Hallo Allemaal,
kan iemand misschien een overzichtje posten of mailen over het aanhaalmoment en de volgorde van aandraaien van de kopbouten van een Clio RSI uit 1996.
Alvast bedankt
Volgorde en aanhaalmoment kopbouten RSI
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Voor een phase2 en 3
Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten
Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten Inolien
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 70 NM/° Imbusbouten En Asbest Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 +50° NM/° Torxbouten Asbestvrije Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 3 Minuten Wachten NM/°
Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 NM/° Alle Bouten Losdraaien
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 20 NM/° Imbusbouten En Asbest Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 25 NM/° Torxbouten Asbestvrije Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +123° NM/°
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 5 NM/° Klepdeksel Met 3 Moeren
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 12 NM/° Klepdeksel Met 6 Moeren
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... kopRSI.png[/img]
Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten
Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten Inolien
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 70 NM/° Imbusbouten En Asbest Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 +50° NM/° Torxbouten Asbestvrije Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 3 Minuten Wachten NM/°
Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 NM/° Alle Bouten Losdraaien
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 20 NM/° Imbusbouten En Asbest Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 25 NM/° Torxbouten Asbestvrije Koppakking
Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +123° NM/°
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 5 NM/° Klepdeksel Met 3 Moeren
Aanhaalmoment Kleppendekselbout 12 NM/° Klepdeksel Met 6 Moeren
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... kopRSI.png[/img]
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Is fase 6 nou wel of geen hoekverdraaing in deze instructie?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ja lijkt me ook wat veel, maar ook nogal specifiek (123 ipv 120 of 90) 

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
hehe nee, maar wie het wel bedacht heeft



Bedantk voor de reacties maar iemand specifiek de opgave voor een '96 RSI 1.8? Ik heb dialogys maar kom dan via mijn auto en motortype F3P uit op een pdf waarop ik dan op cilinderkop druk en dan kom ik bij de instructie voor motortype E??? Ik snap er niks van.....jullie wel of is dat echt frans?
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Huizen
Ik kijk meteen ff in me vraagbaak
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Huizen
er staat:
kopbouten in de volgorde aandraaien met 30 Nm.
Daarna met 70 Nm, Dan 3 mins wachten.
Daarna alle kopbouten losdraaien
Dan met 20 Nm vast zetten op volgorde, daarna met 123 Graden aandraaien
Dus komt aardig overeen met Adinsx
kopbouten in de volgorde aandraaien met 30 Nm.
Daarna met 70 Nm, Dan 3 mins wachten.
Daarna alle kopbouten losdraaien
Dan met 20 Nm vast zetten op volgorde, daarna met 123 Graden aandraaien

Dus komt aardig overeen met Adinsx

Geweldig jongens, ga ze zometeen maar eens aandraaien en kijken of ik de RSI dit weekend weer kan aanslingeren. De auto had compressieverlies op 1 cilinder en bij demontage bleek dat er meerdere kleppen aan vervanging toe waren.
nogmaals bedankt voor de support!
nogmaals bedankt voor de support!