ACT: Safrane
Riël heeft een Safrane 2.5 op LPG.Arjen schreef:Binnenkort komt mijn vriendin weer terug uit de USA om dan te gaan wonen en werken in België. Aangezien ik dan veel meer zal gaan rijden, en dit met de Clio een dure hobby is, ben ik op zoek naar een auto op LPG (g3).
1 van de auto's op mijn lijstje is de Safrane.
Heeft iemand hier op het forum toevallig ervaring met een Safrane op gas?
Welk type loopt het best op gas? De 2 liter, 2.0 16v, 2.2 of 2.5?
Is het rond een bepaalde kilometerstand nodig om de cilinderkop te reviseren?
Graag jullie mening.
Ik zou zeker voor de 2.5 gaan, beresterke en soepele Volvo motor die probleemloos 3 ton op de klok zet op LPG, Nog wel heel wat meer ook waarschijnlijk.
Heb er 4 ton op staan. (Geen koprevisie gehad of nodig, lijkt er in de verste verte niet op, koppeling begint net wat wazig te voelen en de bak is niet nieuw meer) maar hij gaat nog als de brandweer.
Even voor de beeldvorming: ben net een weekendje in Wenen geweest met de saf, 2500 probleemloze kilometers EN van Frankfurt tot Keulen toch vrijwel genadeloos volgas gereden, waar dat ging dan. En t rijdt zo relaxed dat ik m eigenlijk van de oostenrijkse grens tot thuis in 1 ruk gereden heb (700km in een stuk..) zonder gaar of moe te worden.
Motor geeft geen krimp.
Trouwens, de 2.0 en de 2.5 gaan nooit stuk, zijn vrijwel dezelfde motoren. De 2.5 geeft echter net wat meer power en een heerlijke roffel 2.0 is wat zuiniger en je vind m nog wat meer. De 2.5 op gas is slecht te vinden heb ik het idee...
Ik kan je de safrane alleen maar aanraden. Bouwkwaliteit is super (alle opties werken nog ... ) Je hebt voor weinig geld alle luxe wat je wil (elec stoelen met geheugen, 2-zone climatecontrol, stoelverwarming, voorruitverwarming, cruisecontrol, abs, automatischneerklappende buitenspiegel bij inparkeren voor eht stoeprandje te zien etc etc).
Ik doe m niet meer weg in ieder geval. Nadeel: hoge belasting (op g3 zo'n 85 euro per maand) en hij is wel dorstig (1:7,5 voor de 2.5 wel op rekenen). MAar, je rijdt wel wat...
Even voor de beeldvorming: ben net een weekendje in Wenen geweest met de saf, 2500 probleemloze kilometers EN van Frankfurt tot Keulen toch vrijwel genadeloos volgas gereden, waar dat ging dan. En t rijdt zo relaxed dat ik m eigenlijk van de oostenrijkse grens tot thuis in 1 ruk gereden heb (700km in een stuk..) zonder gaar of moe te worden.
Motor geeft geen krimp.
Trouwens, de 2.0 en de 2.5 gaan nooit stuk, zijn vrijwel dezelfde motoren. De 2.5 geeft echter net wat meer power en een heerlijke roffel 2.0 is wat zuiniger en je vind m nog wat meer. De 2.5 op gas is slecht te vinden heb ik het idee...
Ik kan je de safrane alleen maar aanraden. Bouwkwaliteit is super (alle opties werken nog ... ) Je hebt voor weinig geld alle luxe wat je wil (elec stoelen met geheugen, 2-zone climatecontrol, stoelverwarming, voorruitverwarming, cruisecontrol, abs, automatischneerklappende buitenspiegel bij inparkeren voor eht stoeprandje te zien etc etc).
Ik doe m niet meer weg in ieder geval. Nadeel: hoge belasting (op g3 zo'n 85 euro per maand) en hij is wel dorstig (1:7,5 voor de 2.5 wel op rekenen). MAar, je rijdt wel wat...
http://www.renaultsafrane.nl is een behoorlijk aktief safraneforum, met veel informatie en de standaard problemen (safrane heeft weinig tot geen nukken, zeker met een handbak niet, al zijn de automaten van de Phase2 duidelijk beter en ook bijna probleemloos).
Het verschil tussen phase 1 en 2 is klein, alleen optisch en de motorisering eigenlijk. Een phase 1 oogt al gauw oubollig, maar veel mensen vinden dit de charmes van de saf.
Ik vind de phase 2 ook erg de moeite
[img]http://lh4.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6508.JPG[/img]
[img]http://lh3.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6569.JPG[/img]
Het verschil tussen phase 1 en 2 is klein, alleen optisch en de motorisering eigenlijk. Een phase 1 oogt al gauw oubollig, maar veel mensen vinden dit de charmes van de saf.
Ik vind de phase 2 ook erg de moeite
[img]http://lh4.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6508.JPG[/img]
[img]http://lh3.google.com/Riel.Notermans/Rp ... 2_6569.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Riël op di 5 feb 2008 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm toch hier ook es ff vragen, collega van me heeft een Safrane 2.0-16v (140pk geloof ik) en die heeft het probleem dat de auto 'waggelt' op lage snelheid (20-40).
Het idee alsof je met ovale wielen zou rijden zegt ie zelf, bijna zeeziekmakend
Aandrijfassen zijn al vervangen, zou het soms die versnellingsbak zijn waar Riël ook last van had? Speling op diffhuis ofzo? Gebroken motorsteun lijkt me niet echt.
Iemand een suggestie? Voorlopig nog geen zin in vieze fikke
Het idee alsof je met ovale wielen zou rijden zegt ie zelf, bijna zeeziekmakend
Aandrijfassen zijn al vervangen, zou het soms die versnellingsbak zijn waar Riël ook last van had? Speling op diffhuis ofzo? Gebroken motorsteun lijkt me niet echt.
Iemand een suggestie? Voorlopig nog geen zin in vieze fikke
Ook met koppeling in?
Heeft ie niet gewoon kromme wielen?
Heeft ie niet gewoon kromme wielen?
Steunlager aandrijfas al nagekeken?
Het lager zit geklemd in het alu huis met 2 bouten, een plaatje met 2 boutjes houdt de as verder op zijn plek.
Het lager zit geklemd in het alu huis met 2 bouten, een plaatje met 2 boutjes houdt de as verder op zijn plek.
t is wel een bekende kwaal.
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... ht=trillen
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... ht=trillen
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... ht=trillen
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... ht=trillen
Daarbij trilt mijn auto ook maar ik heb een zwaar vermoeden dat mijn vliegwiel wat onbalans heeft. Ook niet lekker met aangrijpen, en de bak maakt nog altijd herrie in de neutraal. Optoeren naar 2800 toeren daar zit echt een goede rammel.
Ik haal uit die 2e link niet direct een antwoord dat het dat tussenlager zou zijn? Lijkt me dat die ook meevervangen wordt met de as?
Edit: ah in die 2e link hebben ze het over gereviseerde assen vs. nieuw, wat eigenlijk alleen op te maken is uit de eerste en laatste post.
Edit: ah in die 2e link hebben ze het over gereviseerde assen vs. nieuw, wat eigenlijk alleen op te maken is uit de eerste en laatste post.
Weet iemand waar de schakelaar voor de achteruitrijlichten zit?
Mijn lampen werken niet meer. Daarnaast gaat de rechterbuitenspiegel ook niet meer naar beneden staan als ik de auto in zijn achteruit zet.
Ik zie op de bak alleen de sensor van de km-teller zitten.
btw gaat om een 2.5 motor met handbak.
Mijn lampen werken niet meer. Daarnaast gaat de rechterbuitenspiegel ook niet meer naar beneden staan als ik de auto in zijn achteruit zet.
Ik zie op de bak alleen de sensor van de km-teller zitten.
btw gaat om een 2.5 motor met handbak.
Boh heb m er een paar keer uit gehad
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...
Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel?
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...
Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel?
Heb hem idd gevonden onder de motorsteun. Heb jij enig idee of je hem kunt vervangen zonder die steun los te halen? Vanuit de wielkast?Riël Notermans schreef:Boh heb m er een paar keer uit gehad
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...
Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel?
ps: spiegelverstelling staat op de rechter spiegel.
Bijrijderskant is rechts ja RiëlRiël Notermans schreef:Boh heb m er een paar keer uit gehad
Maar kom er even niet op, ik meen onder de motorsteun. Heb mijn oude net weggegooid...
Staat spiegelverstelling wel op rechterspiegel?
Heh, ja maar dan werkt dat spiegeltje alleen maar.
Voglens mij moet het wel lukken maar dat zal een heel gepriegel zijn hoor! Ik had de bak er toen naast liggen, dus geen ervaring mee.
Die stekker zelf zit wel verderop ergens waar je er bij zou moeten komen. Is die niet wat suf?
Voglens mij moet het wel lukken maar dat zal een heel gepriegel zijn hoor! Ik had de bak er toen naast liggen, dus geen ervaring mee.
Die stekker zelf zit wel verderop ergens waar je er bij zou moeten komen. Is die niet wat suf?
FF eentje voor de techneuten onder ons.
Zojuist op de terugweg vanuit Bremen begon na Groningen af en toe het stop-lampje en het remvloeistofniveau lampje van mijn Saf 2.5 te branden. De remmen bleven wel gewoon werken.
Dit terwijl het niveau OK is. Of moet je dit controleren met de motor op contact zodat de ABS pomp onder druk staat?
Als het niveau te laag zou zijn dan zou het lampje toch juist in bochten moeten gaan branden? Dit is nu net niet het geval. Wel ging voor mijn gevoel het lampje soms branden na een hobbel in het wegdek.
Iemand een idee/tip?
Zojuist op de terugweg vanuit Bremen begon na Groningen af en toe het stop-lampje en het remvloeistofniveau lampje van mijn Saf 2.5 te branden. De remmen bleven wel gewoon werken.
Dit terwijl het niveau OK is. Of moet je dit controleren met de motor op contact zodat de ABS pomp onder druk staat?
Als het niveau te laag zou zijn dan zou het lampje toch juist in bochten moeten gaan branden? Dit is nu net niet het geval. Wel ging voor mijn gevoel het lampje soms branden na een hobbel in het wegdek.
Iemand een idee/tip?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Los of gecorrodeerd stekkertje als het bij een hobbel is.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Denk het ook, kan ook van een van de sensoren zijn.
Je zou de abs computer via obd eens op sporadische storingen kunnen uitlezen. Als het een wielsensor is dan geeft ie wel iets van onderbreking linksvoor o.i.d.
Je zou de abs computer via obd eens op sporadische storingen kunnen uitlezen. Als het een wielsensor is dan geeft ie wel iets van onderbreking linksvoor o.i.d.
Met 1 van de sensoren bedoel je neem ik aan een ABS-sensor?
Maar dan gaat volgens mij toch het ABS lampje branden? Dat was bij mijn 19 16v wel altijd het geval.
Als ik het knopje op de deksel indruk dan zou het lampje toch ook moeten gaan branden?
Maar dan gaat volgens mij toch het ABS lampje branden? Dat was bij mijn 19 16v wel altijd het geval.
Als ik het knopje op de deksel indruk dan zou het lampje toch ook moeten gaan branden?
Klopt wat je zegt
Dan kan het wél ook nog de remblokjesslijtage-indicator zijn ? Die kabeltjes maken massa.
Dan kan het wél ook nog de remblokjesslijtage-indicator zijn ? Die kabeltjes maken massa.
Nope, ook die hebben een apart lampjeRiël Notermans schreef:Klopt wat je zegt
Dan kan het wél ook nog de remblokjesslijtage-indicator zijn ? Die kabeltjes maken massa.
Ik verdenk toch gewoon de schakelaar in de deksel. Die ga ik vanmiddag eerst maar vervangen. Bekabeling en stekkers zijn namelijk ook OK.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
aon biturbo is wel erg gaaf
25 turbo lijkt me ook wel wat
patrol eruit en dan een van die twee op de zaak
25 turbo lijkt me ook wel wat
patrol eruit en dan een van die twee op de zaak
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.