Heb effe lopen zoeken op het forum, kan echter niks vinden....dusssss
Wat is de goede (originele) bandenspanning voor een 195/55/13 band?
Heb nu geen idee.
[5GTT] bandenspanning?
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di 3 sep 2002 22:03
- Locatie: Uden
1,8 is bij normaal rijgedrag, maar aangezien je een GTT hebt zou ik voor 2,0 en achter 2,2 kiezen. Dat is voor hoge snelheid/belasting.
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
My only limit, is the limit of my car!
-
- Berichten: 6477
- Lid geworden op: wo 17 okt 2001 0:00
- Locatie: Woerden
vóór toch altijd meer bar dan achter?!Super 5 Devil schreef:1,8 is bij normaal rijgedrag, maar aangezien je een GTT hebt zou ik voor 2,0 en achter 2,2 kiezen. Dat is voor hoge snelheid/belasting.
Zie nu na plaatsen dat dit een topic uit 2003 betreft, maar toch kan dit voor anderen nuttig zijn.
sinds 2007 houdt ik me bezig met het uit- en omrekenen van bandendruk, met gebruikmaking van de formule uit het standards-manual van het ETRTO, dus die de banden- en auto-fabrikanten ook gebruikt hebben om de adviesdrukken voor op de stikker te bepalen.
Zelf heb ik een methode ontwikkeld om met deze formule , en afgeleide daarvan, de gewichten terug te rekenen, die destijds gebruikt zijn voor normaal gebruik advies druk, aan de hand van de adviesdrukken.
Dit alles heb ik in mijn laatste Excell-formulier verwerkt.
Hiermee kun je dus je bestaande originele banden controleren of voor buiten-standaard banden zoals hier, de nieuwe advies-drukken te bepalen.
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... 0omrekenen
in deze map staat het spreadsheet met voorbeeld-sheet en 2 voorbeeld-jpg's
Sommige auto-fabrikanten geven maar een advies-druk of alleen die ik in mijn formulier maximaal gebruik en vakantiegebruik met trekhaaklast noem. Dit is te herkennen aan bij voorwielaangedreven auto's een hogere adviesdruk achter dan voor, zoals hier al genoemd en betwijfelt.
Ook als bij invullen van de originele banden, die voor maximaal gebruik overeen komen met wat boven voor normaal gebruik ingevuld is, dan is dit het geval. Dan is het deel bovenaan dat de gewichten terugrekent onbruikbaar en moet je zelf door wegen van de asgewichten, of de lege auto en met mijn "Grote serieuse bandendruk en aslasten spel" gebruiken, wat ook te vinden is bij verder navigeren vanuit de link hier boven.
Deze gewichten kun je dan bij "eigen invoer"in het formulier invullen voor de adviesdrukken daarvoor.
Dus als je vertrouwen hebt in de adviesdrukken van de auto-fabrikant, dan kun je met mijn formulier de adviesdrukken bepalen die je net zo kunt vertrouwen. Ook kun je het gebruiken als je wilt afwijken van die adviezen.
Laat me eens weten of jullie hier iets aan hebben.
Succes ( ja dat is) Peter
sinds 2007 houdt ik me bezig met het uit- en omrekenen van bandendruk, met gebruikmaking van de formule uit het standards-manual van het ETRTO, dus die de banden- en auto-fabrikanten ook gebruikt hebben om de adviesdrukken voor op de stikker te bepalen.
Zelf heb ik een methode ontwikkeld om met deze formule , en afgeleide daarvan, de gewichten terug te rekenen, die destijds gebruikt zijn voor normaal gebruik advies druk, aan de hand van de adviesdrukken.
Dit alles heb ik in mijn laatste Excell-formulier verwerkt.
Hiermee kun je dus je bestaande originele banden controleren of voor buiten-standaard banden zoals hier, de nieuwe advies-drukken te bepalen.
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... 0omrekenen
in deze map staat het spreadsheet met voorbeeld-sheet en 2 voorbeeld-jpg's
Sommige auto-fabrikanten geven maar een advies-druk of alleen die ik in mijn formulier maximaal gebruik en vakantiegebruik met trekhaaklast noem. Dit is te herkennen aan bij voorwielaangedreven auto's een hogere adviesdruk achter dan voor, zoals hier al genoemd en betwijfelt.
Ook als bij invullen van de originele banden, die voor maximaal gebruik overeen komen met wat boven voor normaal gebruik ingevuld is, dan is dit het geval. Dan is het deel bovenaan dat de gewichten terugrekent onbruikbaar en moet je zelf door wegen van de asgewichten, of de lege auto en met mijn "Grote serieuse bandendruk en aslasten spel" gebruiken, wat ook te vinden is bij verder navigeren vanuit de link hier boven.
Deze gewichten kun je dan bij "eigen invoer"in het formulier invullen voor de adviesdrukken daarvoor.
Dus als je vertrouwen hebt in de adviesdrukken van de auto-fabrikant, dan kun je met mijn formulier de adviesdrukken bepalen die je net zo kunt vertrouwen. Ook kun je het gebruiken als je wilt afwijken van die adviezen.
Laat me eens weten of jullie hier iets aan hebben.
Succes ( ja dat is) Peter
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Nee voor altijd minder dan achterRobert dB. schreef:vóór toch altijd meer bar dan achter?!Super 5 Devil schreef:1,8 is bij normaal rijgedrag, maar aangezien je een GTT hebt zou ik voor 2,0 en achter 2,2 kiezen. Dat is voor hoge snelheid/belasting.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.