ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

tot nu toe heb ik hier meer dan 5 reacties gehoord met als enige argument: merk, als we nu eens simpele sterkte feiten gaan bekijken:
elke bocht is een verzwakking
elke aansluiting is een verzwakking
dikte van de buis doesn't mather maar het totaal opp van de pijp....
nu degene die goed naar kooien gaan kijken op dit forum kunnen zich miss al enigszins voorstellen wat ik bedoel....
afgezien van de plekken waarop die kooien gemonteerd zijn :(
maar het blijft iig zo dat ik er in moet rijden en jullie niet(gelukkig, naar jullie idee) (0)
en massaproductie kooien zijn idd getest, echter wel de eerste die van de band af rolde en de rest van de 200 die gemaakt zijn niet, daarbij in tellen dus ook de lasnaden die vaak wat te wensen over laten...mensen hebben tenslotte geen röntgeogen en hij is toch gekeurd (I)
grtz
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:mensen hebben tenslotte geen röntgeogen en hij is toch gekeurd (I)
grtz
Nee daar zijn fotolassers voor en rontgenapparatuur, de gekeurde kooien worden wel degelijk allemaal nagekeken op de lassen.
Maar goed het is jouw lijf :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

uiterraard maar de massa productie kooien worden echt niet stuk voor stuk gekeurd, als je mee wilt doen met fia en dat soort ongein word ie wel gekeurd jah....
mja objectiviteit en subjectiviteit zijn nogsteeds altijd verschillend en dat zien sommige mensen niet (0)
ik moet trouwens zeggen dat ik wel verschil zie in kooien!!
als ik in project topic kijk naar die van jochem en wouter is die van jochem al een stuk sterker geconstrueerd :wink:
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

tutuur schreef:tot nu toe heb ik hier meer dan 5 reacties gehoord met als enige argument: merk, als we nu eens simpele sterkte feiten gaan bekijken:
elke bocht is een verzwakking
elke aansluiting is een verzwakking
dikte van de buis doesn't mather maar het totaal opp van de pijp....
grtz
Zo'n buis gaat echt niet zomaar krom trekken hoor.. Gaat er gewoon om dat je je lassen goed hebt. En niet de aansluitingen bouten met m8. Gewoon grotere bouten erin. Ik heb het vermoeden dat iedereen denkt dat zo'n frame in elkaar dondert ofzo als je een klapper maakt. Nou dat is echt niet zo(tenzij je lassen slecht zijn).
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

nogsteeds geen objectieve argumentatie.... :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die kooi fabrikanten zullen echt wel een degelijk kwaliteitsbeleid hebben. Daarnaast hebben zijn wel de benodigde app. om een las op kwaliteit te beoordelen. Ik denk dat jij niet verder komt dan kijken?!

Nu wil dit alles niet zeggen dat je zelf niet goed en netjes kunt lassen met de juiste benodigdheden, maar de vraag is nog steeds waarom je zo graag een ander model wilt hebben dan reeds beproefde varianten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

omdat ik in de vliegtuig industrie zit. daar ik dus ook wel degelijk verstand heb van belastingdragende contructies en ik dus op basis daarvan een kooi ontwerp die dus naar mijn expertise goed in elkaar zit :wink:
en natuurlijk ook de kosten :D
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nou, 'k hoop maar dat 'k niet in een vliegtuig terrecht kom,waareen jij hebt gerommeld.... :lol:


Hebben die piloten ook zo'n buissie boven d'r schenen?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Behalve die buis boven de schenen/pedalen lijkt me verder toch weinig mis met deze mooi. Er van uit gaande dat alles netjes en goed gelast is.
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat een gelul hier :lol:

alsof hier elke poster uberhaupt enig idee heeft van zo'n constructie een enkele uitzondering daargelaten. . Hier wordt mijns inziens alleen maar nagepraat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

dat idee had ik ookal, 1 roept er wat en de rest loopt er achter aan :p :wink:


In mijn ogen is er verder echt niets mis met een zelf gemaakte kooi mits je het gewoon netjes en zorgvuldig in elkaar last.
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:omdat ik in de vliegtuig industrie zit. daar ik dus ook wel degelijk verstand heb van belastingdragende contructies en ik dus op basis daarvan een kooi ontwerp die dus naar mijn expertise goed in elkaar zit :wink:
en natuurlijk ook de kosten :D
Wat is je precieze functie dan als ik het vragen mag?
Als ik het goed begreep ben je monteur oid toch?
tutuur schreef:tot nu toe heb ik hier meer dan 5 reacties gehoord met als enige argument: merk, als we nu eens simpele sterkte feiten gaan bekijken:
elke bocht is een verzwakking
elke aansluiting is een verzwakking
dikte van de buis doesn't mather maar het totaal opp van de pijp....
nu degene die goed naar kooien gaan kijken op dit forum kunnen zich miss al enigszins voorstellen wat ik bedoel....
afgezien van de plekken waarop die kooien gemonteerd zijn :(
maar het blijft iig zo dat ik er in moet rijden en jullie niet(gelukkig, naar jullie idee) (0)
en massaproductie kooien zijn idd getest, echter wel de eerste die van de band af rolde en de rest van de 200 die gemaakt zijn niet, daarbij in tellen dus ook de lasnaden die vaak wat te wensen over laten...mensen hebben tenslotte geen röntgeogen en hij is toch gekeurd (I)
grtz

Je hebt zeker wel gelijk dat een fiagekeurde kooi nix zegt, je kunt daar ook genoeg crap krijgen met slechte lassen idd.

Maar het gaat wel een beetje mis als je zegt dat dikte niet uitmaakt, maar oppervlakte het meest belangrijk is. Heb je wel eens van weerstandsmomenten gehoord?
De reden dat kooien geen dikkere buizen hebben is omdat het zwaar onpraktisch is qua ruimte.
Maar tegen buigen en knik wil je toch het liefst zo dik mogelijk met evt. een dunnere(!) wanddikte om het gewicht te drukken.

Verder heb ik wat vraagtekens bij hoe je de achterzijde afsteunt op die slappe chassisbalkies en dat je bij de B-beugel niet een doorlopende buis hebt die ook langs het dak loopt.
Tis meer dat ik em constructief wat vreemd in elkaar vind zitten, dan dat ik twijfel aan je laskunsten.
Negotiator
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Heeft er iemand hier in de buurt nog een bdp sensor
liggen ??
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

In principe zegt ie het dan goed steven.

Als hij zegt dat dikte niks uitmaakt maar oppervlakte wel.

Jij hebt het over de diameter. Met dikte versta ik bij hem de wanddikte, die volgens jou dus ook dun kan.

Hij zegt grotere oppervlakte. Dit is grotere diameter en dat is weer wat jij ook zegt.

Kwestie van lezen ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja zo ken het ook ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

-PAZ- schreef:dat idee had ik ookal, 1 roept er wat en de rest loopt er achter aan :p :wink:


In mijn ogen is er verder echt niets mis met een zelf gemaakte kooi mits je het gewoon netjes en zorgvuldig in elkaar last.
Ieder zijn keus en mening, maar je weet het pas als het fout gaat en dan heb ik toch meer vertrouwen in een gekeurde kooi.
Maar het gaat erom dat hij zich veilig voelt (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
KoenGTT
Berichten: 746
Lid geworden op: za 13 jan 2007 19:17
Locatie: Driehuis

Als ik met mijn technische oog naar deze kooi kijk :p Is hij ook minder stijf. Ik zou sowieso nog eens twee pijpen van a naar b stijl lassen/schroeven. Dat verhoogt de stijfheid en veiligheid bij een aanrijding van schuinvoor/zijkant.

Voor de rest vraag ik me af of je niet ontzettend zit te knooien met je stoelen nu je dat kruis achter je rug hebt gelast.
R5GTT phase2
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist ;)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

KoenGTT schreef:Als ik met mijn technische oog naar deze kooi kijk :p Is hij ook minder stijf. Ik zou sowieso nog eens twee pijpen van a naar b stijl lassen/schroeven. Dat verhoogt de stijfheid en veiligheid bij een aanrijding van schuinvoor/zijkant.

Voor de rest vraag ik me af of je niet ontzettend zit te knooien met je stoelen nu je dat kruis achter je rug hebt gelast.
Ik zie het al, jij hebt er ook geen verstand van :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Zijn er ook foto's van deze kooi in een auto?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik weet niet precies tegen wie ik wat moet reageren maar ik zie nu wel dat er al iets minder oppervlakkig gekeken wordt :)
het zou idd mooier zijn als er ook nog 2 balken van a-b zouden lopen maar dit hebben we niet gedaan vanwege het instap gemak, het blijft uiteraard een straat auto....
de stoelen zijn geen probleem vanwege het kruis aangezien het kruis boven op de achteras staat, ik neem aan dat jou stoelen ook niet boven de achterbank hangen?
dat er geen dwarsbalk boven het kruis heb is omdat het kruis in feite al sterk zat is om die kracht op te vangen+ het scheelt weer iets aan gewicht en het hoge zwaartepunt...
is de balk die achter loopt idd zo zwak dan? volgens mij loopt die toch een aardig stuk door en tot het punt waar de achteras opgehangen zit, die op zijn beurt weer aan de rolkooi zit dus denk dat het aardig stevig zit :)
uiteindelijk ben ik idd degene die er in moet gaan rijden maar positieve/negatieve kritiek is nooit erg want een forum is er natuurlijk om wat van elkaar te leren...
nog even de vraag wat jullie tegen de buis onder het dashboard hebben?
als er bij wijze van spreken een vrachtwagen in mijn a stijl rijd heb ik geen deur in me zij zitten.... het enige nadeel is idd bij een frontale klapper van 60 tegen een muur heb je idd wel kans dat hij naar binnen komt, maar dan zal de hele kooi omhoog getild moeten worden ivm de balken die naar voren lopen, wat dus ook betekent dat het dak opgetild gaat worden en ik denk dat dat toch aardig wat tegen houdt..
sorry voor de super lange post maar ik moet toch wat :beer:
steven ik ben vliegtuig onderhouds technicus aan een f-16 en ben bezig om opgeleid te worden tot plaatwerk specialist... dus florus maak je maar niet druk dat je in een kist zult stappen waar ik aan gesleuteld heb :D
bij deze een foto van de kooi in de auto(helemaal nog niet af):
[img]http://94.100.115.81/472100001-47215000 ... _1zAx.jpeg[/img]
[img]http://94.100.116.46/472100001-47215000 ... _2AZ0.jpeg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja ik had toch wat beter gekeken hoe een WRC of dikke tourwagenkooi eruit ziet bijv. op de site van Wiechers, dan zul je zien dat nergens die buis beneej te vinden is, puur omdat bij frontaal de boel een flink stuk naar achteren moet kunnen, en als dan opeens door een zijdelingse die buis naar beneden knikt en je benen zitten eronder.....
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

toch heb ik al heel wat auto's gezien die het wel hadden... maar dan miss meer voor het circuit, kijk de kans bij rally dat je frontaal op een boom/muur/rots rijdt is wel een stukje groter dan op het circuit, en dat is het enige naast de openbare weg waar ik zal gaan rijden :wink:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Als je met zoiets aankomt op onze keuring blijft ie gewoon staan. Als je dan toch zo superieur je kennis wil overbrengen had je beter de kooi doorgelast naar de veerpootkokers en onderling doorverbonden bovenaan het schutbord in de motorruimte zoals Matter dat destijds deed.

Ik snap niet dat je dit veilig kan vinden ???? Bij een deftige crash zal je het wel overleven, je bent enkel je onderste ledematen kwijt. Je verhinderd de complete kreukzone van het dash en alles wat ervoor zit. Als ik jou was zou ik op internet enkele crashtesten gaan bekijken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

ik vind het wel grappig om te zien dat autofabrikanten er alles aan doen om de zone rond je knieën veiliger te maken,denk aan telescopische stuurkolommen, contactslot verplaatsen naar dash of middenconsole, zachtere materialen en zelfs airbags bij de knieën en dan zie ik hier ineens een foto voorbij komen met zo'n knieschijf-crusher erin gelast en lees ik dat je dat veilig vindt.
Ik hoop alleen maar dat je nooit een flinke crash meemaakt met deze auto...
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

paulvanrooij schreef:ik vind het wel grappig om te zien dat autofabrikanten er alles aan doen om de zone rond je knieën veiliger te maken,denk aan telescopische stuurkolommen, contactslot verplaatsen naar dash of middenconsole, zachtere materialen en zelfs airbags bij de knieën en dan zie ik hier ineens een foto voorbij komen met zo'n knieschijf-crusher erin gelast en lees ik dat je dat veilig vindt.
Ik hoop alleen maar dat je nooit een flinke crash meemaakt met deze auto...
Waar zit eigenlijk de kreukelzone van een 5 :p
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

hahaha... Nou die is heel minimaal heb ik al ondervonden.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Constructief heb ik er weinig over te zeggen, enkel snap ik die buis onder niet echt op die plaats maar daar hoef ik niet op in te gaan omdat hetzelfde verhaal als hierboven eruit komt. Verder kan niemand ook wat zeggen over het laswerk omdat het simpelweg niet te zien is maar daar was toch ook geen commentaar over?

Ik kan er over heen gelezen hebben maar wat was nou de reden dat je niet een fabriekskooi qua model hebt nagemaakt?

Alpine schreef:
paulvanrooij schreef:ik vind het wel grappig om te zien dat autofabrikanten er alles aan doen om de zone rond je knieën veiliger te maken,denk aan telescopische stuurkolommen, contactslot verplaatsen naar dash of middenconsole, zachtere materialen en zelfs airbags bij de knieën en dan zie ik hier ineens een foto voorbij komen met zo'n knieschijf-crusher erin gelast en lees ik dat je dat veilig vindt.
Ik hoop alleen maar dat je nooit een flinke crash meemaakt met deze auto...
Waar zit eigenlijk de kreukelzone van een 5 :p
De gehele 5 toch? :P
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

de bedoelling ook van een rolkooi is om de auto stijver te maken, deze doet dat zeker niet.

klim eens in een aouto met een omp kooi die zit op 4 plaatsen ook nog aan de carros geschroefd.

aan de gordel bevestiging van de bestuurder en bij de zonne kleppen.

de achterste 2 bevestigingen moeten op de wiel kuip.

iets te hard door een bocht en nu druk/trekt hij een deuk in die slappe achterbak.

leuk dat je probeert. eerst geoefend op 1, nu een echte maken
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

tutuur schreef:de beruchte "satéprikkerkooi" zoals sommige het noemen :p
[img]http://94.100.114.151/516850001-5169000 ... _AXed.jpeg[/img]
mensen kunnen zeggen wat ze willen maar ik heb ondervonden dat deze kooi heel robuust is >-)
andrews dit komt in je oude r5ie die rode weetjewel :wink:
hij gaat alst het goed is weer een glorierijk leven tegemoet :grin:
nou artur je maakt er wel werk van...
denk je dat hij voor de meeting klaar is??
mooi dat hij weer staat te stralen dadelijk,ik had er op dat moment geen trek meer in.
het was i.i.g een hele goede basis voor een project :wink:

denk enkel nog wel een keertje na over de kooi.
want die dwarsbalk vind ik eigenlijk ook maar een schenenkiller...
voor de rest ziet het er netjes uit.
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

tutuur schreef: en massaproductie kooien zijn idd getest, echter wel de eerste die van de band af rolde en de rest van de 200 die gemaakt zijn niet, daarbij in tellen dus ook de lasnaden die vaak wat te wensen over laten...mensen hebben tenslotte geen röntgeogen en hij is toch gekeurd (I)
grtz
ooit gehoord van COP?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

JanGTT schreef:hahaha... Nou die is heel minimaal heb ik al ondervonden.
Nee, die is juist maximaal, alles kan juist kreuken :D


Maargoed voordat de hele papagaaienkooi weer losgaat, laat deze jongen ook in z'n waarde. Zolang hij geen echte Rallys gaat rijden waarbij ie serieuze klappers riskeert, zal deze kooi ook weer geen levensbedreigend ding zijn.
Die onderste buis zou ik wel weghalen, anders wil ik graag een foto zien van een Racer/Rallyer die em wel heeft :)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

kan de foto niet zien (zit op me werk en blijkbaar geblokkeerd), maar ik neem aan dat die van tutuur lager zit? Verder ga ik me niet in de discussie mengen heb er geen kaas van gegeten.

In elk geval:
[img]http://drifting.com/FD_Rules_1.gif[/img]

Zou van een seat fia gecertificeerde rolkooi zijn
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja en daar loopt de dwarsbalk door het dashboard of boven de stuurstang in ieder geval.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het maakt mij niet uit jongens, ik heb een veilig gevoel bij de kooi en idd ik zal(hoop ik) niet frontaal tegen een muurtje rijden of dergelijken.
heb gister voor de grap eens de d1 regelementen bekeken en die zegt ALS je de kooi niet compleet strak langs de a-stijl hebt lopen(wat hier dus niemand heeft ivm het dashboard, is het verplicht om een dwarsbalk te maken...
nogmaals ik geef toe dat bij een flinke klapper de onderste dwarsbalk idd een schenecrusher kan zijn maar wat is de kans?
de rest van de kooi gaat het iig een heel stuk tegen, en dat een omp kooi de auto veel steviger maakt is niet te bewijzen, toen ik alleen de lange balken van voor naar achter had en de balk on der het dashboard en achterin(alleen met boortje door de geboorde gaten) ging de auto al compleet mee als ik aan de kooi trok, geen cm speling dus.....
mja ik denk dat het verstandig is om de discussie hier te beeindigen aangezien dit verder alleen maar leidt tot topic vervuiling :wink:
ik ben bang dat het project nog niet af is voor 5 april jammer genoeg :(
het zit natuurlijk altijd tegen kwa tijd, morgen de rolkooi spuiten, zaterdag monteren en dan moet het complete bodywork nog voorbewerkt en gespoten worden(incl slotjes wegwerken achterklep dichtlassen motorkap doorlassen en gaten voor wissers dichtlassen).
grtz
Plaats reactie