clio 1400 16V bj 2001 motortuning???

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Super5spirit
Contacteer:

heb deze leuke site gevonden by het zoeken naar "upgrade" motoronderdelen , heb hier al vet strakke karretjes gezien , echte pareltjes van clio's dus hier ben ik mss aan het juiste adres voor al men vragen ivm de clio.

Heb dit wagentje 2tal maanden geleden gekocht met wel wat werk aan , kapotte wiellagers , verslete bobijnen , een tempsensor in de motor die altyd 15°C teveel aangaf etc etc... dit is nu allemaal hersteld geweest en hiermee weet het cliotje al wat aangenamer en vinniger te rijden.

1ste punt: Nu is het me opgevallen dat er aan de passagierskant gwn 1.4 16V staat en aan de chaffeurskant SI :~ heb altyd gedacht dat renault met byde deuren een identiek opschrift voorzien had...

2de : Alhoewel er al 73.5 Kw (ipv de 72Kw standaard) op de testbank uitkwam leverde het wel maar 90pk ipv de 98 standaard , dit is mss te wyten aan de slechte staat toen ik de clio op de bank heb late zetten? |: heb er op dit punt totaal geen idee van hoe dit zou komen
:(

3de : motortuning voor de 1400 16V lijkt haast onvindbaar op chippen na wat je dan +/- 500eu kost voor een 9pk extra (N) , buiten chippen vind ik enkel een cold air intake kit,uitlaatlijn en verlagingsveren, had eerder gedacht aan een andere nokkenas en/of dergelijke , heb vroeger een R5 GTX in men bezit gehad met een bovenblok van een 21(denk ik toch,mits de kleppen veel groter waren dan die waar de GTX nrlm mee voorzien was) wat een enorme trekkracht opleverde.

D8 van mss zoiets met de clio te kunnen aanvangen , aangezien dat er nrml gezien 72kw met 98pk inzit vr een 1400 leek me dit wel potenieel te bezitten om er meer uit te kunne persen mist de juiste stukken te vinden uiteraard :wink:
Heb mezelf spijtig genoeg niet geinformeerd op voorhand want de 1.6 en de 2.0 lijken veel populairder om de motor te tune...

Enkel in the U.K. vind ik deze onderdelen die me zouden kunne voorthelpen in de zoektocht naar meer enginepower maar ben niet zo'n voorstander van internet-aankopen te doen,laat staan een overseas-tripje te maken voor zoiets aan te kunnen schaffen, zou veel liever via België, Nederland of desnoods Frankrijk aan stukken zien te geraken :smoke:

Vind het nogal dom om enkel een intake kit en een deftige uitlaat te steken ,dit geeft de clio wel wat meer ademruimte, wat dan mss wel wat meer pk en koppel weet op te rakelen maar dat stelt me dan toch niet tevreden wss (U)

Moeste jullie raad weten met deze vragen door middel van nuttige links ,adressen, wat know how of wat dan ook zou ik het erg op prys stellen :worship:
Abel
Über-Spammer

kun je eens onde de motorkap kijken? ik denk namelijk dat je de 1.6e motor hebt. en niet de 1.4 16v, die er trouwens ook is met een lager vermogen dan 98 pk

type plaatje vd motor zit op de voorkant boven de oliefilter onder de rand vd kop (Y) nu weet ik het niet meer zeker, maar er staat denk ik k6m. (kan ook k4m zijn maar dat is dacht ik de 1.6 16v)
Abel
Über-Spammer

ene meer uit een atmosfrtische 1.4 16V die STANDAARD al 98 pk levert, makkelijk meer uit halen?? (S)

dacht het niet, dat zijn al geweldig mooie cijfers voor zo'n klein motortje
DennisT
Moderator

Fabrieksopgave voor het vermogen zal in principe altijd hoger zijn dan dat je aan de wielen zal meten :)
Super5spirit
Contacteer:

jah okay die 98 of werkelijk 90pk is leuk maar te weinig naar men zijn met zijn 990kg; vandaar de vraag of iemand weet waar ik terecht kan vr stukken ofzow,nu dat van dat plaatje gaa ik eens nazien abel , daaraan kan ik mss wel aan zien of er geen 'betere' bovenblok beschikbaar is vr de 1.4 16V motor.
Met bv een scherpere nokkenas en grotere kleppen.

Verlang ook niet naar een "makkelijke" manier om een atmosferische motor meer Pk's en koppel te laten uitbraken , the good old fashion way he :wink: veel stukkies en nog meer vyswerk enzow

Het zit namelijk zo , deze wagen is qua rytax en verzekering best betaalbaar tov de vorige wagen , en moest ik bv zegge tegen men mekanieker flikker er maar een turbotje op dat ie wat power zou bykrijgen klinkt fucking leuk...
Maar dan zit ik met het probleem dat ik naar een speciale keuring moet , die me dan extra kost , waar ze hem dan op de testbank pleuren en ik voor elke pk mag gaan dokken.
De mechanische tuning en dus winst aan vermogen zien ze niet en kan ik dus "ontduiken" (om een lelijk woord te gebruiken >-) )
Omdat de gwne keuring niet met testbank word gedaan , met een turbo erop te vyzen wel (dan moet je wel).
Want dan moete ze het vermogen kennen om de fiscale pk's te berekenen en je aan te rekenen , plus de tuningkeuring die ik dan elk jr mag ondergaan , waar ze natuurlijk lekker streng op gaan wezen in vergelijking met de gwn keuring.
En wat je "uiteraard" meer kost dan de reguliere autokeuring + ze lopen te zeiken op alles want hy is niet meer orgineel.
Snap wak bedoel?

Een turbo zou zo easy zijn , der is ook nog plek voor lijkt me maar dan wordt het veel complexer dan dat ze een gwne motor te zien te krijgen , die eigk wat verbergt van hen...:biertjuh:
Als ik bv vr de turbo kies en toch ff naar de gwne keuring staan ze te kankere dat ik dat moet aangeve en zo niet mag rondryden , dat men wagen officieel niet meer verzekerd&gekeurd is omdat die dat vermogen niet dekt en dit en dat... Hopen gezeik dus wat me dan nog meer zou kosten dan hopen mechanische stukken weetje?

Ik weet het lijkt mss vaag want een turbotje derop en hupaaa maar de belgische wetgeving is nu eenmaal vaag man :( maar NIET als ze geld ruiken om dan $$$ ineens te kunne innen (0)
Jij kan je wagen opfokke dus Jij kan extra betalen , dat is de redenering blijkbaar.
Je mag 'principieel' je wagen niet verbouwen , doe je dat toch okay(??) maar dan kome de regeltjes én dan gaa je MOETEN(!!!) betalen aan vadertje staat :(
én nou net dat kan ik missen,wil gwn wat power bij en geen gezeik , geen sloten met geld overmaken aan de Belgische staat omdat ik wat pk's heb laten opvyze op de clio.
"upgrade"-stukken wil ik graag voor dokke , maar de staat kan de pot op vr mijn part , de wagen is superleuk qua lijn en uitsraling , heel leuk wagentje , betaalbaar al wat je wil maar enkel wat meer power moet ie hebben;mijn mening dan.

De cyfers zijn idd aardig , maar als ik dan lees dat eruit een 1.6 16V 220pk kan geperst worden (mist een cup-pack aan te schaffen) vraag ik mezelf af wat je dan moet tegenhouden om een ietsje minder resultaat met een 200cc lichtere motor te kunnen bereiken :)

Moet geen 200pk bereiken begrijp me niet verkeerd,extreem gaan is voor niets goed,maar 90pk?? (S) neej dat kan en moet beter kunne.toch?

En wat DennisT zegt van de fabrieksopgave , okay klinkt aannemelijk wat je zegt maar wrm heeft de clio dan wel 1.5Kw meer dan de fabrieksopgave?het houd weinig steek als je t dan zow bekijkt :~

Mss dat de motorcode me al een eindje verder brengt in men zoektocht naar pk's , alvast bedankt vr de reacties manne :)
Moest er nog iemand raad weten laat je het maar weten , hoor het graag al die lumineuze (I) ideeën
Thnx :beer:
DennisT
Moderator

No offence, maar ik kan je verhaal echt slecht volgen...
Menno

Met serieuse tuning haal je wel 100 pk per liter. das 140 pk voor jouw motor. Je hebt 't dan over kop bewerken, nokkenassen, throttle-bodies, een degelijk spruitstuk, en herprogrammeren oid. Kosten, erg groffe schatting: 5000 euro.

Over 't algemeen is het gewoon 't voordeligst om de snelste uitvoering van een model te kopen.
rev it like a rental
DennisT
Moderator

En er dan een nóg grotere motor in te hangen zoals jij bedoel je? :lol:
Abel
Über-Spammer

die 220 super 16.16V dat zijn hele dure motoren... die draaien ook 12000 toeren, dus zo'n auto is ech niet te rijden,

en wat menno zecht is echt waar.. 100 pk uit 1 liter. dat is met redelijke tuning haalbaar.. maar als je kap open gaat is dat echt wel te zien..

tja.. ik vrees dat je moet door sparen voor een 1.6 16v of een rs voor meer vermogen... (F)
Michel D.

He, ik heb zelf zo'n 1.4 Si gehad en deze heeft al een paar PK'tjes meer dan een gewone 1.4 16V. Maar volgens mij kun je beter geld uitgeven aan een RS als je meer vermogen wil...
TV-XR-89 & RR-JL-96 & JX-JZ-22
Super5spirit
Contacteer:

Tjah , een RS... da's wel het makkelijkst :lol: maar moeilijk gaat ook >-)

Op termijn, de RS? jah mss wel , maar als je alles in je eentje moet betalen is zo'n 2L niet te betalen bovenop de vaste kosten en dan nog maar te zwygen over de brandstofprijzen :@

En heu.......5000eu vr +40pk? HELL NO!NO WAY,dat is het me echt ni waard :(

Maar spreek je dan enkel over de stukken menno? neej hoop ik dan,grofweg alles samen dan??

Kan je me aan een adres of meerdere adressen (of links desnoods) helpen waar ik die stukken eventueel zou kunne krijgen?
Daar zou ik al veel verder mee lopen dan groffe schattingen en "koop een RS als je power wil" , zou graag weten waar ik stukken vind
(buite U.K. dan,in NL of B of Fr)
Zodanig dat ik dan echt weet wat het me zou kosten aan de stukken alleen,dan heb ik een echt prijskaartje vr ogen , kan men mekanieker zijn prijs erby rekenen.(+ de speciale keuring en taxen die erby zouden moete kome in dit kleine kutlandje)
Pas dan weet ik waar k echt aan toe ben he.
Wil goed geinformeerd zijn voor ik een beslissing neem.

Heb een persoonlijke mekanieker , die reviseerd,tuned en raced zelf maar met fordjes en vooral oude ; dus de stukken vr een renaultje moet ik zelf zoeken zegt ie dan, hy doet de rest wel vr een vriendeprijsje.

Als iemand me een oplossing zou kunne bieden met deze vragen dmv adressen of nuttige links... :worship:
Zodat ik wel kan uitmaken wat ik dus met dit toch wel leuke karretje gaa aanvange :) cliotje ziet er gwn erg leuk uit met de zwarte raampjes , zwarte lak en de kromme 5spaak wieltjes (L)

Optische tuning boeit me nu eenmaal niet erg én da's dan ook meteen het enigste wat je in B vind ,dikke bumpers , grote spoilers , lichtjes al de shit die'k ni moet gooie ze haast naar je kop maar motortuning?raceonderdelen?huh.. nee enkel RS , williams... of de R5gt...
Tjah ben ik vet mee.
Velgjes heeft ie al 15" 195 breed , nog met dat buikje tegen de grond gooie en dan ziet ie er wel fyn uit naar mijn mening , maar power man power :worship: , verlagen gaa ik echt niet puur uit optisch oogpunt doen.

Heb hier het gelijkvormigheidsattest erby genomen , mss helpt het om wat technische gegevens te hebben :wink:

Date : 20/09/2000 (dus niet 2001 zoals ze me hadde wijsgemaakt)

Code du moteur :K4J A7
Injection directe : Non
Cylindr{e :1390 cm3

@DennisT , na 4weken 7op7 te werken in shift loop ik wel een beetje te ijlen , srry als ik niet duidelijk overkom dan :D

Grtz vanuit B :beer:
Super5spirit
Contacteer:

Echt niemand geen ideetjes over goede shops of sites? :(
alexs
Contacteer:

Snellere auto/blok kopen.
Super5spirit
Contacteer:

dat zegt iedereen... alsof er geen stukke bestaan vr de 1.4 16V... snellere blok , jah mss de 1.6 dan , is mss een optie jah
DennisT
Moderator

Feit is gewoon dat er weinig voor te krijgen is. Tuning spullen zijn er eigelijk alleen maar voor de snelste uitvoeringen, omdat de markt gewoon te klein is voor de "kleine motoren" in dat type auto. Op maat kan natuurlijk alles gemaakt worden, maar daar zijn de prijzen ook een stuk hoger van.

Oftewel wil je echt sneller gaan is het goedkoper om een auto te kopen met een grote blok, en scheelt ook een hoop gedoe lijkt me :)
Super5spirit
Contacteer:

jah die indruk krijg ik ook.
In U.K. tune ze zelfs de 1.2 opdat ie zo populair is , maar overseas gaan is me der teveel aan...

Clio gaat wel lekker voor een 1.4 maar jah kan niet hard genoeg gaan he :)

wel balen...running out of options...

jah weetje gaa wel eens kijken naar een turbo fzow , der moet eg wel een manier zijn om hem wat horsepower by te geven.

Geef ni gauw op :D

der is een manier en zal ze wel vinde , al moet het met een tunigkeuring elk jaar dan I don't f*cking care anymore ; wil gwn dat ie trekt , 90km/h in 2e is lekker maar als je dan ziet dat ie er 11 a 12 sec over doet om de 100km/h te halen...

Té traag man , had beter een 1.6 of zwaarder gekocht maar neej meneer hier wou economisch redeneren :evil: *dacht oh het kan wel* , hy gaat vlot mee in het verkeer maar dat is het dan ook , hy ziet er verrekt leuk uit vr zo'n wagentje maar jah verkeerde motorisatie gekoze dus :(
Abel
Über-Spammer

tja tuning van je motor wil ook zeggen dat het verbruik een stuk hoger word.. en ik denk dat als je 20% meer vermogen hebt kunnen berijken dat je benzine verbruik niet 20% meer bedraagt, maar eerder 40% dus ritjes van 1 op 20 kun je nu misschien halen maar dan als je klaar bent eerder op 1 op 12 zit :~
Super5spirit
Contacteer:

Mjah dat zijn zorge voor later dan :wink: zal wel eerst wat zoeken en rondhoren wat er mogelijk is want het lijkt haast onbegonnen werk als ik dat zo lees hier :~
Super5spirit
Contacteer:

Weet er iemand of de 1.6 16V (K4M) dezelfde bevestiging of steunpunten heeft als de 1.4 16V (K4J)?

dat zou eventueel wel een oplossing zijn moest die 1.6blok niet teveel afwijken van bevestiging enzow , dat k zo'n volledige blok zoeken bv en die gwn helemaal tune om die erin te hangen op termijn.

of mss ineens 2liter blok? :bang:

dat lijkt me al makkelijker dan die 1.4 te tune , want qua stukken is het idd onbegonne werk (helaas)...

Dat die blok (1.6 of zwaarder) volledig kan gedaan worde op het gemakje terwijl ie gwn op de werkbank ligt
Tot op een dag dat ie klaar is en ook betere remmen en ophanging heb geregeld dat die 1.4 eruit wordt geflikkerd
Om dan alles verandere ( motor , ophanging & remmen)
En jah , kweet het manne , gwn een rs kope is wss goedkoper :p maar knutsel nu eenmaal graag :) en wat ik niet kan doet mijn garagist wel hehe ; we kome der nog uit 1vd dagen (Y)

(en lekker die 1.4 16V opschrifte houde dan >-) lol )

Iemand heeft hier mss wel ervaring mee , wat er identiek is aan de wagens en wat zekers moet aangepast worde om heel die zooi een beetje katholiek te late passen zonder het chassis te verkloten , of er een ander subframe onder moet enz die dinge

Grtz
Bakkums

Hoi,

Weet niet of je nog met je motor bezig bent, gezien je laatste post al weer een tijd terug is.

Maar misschien moet je eens met je auto naar een tunings bedrijf gaan, vraag hen of ze je kop helemaal willen bewerken. Dit icm Uitlaat lijn en goeie koele inlaat traject, zal wel voor de enige vermogens winst zorgen.

Anders zal je het blok helemaal moet laten bleu printen, en dan gaat het je zeker veel geld kosten.

Succes.

Mocht je een ander blok er in gaan lepelen, dan heb ik wel interesse in jouwn 1.4 16V :D
Super5spirit
Contacteer:

hoi ,
tjah ben er nog steeds niet echt uit |: sprokkel zoveel mogelijk info over aanpassingen met clio's maar heb nog geen concrete beslissing genomen ook omdat ik niet op de hoogte ben welk bedrijf ik zou moeten raadplegen vr zulke zaken...
Heb wel een cold air kitje gekocht :) klinkt wel leuk als je gas geeft...

Kan jij me mss adres(jes) aan de hand doen? :beer:

Ben er nog ni uit , een groter blok blijkt niet zo interessant in België qua richtlijnen , verzekering en dergelijke wist de garagist me te vertellen...maar vr de rest nog nix besloten.

En waarom wil jij die blok wel dan? :) weet wel een adres waar je zo'n blok nieuw kan kopen vr 1000euro :wink:
Bakkums

Hoi,

Zoek hier eens tussen, en dan moet je zoeken naar een tuningsbedrijf die Koppen bewerkt en dergelijke.

http://www.tuninggids.be/bedrijven/index.php

Verder, heb ik wel belang bij jouwn blok, omdat ik zelf een 1.4 RN hebt, dit is dus 75PK en dus nog minder dat het 1.4 16v blok levert.

Maargoed, succes verder.
Plaats reactie