Stationair uitvallen met LPG

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb net m'n Eurgas computer (G3) vervangen. Nu moet deze eigenlijk bij de specialist afgesteld worden. Maar de handelaar waar ik de computer van kocht, zei dat hij meestal de mensen de computer liet aansluiten en liet rijden en dat de computer dan na een week of zo wel weer goed stond en dat de auto stationair wel eens uit kan vallen eerst.
Heb ik dus ook gedaan en inderdaad valt t ding steeds uit stationair of draait 500 toeren. Enig idee wat ik het beste kan doen? Gaat ie het zelf bijregelen?
Of moet ik toch gewoon naar de specialist. Ik heb net 300 km de computer erin trouwens.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Heb ook een Eurogas computer, en vorig jaar vervangen voor een revisie exemplaar, toen ik 'm binnenhad ben ik gelijk naar een gasboer gereden om 'm te laten inleren.
Het bedrijf waar ik 'm weghad zei ook wel zoiets aan de telefoon geloof ik, dat de computer het zelf zou kunnen doen, en als de computer het niet zelf zou doen, moest ik alsnog inleren. Maar die vent was nogal moeilijk te verstaan (rasechte Brabander) dus ik begreep niet 't niet helemaal goed en heb 'm voor de zekerheid maar gewoon laten inleren.
Kostte me 11 euro. En m'n eigen gasboer had geen tijd maar eentje 25 km verderop wel dus dat pastte me een stuk beter.

EDIT: volgens mij deed die van mij het in eerste instantie helemaal niet, want ik kan me nog herinneren dat ik op benzine daarheen ben gereden. En pas na het inleren kon ik eindelijk weer op gas rijden.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Waar heb jij dat laten doen dan? Ik zou het bij Adrie Schouten laten doen, maar die rekent ongeveer 50 euro...dan liever voor 11...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Gewoon op gas koken en rijden op benzine
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

(S)

Ik kook trouwens elektrisch. Ga je dat over 5 jaar ook tegen iedereen zeggen ? ;)


@willem jan

Je Eurogas computer heeft inderdaad ongeveer 20-30km nodig om zich weer in te regelen. 300km zou ie het al moeten doen.

Anders zelf inleren, ik ga ervanuit dat je EAS hebt:

1: contact uit en zekering van de lpg-instalatie verwijderen, als ik me niet vergis hangt deze 'los' in de kabelboom in een houdertje.
2: verbind de groene en bruine kabel van de witte stekker met elkaar door
3: contact aan
4: zekering terug plaatsen
5: auto starten en over laten schakelen op gas (doe dit met warme motor, schakelt makkelijker over (even op toeren laten komen))

Op het moment dat de motor loopt knippert het ledje rood en kort daarna rood/groen.

6: Als hij overgeschakeld is op lpg knipperd hij snel groen na +- 1 minuut knippert hij lanzaam groen.
Als led langzaam groen knippert, contact uit en doorverbinding verwijderen
7: Inleren is voltooid


Zoek een vierkant wit stekkertje met 4 kabels, ergens in de buurt van je verdamper.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Riël schreef:(S)

Ik kook trouwens elektrisch. Ga je dat over 5 jaar ook tegen iedereen zeggen ? ;)
Offtopic :p: Ik vind elektrisch koken echt bagger. Duurt lang voor dat de pan warm is. En als ie warm is dan moet de plaat weer snel lager anders brand het aan. Wokken gaat ook veel beter op gas is mijn ervaring. Wat dat betreft is gas echt beter om op te koken.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Eletrisch is voor geen meter doseerbaar, dus ja..
Trust me. I know what I'm doing.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Willem-Jan schreef:Waar heb jij dat laten doen dan? Ik zou het bij Adrie Schouten laten doen, maar die rekent ongeveer 50 euro...dan liever voor 11...
Bij Brouwer LPG Inbouw & Service in Hoogeveen, voor jou iets verder dan voor mij maar 't zou op zich te doen kunnen zijn.
Effe belletje doen hoeveel ie vraagt voor inleren van je Eurogas gascomputer (dan hangen ze 'm dus even aan de computer, die inleerprocedure met dat doorverbinden heb ik ook wel eens gedaan met de ouwe -nu defecte- gascomputer maar is niet hetzelfde)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Bedankt Edward (Y)
Ik kook trouwens met inductie en dus ook elektrisch. En dat is echt super. Water koken o.i.d. gaat bijna even snel als met een waterkoker. Aanbranden doet het ook bijna niet (dat water al helemaal niet) :smile:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Xabre schreef:Eletrisch is voor geen meter doseerbaar, dus ja..
Sorry maar inductie is perfect doseerbaar en is dubbel zo snel als gas :)
Als ik dat ding op de Powerstand zet kookt een liter water in NO-time.

Glaskeramiek (of halogeen) heeft inderdaad het vervelende effect dat het heet blijft.

We hebben het hijer niet over elektrisch van 30 jaar geleden hé ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik denk dat een eurogas computer aan een computer hangen onzin is, ik kan mij niet voorstellen dat daar een extern uitleesiets aan hangt.

Die doen gewoon diezelfde procedure, voor de rest is het systeem afhankelijk van je originele systeem.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Het schijnt dat dit Eurogas systeem een nogal verouderd systeem is, dat ff 'op gang geholpen' moet worden door een computer bij het inlezen. Is dus een van de weinige systemen die niet uit zichzelf inleest.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Idd, ze schrijven er wat bepaalde standaardwaarden naar toe.

en er zit ook wel iets van diagnose op:

Toen ik nog niet 100% zeker wist dat m'n gascomputer kapot was (omdat ik toevallig tegelijk het gasklepasje lam had en ie daardoor wel eens verhoogd in toeren bleef hangen, ze zeiden dat dit ook het op gas lopen zou kunnen ontregelen) dus dat gefixt en toen dacht ik even bij de gasboer hier in Emmen de gascomputer opnieuw te laten inleren..

Hun computer kreeg helemaal geen verbinding (0), ze haalden een andere Eurogas computer uit een la en alles was goed. Toen wist ik het wel 100% zeker. :D
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Naja, procedure geprobeert?
Vind het maar gek verhaal :) Heb daar echt nog nooit mee te maken gehad, gedaan of gehoord en heb deze toch al wel een paar jaartjes...
\
(eurogas EAS)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Nou, wel met de kapotte gascomputer.. met relaitjes binnenin die dan wel, dan niet contact maakten, waardoor ik eigenlijk bijna alleen nog maar op benzine kon rijden :) Haalde dan ook verrekte weinig uit. :D
Volgens mij de procedure niet geprobeerd toen ik m'n revisie gascomputer had ontvangen, niet dat ik me kan herinneren iig. Geloof dat ik meteen naar de gasboer ben gereden. :wink:
Toen die hiero pas na een paar dagen tijd had, effe naar Hoogeveen gebeld waar ik er ook 1 wist te zitten en daar mocht ik 't eind van de middag wel ff langskomen :p en hebben ze 'm ff ingeleerd.

Maar volgens mij is het wel zoals Willem-Jan zegt, hij moet even op gang geholpen worden.

Maar jij hebt dus ook Eurogas EAS Riël? Alleen nog nooit gascomputer hoeven vervangen dus. Moet zeggen dat die van mij het nu al meer dan een jaar prima doet.
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ik heb die van mij gekocht met een kapotte computer bleek achteraf. Ding luisterde niet naar de lambdasonde en had een torenhoog CO. Ik reed 1:7 op gas met m'n 1.6...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ze zijn ook vaak heel eenvoudig te repareren, het is 9 van de 10 keer een soldeerverbinding op de print die los is gegaan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Klopt idd.
Toen ik te horen kreeg dat die van mij kapot was, heb ik 'm door een handige vriend laten openmaken, ik had toch niks te verliezen aan dat ding, hij zag gelijk dat 2 van de 5 relais gewoon loszaten, waren met schroefjes al eerder weer vastgezet maar losgetrild.
Vastgezet, laagje kit erover en dat heeft nog 2 maanden super gewerkt.

En na die 2 maanden heeft ie geprobeerd om de relais weer te solderen, daarbij de schroefjes weglatend, maar daar is iets mis gegaan dus bij het overschakelen op gas sloeg ie de eerste keer af, en daarna een knal uit de gascomputer..

Toen heb ik dus een revisiecomputer geregeld. :p
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Plaats reactie