Even voorstellen; Gerco, GT Turbo Bleu Sport

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
GD Turbo

oke, dat zijn goede berichten. Welke maat band zit er meestel om z'n clio velg. 195/45?

Tevens nog een andere vraag. Welke olie gebruiken jullie meestal. Kom hier op het forum tegen dat half. syn. olie gebruiken (10W40?). Weet niet wat de vorige eigenaar heeft gebruikt, dus vroeg me eigenlijk af, mocht ik het bijvullen, dat er dan waarschijnlijk 2 verschillende soorten olie in het motorblok komen te zitten. Dat dit geen problemen geeft etc.
GD Turbo

Oh ja, en hoe kan ik plaatjes plaatsen. Everybody loves pictures :foto: :) :)
-Ray-
Contacteer:

om een clio velg zit meestal 195-50-15. Voor een GT neem je zoals al eerder geroepen een 45 band. bij 16 inch zelfs een 195-40-16.

gewoon een goeie 10W40 gebruiken. ik had zelf altijd valvoline voor turbo motoren, puur omdat ze dat ook verkochten bij de toko waar ik toen kwam. nu heb ik Shell Helix 10w40. Gewoon je oude olie eruit en nieuwe erin met een nieuw filtertje, weet je zeker dat dat alvast goed is.
Immer wieder die verdammte Holländer
-Ray-
Contacteer:

Steven schreef:Yes, ik heb het weer gesloopt 8)

Volgens mij klopt er geen bal van bovenstaande temperaturen

Voor de GT is de winterthermostaat 89 graden en de zomerthermostaat 83 graden. Ik reed altijd met 83 graden en dan staat het metertje net iets onder het midden van de schaal, wat ook de juiste bedrijfstemp is. 89 is eigenlijk ook meer bedoelt om in de winter wat harder te kunnen stoken in je interieur.

Die van een Renault 4 opent op 74 graden, wat dus onderste eerste streepje (de horizontale reken ik ff als 0). Deze kun je er wel instoppen, maar je koelt er geen REET beter mee, de koelcapaciteit van je radiateur verbeter je er niet mee, je regelt puur de bedrijfstemp. Zinloze aanschaf dus.

GT's met ouwe radiateuren verliezen gewoon koelvermogen omdat die dingen langzaam dichtslibben. Ik heb vroeger als student nog wel es geprobeerd radiateuren schoon te spoelen met allerlei zuren en logen (soda etc.) kwam altijd wel een hoop bagger uitspoelen, maar koelde niet beter. Een nieuwe radiateur is gewoon de enige oplossing en probeer te zoeken naar een tropenradiateur, zoals bijv. de GT's in Spanje hadden, die zijn dikker.

Koen, je kan es proberen door al je slangen tegen de stroomrichting in uit te spoelen, maar denk dat je ff naar Bijl Radiateuren in Haarlem moet, volgens mij heeft Ray daar ooit es een tropenversie opgedoken.
gewoon vervangen die ouwe rotzooi. een nieuwe kost geloof ik nog geen 100 euro en je hebt er enorm plezier van. ben je een temp freak zoals ik monteer je wel een 74 graden thermostaat en een eerder schakelend themocontact, maar dat moet ieder voor zich weten.
Steven
Car: M536

Nee Ray, tempfreak is het verkeerde woord. Eigenwijze drol die de technische achtergrond niet wil weten is een betere omschrijving :D

Die lager schakelende fan is op zich nix mis mee, alleen dat R4 thermostaatje... :p
-Ray-
Contacteer:

[verstandige modus]

ja

[/verstandige modus]
GD Turbo

Hoeveel toeren moet een BS stationair lopen? bij mij schommelt het nu rond de 900 á 1100 t/pm.
Steven

Nix moet, gewoon wat jij lekker vind.

De mijne draaide vaak 1200 stationair, reageerde ie ook iets sneller bij het wegrijden. Officieel moet het 900 zijn, maar dan stond de mijne vaak een beetje te prutten.
Verder wijkt de toerenteller ook vaak nogal af, dus daar moet je ooknie teveel naar loeren.
GD Turbo

oke, hij loopt wel mooi. Maar hij start af en toe niet zo lekker. Ik had laatst op de snelweg gereden en viel de motor telkens uit bij het verlagen van de snelheid( <50 km/u) en terugschakelen. Hij liep toen dus ook niet stationair. Uiteindelijk opgelost door de gouden schroef in de carburateur door te spuiten met compressor(volgens mij de mengluchtschroef?) daarna liep hij stationair weer als het zonnetje maar bij het starten moet ik nog wel een flinke hoeveelheid gas geven. Dus daarom was mijn gedachte dat hij stationair met een wat hoger toerental moet lopen.
Steven

GT moet je altijd met pompend gas starten, meestal is 2x trappen bij koude motor en dan pas starten genoeg.

Warm starten ze altijd beroerd, dan moet je em altijd ff doorstarten en pompend gasgeven.
GD Turbo

ik heb trouwens maar 1 set sleutels voor de gt. Is het mogelijk om deze bij te laten maken of moeten deze via renault worden besteld? Extra setje sleutels kan nooit mis zijn natuurlijk
Andrews (supercinq)

sleutels zijn zo bij te maken.
heb een kopie thuis,die verdacht veel op het origineel lijkt.

over dat starten...

die van mij start echt altijd goed(zal wel zeldzaam zijn denk)
koude motor choke een klein stukje open.
bij warme motor start hij in 1x
GD Turbo

oke, dan ga ik dat nog ff doen. Zou nog wat foto's van mn BS toevoegen.
Hier het resultaat.
:foto:

Trouwens ook nog een setje speedline williams velgen op de kop weten te tikken. Wel meer dan 600 km voor moeten rijden maar dan heb je ook wat. Ze moeten nog wel weer opnieuw worden gespoten/ gecoat want het zijn 2 zwarte en 2 gouden met nog zeer goede 195/45 banden. :bang:
GD Turbo

ai, das dus nie gelukt. Ik ga het morgen nogmaals proberen. Iemand nog tips? [/img]
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Super dat het gelukt is met de Speedlines. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
GD Turbo

Hier dan de beloofde foto's van de BS:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SX7DZJLP.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-I3HYOORI.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYOZIM4W.jpg[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ENJBHH3F.jpg[/img]

En uiteraard van de velgen...

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NPMNJTI.jpg[/img]

ps. kan ik de originele wielbouten gebruiken of moeten er nog aanpassingen komen, andere wielbouten o.i.d. voordat ik de speedline velgen erop kan zetten? Uitlijnen, uitbalanceren dat soort dingen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

GD Turbo schreef: ps. kan ik de originele wielbouten gebruiken of moeten er nog aanpassingen komen, andere wielbouten o.i.d. voordat ik de speedline velgen erop kan zetten? Uitlijnen, uitbalanceren dat soort dingen.
Als je de velgen laat spuiten/coaten, moeten de banden er af. Daarna zal je ze altijd moeten laten ballanceren. Wielbouten kunnen hetzelfde blijven als je geen spoorverbreders oid gaat gebruiken.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Mooie Bleu Sport. (Y)

Ik neem aan dat je die strips er wel ff afhaalt?!

Nu nog ff lid worden en je gaat een leuke (Renault) tijd tegemoet. :beer:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
GD Turbo

ben gister ff bezig geweest met de BS. De oliemeter in het blok zelf en de bedrading hiervan zijn nog in orde. De oliemeter in het dashbord zelf heeft het begeven. Moet ik nu een heel nieuw dashbord monteren of is dit nog te repareren of kan ik het beste een externe oliedrukmeter aanschaffen. Zou het liefste hebben dat de oliemeter zelf kan worden gerepareerd, ivm het origineel houden van de auto.

Tevens heb ik getracht om de gaskabel te vervangen, deze is nogal aan het rafelen. Maar ik kan deze er niet uitkrijgen(ook lastig te bereiken), zit helemaal muurvast, iemand hier ervaring mee.

Volgende week ook maar eens mijn nieuuwe coppercore radiateur inbouwen. Om het beestje ff wat meer koelheid te geven.

Ik hou jullie op de hoogte.
-Ray-
Contacteer:

een externe oliedrukmeter kan je sowieso aanschaffen.

voor de originele hoef je alleen maar de tellerbak te demonteren en het metertje te vervangen. is een priegelwerkje maar helemaal niet moeilijk.
GD Turbo

ik heb de tellelbak er al af. Maybe domme vraag :) maar hoe repareer ik het metertje? Moet er iets nieuws in of.....

alvast bedankt...
-Ray-
Contacteer:

complete metertje eruit. paar moertjes (7 meen ik?) en vervangen voor een andere. is gewoon uit te wisselen met ieder andere tellerbak van een GTT.
GD Turbo

oke, nu nog een ander probleem. Kwam net terug van een ritje, na het ff warm rijden wou ik het gas intrappen hoorde ik gesis onder de motorkap vandaan komen(zoiets al een leeglopende ballen psss). Verder kalmpjes naar huis gereden. Onder de motorkap gezocht naar eventueel lekkende slangen o.i.d. Kon zo niets vinden. ps. Turbometer deed ook helemaal niets.

Wat ook wat kan dit zijn?
-Ray-
Contacteer:

zit je tellerbak er wel in?

turbodruk slangetje losgeschoten?
GD Turbo

ja, de tellerbak zit er gewoon in, netjes aangesloten volgens mij. Waar zit het turbodrukslangetje?
-Ray-
Contacteer:

kunnen er meerdere zijn. volg de dunne slangetjes vanaf de turbo.

vreemde is natuurlijk dat je turbodrukmeter niks meer doet.

of er zit ergens een lek in je andere slangen, goed zoeken!
GD Turbo

ik heb nu ff gekeken, maar de slangen zijn nog allemaal gemonteerd, zijn niet nat of wat dan ook. Ik heb maar ff een foto gemaakt van de kabel die van de verdelerkap naar het blok gaat, zwart uitgeslagen is. Heb trouwens wel gister ff de tellerbak eruit gehad, uiteraard met afgesloten accu. Weet niet of dat nog wat uitmaakt. Dr. zit volgens mij toch ook zn slangetje achter de tellerbak? Of heb ik het nu mis?

ps. als er een slang kapot is zou je dat toch ook moeten merken bij stationair lopen? Hij loopt gewoon stationair zonder gesis of iets.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFGPDZGS.jpg[/img]
-Ray-
Contacteer:

turboslangen worden ook nooit nat, daar gaat alleen maar lucht doorheen ;)

tellerbak kan er gewoon uit met de accu aangesloten hoor. achterop de tellerbak hoort ook een slangetje te zitten idd, heb je die per ongeluk vergeten?

en stationair merk je niks, omdat je dan geen druk opbouwt.
GD Turbo

haha |: |: . Slimme ik. Ja, dat slangetje heb ik niet aangesloten. Kan daar het gesis ook vandaan komen? En dat zal natuurlijk ook de reden zijn dat het metertje ook niet loopt? Ik ga het ff checken.

Ik leer met de dag meer :D .
-Ray-
Contacteer:

is ons allemaal wel eens overkomen denk ik.

behalve mij :D
GD Turbo

problem solved. Net ff weer gereden en de big smile kwam weer terug. Heerlijk zo'n turbo :bang:
GD Turbo

Ik heb een spuiter op de korrel :D en vroeg me af wat de originele poedercoatkleur is van de clio williams velgen. De natlak kleur heb ik al gevonden dat is akzo e...nog wat. Staat hier ergens op het forum.
GD Turbo

Ik heb een nieuwe(2dehans) tellerbak overgenomen van een clublid. Nu vroeg ik me af of je deze zonder problemen kunt verwisselen met de originele tellerbak?
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

:ja:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
GD Turbo

Na een avondje klooien aan het dashboard. Het resultaat:

-Licht in het dasboard doet het niet meer goed, bovenkant wel onderkant minder.
-Op het moment dat ik de auto op contact zet / start staan beide knipperlichten aan, gaan alleen uit als ik daadwerkelijk links of rechts aangeef met knipperlichten.
- Als ik het licht aandoe, slaan de meters van tank, temperatuur helemaal uit.

Heb alleen een ander dashboard erin gehad en het oliemetertje verwisseld. Het metertje deed het wel in mijn 2ehands aangekochte dashboard, na het overzetten op het originele dashboard deed het metertje het niet. Dus zal de fout in het dashboard zelf zitten.

Toen heb ik het 2e hands dashboard gebruikt en de originele tellerbak overgezet, oliemetertje werkt gewoon, snelheidsmeter doet het niet.

Toen alles gewoon teruggezet op het originele dashboard, zoals het voordat ik ging klooien was. en toen bovenstaand resultaat(zie opsomming).

rara wat kan ik hier aan doen?
Plaats reactie