlaatpoorten groter bij het inlaatspruitstuk? ik snap niet helemaal wat dat voor nu moet hebben, het gat in je inlaat is nu groter dan in je kop? dat levert toch alleen maar meer restrictie op of?
ik denk dat Renault daar vrij goed over nagedacht heeft destijds en dat een dremel dit echt niet verbeterd..
maar goed, we zullen zien, misschien heb je straks wel 146wpk ipv 144 ofzo

jullie kijken teveel naar die engelsen ! Je weet ondertussen dat renault daar geen drol waarde heeft en dat ze er maar op los beunen ! Die gasten houden niks, maar dan ook niks heel !tutuur schreef:Volgens de engelse RS rijders scheelt het toch aardig wat!
De 182 heeft al een beter spruitstuk maar ook daar zit nog verbetering in...
Fastchip schreef: Ja dat is bewust gedaan, ze zijn niet hlml debiel daar bij Renault Sport !
volgens sommige wel

Bakkums schreef:
Leg eens uit dan waarom ze dit hebben gedaan?
ik zei het toch, het zijn daar debielen !Fastchip schreef: Om de VE te verhogen. Ga je de kanalen matchen dan kan o.a. uitlaatgas makkelijker het inlaatkanaal instromen, e.e.a afhankelijk van uitlaat tegendruk en klepoverlap enz.
Laat "alle tuners" die het dan wel doen eens naar een dynodag komen. Ben daadwerkelijk benieuwd hoeveel er zeker zijn van hun eigen creatie.Bakkums schreef: Wat betreft inlaat gedeelte. Jouw uitleg is mij helemaal duidelijk, maar ben van mening dat matchen toch een beter resultaat geeft dat niet matchen.
Natuurlijk heeft iedere tuning een ander punt, net zoals polijsten van de poorten of juist niet.
Van al de motoren die ik reeds onder handen heb genomen zijn de poorten steeds on-aangeroerd gebleven. Ik kan hier zonder probleem een aantal dynoprints voorleggen van koppen met-en zonder flow.
2x heb ik gebruik gemaakt van een geflowde kop maar die kwam van een europacup af. Zowel poorten, als kleppen als klepzetels als nokkenas waren onder handen genomen door renault en sodemo zelf op een flowbank . Das nog wel even iets anders dan wat dremelen.
Wat me nog het meeste stoort is dat je mensen met jaren ervaring bij renault sport in twijfel trekt maar zelf uitpakt met een onzinnige blingbling otto5 catchtank. Daarenboven weet je niet eens of je nokkenastiming al dan niet juist is.
Knap hoor !

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bedankt voor je reactie,-jo- schreef: Laat "alle tuners" die het dan wel doen eens naar een dynodag komen. Ben daadwerkelijk benieuwd hoeveel er zeker zijn van hun eigen creatie.
Van al de motoren die ik reeds onder handen heb genomen zijn de poorten steeds on-aangeroerd gebleven. Ik kan hier zonder probleem een aantal dynoprints voorleggen van koppen met-en zonder flow.
2x heb ik gebruik gemaakt van een geflowde kop maar die kwam van een europacup af. Zowel poorten, als kleppen als klepzetels als nokkenas waren onder handen genomen door renault en sodemo zelf op een flowbank . Das nog wel even iets anders dan wat dremelen.
Wat me nog het meeste stoort is dat je mensen met jaren ervaring bij renault sport in twijfel trekt maar zelf uitpakt met een onzinnige blingbling otto5 catchtank. Daarenboven weet je niet eens of je nokkenastiming al dan niet juist is.
Knap hoor !
Jammer dat je het onzinnig noemt, waarom, omdat die er zo bling bling uit ziet en iets wat bling bling is werkt niet of doet niet wat die hoort te doen?

Verder, kun jij in een oogopslag zien of de timing niet goed is, misschien kun jij dat wel ruiken. Ik in ieder geval niet. Jammer dat je dan weer zo'n reactie plaatst. (blijft RTC, altijd maar dat gemekker tussen de nuttige reacties door dan)
Voor wat betreft het poorten:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... 07&appid=2
http://www.jam-sport.co.uk/home/renault ... inlet.html
En ja, ik zie ook dat zij schattingen doen en niet een Dyno sheet laten zien, maar ik mag er toch wel van uit gaan dat een bedrijf als K-tec het wel op zijn bank heeft getest?
Verder moet ik natuurlijk zelf weten wat ik denk en vind over het tunen of niet tunen van mijn auto. Als de Performance analyzer van de RS-tuner een beetje klopt, dan heb ik met het port matchen wel degelijk winst behaald. Alleen zoals eerder vermeld had ik de gegevens niet opgeslagen.
Winst was minimaal maar was er wel degelijk.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Jo probeert je gewoon te helpen en hij weet echt wel waar hij over praat. Niet iedereen zal hier ja en amen zeggen als je wat doet.
K-Tec is een commercieel bedrijf, als het geld oplevert dan verkopen ze het of het nou waar is of niet. Of dacht je dat de grote jongens met al die dure flowbanken maar een beetje natte vingerwerk doen?
K-Tec is een commercieel bedrijf, als het geld oplevert dan verkopen ze het of het nou waar is of niet. Of dacht je dat de grote jongens met al die dure flowbanken maar een beetje natte vingerwerk doen?
Welke nuttige reacties mogen dat dan wel zijn ? De enige onderbouwde uitleg die je krijgt is van Henk (Fastchip). Wat hij en Kool zegt kloppen als een bus. Het zijn geen mongolen bij Renault. Toevallig hebben we 3 weken geleden nog een vergelijk gemaakt tussen een GrN map en custom map van Henk alsook enkele tests met luchtfilters. OP EEN TESTBANK
En ja, Ktec meet niet. Das een bedrijf dat zen cijfers moet halen en tevens ook al onderuit gegaan is net zoals BB performance en menig anderen.
Jij je zin hoor, ik reageer gewoon op wat ik lees. En wat betreft die oilcatchtank, als je dan toch zo goed op de hoogte bent...je ontluchting heeft nu een restrictie tegenover het originele maw, de aansluitingen zijn kleiner. Een goeie oilcatchtank kost ongeveer 250 tot 500 €.
En ja, Ktec meet niet. Das een bedrijf dat zen cijfers moet halen en tevens ook al onderuit gegaan is net zoals BB performance en menig anderen.
Jij je zin hoor, ik reageer gewoon op wat ik lees. En wat betreft die oilcatchtank, als je dan toch zo goed op de hoogte bent...je ontluchting heeft nu een restrictie tegenover het originele maw, de aansluitingen zijn kleiner. Een goeie oilcatchtank kost ongeveer 250 tot 500 €.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Heb er ook verder geen problemen mee, maar op de manier hoe Jo dingen zegt kan je begrijpen dat ik het niet helemaal kan accepteren. Als er dingen gemeld worden zoals onzinnig, onderbouw dit dan aub. Wat moet je anders met deze info?Maarten-Jan schreef:Jo probeert je gewoon te helpen en hij weet echt wel waar hij over praat. Niet iedereen zal hier ja en amen zeggen als je wat doet.
K-Tec is een commercieel bedrijf, als het geld oplevert dan verkopen ze het of het nou waar is of niet. Of dacht je dat de grote jongens met al die dure flowbanken maar een beetje natte vingerwerk doen?
Verder ben ik ook wel op de hoogte van flowbanken, heb alleen nog geen tests of resultaten gezien van clio rs spruitstukken. Tevens is een clio rs natuurlijk een massa product, dus her en der worden gewoon dingen achterwege gelaten.
Maargoed, zou er niet verder op in gaan. Ik laat het hier bij.
Het is dat ik niet de centen heb voor een vermogensbank of de connecties om dit te regelen. Anders had ik alle veranderingen die er zijn en gaan komen getest. Dit is natuurlijk de enige manier om dingen uit te sluiten.
Oja, dit was echt mijn laatste reactie met betrekking tot dit punt.
Oja, dit was echt mijn laatste reactie met betrekking tot dit punt.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik kan jouw kant ook wel begrijpen hoor, dat komt omdat Jo letterlijk zegt waar het op staat en dat is niet zo genuanceerd. Dat is niet erg maar kan me voorstellen dat het wat hard overkomt. De onderbouwing is er wel, lees maar eens goed
(niet alleen door Jo overigens).
In elk geval, succes met het tunen

In elk geval, succes met het tunen

-
- Berichten: 4750
- Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
- Car: Captur EDC130 Intens
- Locatie: Hoofddorp
Als ik het zo allemaal lees ( interessant overigens ) is het Bakkums te doen om elke pk en nm uit zijn motor te persen, hoe minimaal het ook allemaal is.
Is je eigen keuze.
Maar je topic titel aanpassen door het punt vragen te verwijderen kan misschien ook helpen.
Ik moet wel zeggen, het komt op mij over wat ik deed met mijn brommertje vroeger, inlaat en uitlaat poorten groter veilen, terwijl het niet altijd het gewenste effect had, sterker nog soms liep hij nog beroerder dan daarvoor.
En zoals al eerder op deze site vermeld over de Renault Sport motoren en de techneuten die daaraan hebben geknutseld, het uiterste is meestal al naar boven gehaald, winst is haalbaar in de marge en kost meer dan het je oplevert, als het al wat oplevert.
En over Jo, tja die weet best wel veel over tunen van Renaultjes en de beperkingen van die krengen....moet zeggen dat valt me niet eens tegen voor een Belg.....
...

Is je eigen keuze.
Maar je topic titel aanpassen door het punt vragen te verwijderen kan misschien ook helpen.
Ik moet wel zeggen, het komt op mij over wat ik deed met mijn brommertje vroeger, inlaat en uitlaat poorten groter veilen, terwijl het niet altijd het gewenste effect had, sterker nog soms liep hij nog beroerder dan daarvoor.
En zoals al eerder op deze site vermeld over de Renault Sport motoren en de techneuten die daaraan hebben geknutseld, het uiterste is meestal al naar boven gehaald, winst is haalbaar in de marge en kost meer dan het je oplevert, als het al wat oplevert.
En over Jo, tja die weet best wel veel over tunen van Renaultjes en de beperkingen van die krengen....moet zeggen dat valt me niet eens tegen voor een Belg.....


Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
hahaha ik ben ook altijd zon botterik, maar uiteindelijk bedoelt iedereen het op zijn eigen manier goed.!
Ben benieuwd naar je nieuwe run martijn. Gelukkig zijn de kosten vrij weinig gemoeid met je testen dus je kunt het altijd proberen. Loopt de auto er minder om kun je altijd nog weer je originele spruitstuk monteren.
Auto's worden standaard geleverd met een aantal pk's en emissie eisen.Dus daarom kunnen sommige onderdelen (lees afterparts) niet vanaf fabriek worden gemonteerd.
Je carter dampen kunnne gaan aankoeken in je slang. Dit veroorzaakt dikke harde stukken olie. Dit komt los en schiet je inlaatsysteem weer in. Dit kan voor bijvoorbeeld sommige auto's met turbo zorgen voor schade aan de turbo. Ook kunnen de dampen alle onderdelen vettig maken. Dit kan zorgen bij sommige auto's dat je sensoren of andere gevoelige meet apparaten die in het traject zitten de waardes niet meer goed kunnen lezen.
Good Luck Bakkums
Ik hoor het wel wat de prestaties nu geworden zijn
Auto's worden standaard geleverd met een aantal pk's en emissie eisen.Dus daarom kunnen sommige onderdelen (lees afterparts) niet vanaf fabriek worden gemonteerd.
Je carter dampen kunnne gaan aankoeken in je slang. Dit veroorzaakt dikke harde stukken olie. Dit komt los en schiet je inlaatsysteem weer in. Dit kan voor bijvoorbeeld sommige auto's met turbo zorgen voor schade aan de turbo. Ook kunnen de dampen alle onderdelen vettig maken. Dit kan zorgen bij sommige auto's dat je sensoren of andere gevoelige meet apparaten die in het traject zitten de waardes niet meer goed kunnen lezen.
Good Luck Bakkums
Ik hoor het wel wat de prestaties nu geworden zijn
Bij deze de beloofde run met originele filter vs "Power filter"
[img]http://img849.imageshack.us/img849/6785 ... ndaard.jpg[/img]
Zoals je kunt zien is het vermogen met de standaard filter hoger dan met de zogeheten power filter. Ook is het vermogen eerder tot je beschikking.
Henk heeft mij aangegeven dat of de timing niet goed staat of dat er andere nokkenassen in zitten. Zelf denk ik ook aan het eerste, want andere nokkenassen zullen nog wat agressiever reageren dan wat die nu doet "denk ik".
Nog even wachten op antwoord van nog een mailtje naar Henk, en dan weet ik definitief of de boel nagekeken word of niet.
[img]http://img849.imageshack.us/img849/6785 ... ndaard.jpg[/img]
Zoals je kunt zien is het vermogen met de standaard filter hoger dan met de zogeheten power filter. Ook is het vermogen eerder tot je beschikking.
Henk heeft mij aangegeven dat of de timing niet goed staat of dat er andere nokkenassen in zitten. Zelf denk ik ook aan het eerste, want andere nokkenassen zullen nog wat agressiever reageren dan wat die nu doet "denk ik".
Nog even wachten op antwoord van nog een mailtje naar Henk, en dan weet ik definitief of de boel nagekeken word of niet.
Gelukkig had ik het filter niet gekocht. Was van mijn broer en dacht laat ik het een keer proberen. Was zo'n CDA look filter. Geluid was overigens wel dik, maargoed, had ook het vermoeden dat het niet iets was.Tom schreef:Weg gegooid geld dus, dat "power" filter. Had je beter een custom map voor laten schrijven
Waarschijnlijk, wanneer de auto helemaal goed is qua timing en dergelijke, dan ga ik een inleg filter halen of een Phase 1 filter box met inleg filter.

Moeilijk bijkomen dan? Anders ff langs tmr...
Dan naar wat anders kijken 

Hmmm dit zet je toch wel aan het denken met betrekking tot de rs-tuner.
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... yno-charts!
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... yno-charts!
Z'n hele resultaat kan de prullenbak in. Hij rijdt namelijk met een 182 manifold + verder modificaties. Dan kun je uiteraard GEEN standaard afstelling van mij gebruiken.Bakkums schreef:Hmmm dit zet je toch wel aan het denken met betrekking tot de rs-tuner.
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... yno-charts!
Klopt, dit heb ik er voor mij zelf ook uitgehaald. Persoonlijk denk ik ook dat elke auto een custom map moet hebben of helemaal geen. Geen enkele auto is gelijk, standaard of niet. Maar dit weten de meesten hier natuurlijk ook wel.Fastchip schreef:Z'n hele resultaat kan de prullenbak in. Hij rijdt namelijk met een 182 manifold + verder modificaties. Dan kun je uiteraard GEEN standaard afstelling van mij gebruiken.Bakkums schreef:Hmmm dit zet je toch wel aan het denken met betrekking tot de rs-tuner.
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... yno-charts!
Ik vind de rs-tuner vooral makkelijk voor uitlezen en data loggen. Wat betreft de stage1 cal bestand, ja hier zou ik hem niet voor aanschaffen.
Ps. Uitlaat nokkenas stond iets verkeerd. Auto slaat nu helemaal niet meer af. Auto rijd verder niet anders voor mijn gevoel. Dit weekend eens een PA uitdraai maken.
Elke auto heeft affabriek ook een standaard map en daar doen ze het toch ook prima op...Bakkums schreef: Ik vind de rs-tuner vooral makkelijk voor uitlezen en data loggen. Wat betreft de stage1 cal bestand, ja hier zou ik hem niet voor aanschaffen.
De map van henk is echter iets verfijnder uit ervaring met mappen van deze auto's. Als je verder rondkijkt op het forum zweren ze er allemaal bij!
Beter stationair, sterker onderin en de 'flatspot' er uit
