Edward's Laguna's (nr.3, Phase 2 RTI 2.0 S Volvo motor)

Vertel hier alles over je project.
Tim
Car: E36 M3

Ook fijn voor de medeweggebruiker dat de Xenon net iets hoger als een stippellijntje staat (Y)
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

De man van het testapparaat zei dat het binnen de APK-eis was. En ze knipperen nooit naar me, dus zal wel goed zijn dacht ik :) Ik rijd een paar duizend kilometer per maand, ook veel 's avonds en 's nachts.
Beetje non-argument dus.

Met de versleten schokdempers knipperden ze wel eens, heel irritant zo'n deinende lichtbundel, en ik zag er erg weinig mee :D
Edward
Contacteer:

Kleine update:
Waarschijnlijk ligt het zweverige weggedrag aan de stuurkogels, vanavond heeft een kennis van me er een eindje mee gereden, hem viel het rijgedrag wel mee maar het was dan ook op een goed stuk asfalt.. Op mindere stukken asfalt, bepaalde stukken van de A28 verder het land in bijvoorbeeld, reageert de auto toch echt te veel op het wegdek.

Maar de stuurkogels dus, meer dan 3 ton gelopen waarschijnlijk, links is het slechtste, binnenkort maar eens vervangen en kijken wat het doet. Ik moet ook in december weer voor de keuring, alleen wil ik graag wat eerder, mocht er dan wat aan mankeren, heb je punt 1. vanzelfsprekend meer tijd om het te fixen, en punt 2. ik heb geen zin om midden in de winter te moeten sleutelen :wink:

Ook zit ik er aan te denken om op termijn de veren te vervangen, ik vermoed dat die wat te slap geworden zijn, want ook met de nieuwe schokdempers vind ik 'm eigenlijk nog wat deinerig, en slappe veren hebben ook weer effect op het weggedrag en vooral de windgevoeligheid. (als ik ergens toch een grondige hekel aan heb, dan is dat het wel...)

Misschien doe ik dit keer wel een lichte verlaging zodat het wat meer in harmonie komt met de achterkant, die door de gastank en het reservewiel toch altijd wat in de kont hangt. Maar misschien dat ik daar nog wel eens hulpveertjes voor op de kop tik. Beetje bijzaak maar oke.
Laatst gewijzigd door Edward op vr 4 sep 2009 4:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Car: MB

3ton met dezelfde reno kogels lijkt me wat overdreven. Die zullen al wel eens vervangen zijn. Overigens makkelijk te controleren op speling met de wielen los van de grond.

Apk mag 2 maanden eerder met behoud van dezelfde datum. nog eerder en je datum verplaatst ook.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
coupe16v
Contacteer:

3ton moet wel kunnen met een oude laguna.
Mijn ex Laguna1 had bij verkoop(10 jaar 344000km) nog alle originele kogels eronder zitten zonder speling.
Mijn megane heeft ook nog alles origneel (321000km), dus ook de fuseekogels.
Mijn Laguna2 heeft alles al gehad en nu beginnen de binnenste spoorstangkogels wat speling te krijgen. (272.000km)

wat voor banden liggen er eigenlijk onder de laguna, die hebben ook erg veel invloed op de stabiliteit.
Edward
Contacteer:

Tom schreef:Apk mag 2 maanden eerder met behoud van dezelfde datum. nog eerder en je datum verplaatst ook.
Haha, ik wil juist van die datum in december af. Die datum is vorig jaar ontstaan omdat ie op een aantal punten werd afgekeurd (ster in de voorruit waar ik zelf geen last van had.. maar voor de APK wel afkeurpunt, veerschotel links moest vervangen worden, gascomputer die niet werkte waardoor ie op de dag van de APK ineens niet wilde overschakelen, :P en volgens mij was er nog meer.. en ik had weinig tijd toen om het allemaal in orde te maken. ...Alleen al die gascomputer is 2 weken onderweg geweest, waarvoor mijn dank aan de TNT.. (S)(Y) (track&trace gaf aan dat ie meerdere dagen ergens op het verdeelcentrum in Zwolle was blijven liggen, zo dichtbij en ik kon er niks mee :P)

Sowieso voordat ik 'm voor de APK gooi, wil ik die stuurkogels eerst vervangen hebben want die linker zou wel eens zo slecht kunnen zijn dat ie ook afkeur is. Je hoort 'm ook als je met stilstaande auto (zonder draaiende motor, of course) aan het stuur draait. En de rest van die zooi moet ook even nagekeken worden. :)

Eigenlijk boeit het ook niks als de datum op december blijft staan, ik ga sowieso wat eerder, misschien deze maand of de volgende, afhankelijk van de financiën, en dan kan ik volgend jaar wel meer dan 2 maanden eerder gaan, zodat ik weer gewoon in de zomer uitkom ofzo.

@coupe16v: Hij staat nu bijna een maand weer op m'n sportvelgen met Fulda Carat Progresso 195/60R15 bandjes. Daarvoor 3 maanden op stalen velgen gereden, met 185/65/R14, deze kreeg ik bij aankoop van de auto erbij en had ik dus nog liggen, en ik heb deze er onder gelegd om m'n Fulda banden een beetje te sparen. Door de versleten schokbrekers waren ze nl. al raar scheef afgesleten, en dit hoefde van mij niet erger te worden dan het al was, en de voorbanden hebben niet zo heel veel profiel meer, als ik er die 3 maanden op was doorgereden, was ik nu al aan nieuwe banden toe geweest. Helaas heb ik door gebrek aan werk momenteel daar geen geld voor, dus maar overbrugd met stalen velgen. (Die ik anders toch niet zou gebruiken en maar nutteloos heb liggen.) Maar goed, tis een beetje behelpen allemaal..

Daar ligt trouwens 3x Mabor banden op, en 1x Centaur met KwikFit opdruk, waarschijnlijk ooit lek geweest ofzo, en daar was m'n auto ook zweverig mee (oh wacht, dat zegt niks met dat soort banden. :smoke: )

Het zweverige begon overigens midden april, begin april ben ik met de auto nog een weekendje weg geweest naar een Center Parcs in Duitsland (Hochsauerland) en die rit heeft ie prima doorstaan (op de sportvelgen met Fulda's toen nog). Erg leuk die Duitse snelwegen en ook die heuvelachtige gebieden :smile:

Ik ben trouwens niet de meest rustige bestuurder als het op bochten en ook drempels aankomt, dus het kan best zijn dat mijn stuurkogels er wat eerder aangaan dan die van een rustiger bestuurder. Of ze nou wel of niet al eens vervangen zijn in die 320.000 kilometer.
Edward
Contacteer:

Wie weet er trouwens of het verschil zou maken als je slechts 1 van de stabilisatiestangeinden zou vervangen?

Bij het vervangen van de linker schokbreker wou dat kreng met geen mogelijkheid los, niet aan de onderkant en niet aan de bovenkant, bouten verroest enzo.. dus moest de slijptol er aan te pas komen :D

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/24072009 ... edium).jpg[/img]

Heb 'm de volgende dag vervangen door een nieuwe van Lockheed Delphi oid, toen stond ie er een nachtje zo bij: (CHECK DIE UFO!! Ik kan het ook op de originele foto niet thuisbrengen, telefoonfoto 3.2 Mpixel dus te vaag)

Alleen uit kostenoverwegingen moet rechts nog een keer, nu is die op het oog lang niet zo slecht als links was, maar ik ben dan toch benieuwd wat zo'n ding nou 'doet' in je rijgedrag. Volgens mij merk ik met die nieuwe aan de linkerzijde weinig verschil (maar door die stuurkogels is het rijgedrag al niet geweldig, denk dat het echte verschil pas komt als ik dat aangepakt heb)

Enneh, nog een vraagje: (ik ga maar door)
als een bougie bij de electrode verroest is, is er dan water bijgekomen of kan dat ook van koelvloeistof zijn (dacht eigenlijk dat het daar redelijk waterdicht afgesloten was: )

[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/10072009 ... edium).jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Edward op ma 29 sep 2014 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Edward.... :( , zet voortaan echt minimaal twee steunen onder je auto of minimaal 1 steun en een band met velg......
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Edward
Contacteer:

Ja, dan moet je bij m'n stiefvader zijn... :D
Het rare is, die auto stond vast als een huis op dat ene steuntje, (heb de deur nog open gehad om de ramen dicht te doen wat ik was vergeten, is ook te zien aan de beslagen voorruit, en ook de kofferklep is nog omhoog geweest), maar ik kneep 'm idd wel ff toen de krik er onder weg ging..

(Volgende keer leg ik er idd wel ff een wiel onder :) al vraag ik me af of dat wel zin heeft, hij stond behoorlijk hoog en als ie dan 10 a 20 cm naar beneden zou vallen is het alsnog een beste klap )
Laatst gewijzigd door Edward op vr 4 sep 2009 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Dat wiel aan die andere kant omhoog is echt niet de bedoeling :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Es kijken of ik lief kan blijven...

Ten eerste dat in de lucht hangen, als je em zo op 1 punt in de lucht hangt, kan je auto langzaam kromwringen. Zeker als je em wat langer zo laat staan krijg je door kruip echt dat het hele chassis blijvend kan verwringen of zelfs op de delen kan doorscheuren.

Daarnaast is het ook niet bepaald veilig zeker niet als je ziet dat die steuntjes echt geen reet kosten. Is je leven nu echt die 10 euro waard? :p

Dan die stangetjes, 'op het oog' heb je weinig aan, die dingen krijgen interne speling die je wel enigzins kan checken door een lange arm tussen je chassis en stabilisatorstang te steken en dan de stang wat op en neer te wippen, je voelt zo snel genoeg of er speling inzit.
Het is gewoon een slijtageonderdeel, en als 1 speling heeft, zal de andere dat ook wel hebben in soortgelijke mate. Vervang je er 1, dan rammelt ie alsnog.
Ook wel belangrijk om te weten bij het vervangen, de lengtes willen nog wel eens verschillen van diverse (aftermarket)merken. Dus voor je het weet kun je met 1 vervangen een verkeerde voorspanning erin drukken en dat stuurt niet bepaald prettig.

En als laatste tip: kijk eens op ebay? Daar kosten die dingen 10-15 euro per stuk :p
Tim
Car: E36 M3

Dat was nog best lief (L)
Edward
Contacteer:

Steven schreef:En als laatste tip: kijk eens op ebay? Daar kosten die dingen 10-15 euro per stuk :p
What the hell... :~

Deze kostte me 44 euro bij de Brezan, en eigenlijk was het 49 maar ik heb gevraagd of daar nog iets van korting af kon..
Stangetje kon ik er heel makkelijk tussen hangen trouwens, as easy as 1,2,3.

Ten 2e: ik heb m'n auto niet om in de lucht te hangen, maar om mee te rijden. In 13 maanden 50.000 km zegt genoeg lijkt me.
Dat van kromwringen wist ik niet, maar was gelukkig dan ook maar een nachtje omdat door overmacht dat klote stangetje doormidden moest. Ben de volgende dag gelijk op de fiets naar de Brezan gegaan en een nieuwe gehaald.

Met 'op het oog' bedoelde ik eigenlijk dat onderste rubber, is op de foto zelfs wel enigszins te zien dat die er niet al te best aan toe was. Aan de rechterkant is dat minder 'lelijk', maar die staat sowieso op de planning om ook vervangen te worden, 't was nooit de bedoeling om die ouwe lang te laten zitten. Waarschijnlijk binnenkort als ik die klote !#$% :P stuurkogels aan ga pakken.
Raar trouwens hoe links met geen mogelijkheid los wou, en bij rechts ging het zomaar, ook de bouten niet verroest enzo.. :)

Wat betreft die steuntjes, we hebben er 2 maar kennelijk vond m'n stiefvader het genoeg met eentje. En op eigenwijze mensen is het soms moeilijk invloed uitoefenen.. Ik heb wel gezegd of ie niet beter de krik kon laten staan (maar goed, die kan ook 's nachts gejat worden natuurlijk) of misschien een 2e steun eronder. (Maar dat moet je eigenlijk gewoon gelijk in 1 keer goed doen, achteraf wil het niet zomaar meer geloof ik. Die foto's zijn dus genomen nadat we klaar waren met de schokdempers monteren, alleen het stangetje ontbrak nog.)

Niet de bedoeling dat het een meerdere pagina's overlappende discussie wordt btw (het valt nu nog mee idd), ik had bij het plaatsen van de foto gewoon niet gedacht dat daar commentaar op zou komen (vooral omdat ie dus in werkelijkheid wel heel stevig stond, dan is dat niet het eerste waar ik aan denk)

Gisteravond een stukje gereden op de autoweg, maar het waaide hard, niet normaal hoe windgevoelig ie nu is en hoe zweverig je over de weg gaat met die verrotte stuurkogels. Windgevoelig omdat ik vermoed dat de veren met de jaren veel te slap zijn geworden, onder het rijden voel ik de koets bewegen en dit lijkt zelfs wel invloed te hebben op het weggedrag. Vooral met wind dus ;)
Steven
Car: M536

Het kan dus toch... :(

Die bougies zijn dan wel weer grappig, wat je daarop ziet is geen roest. als je daar ontbrandingstemperaturen van 1000 graden heb, is dat gewoon verbrandingssaanslag, geen roest :D

Nooit eens scooter gehad? Ideale mengselverhouding resulteerd altijd in een koffie met melkbruine kleur, te zwart is te rijk en te wit is te arm.
Nu kan zwart ook nog vetaanslag zijn etc.
Maargoed jij hebt wel dikke splitfires zo te zien :smoke:
Edward
Contacteer:

Steven schreef:Het kan dus toch... :(
?

Steven schreef:Die bougies zijn dan wel weer grappig, wat je daarop ziet is geen roest. als je daar ontbrandingstemperaturen van 1000 graden heb, is dat gewoon verbrandingssaanslag, geen roest :D

Nooit eens scooter gehad? Ideale mengselverhouding resulteerd altijd in een koffie met melkbruine kleur, te zwart is te rijk en te wit is te arm.
Nu kan zwart ook nog vetaanslag zijn etc.
Maargoed jij hebt wel dikke splitfires zo te zien :smoke:
Dus die linker bougie is ook geen roest?

Nope, nooit een scooter gehad. Ik wou een schakelbrommer, of zo'n oud Zundappje, had ook gespaard ervoor.. En toen vond ik een geschikte werkplek in combinatie met m'n opleiding toen, en die betaalden gewoon een maandkaart voor de trein, dus dan zou ik niet zoveel meer hebben aan een brommer. Spaargeld is heel snel verdwenen naar andere doeleinden geloof ik.

Dat ideale mengselverhouding, dat geldt toch niet voor als je op gas rijdt, omdat je dan juist een heel arm mengsel hebt? Of zeg ik nu iets doms.. )
EDIT: lama, duf moment, LPG is schraal maar met het brandstofverbruik van de F3P motoren kan het mengsel nooit arm zijn natuurlijk ;)
Nog steeds wel benieuwd of de kleur op de bougies bij een motor op LPG gewoon hetzelfde is als op benzine, tis toch een andere verbranding natuurlijk.

Ik rijd wel ééns op benzine, meer dan de gemiddelde gasrijder zelfs, probeer ook altijd de tank ongeveer half vol te houden, schijnt beter te zijn voor de tank ofzo, en als ik eens 's nachts geen gas zou kunnen tanken is het m'n reservetankje om toch thuis te kunnen komen of de volgende pomp te halen :)
Maar tis toch voornamelijk LPG wat er verbrandt wordt.
Edward
Contacteer:

Vraagje :)

Ik zit met een dilemma. Zondag stuurkogel links vervangen, zat behoorlijk veel speling op.
Rechts leek geen speling op te zitten (geprobeerd met draaien aan het stuur, maar de auto stond toen nog op de krik, beter was geweest met het wiel er weer op.) maar deze hebben we dus niet vervangen. Is waarschijnlijk later dan de linkse al eens aangepakt, want ging namelijk ook makkelijker los dan links, voordat we besloten 'm maar te laten zitten.

Nu heb ik een nogal afwijkend rijgedrag, wat ik dan toch wijt aan het niet vervangen van de rechtse stuurkogel. Naar links lijkt nu wat zwaarder te sturen en naar rechts wat lichter, en in de middenstand komt dit totaal niet mooi samen. Oftewel het rijdt een beetje bagger...

Nu is bij het vervangen van de linkse stuurkogel ook de spoorstang verdraaid, en mijn vraag is of dit invloed heeft op de uitlijning, dat ik dus sowieso moet uitlijnen, of dat ik toch beter eerst de rechtse stuurkogel ook kan vervangen zodat het aan beide kanten gewoon nieuw en dus gelijk is...
Kijk, als ik zeker wil weten dat rechts geen speling heeft, zou ik 'm eigenlijk gewoon moeten vervangen, toch? Geen speling op het oog lijkt me niet gelijk aan geen speling onder het rijden, hij krijgt dan gewoon wat meer te verduren lijkt me.

Heb voor morgenmiddag 4 uur een afspraak bij de Euromaster om 'm te laten uitlijnen, maar ik twijfel nu dus. Want misschien is er toch gewoon te veel verschil in de stuurkogels, rechts heeft er tenslotte alleen in mijn tijd al 50.000 opzitten en wie weet hoeveel nog meer.

Als ik ga uitlijnen en het probleem blijft aanwezig, heb ik straks eigenlijk 57 euro voor niks uitgegeven :) en moet ik na het vervangen van de rechter stuurkogel eigenlijk nog een keer uitlijnen a 57 euro.
De stuurkogel had ik vanmiddag trouwens net terug gebracht, weer 37 euro voor gevangen, dat was dus voordat ik echt begon te twijfelen ;)

Nog ff 2 VOOR en NA foto's (0)
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/27092009226.jpg[/img]
[img]http://www.laskowski.nl/Laguna/27092009228.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer

Stuurkogel vervangen is uiteraard ALTIJD UITLIJNEN dus denk dat je vraag beantwoord is ;)

Even laten doen dus.

Dat scheef sturen ligt ook echt niet aan de speling van een kogel, maar omdat je de linker uiteraard niet op de zelfde afstand over de schroefdraad hebt gezet. Die moet nog afgesteld worden en dat doet de uitlijnboer voor je.

En rechts eens goed aan die stang rammelen: geen speling = geen speling. Klaar en zitten laten.

EDIT
En 57 euro is veel te veel voor een half uurtje uitlijnen (en dan hebben ze er écht de tijd voor genomen, wat op zich niet gek is). Maar waarschijnlijk stellen ze alleen je sporing af. Dus fijn ergens anders gaan.
Edward
Contacteer:

Misschien niet helemaal op dezelfde afstand op het schroefdraad, maar ik was nog vergeten te vertellen dat we dit hebben opgemeten. Zelfs nog een beetje bijgesteld want m'n stuur stond vies scheef naar links, en nu nog maar een heel klein beetje naar rechts. :p

Uitlijnen moet ik sowieso, dat snap ik. Toch ff kijken of ik nu die rechter stuurkogel nog ga vervangen of er maar op gokken en hopen dat ie stiekem gewoon beter is dan de linker. Maar heb ook geen zin om dubbel uit te lijnen.

Dus 57 euro is te duur? Ongeveer zoiets (nagekeken :P 50 euro) heb ik vorig jaar ook betaald bij de Profile hiero, voor m'n blauwe Laguna. Bleek bijna niks aan de uitlijning te mankeren, en het leverde ook niks op, weggedrag bleef hetzelfde want was waarschijnlijk ook aan nieuwe stuurkogels toe.

EDIT: zal morgen eens aan de stang rammelen, met het wiel er nog aan ditmaal :)
Laatst gewijzigd door Edward op do 1 okt 2009 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:EDIT
En 57 euro is veel te veel voor een half uurtje uitlijnen (en dan hebben ze er écht de tijd voor genomen, wat op zich niet gek is). Maar waarschijnlijk stellen ze alleen je sporing af. Dus fijn ergens anders gaan.
Die prijzen ken ik ook. Heb je een tip wat voor bedrijven goedkoper zijn?

En die kogels zou ik niet via eBay kopen. Uit ervaring gaan ze voor de halve prijs, maar een kwart van de tijd mee. Ik mag nu alweer stuurkogels vervangen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Edward
Contacteer:

Heb nog niet de rechter kogel gecheckt, doe ik nog wel ff, wel de afspraak voor vanmiddag gecancelled.
Kwam ff wat tussendoor, en ik hoopte toch misschien nog een goedkoper adresje te vinden, maar vooral een adresje met misschien net ff wat meer verstand van zaken. Ik lees hier goede verhalen over van Nierop banden, website zag er ook goed uit, dus zonet even een afspraak gemaakt, dinsdag wordt ie uitgelijnd. :D
In prijs scheelt het trouwens bijna niks, zal wel een vaste prijs zijn in deze regio, ofzoiets. En het moet toch gebeuren he. :-) En Staphorst rijd ik zo naar toe, is niet zo heel ver.

Stuurkogels kon ik volgens mij niet vinden op eBay , wel veel voor BMW en Mercedes en met nog wat moeite ook voor Renault maar de Laguna stond er niet tussen.. M'n technisch-Duits is ook niet zo geweldig. :p Ook voor stabilisatiestangetjes gekeken, zelfde verhaal dacht ik. Deze zou ik eventueel nog wel durven proberen via eBay.

Stuurkogels leken op een paar andere internetsites wel goedkoop, maar bij de een zat er 9,95 verzendkosten bij en daar durven ze dan ook nog BTW over te rekenen :~ waardoor ik bij de Brezan gewoon 4 euro goeikoper uit was, zonder dat ik hoefde te wachten tot het bezorgd wordt.. En bij Autopartsonline ofzoiets maar 6 euro goedkoper.

En nu heb ik tenminste kwaliteit, tenminste het lijkt me goed spul (Delphi)
Geen idee wat de dealer eigenlijk levert, maar is met veel dingen toch duurder, soms probeer ik het niet eens.
Laatst gewijzigd door Edward op vr 2 okt 2009 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Nou ik verwacht voor 60 euro een uitlijning INCLUSIEF de rijlijn en waar de achteras gechecked wordt.

maar ze doen echt alleen even stuur recht en sporing stellen.

Met ene beetje machine zetten ze de auto neer, en zien ze vrijwel meteen hoeveel ze aan welke kogel moeten draaine. KLAAR.

Dat is mij geen 60 euro waard en dat heb ik ook gezegd :/ Ik betaalde 2 tientjes maar dna zeg ik wel even sporing afstellen. Naja, ik weet dat ze vaste prijzen hebben maar ik vind dat absurd. Het is echt 10 minuutjes werk. Misschien 15 als de kogel vast zit.
Arjen

Als je het goed wilt laten doen (en in Emmen):

Wienko Wever Banden

Nijverheidsstraat 12
7815 HV Emmen

telefoon: 0591-648340

Zit in Emmermeer achter de Weerdingerstraat.
Mark van Nierop
Contacteer:

Ohh ben jij dat.....

hoorde al dat er iemand een afspraak gemaakt had die mij kende via de RTC,
ik kon de link niet leggen gezien ik je achternaam niet ken... (Y)

nou tot dinsdag dan maar he :D
Renault 19 1.8 16V Cabrio
ARNO16V
Contacteer:

Wordt ie tenminste goed uitgelijnd! :D (Y)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Vandaag mijn 5 uitgelijnd voor 32,50... Geen idee wat een gangbare prijs is. Ik vond het wel meevallen in ieder geval.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Da's netjes. Bij de Kwik betaal je 42,50 en als ze je niet mogen 69 ... :D
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

waar heb je em laten doen Merijn?
toch niet bij die boeren in Heesch hè? ;)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Nee, nee... Bij jou om de hoek. :)
Edward
Contacteer:

32,50 :~ Je zou er bijna voor naar het zuiden rijden :p
42,50 vind ik ook wel acceptabel, de Kwikfit wat minder..
Toch raar dat er zoveel verschil in kan zitten in die prijzen. Goed, de apparatuur is vast ook niet goedkoop enzo.

@ Arno:
Daar gaan we vanuit :smile:
@Mark: en hoe heb je de link nu gelegd, via Google (zijn er -vooral in Nederland- niet zoveel met mijn achternaam :grin:) of via de zoekfunctie hier op RTC, gezocht op van Nierop ofzo omdat dat ook in m'n tekst staat. ;) Enneh tot dinsdag idd.

@Arjen: klinkt alsof je er goede ervaringen mee hebt..? Ken het bedrijf verder niet, na enig nadenken herinner ik me idd wel dat daar een bandenboer zit, altijd handig om te weten. Volgens mij moest ik daar met rijles vaak keren op de weg of zoiets. :p
Heb nu de afspraak al staan, maar voor een volgende keer uitlijnen ga ik daar zeker eens proberen :) en straks in het voorjaar ook maar eens kijken of ie duur is met nieuwe bandjes.

Vanmiddag ff actief geweest, zomerbandjes vervroegd gewisseld voor winterbandjes. Begin oktober, moet op zich kunnen. :smoke:
Dit omdat m'n zomerbanden dus allemaal wel in meer of mindere mate scheef zijn afgesleten, en ik me van de week heb laten vertellen dat na het uitlijnen, na het weer wielen wisselen, het stuur dan weer anders kan gaan staan als de banden waarop ie is uitgelijnd scheef zijn, en de winterbanden zijn nieuwer en gelijkmatiger gesleten, dus gewoon nu alvast zodat het in een keer goed is.
Ik zou ook wel nu ff op andere banden kunnen gaan uitlijnen, dan de zomerbanden er weer onder en dan over een aantal weken weer wisselen voor winterbanden, maar daar heb ik geen zin in, heb een hekel aan kou..

Oke, lucht in de winterbanden op peil gebracht, effe een stukje gereden over de snelweg, rijdt toch anders als je banden smaller zijn, en met genoeg profiel op de voorbanden. En ik had wind mee, zat zo op de 150 :D en wind tegen op de terugweg was ook duidelijk te merken :wink: Dat krijg je met ruim 3 ton op de klok, niet al te veel vermogen en rijden op LPG :D Edit: en het waait ook tyfus hard de laatste paar dagen..

Ook ff een stuk of 8 dikke plakken vogelstront verwijderd, leuk die trekvogels :beer: en de veiligheidsgordels ff ingespoten met cockpitspray zodat ze weer wat soepeler gaan lopen (tipje wat ik ooit eens las op het Lagunaclub forum, werkt prima)
Ik heb regelmatig passagiers en sommige laten zich moeilijk opvoeden (0), dus als ze dan achteloos uitstappen zit die gordel weer bijna tussen de deur en de instap, omdat ie uit zichzelf niet genoeg oprolde.

Ook de stuurkogel rechts met kracht gecheckt, lijkt dus echt prima, dus ik laat het eerst zo en dinsdag na het uitlijnen maar eens kijken hoe die rijdt.

Lichtmetalen velgen met de zomerbanden schoongemaakt, klaar voor opbergen in de schuur. Ook ff het profiel van de voorbanden gemeten, alleen vergeten te kijken naar het verschil omdat ze scheef zijn, maar op de goeie plekken heb ik nog ongeveer 3 mm. Had verwacht dat het minder was, omdat ze soms wat zoekerig aanvoelen, maar dat kan dus ook van de plekken komen waar het profiel minder is.

Goed, wou er een kort stukje van maken, weer niet gelukt :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op zo 4 okt 2009 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

de apk keur meester kijkt naar de slechte plekken op de banden he..
Edward
Contacteer:

Yup, maar die banden krijgt ie niet te zien :p
Ik ga op winterbanden door de keuring (APK-datum 10 december) en die hebben nog minimaal 4,5 a 5 mm, verschilt wel een beetje, heb er ook met iets van 7 mm :)

Vorig jaar, december dus, waren er 2 afkeur en 1 advies, had zelf niet in de gaten gehouden dat het zo erg was. Dezelfde dag ff 3 nieuwe banden opgehaald.

Geen idee wat me dit jaar met de APK staat te wachten, maar aan de banden zal het niet liggen :)

De zomerbandjes met hier en daar 3 mm komen er pas in april of mei volgend jaar weer onder, eigenlijk had ik ze al afgeschreven maar 1 a 2 maandjes moeten ze misschien nog wel kunnen volhouden, en anders maar niet, dan vervang ik die 2 gewoon door nieuw, beste banden naar achter en hij kan weer ff vooruit. Zie wel hoe het dan loopt. :)
Riël
Über-Spammer

Toch winterbanden als het buiten 15+ graden is is eigenlijk onzin.

Ooit moet je toch die zomerbanden kopen :)
Edward
Contacteer:

I know :grin:
Maar begin oktober is op zich zo gek nog niet, ben gewoon te lui om de komende anderhalve maand 3x wielen te gaan wisselen 8)

Qua slijtage moet het overigens wel meevallen, onze huidige buurman heeft zo'n Smart Roadster en ik zag laatst dat die het hele jaar door op winterbanden rijdt, dan kan ik die paar extra weken ook wel vast meenemen :wink:
Edward
Contacteer:

Schiet me ineens te binnen dat ik vandaag ook de trommeltjes achter ff bijgewerkt heb van roestbruin naar zwart, had nog zo'n busje hittebestendige spuitverf staan en nu is het weer iets mooier. Zal vast wel weer netjes staan......... op m'n zomervelgen over een half jaar want met stalen velgen zie je er geen donder van :wink:
Nouja netjes.. de volgende keer moet ik de trommels ff schuren ofzo, had ik nu geen zin in.

Maar goed, nu had ik daar nog een vraagje over, als de trommel links veel soepeler draait dan de trommel rechts, dan is rechts het wiellager aan z'n einde aan het komen toch?
Rechts ging de trommel erg moeizaam terwijl ik links die naafdop met m'n wijsvinger kon aanduwen en de trommel verdraaide al. Niet handig als je een paar lagen zwart over de hele rechter trommel wilt jassen en je krijgt 'm niet rond gedraaid :smile:
Riël
Über-Spammer

Nee, waarschijnlijk moet je de segmentjes wat lossen. Een gaar wiellager dat merkbaar stroever draait is niet gezond ;)
Plaats reactie