Ik heb het volgende probleem. Ik heb een clio 1.6 die op gas rijdt.
Wanneer ik een wat groter stuk rijdt op de snelweg, begint de auto te stotteren en in te houden. Wanneer ik de Lambda sensor stekker eruit trek en dan ga rijden, heb ik daar geen last van.
Mijn motor is laatst vervangen en heb dus een nieuwe motorblok. Bij mijn vorige motorblok had ik hetzelfde probleem met het inhouden op de snelweg.
Nu ik zonder lambda sensor rijd, heeft de auto wel moeite om stationair rond de 750 toeren te lopen. De auto valt dan soms bijna uit.
Mijn vraag is nu: is nu daadwerkelijk de Lambda sensor kapot, of moet ik verder kijken?
Clio II 1.6 stotteren (lambda sensor?)
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
Daar heb je idd gelijk in Robke. Ik weet wel dat met mijn vorig motorblok dat het weinig verschil maakte, maar daar waren de schokken/het inhouden ook heftiger. Ik zal binnenkort de proef op de som nemen, door weer een wat groter stuk te gaan rijden en hem nogmaals op benzine te zetten.
Even lambdasone opmeten. Als hij pendelt tussen 0,2 en 0,8 volt als je zo'n 2500 toeren draait dan doet ie het prima.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
oke, ga ik dat proberen (misschien met soort lipjes tussen de 2 stekkers).
Het vreemde is dat hij alleen stottert bij lange afstanden op hoge toeren. Maakt dit uit bij het meten, omdat je aangeeft om dit op 2500 toeren te meten? (ik ben nogal een nieuweling, dus vandaar dat ik doorvraag).
Verder: moet ik op wisselspanning meten of gelijkspanning?
Het vreemde is dat hij alleen stottert bij lange afstanden op hoge toeren. Maakt dit uit bij het meten, omdat je aangeeft om dit op 2500 toeren te meten? (ik ben nogal een nieuweling, dus vandaar dat ik doorvraag).
Verder: moet ik op wisselspanning meten of gelijkspanning?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
het feit dat hij met de sonde los anders rijd is omdat de ecu in noodloop gaat lopen
hij regelt dus niet via de binnen gekregen informatie maar op de gok via een paar vast ingestelde vervangende waardes
het kan een lambda sensor zijn
maar ook een luchtmassa meter (weet alleen niet of jou motor hier mee werk)
heb je meer info over het type motor
en de km stand>? zowel van auto als van blok
koud geen last?
wanneer krijg je wel last?
wat doet hij volgas?
wat doet hij stationair?
hij regelt dus niet via de binnen gekregen informatie maar op de gok via een paar vast ingestelde vervangende waardes
het kan een lambda sensor zijn
maar ook een luchtmassa meter (weet alleen niet of jou motor hier mee werk)
heb je meer info over het type motor
en de km stand>? zowel van auto als van blok
koud geen last?
wanneer krijg je wel last?
wat doet hij volgas?
wat doet hij stationair?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
masterdoedels schreef:oke, ga ik dat proberen (misschien met soort lipjes tussen de 2 stekkers).
Het vreemde is dat hij alleen stottert bij lange afstanden op hoge toeren. Maakt dit uit bij het meten, omdat je aangeeft om dit op 2500 toeren te meten? (ik ben nogal een nieuweling, dus vandaar dat ik doorvraag).
Verder: moet ik op wisselspanning meten of gelijkspanning?
Wat Sven zegt is waar. Als je verder de lambdasonde wil meten gewoon op gelijkspanning.
Die 2500 toeren is een mooi gebied waar de motor in deellast draait en de ECU dus lambdaterugregeling heeft.
Overigens ga ik er vanuit dat wanneer je volgas geeft de ecu ook volgens vast programma loopt, en geen lambdaterugkoppeling vraagt.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
Het motorblok is een 1.6 (k7m 66kw, 8 klepper). Het is een nieuw (2dehands) blok en had 41.000 km op de teller. Dit zal inmiddels tegen de 50.000 liggen.
De auto zelf heeft 262.000 km. Bij 240.000 km is er een 2de handse katalysator onder gekomen.
Bij koude motor heb ik geen last van stotteren of inhouden. Dit gebeurt dus alleen bij een warme motor als ik op de snelweg rijdt (dus lange stukken rijd).
Verder loopt de auto stationair gewoon goed met de sonde aangesloten. Zonder sonde vallen de toeren soms weg bij stationair. Dit gebeurt niet altijd, maar wel regelmatig.
Bij volgas rijdt de auto gewoon goed, behalve dus op lange stukken (zoals hierboven beschreven).
Heb wel eens het idee gehad dat de auto een periode niet alle prestaties leverde, die hij voorheen wel leverde. Dus met optrekken en op hogere snelheden niet de volledige prestaties. Nu lijkt dat te zijn verdwenen.
Nog een kleine toevoeging: bij het stotteren houdt de auto dus in. Wanneer op dat moment volledig het gas wordt ingetrapt, komt er een flinke knal onder de auto vandaan. Soort naverbranding van de brandstof bij de uitlaat (waarschijnlijk ten hoogte van de katalysator of net na de uitlaatspruitstuk).
De auto zelf heeft 262.000 km. Bij 240.000 km is er een 2de handse katalysator onder gekomen.
Bij koude motor heb ik geen last van stotteren of inhouden. Dit gebeurt dus alleen bij een warme motor als ik op de snelweg rijdt (dus lange stukken rijd).
Verder loopt de auto stationair gewoon goed met de sonde aangesloten. Zonder sonde vallen de toeren soms weg bij stationair. Dit gebeurt niet altijd, maar wel regelmatig.
Bij volgas rijdt de auto gewoon goed, behalve dus op lange stukken (zoals hierboven beschreven).
Heb wel eens het idee gehad dat de auto een periode niet alle prestaties leverde, die hij voorheen wel leverde. Dus met optrekken en op hogere snelheden niet de volledige prestaties. Nu lijkt dat te zijn verdwenen.
Nog een kleine toevoeging: bij het stotteren houdt de auto dus in. Wanneer op dat moment volledig het gas wordt ingetrapt, komt er een flinke knal onder de auto vandaan. Soort naverbranding van de brandstof bij de uitlaat (waarschijnlijk ten hoogte van de katalysator of net na de uitlaatspruitstuk).
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
als je bij vollast (volgas of acceleratie)dit probleem ook nog hebt is het je sonde niet ... die werkt dan niet
wat voor gas instalatie heb je er in?
lpi met dus gas injectoren?
dan zal het deel kastje wat het benzine injector signaal omzet naar de gasinjector stuk zijn
komt wel vaak voor
wat voor gas instalatie heb je er in?
lpi met dus gas injectoren?
dan zal het deel kastje wat het benzine injector signaal omzet naar de gasinjector stuk zijn
komt wel vaak voor
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
Hallo iedereen.
Sorry dat ik niet zo snel meer heb gepost. Ik wil daarom iedereen bedanken voor haar of zijn reacties, ik stel dit namelijk wel heel erg op prijs!
In de tussentijd ben ik in ieder geval nog wel een beetje wezen testen met de auto. Ik heb met en zonder Lambda sensor gereden en nu schokt de auto altijd. Zonder lambda sensor is het wel iets minder, maar ook hier in deze situatie schokt de auto.
Ik vertelde eerder dat hij zonder lambda sensor stationair niet altijd mooi loopt, soms vallen de toeren een beetje weg. Met lambda sensor lijkt hij vaak goed stationair te lopen, maar af en toe blijft hij juist in de toeren hangen (1200 rpm ofzo, het tegenovergestelde dus wanneer ik zonder sensor rijdt).
Het schokken met de auto gebeurt zowel op gas als op benzine op hoge toeren. Af en toe met een knal van naverbranding als gevolg. Lijkt mij dus geen gasinstallatie probleem, maar een soort sensor probleem. (Ik heb zelf een Eurogas EAS systeem erin zitten).
Het zou dus aan een Luchtmassameter sensor kunnen liggen, echter vraag ik mij af of ik deze heb. Volgens mij heb ik een MAP sensor. Waar is normaal de LMM sensor te vinden, zodat ik dit kan controleren?
Na het bovenstaand heb ik de volgende vragen:
Ligt het probleem dan bij de MAP sensor?
Kan ik dan ook concluderen dat deze niet vervangen is bij de nieuwe motor?
Tevens heb ik mij nog ingelezen op wat forums. Een gasklepsensor kan ook schokken veroorzaken, kan het ook deze sensor zijn die niet goed werkt?
Wanneer de MAP sensor niet goed werkt, is dit ook uit te lezen, zodat je zeker weet dat deze niet goed werkt?
Waar is de MAP sensor precies te vinden? (dacht bij de inlaatspruitstuk, dichtbij de gasklephuis?)
Sorry dat ik niet zo snel meer heb gepost. Ik wil daarom iedereen bedanken voor haar of zijn reacties, ik stel dit namelijk wel heel erg op prijs!
In de tussentijd ben ik in ieder geval nog wel een beetje wezen testen met de auto. Ik heb met en zonder Lambda sensor gereden en nu schokt de auto altijd. Zonder lambda sensor is het wel iets minder, maar ook hier in deze situatie schokt de auto.
Ik vertelde eerder dat hij zonder lambda sensor stationair niet altijd mooi loopt, soms vallen de toeren een beetje weg. Met lambda sensor lijkt hij vaak goed stationair te lopen, maar af en toe blijft hij juist in de toeren hangen (1200 rpm ofzo, het tegenovergestelde dus wanneer ik zonder sensor rijdt).
Het schokken met de auto gebeurt zowel op gas als op benzine op hoge toeren. Af en toe met een knal van naverbranding als gevolg. Lijkt mij dus geen gasinstallatie probleem, maar een soort sensor probleem. (Ik heb zelf een Eurogas EAS systeem erin zitten).
Het zou dus aan een Luchtmassameter sensor kunnen liggen, echter vraag ik mij af of ik deze heb. Volgens mij heb ik een MAP sensor. Waar is normaal de LMM sensor te vinden, zodat ik dit kan controleren?
Na het bovenstaand heb ik de volgende vragen:
Ligt het probleem dan bij de MAP sensor?
Kan ik dan ook concluderen dat deze niet vervangen is bij de nieuwe motor?
Tevens heb ik mij nog ingelezen op wat forums. Een gasklepsensor kan ook schokken veroorzaken, kan het ook deze sensor zijn die niet goed werkt?
Wanneer de MAP sensor niet goed werkt, is dit ook uit te lezen, zodat je zeker weet dat deze niet goed werkt?
Waar is de MAP sensor precies te vinden? (dacht bij de inlaatspruitstuk, dichtbij de gasklephuis?)
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
oke, de MAP sensor heb ik gevonden. Tevens heb ik de oude motor ook opgezocht en daar heb ik de MAP sensor ook van gevonden. Deze was dus vervangen toen de nieuwe motor erin gezet werd.
Heb beide senoren nagemeten en geven gelijke waardes aan. Hier lijkt het mij dan niet aan te liggen. Tevens zijn alle andere sensoren van de motor naar mijn mening ook vervangen.
Het lijkt me verder echt een elektronische storing. Het vreemde is namelijk dat ik de toerentalmeter heen en weer zie gaan als de auto inhoudt en stottert. De toeren vallen dus compleet weg en wanneer de auto weer oppakt, staat de toerenteller weer op de juiste rpm.
Omdat de klachten (stotteren van motor bij hoge toeren, waarbij ik de toerentalmeter weg zie vallen tijdens het stotteren) hetzelfde zijn gebleven van voor het vervangen van de motor met na het vervangen van de motor, denk ik dat het probleem elders gezocht moet worden. Dus niet bij de sensoren in de motor. Ik zou zelf alleen niet weten waar.
Kan het eventueel gewoon de ECU zijn die niet goed is?
Tevens heb ik met de nieuwe motor wel eventjes zonder klachten rondgereden voordat het stotteren weer begon.
Heeft iemand ideeen waar ik naar zou kunnen kijken? Want ik begin een beetje radeloos hiervan te worden.
Heb beide senoren nagemeten en geven gelijke waardes aan. Hier lijkt het mij dan niet aan te liggen. Tevens zijn alle andere sensoren van de motor naar mijn mening ook vervangen.
Het lijkt me verder echt een elektronische storing. Het vreemde is namelijk dat ik de toerentalmeter heen en weer zie gaan als de auto inhoudt en stottert. De toeren vallen dus compleet weg en wanneer de auto weer oppakt, staat de toerenteller weer op de juiste rpm.
Omdat de klachten (stotteren van motor bij hoge toeren, waarbij ik de toerentalmeter weg zie vallen tijdens het stotteren) hetzelfde zijn gebleven van voor het vervangen van de motor met na het vervangen van de motor, denk ik dat het probleem elders gezocht moet worden. Dus niet bij de sensoren in de motor. Ik zou zelf alleen niet weten waar.
Kan het eventueel gewoon de ECU zijn die niet goed is?
Tevens heb ik met de nieuwe motor wel eventjes zonder klachten rondgereden voordat het stotteren weer begon.
Heeft iemand ideeen waar ik naar zou kunnen kijken? Want ik begin een beetje radeloos hiervan te worden.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
wegvallende toeren lijkt mij een bdp sensor...
maar als die volgens jou goed is, dan zal het toch
richting de ecu gezocht moeten worden dan.
maar als die volgens jou goed is, dan zal het toch
richting de ecu gezocht moeten worden dan.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
Bedankt voor je reactie.
Die sensor is alleen niet vervangen. Verder is het complete motorblok vervangen en de sensoren ervan. De BDP sensor zit bij het vliegwiel/versnellingen en die is blijven zitten.
Ik heb met een multimeter de sensor zelf nagemeten en dit lijkt het ook niet te zijn. Stekkers zagen er ook nog goed uit.
Verder kan ik het nu niet testen hoe de auto rijdt, nadat ik de stekker erin en eruit heb gehaald, de auto staat nu op blokken omdat ik de remschijven aan het vervangen ben.
Ik laat het komende week nog wel weten of het probleem zich blijft voordoen.
Die sensor is alleen niet vervangen. Verder is het complete motorblok vervangen en de sensoren ervan. De BDP sensor zit bij het vliegwiel/versnellingen en die is blijven zitten.
Ik heb met een multimeter de sensor zelf nagemeten en dit lijkt het ook niet te zijn. Stekkers zagen er ook nog goed uit.
Verder kan ik het nu niet testen hoe de auto rijdt, nadat ik de stekker erin en eruit heb gehaald, de auto staat nu op blokken omdat ik de remschijven aan het vervangen ben.
Ik laat het komende week nog wel weten of het probleem zich blijft voordoen.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
klopt, daar zit ik ook al aan te denken om te doen.
Heb de auto al wel eens naar de garage gebracht, maar ik heb een vermoeden dat zij de auto nog nooit hebben uitgelezen.
Ik had verder ook gehoopt dat het probleem zou verdwijnen met die nieuwe motor, maar dat mocht blijkbaar niet baten.
Dus wanneer het probleem blijft bestaan, ga ik dat zeker doen. Zoals ik al zei moet ik eerst nieuwe remschijven halen en die erop zetten. Dit zal pas van de week of volgend weekend lukken.
Heb de auto al wel eens naar de garage gebracht, maar ik heb een vermoeden dat zij de auto nog nooit hebben uitgelezen.
Ik had verder ook gehoopt dat het probleem zou verdwijnen met die nieuwe motor, maar dat mocht blijkbaar niet baten.
Dus wanneer het probleem blijft bestaan, ga ik dat zeker doen. Zoals ik al zei moet ik eerst nieuwe remschijven halen en die erop zetten. Dit zal pas van de week of volgend weekend lukken.
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 15 sep 2007 18:34
De auto is van de blokken (heb de remschijven vervangen en 1 wielnaaf, nadat een garage deze krom had gemaakt
).
Sinds de laatste tijd was mijn luchtfilterbehuizing ingescheurd. Deze heb ik gelijmd en verder vastgeklemd. Ook heb ik mijn luchtfilter vervangen, want deze zag er ook niet helemaal goed meer uit.
De auto rijdt nu goed, dus volgens mij was dat gewoon het probleem. Erg simpel dus en dom dat ik dit niet eerder heb gedaan!
Maar het is nu in ieder geval in orde en daar ben ik blij mee
i.i.g. nog bedankt voor het meedenken iedereen!

Sinds de laatste tijd was mijn luchtfilterbehuizing ingescheurd. Deze heb ik gelijmd en verder vastgeklemd. Ook heb ik mijn luchtfilter vervangen, want deze zag er ook niet helemaal goed meer uit.
De auto rijdt nu goed, dus volgens mij was dat gewoon het probleem. Erg simpel dus en dom dat ik dit niet eerder heb gedaan!

Maar het is nu in ieder geval in orde en daar ben ik blij mee

i.i.g. nog bedankt voor het meedenken iedereen!
