Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Afgelopen Zaterdag was het de planning om nog 1x een Vrijrijden dag op Zandvoort mee te pakken en 'm dan stil te zetten voor de 2.0 ombouw en RS remmen upgrade..

De laatste rondes op Zandvoort begon er wat te ratelen in de bochten.. kon niet echt plaatsen wat het was.. rustig teruggereden, onderweg werd het alleen maar erger, uiteindelijk een paar honderd meter van m'n huis af.. afremmen voor een verkeerslicht.. rem nog even af op de motor in de 2.. laat de koppeling op komen.. een berg gerammel en gepiep.. aandrijving weg. wel telleraandrijving dus de koppeling zal 't nog wel doen..

Ik verdenk dat borgveer van het diff of iets anders inwendig van de bak..
Was niet echt van plan om er nog tijd in te steken omdat de 2.0 16V in de hoek staat met een verse versnellingsbak :)

Nog wel even wat foto's van Zandvoort toen ie het nog deed :D

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 95-570.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 54-290.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 84-270.jpg[/img]

Met dank aan Tim weer voor het opzoeken :clown:
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

mooie kooi, dikke bak zo! (Y)
Tim
Car: E36 M3

Tja, in ieder geval prettig dat het in Zwolle gebeurde... Clio 16V ervoor om hem het laatste stukje te slepen :D
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Tja, in ieder geval prettig dat het in Zwolle gebeurde... Clio 16V ervoor om hem het laatste stukje te slepen :D
Autoambulance geregeld dus vanavond even de voorbumper er af schroeven en donderdagavond de 19 naar de schuur in Wezep brengen, 16V Cabrio er even op lieren en afspuiten bij de wasplaats, dan kan die schoon naar binnen en de Brabus even meenemen op de terugweg om die in Zwolle te droppen :)
Tim

Goed bezig (Y)
Schuur al mooi leeg dan of moet er nog veel gebeuren?
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Goed bezig (Y)
Schuur al mooi leeg dan of moet er nog veel gebeuren?
Geen idee, kreeg van de week een SMSje waar hij al die uitlaten moest laten.. die liggen helemaal achterin de schuur op zolder dus hij zal wel een aardig eind zijn :lol:
Ronald1916V

Vanavond maar eens verder gegaan met de 2.0 16V, begonnen met opbouwen en helaas voor een probleem komen te staan..

Het blok is er uit gegaan met een licht klepstotertikje in de kop, zelf dacht ik dat dit waarschijnlijk een klepstoter was die niet helemaal lekker meer was dus had ik alvast 16 nieuwe klepstoters geregeld..

Uiteindelijk kwam ik deze klepstoter tegen.. ik heb veel F7P's uit elkaar gehad maar dit had ik nog nooit gezien.. een complete kuil er in gesleten..

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 46-770.jpg[/img]

Met een fatsoenlijke klepstoter er voor..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 799-70.jpg[/img]

Dan intereseert mij die klepstoter nog niet zo zeer.. maar de CatCams 286graden inlaatnokkenas is natuurlijk ook flink gehavend door dat geintje en ik VRAAG me dus af wat ik hier mee aan moet, de kop van de nok is wat ovaal gesleten door de kuil in de stoter (waarschijnlijk door het leeg staan en dus klapperen tussen klep en nok)

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 59-110.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 014-30.jpg[/img]

Weet iemand wat ik hier mee aan moet ? baal hier stevig van namelijk (U)
-jo-

dies verloren, of je moet em laten herprofileren.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Car: M536

Das mooi kut idd, deze nok slijt straks ook weer een kuil in je klepstoter, dus die rammelt weer in no time.

Tis duidelijk een smeringsprobleem, vulde ie niet goed met olie of zat er lucht in?
Ronald1916V

Steven schreef:Das mooi %@# idd, deze nok slijt straks ook weer een kuil in je klepstoter, dus die rammelt weer in no time.

Tis duidelijk een smeringsprobleem, vulde ie niet goed met olie of zat er lucht in?
Geen idee.. de motor is van Rob geweest.. die heeft hij verkocht aan Rinze.. bij Rinze tikte ie eerst nog niet.. sprak 'm later nog eens in Gronau en toen hoorde ik een klepstoter tikken.. ik sprak 'm er nog op aan en hij zei nog.. "ach.. hij loopt toch goed" toen ik voor een goede prijs die 16V met de 2.0 kon kopen tikte ie nog net zo en dacht ik dat ik met een nieuw stotertje wel klaar was..

Ik heb nog wel 278 graden CatCams nokkenassen liggen die eigenlijk in Februari in de Clio van Tim moesten, zal ik er veel op inleveren qua vermogen ?
mark 5t
Contacteer:

als er lucht inzit hoe moet je dat er dan uitkrijgen?
dit omdat ik ook een blok aan het opbouwen ben waarvan alle stoters er uit zijn en leeg zijn.
deze kop en stoters zijn echter wel als nieuw!
Ronald1916V

-jo- schreef:dies verloren, of je moet em laten herprofileren.
Heb je enig idee waar dit kan gebeuren en wat de kosten daarvan zijn ? PM mag ook
Tom
Moderator
Car: MB

Informeer eerst eens bij een revisie bebrijf of dit te maken is en zo ja, voor hoeveel pegels. Wellicht valt het allemaal best mee.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Contacteer:

biesheuvel autosport kan je ze laten herprofileren
vragen naar john.
en is niet eens duur.
de mijne komen ook net weer terug en heine brengt er as weekeind ook een setje heen.
Ronald1916V

mark 5t schreef:biesheuvel autosport kan je ze laten herprofileren
vragen naar john.
en is niet eens duur.
de mijne komen ook net weer terug en heine brengt er as weekeind ook een setje heen.
Biesheuvel ga ik morgen dan maar eens bellen, heb erg goede ervaringen met dat bedrijf en hoop dus dat ze er nog wat mee kunnen, zou het zonde vinden om terug te gaan naar 278's en eigenlijk helemaal omdat de Clio van Tim nog een zetje in de rug nodig heeft :)
-jo-

Ronald1916V schreef:
mark 5t schreef:biesheuvel autosport kan je ze laten herprofileren
vragen naar john.
en is niet eens duur.
Biesheuvel ga ik morgen dan maar eens bellen, heb erg goede ervaringen met dat bedrijf en hoop dus dat ze er nog wat mee kunnen, zou het zonde vinden om terug te gaan naar 278's en eigenlijk helemaal omdat de Clio van Tim nog een zetje in de rug nodig heeft :)
Zonder afbreuk te doen aan gelijk welk bedrijf ga ik je via pm laten weten waar je zeker niet heen moet gaan.

Ikzelf heb een heel goede ervaring met pipercam. Blijkt echt supermateriaal te zijn gezien het laatste resultaat met men eigen wagen. Zij kunnen trouwens ook reprofileren naar een gewenste maat. Logischerwijs dienen beide stokken gedaan te worden.

Persoonlijk vind ik de schade wel serieus aan die ene nok. Ik zou daar eerst de reden voor gaan zoeken alvorens er een andere/nieuwe set nokkenassen in te hangen.

Wat pipercam eventueel kan doen is het profiel herstellen en er bijvoorbeeld een 280 of 281 van te maken. Moet je even met hen contact opnemen. Ze geven een heel goeie service en hebben zelfs voorgesteld om voor mijn wagen een nieuwe nokkenas te maken omdat ik zo ver gekomen ben met hetgeen zij voorschrijven als zijnde "fastroad cam". Het beste wat ze gezien hadden was 282, en dat kwam uit die motor die ik voor phill (UK) had gebouwd.
Ronald1916V

De oorzaak is waarschijnlijk wel duidelijk, volgens Rob zijn de stoters niet vervangen maar gereinigd (waren toen al iets van 230.000km oud) bij de vorige eigenaar is er dus 1tje gaan leeglopen en die heeft er zo'n 10.000 km mee doorgereden..

De stoter vult ook met geen mogelijkheid meer
Martijn 16v

Hoe het lucht eruit moet is heel simpel.. staat zelfs in de orginele boeken van de f7p voorgeschreven.. je pakt een bakje nieuwe olie en stopt hier de stoter in.. Deze hou je vast en dan ga je met een punttang het binnenwerk heen en weer pompen.. netzolang dat er geen belletjes meer ontstaan..

De stoter is dan vol en ontlucht.. zal het van de week wel even scannen;) Heb zoon mooi boek van renault over reviceren van een F7P / F7R 8)

mark 5t schreef:als er lucht inzit hoe moet je dat er dan uitkrijgen?
dit omdat ik ook een blok aan het opbouwen ben waarvan alle stoters er uit zijn en leeg zijn.
deze kop en stoters zijn echter wel als nieuw!
Robke
Car: Lexus IS250

Met de Catcams 278 win je in het middengebied wat koppel en zul je wellicht op topvermogen misschien ietsjes inleveren. Ik zou gewoon voor de tammere nokkenas gaan, kijk anders even bij Gerarh z'n Williams. Die draait met de 278 nokkenassen 180 Nm aan de wielen, dat haalde jouw motor niet (175,7Nm volgens mij).
-jo-

das precies hetzelfde wat ik em gezegd heb via pm, ik zou ook voor 278 gaan.

Helaas staat er nergens iets online om een vergelijk mee te maken. Wat ik wel weet is dat we op een standaard 19 met 286° nokkenassen enkel bovenin iets meer vermogen hadden. 1.8 motor +nokkenassen +custom map kwam op 10 pk en 12 Nm winst. Vergelijk dit met een custom map en je haalt bijna dezelfde waarden.

Komt ook nog bij dat 286'ers niet prettig rijden in lage toeren, nerveus, hotsen en stoten, konstant spelen met de koppeling, schommelend toerental (1200/1500 tpm)
Robke
Car: Lexus IS250

Ik weet er alles van, ik had altijd het gevoel dat de nokkenassen eigenlijk net te scherp waren voor de 2.0. Zo'n motor draait toch al niet zo heel graag veel toeren, dus die 278 nokkenassen passen er veel beter bij.
Toen ik die motor nog in de Clio had hangen was het filerijden echt een crime, telkens stotteren en schokken. Elke keer moest je de koppeling intrappen, al reed je alleen maar op de koppeling.
Die 106 GTI die ik had deed de 100-200 sprint ongeveer net zo snel als de Clio destijds voor m'n gevoel.

Mocht Ronald het nu nog niet snappen: gewoon die 278 nokken erin, Tim moet maar gewoon een 2.0 erin hangen. :lol:
canonballman

Heeft G er 278 graden in??

Power sells cars, torque wins races, heb ik ooit ergens gehoord. En aangezien je het ding niet wil gaan verkopen, maar ermee gaan racen...

Een beetje meer koppel, over een breder gebied, doet het toch altijd erg goed op een circuit, is mijn ervaring. Zeker als je geen 6 bak hebt, geen Lewis of Luco heet, of af en toe een (schakel)foutje maakt.
canonballman

Martijn 16v schreef:Hoe het lucht eruit moet is heel simpel.. staat zelfs in de orginele boeken van de f7p voorgeschreven.. je pakt een bakje nieuwe olie en stopt hier de stoter in.. Deze hou je vast en dan ga je met een punttang het binnenwerk heen en weer pompen.. netzolang dat er geen belletjes meer ontstaan..

De stoter is dan vol en ontlucht.. zal het van de week wel even scannen;) Heb zoon mooi boek van renault over reviceren van een F7P / F7R 8)

Hehe, eindelijk! De afgelopen 2 jaar alleen maar zinloze informatie op dit forum voor mij (en ook van mijn kant :p ), maar hier kan ik wel wat mee!
Zal die stoters uit mn kanonskogel er eens uit halen, en dit truukje eens uitvoeren, kijken of het werkt.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

canonballman schreef:Heeft G er 278 graden in??

Power sells cars, torque wins races, heb ik ooit ergens gehoord. En aangezien je het ding niet wil gaan verkopen, maar ermee gaan racen...

Een beetje meer koppel, over een breder gebied, doet het toch altijd erg goed op een circuit, is mijn ervaring. Zeker als je geen 6 bak hebt, geen Lewis of Luco heet, of af en toe een (schakel)foutje maakt.
HAHA ik ben beter dan Lewis (0) (0) (0) (0)
Ook met seq zit je wel eens mis hoor.
Maar ik dacht dat er bij mij ook 278 in zat, en koppel genoeg over een heel breed gebied.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tim

Mooi balen Ronald (N)
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Mooi balen Ronald (N)
Denk inderdaad dat het dan 278's worden, volgens mij moet jij nog een paar honderd storten op rekening van het CJIB en kun je dit beter even laten, kunnen we vanavond gewoon de stad in zonder dat gezeik dat het te hard gaat met het geld :D sowieso lijkt het me beter om jou Clio technisch eerst even wat te beteren voordat er aan motorische upgrades gedacht moet worden...

Ik wordt vanmiddag nog even teruggebeld (zeggen ze.. je weet hoe dat gaat) door een revisiebedrijf hier in Zwolle die nog ergens een adres had voor het repareren van nokprofielen.. ik moet alleen zeker weten dat dat goed gebeurd.. anders staat dat ding straks weer stil midden op de Ring :)
Haas
Car: Megane RS

canonballman schreef:
Martijn 16v schreef:Hoe het lucht eruit moet is heel simpel.. staat zelfs in de orginele boeken van de f7p voorgeschreven.. je pakt een bakje nieuwe olie en stopt hier de stoter in.. Deze hou je vast en dan ga je met een punttang het binnenwerk heen en weer pompen.. netzolang dat er geen belletjes meer ontstaan..

Hehe, eindelijk! De afgelopen 2 jaar alleen maar zinloze informatie op dit forum voor mij (en ook van mijn kant :p ), maar hier kan ik wel wat mee!
Zal die stoters uit mn kanonskogel er eens uit halen, en dit truukje eens uitvoeren, kijken of het werkt.
ik moest meteen aan je denken toen ik het las, lief he ;)
Tim

Wat moet er technisch aan m'n Clio verbeterd worden dan?
Steven

Op 15 kleppen kom jij de ring ook wel af hoor :p
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Wat moet er technisch aan m'n Clio verbeterd worden dan?
Eeh, Subframe, dat front rechttrekken en nieuwe stukken in lassen.. die rotte dorpels mag ook wel eens een keer wat aan gebeuren.. je bent er nog niet :D

Owja.. nieuwe kleprubbers en nieuwe drijfstanglagers is ook geen overbodige luxe.. heb nog ergens wat lopen om die 286'er te laten repareren.. die mag je voor weinig dan wel overnemen als dat nog wat wordt..

Ik durf dat niet aan i.c.m. sterkere klepveren en grotere kleppen..

Zou overigens ook gewoon nog even relaxed doorsparen en de remmerij e.d. aanpakken van je Clio..

Vind het ook allemaal wat hoerig maar zou het niet logisch vinden om voor weinig een setje 278's te moeten verkopen omdat ik ze nog heb liggen en voor verschrikkelijk veel nieuwe moet kopen omdat ik er 1tje stuk heb..
-jo-

Ronald1916V

Uiteindelijk zijn het toch de 278graden CatCams nokkenassen geworden die er in gaan, mischien dat ik de 286's nog eens laat repareren o.i.d. maar dat moet ik nog maar een keer zien..

Vanavond nog maar eens de koude schuur in gedoken en verder gegaan met het blok..

16 nieuwe hydraulische klepstoters..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 79-650.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 19-550.jpg[/img]

En er in..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 79-170.jpg[/img]

CatCams 278graden nokkenassen er in.
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 46-130.jpg[/img]

Inlaatspruitstuk er even aan.
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 22-110.jpg[/img]

Injectorrail en kleppendeksel er even op.
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 44-460.jpg[/img]
mark 5t
Contacteer:

ziet er goed uit (Y)

ben benieuwd wat ie straks aan pks er uit gooit.
Steven

Die 286's zijn misschien helemaal niet zo gek voor Tim's 16v, daar de 16v een kortere slag heeft en dus makkelijk hogere toeren kan draaien is dat juist een veel logischere keuze om ze om te wisselen (mochten ze nog gefixed kunnen worden).

Als je die 286's met wat verse zuigerveertjes, een hoontje en nieuwe pakkinkjes&lagers in die 16v van Tim monteerd, netjes laat mappen, heb je ws. een heerlijk toerendraaiertje, zeker met die korte bak moet dat toch leuk kunnen lopen (Y)
Ronald1916V

Steven schreef:Die 286's zijn misschien helemaal niet zo gek voor Tim's 16v, daar de 16v een kortere slag heeft en dus makkelijk hogere toeren kan draaien is dat juist een veel logischere keuze om ze om te wisselen (mochten ze nog gefixed kunnen worden).

Als je die 286's met wat verse zuigerveertjes, een hoontje en nieuwe pakkinkjes&lagers in die 16v van Tim monteerd, netjes laat mappen, heb je ws. een heerlijk toerendraaiertje, zeker met die korte bak moet dat toch leuk kunnen lopen (Y)
Dat verwacht ik inderdaad ook, moet maar even zien waar ze heen gaan en wat Tim wil... die zit al een jaar en een dag te zeiken om een E30 ofzo.. maar daar bemoei ik me niet meer mee (S) :D
Plaats reactie