Vraagje over ontsteking clio RS

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Het gaat om een clio RS phase 1 uit 2000.

Helaas heb ik niet zoveel ervaring met benzinemotoren daarom deze vraag:

Gisteren zag ik dat de bougiekabels van cilinder 2 en 3 omgewisseld zaten op het verdelerblok. Nu heb ik gecontroleerd of de nummering verkeerd zit op de kabels maar dat is niet het geval. Het zou kunnen dat de nummering op het verdelerblokje verkeerd is maar dat lijkt me sterk. Dus de kabels omgewisseld maar dat maakt niets uit! Nu is het volgens mij zo dat twee en drie tegelijk in top staan en de buitenste twee in bodem. Maar ze staan toch niet gelijk in de verbrandingslag?

Ik ben benieuwd hoe het zit.. (Y)
Fastchip
Contacteer:

Klopt, dat heet 'wasted spark'
één cylinder staat einde uitlaatslag/begin inlaatslag, geen vers mengsel om te ontsteken.
andere cylinder staat einde compressieslag, bij deze cylinder zal het mengsel onsteken.
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Okay bedankt! (Y)
wikipedia schreef:A wasted spark is when in an ignition system in a four-stroke cycle internal combustion engine spark plugs fire in pairs, on both the exhaust and compression strokes. The extra spark on the exhaust stroke has no effect and is thus "wasted". This design is simpler than a conventional ignition system, but the extra sparks reduce the lifespan of components (contact breaker, spark plugs).
Plaats reactie