Trager wordende DTI

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Derby

Het gaat om een megane coupe dti (bj. 2000).
In mijn beleving was de auto 1.5 jaar geleden een stuk vlotter. Tegenwoordig is 120 km/h in de vierde versnelling al een hele prestatie.
Ik heb er 1.5 jaar lang redelijk rustig mee gereden om op die manier het brandstof verbruik laag te houden. Wat me overigens vreselijk goed gelukt is. Jammer genoeg is de vut uit de motor. 170dkm zou het blok gelopen hebben(en volgens de APK papieren klopt dat ook) en alleen met een engelen geduld is er een beetje snelheid in te krijgen. Mechanisch kan ik me niet voorstellen dat er iets mis is. Dat zou namelijk zijn weerslag hebben op het verbruik. Ik haal zonder moeite 1 op 23.

Ik wilde de ecu resetten, maar ik denk niet dat het gewerkt heeft(25 min -pool los), de dagteller gaf nog steeds de afstand aan waarmee ik de auto had stil gezet. En voor de rest is er niks waaraan ik kan merken of de reset gewerkt heeft.
Het gaspedaal haalt de maximale uitslag van throttle sensor.
Het lijkt te zitten in het niet opspinnen van de turbo (een standaard-niet-vgt-of-vnt-turbo) i.c.m. een smoke limiter.
Mijn laatste gedachte is op het vlak van het missen van vollast/acceleratie verrijking.

Iemand enige idee wat ik kan doen om te achterhalen wat er in 1.5 jaar (30dkm) gebeurt kan zijn dat de auto een oud dametjes gedrag vertoont?

Derby
Abel
Über-Spammer

gewoon eens en 100km 150 rijden. en dan gas los. ik hoop dat de gene achter je afstand houd, want wat er dan allemaal uitkomt blazen schrik je van..

ik heb eens met een mercerdes diesel 150/160 100KM gerenden, ik voor en dan hij weer een tijdje voor ect gereden. Aan het eind reed hij voor en toen bij gaslos was het een en al vonk uit de uitlaat niet normaal. duidelijk dat die auto niet gewend was om door te rijden
Abel
Über-Spammer

rijd je wel langere afstanden aan een stuk?
Derby

Ten eerste, bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben twee weken geleden naar de nurburgring geweest. Dat is toch ook een kilometertje of 350. Daarheen en toen viel het me al op dat er niet genoeg vermogen ontwikkeld wordt.
Een paar rondjes over dat circuit getuft...Wat geen pretje is met zo weinig vermogen. En toen weer terug. Ik was me ervan bewust dat mogelijk iets dicht zou kunnen zitten, dus op de terugweg me niet ingehouden. Jammer genoeg zonder resultaat.
Wat ik me goed kan indenken is dat de motor gewend is geraakt (en nu lijkt het alsof ik de auto/motor een persoonlijkheid toeken) aan het 'trage' rijden en niet meer weet wat vol gas is. Dat zou onder het inleren van de ECU kunnen vallen. Maar dat zou er toch ook weer uit te halen moeten zijn?

Ik rij er voornamelijk lange stukken mee. Hij wordt elke keer goed warm. Krijgt op tijd onderhuid. Brandstof filter zit er 11dkm in.
In de R'dam voor korte stukjes is de auto m.i. geen optie.

Derby
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Zit er een kat onder een diesel? Lijkt me wel, toch? Ik ben niet zo thuis in de dieselarij. ;)

Kijk die eens na. Kan best zijn dat ie dicht zit. Ik heb laatst in een 1.6e gereden met gare kat. Dat ding was niet van z'n plek te krijgen en werd voor de kat veel te heet, wat weer niet goed is voor de motor (heb ik me laten vertellen).
Derby

Dat met die kat is heel goed mogelijk. Het zou een aantal eigenschappen kunnen verklaren. Bij het overschakelen lijkt de turbo telkens al gestopt te zijn. Nou is het een mini turbootje, dus dat wil ook niet al te veel zeggen.
Morgen avond de kat er onder vandaan schroeven en kijken hoe erg de schade is.
Niels V Dijk
Car: Clio III RS Lux 2008

Heb je hem al uit laten lezen?
Misschien geeft de luchtmassameter een verkeerde waarde af :)
Derby

Nou gisteren de kat eronder vandaan gehaald. Daar is heel goed doorheen te kijken. Uitgeblazen, en er zit uiteraard het nodige roet in. Maar daar zit het probleem niet.
Toen vanmorgen laten uitlezen. Maar het is niet mogelijk om de luchtmassa meter uit te lezen. En ik kan ook geen datasheets vinden van dat ding om zelf wat uit te proberen.

Oftewel, Renault heeft weer een minder prettig product afgeleverd. Een snap-on Modis (mobiel uitlees apparaat) heeft geen toegang tot de ECU. En de Renault uitlees apparatuur bezit geen mogelijkheid omdat ding uit te lezen.
Terwijl het programmeer technisch niet moeilijk is om een check te doen van een goede werking van de luchtmassameter.

Iemand nog hints/tips?
Riël
Über-Spammer

Is je turbo niet gaar?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Derby

Dat ding hoor ik wel fluiten. Maar de strookt niet met het lage verbruik. de 1.9d's halen met moeite 1 op 16. En er is wel een turbo kick, voorzover je daarvan bij een diesel kan spreken.

Het is het proberen waard. Bedankt iig voor het idee.
Tom
Moderator
Car: MB

Rustig rijden met een diesel is geen probleem om het verbruik te drukken. In mijn ogen is het alleen toch echt aan te raden om af en toe (als hij warm is) toch effe flink op het gas te gaan. Is helemaal niet slecht voor je motortje en laat effe wat roet ontsnappen.

en wat betreft je probleem. Is het totale turbo traject luchtdicht? Oftewel, zijn alle slangen goed? Geen kleine scheurtjes? Slangenklemmen allemaal goed vast? Vacuum slangetjes alle goed aangesloten?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Derby

Tom ik geef je helemaal gelijk op het vlak van af en toe gas geven. Begrijp me goed ik heb de auto niet als stads auto gebruikt. Maar zelfs nu ik rij alsof ik op het circuit zit, wordt het niet beter. Daarbij moet opgemerkt worden dat niets zo bedriegelijk is als het gevoel bij een auto.

Ik heb wel eens gereden met een auto met lekke turbo slangen, en dat was duidelijk te horen. Bij deze auto heb ik dat niet.

Overigens net rond gereden met een manometer op het inlaatkanaal, en die geeft aan dat de druk oploopt naar 0.7 bar. Verder gaat die niet.
Nou weet ik ook niet wat het moet zijn. In mijn opinie is het te weinig. Maar gezien de grote van het blazertje is 0.7 al heel wat (in vergelijking met de turbo van een 5GTT).
Voor de F8Q (de voorganger van de motor in mijn auto) wordt opgegeven een druk van 0.8-0.95 bar bij 2500-3000 omw/min. (met een garrett t2)
Tom heb jij een idee hoe de slangen te controleren?
Tom
Moderator

Slangen controleren doe je visueel en met je handen. Voelen en kijken (met een lamp erbij). Eventueel iemand wat gas laten geven om specifieke punten te controleren.
-PAZ-
Über-Spammer

Derby schreef:Nou gisteren de kat eronder vandaan gehaald. Daar is heel goed doorheen te kijken. Uitgeblazen, en er zit uiteraard het nodige roet in. Maar daar zit het probleem niet.
Toen vanmorgen laten uitlezen. Maar het is niet mogelijk om de luchtmassa meter uit te lezen. En ik kan ook geen datasheets vinden van dat ding om zelf wat uit te proberen.

Oftewel, Renault heeft weer een minder prettig product afgeleverd. Een snap-on Modis (mobiel uitlees apparaat) heeft geen toegang tot de ECU. En de Renault uitlees apparatuur bezit geen mogelijkheid omdat ding uit te lezen.
Terwijl het programmeer technisch niet moeilijk is om een check te doen van een goede werking van de luchtmassameter.

Iemand nog hints/tips?

De snap-on modus is ook een k*t testkast veel te beperkt en werkt er onhanding met die sleutels. Luchtmassa waarde's kan je met de betere testkasten wel uitlezen, en ik heb zo een vermoeden dat je probleem daar ook in zal zitten en als het dat niet is zou ik het zoeken in de aansturing van de turbo druk regeling.

Wat je evt ook nog kan controleren, is het een turbo met variabele geometirie?? Deze gaan nogal eens vast zitten en dan heb je ook bijna geen vermogen meer.
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het is geen variabele turbo.

Meet voor de aardigheid eens 80-120 in z'n 3. Mijn Coupe deed dat in een seconde of 9.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Niels V Dijk
Car: Clio III RS Lux 2008

Luchtmassa waarde's kan je met de betere testkasten wel uitlezen, en ik heb zo een vermoeden dat je probleem daar ook in zal zitten en als het dat niet is zou ik het zoeken in de aansturing van de turbo druk regeling
Idd zo dacht ik er ook over. Op mijn werk kunne we met de clip de waardes aflezen. En denk ook dat het hem hierin zit. Komt wel vaker voor nl. Gistere hadden we nog een master 1.9 dti die slecht trok. En hadden geconstateerd dat de luchtmassa meter kapot was.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

je kan bij gebrek aan uitlezen de luchtmassa meter (lmm) even losnemen en goed doorspuiten met remmen reiniger
wel goed laten drogen voor montage
je kan ook even kijken om ff een paar honderd meter te rijden met de steker van de lmm los
als ie dan wel even gaat zit het probleem zeker daar.. alleen werkt dit niet op elk merk auto ;)

verder de tip om je auto te laten uitlezen door iemand met een bosch kast

op gebied van slangetjes zoals tom zei .. er lopen kleine vacuum slangetjes naar de turbo en inlaat toe die willen ook wel vaker inscheuren
of het regel ventiel van de turbo druk (ook tussen die vacuum slangetjes) is stuk
ff wisselen met zo een zelfde soort auto ..
of even de slangetjes doorverbinden MAAAAAAR trek dan absoluut niet ver door !!!!! je turbo druk staat op oneindig !!! dus liever doen met iemand erbij die er verstand van heeft !!!!!!
nou succes
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Derby

Sven je postte terwijl ik onderweg was met de megane alleen zonder stekker aan de LMM. En inderdaad dat is het probleem. Dat ding trekt zoals het zou moeten. Ik ben dolblij dat ik de boosdoener gevonden heb.

Ik beschouw dit dan ook als opgelost.

Allen, bedankt voor de hulp.

@Niels,

Ik ben dus vandaag bij een dealer geweest en die beweerde het niet te kunnen met de kast. De dingen die deze man vertelde klonken mij als onwaar in de oren (en ik heb mijn kennis niet uit de Autoweek) dus ik een andere dealer gebeld en ook daar kreeg ik de melding dat een LMM niet uit te lezen is. Terwijl het makkelijk te controleren moet zijn. Zelfs voor de ECU (toerental x slagvolume x Ve = luchtmassa @ graden celcius @ 1 bar).

Ik heb te doen met de mensen die storing moeten zoeken aan de huidige auto's met zo'n beperkte hoeveelheid storingscodes.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

lmm kan inwendig stuk zijn en dan bijvoorbeeld de temp niet doorgeven
krijgt dus geen terug koppeling
als ze een beetje getrained zijn pakken ze andere meetwaardes avn andere sensoren en zien ze het probleem ook
Derby

Achteraf (ja inderdaad altijd achteraf) is het goed te verklaren. De smoke limiter beperkt de hoeveelheid ingespoten brandstof aan de hand van de maxima die zijn opgegeven voor een bepaalde hoeveelheid lucht. De hoeveelheid lucht die de LMM meet.
Is er te meten wat er fout is? Ik heb geleerd dat de draad om de zoveel tijd veel meer stroom krijgt toegedient om de draad schoon te branden. Mocht (ik weet niet of dit inderdaad zo is) dit zo zijn is er dan te achterhalen waar de fout zit?

Oftewel gaan die LMM's 'zomaar' kapot?
Ik wil niet aan symptoom bestrijding doen.
Tim
Car: E36 M3

Bij de VAG groep hoor je ook geregeld dat die dingen ineens kapot zijn.
Tom
Moderator

idd, en ik merk het bij MB ook nog wel eens. Vervangen is simpel maar die dingen zijn soms nog best prijzig. Hopen dat het hiermee idd 100% opgelost is.
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

mijn beemer lust er elke 160000 km 1 :p
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

het is eigenlijk heel simpel
door de egr en de carter ontluchting komen er altijd roet deeltjes in het inlaat systeem
vooral via de carterontluchting komen die bij je luchtfilter terecht
die kleine olie en roet deeltjes slaan neer op de draad van de lmm
doordat deze heet is en dan weer afkoelt staat er een soort laagje over de draad
dit bakt gewoon vast
door af en toe de draad echt te laten gloeien verlengt men de levensduur wel maarja ....
1 x in de 50 duizend km ultrsoon laten reinigen wordt nog wel eens geroepen
Derby

Sven,
Is het niet zo dat de LMM voor al deze zaken zit. De carterventilatie na de LMM komt(iig bij de Megane). En EGR al helemaal niet bij de LMM in de buurt komt.
De enige manier waarop het terug stroomt is tijdens het uitzetten van de motor. Er van uit gaande dat de carter ventilatie damp bij koude motor nog niet bestaat.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

bij de megane komt idd de egr zeker niet in de buurt
en idd de rest is precies hoe je het beschrijftmaar mijn uitleg was een beetje universeelwat ik wel eens merk is dat bij turbo (ook benzine) motoren de olie toch wel tot aan het luchtfilter komt
hoever de turbo /carterventilatie/en rest luchtomloop slangetjes bij het filter weg zijn
Derby

Ik wilde wel zo netjes zijn om de resultaten te posten.
LMM vervangen en de motor loopt weer zoals het hoort. De turbo komt sneller op druk en de respons op het gaspedaal is terug.

Nogmaals bedankt voor de input.

Derby
Plaats reactie