Even voorstellen R5GTT na 6 jaar in de benen

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Om aan te tonen dat het wel kan !

Ik heb samen met mijn neef een oude liefde gekocht , een GT Turbo grijs kenteken grijs metallic , net zo een als ik had toen we 18 waren

Deze had 6 jaar stil gestaan !! en was als vanouds verplaatst van garage naar garage maar nooit afgekomen .

In deze en volgende posts zullen we aangeven dat het gewoon kan om binnen een week mijn GTT weer in de benen te krijgen

Maandag 8 maart opgehaald .

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1759.jpg[/img]

1- renault 5 gtt turbo , 2 motoren , 2 sets stoelen , een compleet gedemonteerde motor ruimte 7 kratten met onderdelen van 2 gedemonteerde R5GGT Turbo's, zeer veel dubbele onderdelen en zeer veel tr...

Vervolgens de motorruimte geschuurd laten spuiten en dan weer rustig gaan opbouwen [img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1764.jpg[/img]

10 maart Motor van bak gedemonteerd en alles vetvrij gemaakt , de motor liep volgens zeggen 6 jaar geleden goed dus deze heeft alleen een spuitrevisie ondergaan .
Onderblok netje grijs ,distributie zilver ,alle seunen roestvrij en zwart ,nieuwe koppeling gemonteerd , startmotor laten reviseren en dynamo ,bak ontvet en alles weer vervrij en netjes gemonteerd
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1765.jpg[/img]

Vervolgens een boodschappenlijstje gemaakt ±
Goodridge remslangenset
Siliconen intercoolerset (Remola autosport binnen een dag binnen )
Siliconen vacuumslangen
Setje wielen en banden
Paar nieuwe onderdelen van de dealer ( Stam Amersfoort (Y) )

13 maart En vervolgens inbouwen en rijden

[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1770.jpg[/img]

En dat alles in 3 dagen met 2 man .
Na 6 jaar stilstaan weer een GTT op de weg , en de aankomende meeting , dankzij Willeon aanwezig
Oja Btw , ook mijn neefje , trouwe hulp tijdens het project aangestoken en deze heeft er inmiddels ook 1 ...
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ng1777.jpg[/img]

Nu alleen nog wat hulp bij de afbouw maar " Thats where a forum is for " :wink:
Laatst gewijzigd door Toine van der Laan op do 22 apr 2010 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Welkom bij rtc!

Die laatste foto, stond deze niet op mp de afgelopen week?

Waarom heb je hem vroeger weggedaan?
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Ha Toine!
Eindelijk dan! :smile:

Welkom hier.

Leuke reportage zo!

En jij en je neef veel succes gewenst met de beide GTT's!

Tot 11 april!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Welkom hier! Leuk om nog een gtt fanaat er bij te hebben!
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Die witte GTT komt van "de Mars" toch? Die ziet er al een stuk beter uit zeg!!
Welkom bij de RTC!! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Welkom op het forum Toine!!

Wat is het kenteken van de GT?! Ben benieuwd of deze al in het register staat, zie:

http://5gt.nl/bb/viewtopic.php?t=96
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Tjabel
Berichten: 820
Lid geworden op: zo 29 apr 2001 0:00
Car: Alpine/5gtt/16v
Locatie: Oudewater
Contacteer:

welkom en succes met klussen
renault 5 gt turbo bleu sport/renault clio 1.8 16v
renault Alpine V6 GT Turbo/renault clio williams
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

ARNO16V schreef:Die witte GTT komt van "de Mars" toch? Die ziet er al een stuk beter uit zeg!!
Welkom bij de RTC!! (Y)

Beide auto's komen hier uit de buurt neef!

Die grijze is degene waar ik je over vertelde laatst....die was zo weg.
Toine was dus de boosdoener met z'n oprijwagen. :lol:
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Welkom hier, de "Race-Vijf" had ik al eerder gespot bij de De Mars hier in Zwolle en toevallig zag ik vorige week een oprijwagen het kruispunt over gaan met deze 5 er op, dat waren jullie dus waarschijnlijk. :)
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Welkom hier!
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dank jongens voor het warme onthaal.
Het kenteken is VD-81-ZG , en staat al in de lijst , ik zal er snel een foto aan toevoegen.

Wie heeft er al eens geprobeert om een universele front mounted intercooler pas te maken op een 5 ?
Ik zie de prijzen dramatisch dalen
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Toine van der Laan schreef: Het kenteken is VD-81-ZG , en staat al in de lijst , ik zal er snel een foto aan toevoegen.
Top. (Y)

Staat je oude GT er ook al tussen?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Voor de oude moet ik echt gaan zoeken , maar dat ga ik zeker doen .
Inmiddels staat R5 nummer 3 er , die op marktplaats stond met schoepenwielen .

Dus nu is de pole , schoepenwielen of 5 spaaks [img][img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23/www_classicalfa_nl/th_Afbeelding1776.jpg[/img][/img] :)
Laatst gewijzigd door Toine van der Laan op za 27 mar 2010 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
T*mmy
Berichten: 163
Lid geworden op: wo 11 feb 2009 20:48
Locatie: Zoetermeer

Schoepen. :) Dat past het beste bij zijn origenele uitstraling. :worship:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Schoepen inderdaad!! (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Mark van Nierop
Berichten: 2992
Lid geworden op: za 16 jul 2005 15:49
Locatie: Staphorst
Contacteer:

schoepen of 6spaaks bedoel je denk ik...

SCHOEPEN!! (Y) :D
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Uiteraard schoepen Toine!

Lekker bezig zeg..... :worship:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

heej toine.

gtt nummer 3 ook al binnen :lol:
nog een opkopert in de club.

ik spreek je nog :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Schoepen (Y) :grin:

Ook altijd 1 van mn favo's geweest onder een GT :D
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tuurlijk die schoepen. Effe wat lager zetten en hij is af (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Eigenlijk was ie al af,
In 10 dagen tijd tot leven gewekt , mee gereden APK gekeurd , verlaagt en het oude gevoel is weer terug.
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... 1810-1.jpg[/img]

En dan begint het 8)
even wat kleine aanpassingen, en jammer dat het niet in een techniek topic kan .

Vanaf de opbouw ergerde ik me aan de voorzijde , deze heeft in het verleden schade gehad en bijna niets past meer netjes, koplampen met een brede greins etc ,dus het hele front vervangen .
dan gelijk maar even de nodige aanpassingen.
een turbodruk meter die wel iets aangeeft ipv een vrolijk wijzertje
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... 255627.jpg[/img]
en zo nog een paar dingen, te weten :
Nieuwe veerpoot lagers
Apex 35 mm veren
Front mounted intercooler
Turbodruk regelaar
Externe oliekoeler
Diesel radiateur
Nieuw voorfront
Witte knipperlichten
Grotere uitlaat

en dat alles voor 11 april ,klaar zodat hij ten minste rijdend naar de eerste meeting kan
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ats002.jpg[/img]
Zie de grote naden tussen de koplampen
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Erg gaaf zo! (Y)

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zou er wel ff een turbo grille inzetten, smoelt in mijn ogen een stuk beter.

Edit, of is dat "nieuw voorfront"...
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het nieuwe front houdt gewoon in dat we er een nieuwe voorkant in lassen
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ats003.jpg[/img]
Het front wat eronder ligt ,voor wat betreft de grill zoek ik een open versie met veel gaas , zoals op vele andere te zien is .

Inmiddels hangt de FMIC al , en staat de oliekoeler ook op zijn plaats ( rechts ).
Mijn idee is ook om het aantal slangen gelijk maar eens drastisch te verminderen onder de kap
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ats015.jpg[/img]

Heeft iemand al eens geprobeerd het expansievat naat rechts te verplaatsen ( links voor de foto )
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Nog even witte knipperlichten scoren
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

expansievat naar rechts :(
waarom dat dan??

voor je luchtfilter o.i.d??
mocht je het vat uit het zicht willen hebben,dan kan je hem altijd
nog achter je schutbord zetten..
hier heb ik zelf ook nog een tijdje mee rondgereden.
als je in jackson zn topic kijkt dan kan je zien wat ik bedoel.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nu alleen nog effe lid worden.
kan je een super project topic openen.
(Y)
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Waarom mij lid maken ,er is echt niks mis met mijn lid .. :)
das voor de 11e april wel geregeld hoor

Expansievat verplaatsen betekent 3 slangen die gewoon korter kunnen dus netter staan , vandaar .

Vandaag de oliekoeler leidingen los gemaakt van de adapter . :evil: das echt onmogelijk ,
deze bestaande leidingen wil ik gebruiken voor de aansluiting aan de externe koeler , er nieuwe slangen aan laten persen met de juiste koppelingen en dan ziet dat er ook weer netjes uit

Maar kan iemand mij helpen aan een grill met veel gaas voor betere koeling ?

verder heeft er verder iemand ervaring met de uitlaat van Powersprint
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... RNS005.jpg[/img]
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ik heb nog een zelfbouw open grille ligge, kan je zoveel gaas in stoppen als je zelf wil :p

zal kijken of ik een foto kan maken, de foto's uit mijn projecttopic zijn bijna allemaal verdwenen...
5GTT & clio II 1.6 16v
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi dus we kunnen je officieel welkom heten als nieuw clublid?
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@ Mark , mijn lid is gemaakt :smile: Nu de GT nog ...

Vandaag de voorzijde er vanaf gezaagt om te zien in hoevere de schade zwaar is geweest , dit lijkt nogal me te vallen alleen is alles gewoon slecht gerepareerd.
De voorzijde is compleet weg geslepen
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ats094.jpg[/img]

en de gebruikte voorzijde van de ander 5 ervoor geplaatst en pas gemaakt
[img]http://i213.photobucket.com/albums/cc23 ... ats105.jpg[/img]
Tevens worden vandaag de leidingen gemaakt voor de externe oliekoeler ,ik heb de slangen van de originele stalen leidingen afgeslepen ,1 zo kun je de bestaande sandwichplate gebruiken en 2 de stalen leidingen lopen mooi strak langs de motor :wink:
Tevens heb ik een nieuwe radiateur besteld , te weten die van een R5 Diesel hopende dat deze voldoende koelt .
Heeft iemand het bestelnummer voor mij van een lage Temp koelfan zender ?en bij welke temperatuur moet hij dan ongeveer schakelen ?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Een Alfa liefhebbert die gaat knutselen aan een GTT .. :nee: moet niet gekker worden. :wink:

Welkom @ RTC in ieder geval.

Zover ik weet geeft een powersprint pijp wel een goede roffel.

Lage temperatuurschakelaar ? Maurice van MB Carperformance kan ze leveren en anders deze bestellen bij Brezan :

Standaard
7.5128 FACET Temperatuurschakelaar 17,50
8012510043868
EPS 1.850.128
KW 550 128 77 00 782 503(€:o.a.)
77 00 796 048(€:o.a.)

06.87-, Radiateurventilator; Mot.C1J 788; Mot.C1J 784; Mot.C1J 782; Temperatuurbereik 92-82°C |

Lagere temperatuurschakeling
7.5200 FACET Temperatuurschakelaar 19,30
8012510070222
EPS 1.850.200
KW 550 200 60 01 023 839(€:o.a.)

06.87-, Radiateurventilator; Mot.C1J 788; Mot.C1J 784; Mot.C1J 782; Temperatuurbereik 77-67°C |
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik zou niet de orginele sandwichplaat gaan gebruiken, maar een met een thermostaat. nu word de olie alleen gekoeld, en dus vanaf koude start meteen in de koude rijwind, en warmt dus veeel later op. Wat slecht is voor je motor.

met de radiator warmde de koelwater de olie op. En op die manier was je olie eerder op bedrijfs temperatuur. olie heter als het water was het andersom dan koelt de water de olie.
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@ Abel,
Klopt als een bus , das ook de bedoeling bij een normale straatauto en ook 1 van de redenen dat een automaatbak koeler altijd oor een radiateur, loopt alleen zoeken we het altijd verder.

Afgelopen week weer veel verbouwd om alles pas te krijgen , gaat toch even iets meer tijd inzitten dan verwacht.

Alle slangen voor de FMIC besteld (Bij biesheuvel )en gemonteerd , weer slangen over en andere tekort , ik ga toch een topic openen met de juiste delen met foto's die nodig zijn voor een FMIC , mijn bestelling was afgeleid van Jacksons topic .

De voorzijde verlaagd met originele APEX veren (-35 mm ) , en nieuwe veerpootlagers , de veerpootlagersets zijn bij de dealer ( Stam Amersfoort ) net zo duur als de nieuwe veren ( welke je nog gewoon nieuw kunt bestellen 65 ex btw en verzendkosten in -35 en -60 mm APEX ) , leuke bijkomstigheid .

Verder de leidingen voor een 9 rij oliekoeler laten maken en in een nette opstelling , hierbij was ook weer 1 leiding te lang en deze wordt weer aangepast.

De dieselradiateur is een koperen versie geworden ,das ook gelijk weer enorm zoeken want alleen de alu versie is makkelijk te leveren
, dan blijkt dat je de bovenste waterslang ook moet aanpassen dus dat gaat weer met behulp van alluminium buis.
Alles is nu pasgemaakt en de auto staat bij de spuiter voor de nodige verf.

Blijft over :
-Alles na het spuiten opbouwen
-Expansievat naar rechts verplaatsen
-Drukmeter onder de gasklep aansluiten ( ipv met een T-stuk tussen de huidige turbodruk meter)
-Powersprint uitlaat ophalen ( bij http://www.Dutchpowertrading.nl ) en monteren
-Een goed luchtfilter monteren op de plaats van het expansievat
-Een oplosing voor een AFR meter
-Groep A-Carb scoren
-Andere Lobster
Tips en leads zijn welkom (Y)
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zaterdag om 12 uur aangekomen toen tot de dynamo kaal , omdat de binnenzijde opnieuw is gespoten en met de volgende aanpassingen :
koperen diesel radiator van Heck RT 2070
Multistrobe oliekoeler 9 rijen
Intecooler FMIC van 700x180 met
2x reducer 57->51mm
4x90 graden 51mm
3x 45 graden 51 mm
Rechts , volgens bestuurder:
1x reducer 57->51 2x 90 graden silicon 1x 45 graden 1x 90 graden alu bocht 1x humbhase 1x T-hose 51mm ( met dumpvalve aansluiting)
Links 1x 90 graden 2x45 graden 1x90 graden
1 meter buis 51 mm gebruikt en Thats is
Voor het luchtfilter 1x90 graden 60 mm ,1 pipercross 60mm filter , laaes besteld bij biesheuvel ( http://www.biesheuvel.nl )

En zondag om 12 uur bij de meeting :worship:
[img]http://s478.photobucket.com/albums/rr14 ... C_5949.jpg[/img]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hij ziet er goed uit!

alleen die booskijkers, niet mijn ding en dan druk ik het netjes uit ;p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie