ruis / zoem dynamo ?

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
Snotpork

Misschien staat het niet goed maar ...

Pas geleden uitlaat (midden) en radiateur vervangen. Had ook een topic aangemaakt met info daarover, en iedereen bedankt voor de tips en info, is allemaal goed gelukt.

Maar ... daarna dus weer naar de garage geweest, voor de apk, en daar hebben ze het één en ander vervangen waaronder de distributieriem. Nou heb ik dus een soort van ruis / zoem toon, voornamelijk hoorbaar boven de ca. 10/15.000 toeren.
Ben al terug geweest en hun zeiden dat het waarschijnlijk de lagers zijn van de dynamo, omdat alles opnieuw 'gespannen' is.

Nou is eigelijk mijn vraag :
- kan dat ? bedoel, kan dat het zijn of ook evt. iets anders ?
- zoja, kan het kwaad en wanneer kan ie echt kapot zijn, en ... misschien domme vraag maar, hoe kom je er achter ?
als ie net meer start denk :)
- en nog een vraag is welke dynamo kan ik dan nemen ivm de planning voor extra accu, dus dan wou ik gelijk kijken voor evt. een zwaardere.

alvast bedankt
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Snotpork schreef:Nou heb ik dus een soort van ruis / zoem toon, voornamelijk hoorbaar boven de ca. 10/15.000 toeren.

Bij 15.000 RPM jankt mijn dynamo ook wel denk ik :D zal wel 1500 zijn hoop ik..

Denk dat je het moet zoeken in de distributieriem of de multiriem die te strak staat.. dynamo's kunnen ook zoemen maar aangezien de riemen net nieuwe zijn zou ik het daar in zoeken :)
Abel
Über-Spammer

tja. het kan ook een honda cbr zijn ofzo he..

:lol:

nee lagers zijn gaar door de dynamo te hard optespannen. Dus dynamo uitelkaar halen, lagers er uit en nieuwe lagers halen bij reviesie bedrijf.
Joost van der Hammen
Contacteer:

dat blijft meestal niet lang heel, want alles is dan versleten borstels anker spanningsregelaar laten reviseren kost net zo veel als een nieuwe
jacques

Beetje een broodje aap verhaal.
Als je de lagers niet op tijd vervangt, gaat vanzelf je rotor stuk doordat die gaat aanlopen.
Lagers vervangen, borstels controleren en eventueel de dynamo testen. De regelaar is stuk of heel.
Ik doe het vaak zelf. Je hebt een speciale mestrekker nodig om het achterste lager bij de koperen sleepringen eraf te halen. Je kunt ook naar een revisiebedrijf gaan voor startmotoren en dynamo's. Bij de automaterialen handel smeren ze je een revisiedynamo aan, ongeacht wat er stuk is betaal je een vast bedrag.
Je kunt ook even kijken bij bv. auto electric in Huizen, die is behoorlijk concurerend in nieuwe dynamo's zonder inruil.
Snotpork

Is het handig om een 2e handse dynamo te nemen ? Op sites als marktplaats etc. gooien ze je er ongeveer dood mee. Of op de sloop een dynamo halen ?
Kan wel naar een revisie bedrijf gaan of zelf gaan 'knutselen' maar dan kan ik tijdelijk niet rijden. En als het mis gaat dan zit ik helemaal zonder :grin:

Dus wat is wijs ? Eentje halen van internet / sloop en kijken of me 'oude' gerepareerd kan worden voor een leuke prijs of gelijk gaan voor een nieuwe ?
En wat kost een nieuwe ongeveer ? Die ik tot nu toe gevonden heb lagen zo'n beetje rond de 200 euro.
jacques

Ik betaal meestal 35 euro voor een dynamo of startmotor bij http://www.gebr-opdam.nl Dan haal ik het zelf op.
Ze graveren er een datum en kenmerk in. Als het onderdeel niet goed is kun je het omruilen. Op hun website kun je kijken of ze het op voorraad hebben. Nou dat is toch sympatiek? Edit: Mocht het in het andere filiaal van hun liggen dan halen ze het wel op voor je.
Snotpork

Effe gekke vraag ...

Iemand zei pas dat kruipolie wel eens wou helpen, geloof ik niet zo eigelijk maar goed.
Wat het gekke is eigelijk, dat wanneer je bij je motorblok sta hoor je het niet. Maar toen ik wat uit me dashboardkastje pakte, en me vader zat aan die gaskabel te trekken, hoor je het binnen dus wel goed, een soort van geblaas/ gefluit.

Bij de garage zeiden ze dus dat het waarschijnlijk de lagers van de dynamo waren ivm het opnieuw afstellen. Wat kan dat dan nou zijn eigelijk, dat geblaas / gefluit ? Lijkt me nou niet echt de dynamo eigelijk aangezien je het 'buiten' niet of nauwlijks hoor. Lijkt rechts onderin vandaan te komen, onder dashboardkastje zegmaar.
Toch niet de katalysator lijkt mij ? Net APK gekeurd ...
Joost van der Hammen
Contacteer:

pak een schroevedraaier zet die op je dynamo oor tegen je schroevedraaier is die stil is het iets anders. geen olie in je dynamo spuiten.
Plaats reactie